hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Så snobbete...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Så snobbete...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

eligj

Skrevet - 27/03/2005 :  23:55:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Klarer man ikke som aktiv rytter og være sosial og ta ting mindre alvorlig utenom stevneplassen, har man et for "anstrengt forhold" til det med hest spør du meg...

Slike mennesker viser da tegn på usikkerhet og har derfor en konstant trang til å måtte "vise seg frem"/statuere sin posisjon uansett hvor de er med hesten.
Er en sikker på seg selv og hesten,da vet man hva man er god for, og da er det unødvendig å skulle overbevise andre om det og komme med patetiske unnskyldninger

Så hvis man av en eller annen grunn ikke har lyst/anledning til å være med på grilltur med hesten (="patetisk unnskyldninger") sin har man et anstrengt forhold til alt med hest?
Kopi av melding:

En konkurransehest kan derfor helt utmerket være med på en sosial ridetur med grilling og stå oppbundet. Kan den ikke det, er det rytteren/eieren som har et "selv-bilde" problem eller ikke har dressert hesten skikkelig...
Opprinnelig postet av She-Type

Ganske drøyt å hevde generelt at alle som ikke liker de samme tingene som deg, ikke har de samme prioriteringene som deg, ikke gjør de samme tingene med hestene sine som deg, har dårlig selvbilde eller dårlig dressert hest. Ikke måten å skape et innkluderende miljø på i alle fall.

Applaus til initiativ for å gjøre noe sammen, men man må kunne akseptere at vi har forskjellige behov og prioriteringer for oss selv og hestene våre.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/03/2005 :  00:11:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt svar var ikke basert på de som ikke har interesse av å ta med hesten ut på en slik tur, (det er jo ikke noe poeng å diskutere) men derimot de som har all verdens unnskyldinger/meninger og synspunkter for ikke å være med av andre grunner....

(Type småsnobbete-hysteriske "verdensmestere" som ikke klarer å være sosial 1 gang i året sammen med de andre på stallen.)
De fleste er sporty og sosiale og blir med på noe slikt den ene gangen i året eller kanskje to.Vi snakker faktisk ikke om mer.

Og seff finnes det ryttere som ikke har lyst, og det skal man respektere.
Ingen har påstått noe annet heller, så da misforsto du innlegget maksimalt.com.

Som sagt var det ikke de jeg siktet til, ( trodde du forsto det...) men de som skal holde seg "for gode" til å ta med "porselenshesten" sin på grilltur 1-2 ganger i året og koble av sammen med gode venner.
Og de er det faktisk noen av, men takk og lov ikke i mitt miljø selv om hestene koster flesk...

Redigert av - xxxx den 28/03/2005 00:34:07 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  00:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan vel heller ikke se bort i fra at det finnes de som er redde for å ta med hesten sin utenfor ridebanen/ hallen av div. grunner.

Er forøvrig selv en tilhenger av : Ut på tur aldri sur!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/03/2005 :  00:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. Forstår fremdeles ikke helt forskjellen mellom å ikke ha interesse, og å ha all verdens unnskyldninger, meninger og synspunkter for ikke å være med. Skøjnner liksom ikke helt dette at en grunn er bedre eller dårligere enn en annen grunn. De som vil være med er med, de som ikke vil, av en eller annen grunn, dropper det. Er det noe å henge seg opp i?

Ser ikke helt problemet her jeg..
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/03/2005 :  09:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
He,he,he. Hvis du ikke ser problemet, forstår jeg ikke helt hvorfor du tok deg nær av det og konfronterer meg heller..

Jeg har et nokså avslappet forhold til dette og skrev kun 1 innlegg med min mening.
Forøvrig respekterer jeg fullt ut andres interesser, men har ikke så mye til overs for "snobberi" som Roxira sikter til her.
Det er noe helt annet og det har ingen ting med interesser eller ikke å gjøre, men holdninger.
Det er her du må skille eligj. på hvem som temaet dreier seg om, da forstår du nok forskjellen.

