hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Så snobbete...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Så snobbete...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  09:45:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror det rett og slett er interessen som ikke melder seg hos alle. Enten at de har andre ting å gjøre, eller at de faktisk ser på turridning på en annen form enn langtur med piknikk. Det er jo flere årsaker til det.

Nå er mitt inntrykk Roxira, at du er en typisk person jeg ville kalle den "ultimate hobbyrytter". Du driver med alt innen hestesporten, og det du ikke driver aktivt med har du til og med snust litt borti. Jeg har jo fått med meg at du har drevet med både kjøring, MG og dressur bl.a. Kanskje ikke på noe elitenivå, men faktisk på et slikt nivå at du har vært ute og konkurrert i alle disse grenene. Det viser jo at du har en veldig alsidig interesse, og tydligvis liker variasjon i hestehverdagen. Antagelig er du blant dem som også elsker turridning. Og igjen har hester av denne enormt flerbrukelige typen.

Nå finnes det ikke hester som overhode ikke bør (det er alltid teoretisk mulig for en hest å gå på tur, men..) gå en langtur med flere hester. Men for mange er det både upassende i form av treningen de ellers driver med, eller de synes faktisk turridning er gørr kjedelig. Hva slags mål folk har med turridning er veldig varierende. For noen er det hestens alternative fridag, og da vil jeg tro at selv om rolig langtur kan være i meste laget. For andre er det en hard treningsøkt, kanskje lagt inn med intervalltrening. Dette er heller ikke egnet for langtur. For andre er en tur rett og slett en liten utflukt på 1-2 timer, og de har kanskje ikke tid til mer.. Det finnes også hester som av instinkt og rang ikke er forsvarlig å sende ut på tur med mange. Eller hester som er litt hypre som etterhvert når de blir lei (og kanskje før det også) flyr mer i lufta enn de er på bakken (slike hester er igrunn ikke morosomme å ha med på langtur).

Det er jo likevel et godt forsøk på sosialt tiltak, men hva med å ta grillinga i stallveggen istedet? En annen ting er at hvis miljøet på stallen deres er så dårlig som du i flere sammenhenger har ymtet frem her, så er det også antagelig også en god grunn til at folk ikke vil være med. Om en på stallen min hadde gått så langt som å legge ut en debatt på et webforum om at jeg var snobb fordi jeg ikke ville dratt ut på langtur, så hadde jeg selvfølgelig ikke giddet å være med på langtur. Antagelig ville jeg ikke det likevel.. Jeg synes turridning er hyggelig for hestens del, og anser turridning som en alternativ fridag for hesten. Ellers er det rett og slett gørr kjedelig, og 1-2 timer i påskaesola uten masse forberedeler med pikkpakk hadde vært helt ok for meg. Så kan man heller ta med utstyret ut i stallveggen og kose seg med kakao, og eventuelt grilling.

Jeg tror likevel langturer kan være gøy. Men jeg rir sjelden hester som er av den ultimate turtypen, og det er igrunn et krav for at det skal være hyggelig å ri. Hester som stresser, eller hopper for hver minste stein i bakken liker jeg meg best på når de er inngjerdet. Eller så er gleden langt mer enn mettet, etter en kortere tur i distriktet. Hadde jeg derimot en gang hatt muligheten for å ri en lang dagstur (kanskje også over flere dager) på islendinger på Island f.eks. hadde det ikke vært tvil om at dette hadde vært noe jeg ville vært med på. Jeg er jo glad i natur, og har sett alt for lite veldig flott natur fra hesteryggen. Eller alternativt på en annen godt egnet turhest, over fjellet her til lands.

Jeg synes uannsett man skal respektere folks interesser og behov. Noen ønsker å være ultimate hobbyryttere, som satser sitt i flere ulike grener. All respekt til dem! Andre ønsker å satse mer innen en gren (fremdeles kan de være hobbyryttere), og har gjerne hester som er mer ensidige for slikt bruk, og legger opp treningsløpet deretter. Selvfølgelig skal man respektere det også..

Men i bunn og grunn synes jeg ideen din var veldig bra, bare synd det ikke har blitt flere med. Men man må jo nesten respektere det også..

Kall meg gjerne snobb. Jeg har ikke hest en gang.. Ellers er det et poeng i det eligj sier. Noen velger å ha rubbel og bit i form av 5 hester, mens andre velger en hest av en dyrere sort. Den sistnevnte typen eiere er også langt mer sårbare ved å kun ha en hest. Men skal ikke se bortifra at noen anser det som en risiko for skade at alle hestene skal gjerdes inn i samme strømgjerde. Selvfølgelig bør hesten likevel klare dette, og jeg synes det er hestens rett og kunne stå ute med flere andre hester. Men antagelig er et par nok, og hesten først skulle skade seg ville det vært trist om det var 3-4 timer hjem..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 26/03/2005 09:48:40 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  09:58:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Nå er det ikke snakk om noen lang tur her da... Turen er gjort om man ikke stopper å raster på under 1 time, hvis man skritter rolig hele veien... Så vil ikke akkurat kalle det en lang tur eller en flere timers tur... Og alle på stallen rir i denne skogen tid til ofte.

