hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Welsh Cob - den optimale hesterasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Welsh Cob - den optimale hesterasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/05/2003 :  11:21:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg lagt ut bilder av Rosita!

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 02/05/2003 :  12:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Takk Frik - vil bare si at det er den lyse palominoen som er Rosita.
Hun ser skikkelig "fluffy" ut med vinterpelsen på:-) Den er heldigvis borte nå.

Den flekkete ponnien du har bilder av var kjempesøt - hva er det for en rakkar?

PS: Ser at fler og fler blir overbevist om at Welsh Cob må være bortimot en optimal hesterase. Det er bra! Kommer nok til å sette føll på Rosita om ikke alt for lenge, så da vil det bli flere Welsh Cob'er tilgjengelig:-)

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/05/2003 :  14:18:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så fint at du skal sette føll på Rosita! Jeg har tenkt å hente hjem ei Welsh-hoppe fra Danmark som jeg også kommer til å sette føll på, så da blir det enda fler på markedet!

Den flekkete ponnien er Bowie, og han er en skikkelig rakker ja! Han går løs på gården og er en liten snik!

Her er sommerbildet av Snella og Rosita

Redigert av - Ida KR den 24/11/2003 14:22:03 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/05/2003 :  18:52:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ble så innmari nysgjerrig når dere driver og skryter sånn...
Så fant jeg en side på nett, og for alle dere entusiaster anbefaler jeg å se på videoklippet av hingsten på dennesiden.. Jeg syns den er lekker

Fins det noen raseforening eller noe på norsk!? Evt. noen bra sider som dere vet om hvor det er litt infor tilgjengelig om rasen!? (jeg og google ble jo som vanlig ikke helt enig da..) Jeg ble innmari nysgjerrig, mest fordi frik jo får det til å høres ut som en optimal hest og fordi "hardfør" osv. appelerer til meg...

Guro

edit: fant forøvrig en side [rul="http://www.wpcs.uk.com/
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/05/2003 :  19:22:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Guro!
Her er noen linker til sider med mye info om Welsh Cob og Welsh pony på engelsk, på dansk, og på svensk. På norsk finnes det av en eller annen grunn veldig lite verdifull informasjon, men på NPA sine sider finner vi i det minste en beskrivelse av Welsh`ens rasestandard.

Og så må jeg sette inn noen bilder da..

Først av Astor

Og Astor igjen...
Welsh`en har jo som kjent et naturtalent for sprang, se bare her på Astors aller første løshopp, hvor enkelt han får det til å se ut

En annen Welsh Cob på stallen, Synod Nelson, som er Astors onkel.

Dessverre ikke så godt bilde av Nelson, men han er veldig lik sin bror, Synod Rembrandt, som altså er Astors far.

Her er også et bilde av Nebo Crusader, Astors morfar. Nydelig, sant?

For å se flere bilder av Astor og/eller foreldrene hans, kan dere besøke min presentasjon.

Redigert av - Ida KR den 24/11/2003 14:40:33 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/05/2003 :  16:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Siden jeg er i et spørrehumør uten like (sikkert fordi jeg har eksamen i morra,og desperat prøver å tenke på andre ting...)

1. Er det noen som avler Welsh Cob i Norge.

2. Hvor kjøpte du Astor fra (som forøvrig er nydelig...og hvis han er tilsalgs noen gang må du si fra til meg..)

3. Har sett det blitt nevnt her at de er forholdsvis dyre i innkjøp. Gjelder dette i alle land (altså er den dyr i Norge, eller er den generellt dyr)

Guro (for tiden vitebjærlig i alt annet enn statistikk!!)