Renegate: Jeps, helt enig med deg.
Og det er jo ikke de vi diskuterer heller.
Temaet er jo <Så snobbete>...
Så for meg faller ikke de engstelige innunder her, og heller ikke de som ikke har lyst av andre "normale" grunner.

Det er nå bare min mening, og den må jeg vel få lov til å ha...

Redigert av - xxxx den 28/03/2005 10:10:32 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  11:47:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med det She-Type skriver. Vil du ikke være med på tur fordi du er redd, ikke har tid eller rett og slett ikke gidder, er det en sak. Det som er snobberi er når folk ikke vil "nedverdige seg" å ri på tur fordi det ikke er "proft nok" for dem.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 28/03/2005 :  12:30:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ri på langtur med niste er noe av det aller beste med hest syns jeg. I går var det 18 grader her, og jeg og to andre i stallen pakket ryggsekken og dro ut på tur (nisten består som regel av snop og brus ), En halvtimes ridetur fra oss ligger et nydelig turområde med lange breie, myke grus veier omgitt av skog og småfjell. Her går det ofte i hundre, alle hestene på stallen tåler å galoppere i flokker med rytter uten å klikke av det, syns dette er den optimale opplevelsen på hesteryggen. Her er det også nydelige rasteplasser og vi pleier å stoppe nær ferskvann hvor hestene kan drikke. Hestene kan vi binde omtrent hvor som helst, og her står de tålmodig å venter til vi har spist og kost oss.

I gamle dager ble en hest du ikke kunne binde eller ri over alt uten at den gikk på to, sett på som ubrukelig selv om den hoppet aldri så høyt. Noe av det samme føler jeg enda. Selv om jeg også driver med sprang og dressur, tar jeg som en selvfølge at hestene mine skal være trafikksikre og "tursikre" i voksen alder.

Når hestene mine er grunn innridde, starter jeg med miljø trening, det vil si at de ris på lengre men rolige turer sammen med voksne rolige og trafikksikre hester, dette gjøres hyppig, ofte i sommer halvåret til hesten er tilvendte det meste.

Ikke alle har samme sansen for dette som meg, må nesten godta det , men jeg sitter med følelsen av at vist du ikke liker det så har du ikke prøvd en tur med den rette hesten. Det kan fort bli et mareritt med feil hest, eller kjedelig med en dønn lat hest.

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 28/03/2005 :  13:34:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
She-Type skrev: Klarer man ikke som aktiv rytter og være sosial og ta ting mindre alvorlig utenom stevneplassen, har man et for "anstrengt forhold" til det med hest spør du meg...

Kunne ikke sakt det bedre selv

Roxira: jeg skulle ønske vi hadde en som deg her jeg bor.... Vi trenger folk som er interessert og motivert til å dra i gang aktiviteter utenom den griseseriøse sprang- og dressurtrening også!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  16:49:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
She-Type skrev: Klarer man ikke som aktiv rytter og være sosial og ta ting mindre alvorlig utenom stevneplassen, har man et for "anstrengt forhold" til det med hest spør du meg...

Kunne ikke sakt det bedre selv

Roxira: jeg skulle ønske vi hadde en som deg her jeg bor.... Vi trenger folk som er interessert og motivert til å dra i gang aktiviteter utenom den griseseriøse sprang- og dressurtrening også!

Opprinnelig postet av jalla

Kanskje på tide å flytte... Hehe...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  16:54:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
For de som vil se bilder fra turen, så ta en titt innom her:
http://www.hestemarked.com/vip.asp?ID=null&IDnumber=3012&galleri=show&side=20

og her:
http://www.freewebs.com/kongsdelene/resultatlistermm.htm

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/03/2005 :  21:27:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer på om dere, med den holdningen dere selv har, kanskje kan misforstå andre, og oppfatte ting som snobberi av den grunn. Men dere vet vel best selv virker det som.. ;). Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 28/03/2005 :  22:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble så inspirert av debatten at jeg sendte avgårde en forespørsel til et par av de andre på stallen med forespørsel om vi skal arrangere en grilltur til helga...