Jeg elsker ikke tur ridning akkurat men synes det er en veldig fin måte for meg og hest å slappe av på og oppleve noe annet, og ikke minst ha det moro sammen og komme nærmere hverandre!!

Og har skrevet det i et innlegg her på samme emnet at herregud hvem er så gale å slippe masse fremmede hester på samme lille paddock på en ridetur i skogen!!
Vi deler jo opp i flere paddocker selvfølgelig så velger man selv om man vil ha hesten sin alene eller kanskje i en paddock med en hest den er vant til å stå sammen med på beite fra før...

Og kom visst ikke tydelig nok frem at jeg ikke bare hintet til folk på min stall!! Dette er generelt!!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  10:09:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner ikke til dette generelle problemet. Antagelig er jeg veldig heldig. Jeg vet dog om mange som ikke ville vært med på en slik tur, men alternative sosiale ting klarer iallfall vi i stallene jeg har tilknytning til å få til. Antagelig har jeg en unik evne til å omgås gode stallmiljøer.. Andre har ikke det. Leit.. Kanskje det er en sammenheng?

Jeg synes det fremdeles er uaktuelt å slippe fremmede hester i en paddock langt til skogs (selv om man til en viss grad skiller av..). Hva gjør du om en hest skader seg? Jeg har en gang i mitt liv (da faktisk ikke med hester som var helt fremmede med hverandre, men sjansene er dess større da) opplevd at en hest har fått sparket beinet sitt tvert av. Jeg har opplevd hester som har hoppet over gjerde og løpt hjem. Med et pinglete strømgjerde uten strøm så er det null problem å komme seg løs. Når jeg har opplevd at hester har hoppet over har det vært høye og kraftigere gjerder. Hadde gjerdene vært mer pinglete så hadde antagelig flere hester gjort det samme. Jeg ser faktisk en sikkerhetsfallgruve i dette. Nå får jeg til stadig høre at jeg tenker for mye sikkerhet, men er det ikke en ekstra risiko da? For min del har jeg ikke tenkt til å prøve.. Har dog ingen hest å prøve på heller forsåvidt..

En annen ting er at jeg er typisk en ganske lat person. Jeg synes det høres ut som mye styr å pakke sammen og sette opp gjerder. Jeg går selv oftest for enkleste løsning, og ville nok valgt kakaoen i stallkroken, og hjemmepaddockene og ingen uante skader fremfor en slik tur.. Det kan være vel så bra i stallveggen også.. Som en alternativ fridag for hesten hadde jeg valgt samme sløvedag selv. Kanskje heller kombinert med litt utstyrsvask, og bruke tida jeg har til overs til noe i de baner. Jeg er kanskje snobb Uten hest, og uten kvalitetsutstyr..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  10:24:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes det fremdeles er uaktuelt å slippe fremmede hester i en paddock langt til skogs (selv om man til en viss grad skiller av..). Hva gjør du om en hest skader seg? Jeg har en gang i mitt liv (da faktisk ikke med hester som var helt fremmede med hverandre, men sjansene er dess større da) opplevd at en hest har fått sparket beinet sitt tvert av. Jeg har opplevd hester som har hoppet over gjerde og løpt hjem. Med et pinglete strømgjerde uten strøm så er det null problem å komme seg løs. Når jeg har opplevd at hester har hoppet over har det vært høye og kraftigere gjerder. Hadde gjerdene vært mer pinglete så hadde antagelig flere hester gjort det samme. Jeg ser faktisk en sikkerhetsfallgruve i dette. Nå får jeg til stadig høre at jeg tenker for mye sikkerhet, men er det ikke en ekstra risiko da? For min del har jeg ikke tenkt til å prøve.. Har dog ingen hest å prøve på heller forsåvidt..

Opprinnelig postet av spoff

Å snurre disse gjerde en gjort på max 10min! Og vi setter da hestene såpass langt unna hverandre at de ikke har mulighet til å komme bort til hverandre. 10M mellom rom mellom hver paddock hverfall!!
Og vi har arrangert en slik tur for en liten stund siden og det var ingen av hestene som viste tegn til å prøve å stikke av, jeg hadde 4 av mine sammen i en paddock, og ei annen hadde to av sine sammen i en annen paddock, restene av hestene som var med sto bunnet i trær. Hestene mine synes dette var kjempe moro og spennende... De hadde ingen planer om å stikke hjem!! Ingen av de stresset på vei hjem som de pleier heller...