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2003 :  20:58:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Syns Welsh Cobèn og fjordingen har mye til felles jeg... Kansje ikke alle, men meget mange fjordinger har faktisk ganske fin SCHWUNG i dressuren, er supre kjørehester på lik linje med alle andre, mangen hopper over sin egen mankehøyde, en fjording tåler hardt vær og kulde, er enestående i fjellet, har et helt eget glimt i øyet, og ikke minst masse sjarm! For ikke snakke om at de peneste føllene som blir født er fjordingføll=) Det kan jeg skrive under på....
Hehe, men hver sin smak og hver sin lyst, måtte bare skryte av fjordingen nå som dere har skrytt sånn av Welsh Cobèn...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 25/05/2003 :  02:06:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Guro:

Det er noen få som avler Welsh i Norge, men jeg vil heller anbefale å kjøpe Welsh'en i Danmark eller England, da mange av de som avles i Norge er av den litt tyngre cob-typen. Min Astor (som forøvrig er avlet i Norge, men med dansk far) er en mellomting av den lette, edle araber-typen og den noe tyngre cob-typen. Cob-typen kan minne litt om en kaldblods, med en kraftig bygning, masse hovskjegg og tjukk man og hale. Mye ponni-preg. Araber-typen minner mer om, som navnet tilsier, araberen. Edelt hode, mindre hovskjegg og tynn silkeaktig man. Bevegelsene skal være de samme på cob- og araber-typen; Fremadgripende og energiske, høye kneløft og hele forbenet strekt fra skulderen og så langt frem som mulig i alle gangarter. God haseaksjon med kraftig fraspark.

Men siden du spør, så kan jeg jo fortelle at Astors oppdretter er Kari Mette Bergendahl, og hun kjøpte Astors mor, Storhaugs Miss Bianca, på Storhaugs Welsh-stutteri. Der har de mange kjempeflotte hester, verdt å ta en kikk!
Andre stutterier i Norge er Lanner Welsh Stutteri og Stutteri Molina (kun sec. A og B).

Du spør litt vanskelig når du spør om pris, for her er jeg ganske usikker. Men Welsh'en er jo en populær rase med større etterspørsel enn hva som kan leveres, så da sier det seg selv at prisen lett kan presses forholdsvis høyt. Et føll med bra avstamning koster i Norge ca. kr. 20 000-30 000. Voksen hest koster selvsagt mye mer.
Er usikker på priser i utlandet. Prisene i seg selv er selvfølgelig lavere enn i Norge, men jeg veit ikke hvilket på prisnivå Welsh'en ligger i forhold til andre hesteraser, og det var vel det du lurte på..(?) Men Welsh'en er veldig etterspurt også i utlandet, til og med i sitt hjemland England, og stor etterspørsel betyr jo som sagt høyere priser.

Til Stormy:

Både Welsh Cob'en og fjordingen er en allsidig rase, men med ganske forskjellige forutsetninger. Welsh'en har et totalt annerledes eksteriør, en edlere holdning, helt andre bevegelser, samt bedre bruksegenskaper i sprang og dressur enn fjordingen. Den går lekende lett MB/MA dressur og sprang, noe de færreste fjordinger er i stand til (jeg tror faktisk bare jeg har hørt om èn)
"At fjordingen hopper over sin egen mankehøyde".. Hmm.. Gjennomsnittshøyden på fjording er jo 1.40, og jeg har i alle fall aldri sett en fjording hoppe så høyt!
Og angående dressuren så er det svært sjelden at selv en topp fjording kan nå MB, og aldri høyere.
Det skyldes ikke at en fjording ikke kan gjøre en prikkfri serie øvelser, også øvelser som kreves i GP, men fordi de ikke er skapt slik fysisk at de kan oppfylle kravene til bl.a steg og schwung.

For de som skulle tro min mening nå var å rakke ned på fjordingen så kan jeg bare avkrefte det med en eneste gang - det er ikke meninga å rakke ned på fjordingen - jeg synes fjordingen er en flott rase! Helt klart blant de mest allsidige også!
Men, poenget mitt er; selv ikke en svært god fjording vil kunne måle seg med en middels god Welsh i sprang og dressur. Det er rett og slett fysisk umulig!