Vi gjorde det nemlig for to år siden, men har ikke gjentatt suksessen.
Den gangen hadde vi med hestene, men i år foreslår jeg uten hest. Antakelig blir vi mange, og vi varierer i alder fra 10-40...

Mulig at vi har et spesielt godt miljø på stallen, og kanskje kommer det av at flertallet er turryttere og ikke konkurranseryttere?
I hvert fall har vi ingen snobber her, og jeg tror at alle som har anledning gleder seg til å være med!

Og til dere som skulle ønske at det var noen på din stall som kunne arrangere en sånn tur: Gjør det selv, da vel!
Finn en dato og heng opp en lapp i stallen. Verre er det ikke.
Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 29/03/2005 :  05:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle gjerne vært med på sånn tur jeg, dessverre hadde det nok vært uaktuelt med fôrhesten min som er stressete på tur og ikke går særlig bra med andre hester..ikke mye sosialt å fyke avgårde 10 meter foran de andre..
Jeg vil gjerne ri mer på langturer, her blir det bare små skritteturer pga vi ikke har særlig mange steder vi kan ri. Med en 'ordentlig' turhest og innlagte trav-og galoppstrekninger hadde det vært kjempekjekt!

Men her på stallen har vi et veldig godt sosialt miljø og halvparten av tiden jeg bruker i stallen går med til helt andre ting enn det som har med hesten å gjøre. Mange er også venner utenfor stallen, og finner på ting med hverandre da. Heldigvis er stallen vår 'snobbefri', her er importerte varmblodser, eks-travere, fjordinger, hesteeiere, fôrryttere og hestepassere i skjønn forening=) Hadde jeg derimot vært i en stall med dårlig miljø, der jeg ikke kom særlig overens med de andre eller jeg f.eks var i en helt annen aldersgruppe enn de andre, hadde jeg nok ikke vært særlig interessert i å ri på langtur eller finne på sosiale ting med de heller..
Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 29/03/2005 :  23:49:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg vil gjerne ri mer på langturer, her blir det bare små skritteturer pga vi ikke har særlig mange steder vi kan ri. Med en 'ordentlig' turhest og innlagte trav-og galoppstrekninger hadde det vært kjempekjekt!
Opprinnelig postet av sadie

Vi har laget stier selv, vi. Tatt med oss økser, sager, motorsag og merkebånd og laget våre egne ridestier i skogen. Selvsagt avtalt med grunneier først...

Så nå har vi i hvert fall både korte og lange rundløyper og stier som gjør at vi kan komme langt avgårde hvis vi vil.

Men det blir ikke mange trav- og galoppstrekninger, og som turrytter klarer jeg meg fint uten. For meg er naturen vel så viktig som fart, og hesten får jeg trent uansett. Det blir alltids en dag eller to på banen og noen ganger er jeg innom en skogsbilvei eller grusvei som innbyr til litt fart.

Ellers så går det jo an å "dressere" hesten din litt, slik at den ikke blir så stressete på tur. Jeg vil tro du finner mange tips til trening hvis du søker her på hestemarked eller evt. på hest.no.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  00:17:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror kanskje det er på tide at begrepet "snobb" blir definert.

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA
1 person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner og lignende; forfengelig narr, jålebukk

Tror vel Roxira`s førsteinnlegg og begrepet snobb ikke stemmer helt med realitetene i den stallen hun har hestene sine.
Kjenner tilfeldigvis alle på stallen der, hvorav den ene er en av mine beste venner, og jeg tør påstå at ingen av de er "snobber", i såfall burde vel jeg karakteriseres som en også

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.