Nå har jeg selv opplevd at hester har sparket hverandre så det har ført til at den ene har brukket beine tvers av.... Norlandhesten min sparket beinet av Norlandshesten til søsteren min!! Men disse to gikk ikke særlig godt overns, og da ar det slik på stallen at alle hestene SKULLE stå på samme beite, sånn er det heldigvis ikke nå lenger... Måtte noen skader til for å få slutt på denne regelen.
Og hesten min er ikke hatet av søsteren min for det!! Altså sånt kan man ikke vite på forhånd... Dette kan jo faktisk skje med hester som har vært bestevenner hele livet... Men om man er så redd for hesten sin at man ikke unner den et godt hestelig liv, så kanskje man skulle vurdere å ikke ha hest??

Men mine hester er veldig gode venner så de tørr jeg ha sammen, de er mer avhengig av hverandre enn sure på hverandre. De har nå vært med på et par sånne turer og de digger det! Vært med på en overnattins tur også!!

Og her er et bilde fra turen, (Da hadde vi gjerde pinner og strøm på gjerde).: Bildet er tatt tidelig på morgenen, og som du ser så trives jo ikke hestene i det hele tatt, er jo sååå stressa!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  10:27:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Og her er noen bilder fra forrige tur:

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  10:57:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Så koselig!
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  17:01:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det ser jo veldig koselig ut, og som sagt er tiltaket bra, og synd ikke interessen er større.

Men det er de som ikke har interesse for slikt, og selv synes at de ikke har hester som er egnet for det. Og det må respekteres.. Man trenger ikke være en bitchy snobb likevel! Dessuten kan det godt være en sammenheng med dårlig miljø også.. Du påpekte jo det.. Jeg ville aldri ha ridd ut på tur med en som hadde kalt meg snobb på et webforum f.eks.

Det er trossalt påske.. For noen en ypperlig anledning til å ta seg tid til en piknikktur, for andre en god anledning til å legge mer tid i annen trening og tid til livet ellers.. Om dette ikke fungerte så hører du med folk hva de ønsker. Om miljøet er dårlig er det antagelig ting som må komme på skinner før et sosialt tiltak settes i gang. Og det må ikke være med hest.. Og det trenger ikke være for tidkrevende heller. At hestefolk i full jobb og hest på heltid og kanskje et liv hjemme med familie kan være ganske så opptatte er da veldig normalt. Selv om en pust i bakken av og til er noe alle kan ta seg tid til dersom de vil.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/03/2005 :  17:56:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke det var så dumt med spoff sitt forslag jeg..Begynn i det små (akkurat som med hester bygger man også menneskelige relasjoner over tid). Foreslå grilling og soling i stallveggen en dag i stedet, da kna hestene "gjøre hva de vil" og det er helt sikkert mange som syns grillingen i seg selv er en god ide (vi som ikke har hest og dermed er mer ute på skitur i påsken får jo plenty av grilling)
Og da kan man "komme og gå" litt mer som man selv vil:)

Lykke til med gjennomføring av gode ideer iallfall:)

Forøvrig veldig pen den skimmelen på bildene dine Roxira

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  19:56:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Så koselig a!! Jeg hadde mer enn gjerne blitt med Skulle nesten foreslått en sånn tur på stallen der jeg har hesten min, men å dra på skautur med grilling og div med stressa travere lønner seg vel kanskje ikke... Er vel omtrent bare jeg som har en allsidig traver der:) Jenta mi hadde kost seg verre på en sånn tur. Men om man ikke griller kan man jo ta en lang ridetur i skauen, å det gjør vi titt og ofte.

Nydelig araber du har Roxira
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  20:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg har siste skrik innen hesteutstyr, jeg liker å bruke masse penger på hesten min og jeg betaler gjerne mer for dyrere utstyr som ser bra ut og som er full av kvalitet. Det vil ikke si at jeg bryr meg mer om utstyret enn om hesten da han er det mest verdifulle her i verden. Jeg har sansen for vakre detaljer, matchende farger og dyre merker, og jeg skal love deg at han er litt av en jålete hest selv

MEEN, på en annen side. Jeg rir for tiden mest på tur, og jeg hadde mer enn gjerne vært med på en sånn koselig påsktur om stallen hadde arrangert det. Kall meg gjerne snobbete fordi jeg omtrent har dyrere utstyr enn hest, men ikke ta alle under en kam. Bare fordi man har sans for litt ekslusivt så vil ikke det si at man ikke bryr seg om hesten. Hadde man ikke brydd seg om hesten hadde man antakeligvis ikke brukt penger på dyre ting heller. Og slik som andre påpeker så er det ikke sikkert de såkalte snobbene takket nei pga at utstyret kanskje ble skittent. Det er trossalt påske og man kan ikke regne med at ting klaffer for alle.