Hehe, men jeg er helt enig i at fjordhestføll er de søteste føllene..

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/05/2003 :  15:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tusen takk for nyttig informasjon frik
Og ja, det var i forhold til andre raser jeg lurte på prisen..da det er av noe betydning for meg den dagen jeg kjøper hest.
Jeg er en av disse som skal skaffe meg hest så for jeg blir "stor" (altså ferdig utdannet) og selvom det ennå er noen år til så syns jeg det er gøy å lære mer, og dermed ha et mye bedre grunnlag når jeg selv skal ut på let

Må si det er Astor jeg falt litt for da, og hans litt "edlere" bygning, som du jo også påpeker.
Men, da er det vel bare å lese og lete da, og finne ut mer om disse lekre hestene.
(og ikke minst håpe at det snart snur med etterspørsel/leveringsevne situasjonen)

Men, tusen takk for masse bra info iallfall!!

Guro

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/05/2003 :  10:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig å kunne være til hjelp
Spør i vei hvis det er mer du lurer på, artig at flere åpner øynene for denne flotte hesterasen!

Ang. etterspørselen så kommer nok ikke den til å snu -den er sterkt økende, og har vært det i mange år. Men markedet blir jo i takt med etterspørselen selvsagt større og større, så marked og etterspørsel vil jo sannsynligvis etterhvert utgjevne seg.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  00:11:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik:hehe, neida, men vet om ei hoppe på 135 som hopper 140... Salrygga gamling på 26 år... Min fjording er serdeles edel til fjording å være, og skulle tro at hun kan nå langt ja...
PS:Astor er kjempeflott;)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/06/2003 :  21:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Stormy:
Ja, enig, hoppa di er særdeles edel til fjording å være.

Hehe, jeg er selvsagt også helt enig i at Astor er kjempeflott, men takk allikevel..

Gå til toppen av siden

Gneist&Veronica

Skrevet - 05/10/2003 :  01:04:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Welsh Cob er garantert en perfekt rase!! Jeg har hatt en selv på fôr for noen år tilbake, og hun var absolutt den beste hesten jeg har ridd!! Hun heter King Tennesee's Terranova, og er palomino/lys sjokobrun.aktig i fargen. Hun var vel rundt 1.53-1.55 i manken. Er et par bilder av hun på profilen min, men de er ikke spesielt bra..
Veronica:o)
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  01:48:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
uten tvil, islandshesten er den mest allsidige hesterasen.
rask som lynet, stødig i terrenget, bærer alt fra barn til store mannfolk, håper som guder og går dressur som bare det.. og i tilleg er den en perfekt kløv/jakt kamerat. Nølysom i mat veien, kan kjøres med...

og hvilke andre raser kan du ri tølt og pass konkuranser med?

eneste konkuransen man ikke kan være med på med islandshest er trav og gallopp løp...

noen raser med flere bruksområder?

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/10/2003 :  02:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det finnes INGEN optimal ENSARTET rase,det finnes flere...! Men skal jeg MÅTTE velge ut en, må det nok bli Quarterhesten.Det er verdens største rase pr.i dag ,og den går sprang,dressur,felt,distanse,western,kjøring osv.på elite nivå.Den finnes også i høyder fra ca.140-165cm. i mankehøyde, så den bør passe de fleste.Den er vel på en måte Amerikas svar på en Halvblodshest..

Quarteren finnes også i "mange" varianter, ettersom hvilken gren du skal ri.(det er blandet inn mer Fullblodshester i noen),Så her kan du få kraftige,edle,langbeinte eller mindre typer.Her til lands tror nok de fleste at en Quarterhest er "den der med westernsal..", men der tar mange feil gitt..Det er mange spranghester fra Usa som har visitert landet vårt , og under alle "ørehettene og div.reimer" skjuler det seg en Quarter faktisk..Hi,hi.

Men som jeg sa i starten, det er FLERE optimale raser som egner seg til det meste, og smaken er som baken...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.