Uansett, ble mektig provosert over det siste avsnittet i det første innlegget ditt. Jeg har det mest fantastiske individet i hele verden, og han er like vakker uten all verdens utstyr.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  20:32:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg tviler på det menes at folk som har dyrt utstyr er snobbete; det er det ikke noe sant i; hesteutstyr ER dyrt og skal man ha kvalitet må man gi litt ekstra. Men kjenner meg igjen i folk som hiver på hesten allslags duppeditter fordi det er dyrt og "alle de kule har det". Altfor mange "fjortiser" som har fått sprangponni av pappa her omkring.. Jeg er sikker på ponniene hadde gått helt fint i bare grime, men de skal ha på alt det går an å få kjøpt for da ser de proffere ut. Også det at de glemmer å fore, ha hesten ute, ol kjenner jeg meg igjen i. Det er synd, de fleste er gode til å ri, men å ta vare på hesten var det verre med.
Samtidin kjenner jeg mange som har så mye utstyr de trenger to rom, men som allikevel elsker hesten sin og som tar seg titt og ofte koseturer uten sal og neserem bare for å være med hesten. Så man skal ikke ta alle under en kam, men det finnes også absolutt de som bryr seg mer om utstyret enn hesten...

Redigert av - Eva V den 26/03/2005 20:33:01 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  23:53:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
MissEva: Engelig noen som har skjønt hva jeg mener!! Takk

Guro: Skimmelen på bildene er Araber hoppe mi!! Min store stolthet!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  01:54:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det første jeg tenker er at det er et veldig fint tiltak, men jeg tror faktisk jeg selv ikke ville vært med på det hvis jeg hadde fått muligheten. Hvorfor? Fordi det er midt i påsken. Det er meget mulig at jeg ville vært i stallen den dagen allikevel, men når man for en gangs skyld har fri til å være i stallen hele dagen og kanskje trene litt ekstra, pusse litt utstyr, rett og slett gjøre litt mer enn hva man pleier å få gjort på en vanlig dag, ville jeg nok heller valgt det.
Er for det meste enig med de fleste her. Ville heller satsa på grilling i solveggen eller på et gjordei nærheten etterman har ridd turen. Og det virker jo som om du har fått med deg folk på dette før, og at det var vellykket, kanskje det rett og slett bare er at det er påske som gjør at folk ikke kunne denne gangen.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  17:54:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er ikke snakk om bare denne turen.... Tenker på generelt jeg... Hadde med bare 1 mindre på turen i dag enn på turen vi hadde sist så det klager jeg ikke på... Og er jo mange som er opptatt i påsken så det skjønner jeg...

Men er bare så lei av at det er så få som gidder være med på noe... Ikke bare folk fra stallen der jeg har hestene mine men også i hestemiljøet generelt...

Var bare et eksempel det jeg skrev i første innlegg... Forklarte meg visst veldig dårlig i første innlegg.. Beklager..

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 27/03/2005 :  20:58:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vårt miljø (dog hvor ofte mange er aktive voksne ryttere som har innvestert i kostbare hester og utstyr) er faktisk en felles sosial tur i skogen for å "prat litt skit" helt uproblematisk.

Man knytter ofte noe sterkere bånd til en fast gjeng som man vanligvis treffer/reiser sammen med på stevner. Og det er både inspirerende og avslappet å kunne ha det sosialt med hverandre og hestene, ikke bare på stevneplassen.

For på feks. western-stevner (selv om de er lagt opp sosialt med grilling og live-musikk i tilegg til det sportslige), blir man gjerne så opptatt og sliten at man ikke orker å ha det sosialt. Sier seg selv også når stevnene varer i 3 dager og siste klassen titt og ofte går kl. 00:30 om natta..

Da blir det derfor til at man søker en avkobling og vil ha det litt mindre uhøytidlig og mer sosialt.
Senest i går arr. derfor westernklubben jeg er medlem av, en tradisjonel påskeaften-ridetur med grilling mm.
Ingen bryr seg da hvilken hest som er hva og hvilket utstyr man rir med. Man skiller da automatisk på alvor og ikke alvor, og man hygger seg.

Klarer man ikke som aktiv rytter og være sosial og ta ting mindre alvorlig utenom stevneplassen, har man et for "anstrengt forhold" til det med hest spør du meg...

Slike mennesker viser da tegn på usikkerhet og har derfor en konstant trang til å måtte "vise seg frem"/statuere sin posisjon uansett hvor de er med hesten.
Er en sikker på seg selv og hesten,da vet man hva man er god for, og da er det unødvendig å skulle overbevise andre om det og komme med patetiske unnskyldninger

En konkurransehest kan derfor helt utmerket være med på en sosial ridetur med grilling og stå oppbundet. Kan den ikke det, er det rytteren/eieren som har et "selv-bilde" problem eller ikke har dressert hesten skikkelig...

Ut på tur,aldri sur!

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.