hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri uten saltøy!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 ri uten saltøy!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  19:52:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg skrev:
Kopi av melding:
Eikdokka snubler mye lettere når jeg ikke har støtte på tøylen, ferdig med det! Samme gjelder i bratte nedoverbakker (eller ulent-terreng), da samler hun seg og går rå fint ned uten problemer!

-HUN SNUBLER MYE LETTERE!-
feks.vi skal ri ned en passe bratt bakke. Hun får slakke tøyler, hun setter opp farta litt ettersom at det er ingen vits i å gå sakte ned () og hun snubler litt, (når jeg ikke sitter oppå vil hun fort finne balansen igjen..) men når hun snubler kommer jeg og litt ut av balanse og da finner ikke hun balansen igjen.. Noe som kan ende i ett lite tryn eller stor fart ned bakken..

Jeg står for det jeg sier!

Jeg er kanskje ikke så flink å formulere mine innlegg, men du kan prøve å ikke kvervulere alt . Og jeg vet at du skjønner hva jeg mener..

Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  20:00:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun snubler mye lettere på stramme tøyler. Men hun klarer seg helt fint bortsett fra i nedoverbakkene ?

Det blir litt motstridende i mitt hode men greit nok..
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  20:30:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte ikke helt det innlegget ditt?

Therese
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  20:43:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Heihei
jeg syns d r helt greit å ri uten sal/hodelag jeg.
På ei varmblodshest jeg stelte mye før, red jeg ikke med hodelag for hun var mye finere med grime og leietau
og siden vi ikke hadde noen skikkelig sal heller så red jeg like greit uten. det hjelper veldig på balansen
ut på tur i skog, ved traffikert vei hvor biler/trailere brommer forbi...uansett hva som skjedde så syns jeg absolutt at jeg hadde bedre kontroll og at hesten hadde det bedre med leietau og grime. Jeg ble også mer obs på hestens kroppsspråk.

- Mia

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  21:01:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Oki, BabyLunah:

Hun snubler ikke noe med støtte på tøylen(kan selfølgelig snuble av og til).
Hun trives med støtte når jeg rir i ulendt terreng eller i nedoverbakker, og jeg føler at jeg har litt ekstra kontroll med støtte enn uten.
Men hun kan snuble hvis hun ikke har støtte i samlet/øket trav eller i galopp på løst/ujevnt underlag.

Og hvis hun snubler i noe når jeg har støtte på tøylen er det lettere for henne å fort få balansen igjen!

Var det mulig å forstå?

Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  21:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men sånn skal det ikke være. En hest skal da kunne balansere seg selv uten at den blir holdt oppe av tøylen.... Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  23:19:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kan ikke dere være så snill og ta dette i gjestebøkene til hverandre eller på msn eller noe slikt? Tror det er mange misforståelser ute å går her, og det er ikke det dere diskuterer debatten går ut på. Det blir litt ensformig å se på to stykker som begge er sikre på har rett i lengden.. Takk :) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  00:01:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg er IKKE intressert i å diskutere dette i det hele tatt!

Så babylunah, da var vi ferdig å diskutere. Og du vet heller ikke noe om min hest.. Det blir feil at du sir hvordan ting SKAL være over en debatt!

Og ja, hesten klarer å balansere seg selv.

THE END!!

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  01:13:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om hesten vil løpe i nedoverbakken er det ikke et tegn på "sikkerhet", men et tegn på manglende muskler ;-) Tenk på deg selv; det er mye mer slitsomt å gå i en bratt nedoverbakke enn i en bratt oppoverbakke. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  01:14:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Anngående barbak; om salen ligger feil er det x-antall ganger verre for hesten å bli ridd med sal enn barbak.

Opprinnelig postet av Formosissima

Saken er grei.. Salen skal ikke ligge feil

Har man ikke råd til en skikkelig sal som passer hesten, så har man ikke råd til hest.

Opprinnelig postet av spoff

Mente her f.eks. om man har en sal som har passet, men at hesten har stått lenge/fått mer muskler/e.l.; da er det likere å ri barbak enn å ri med en sal som ikke passer -inntil- man har fått en ny sal.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  02:07:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hun er ikke opptrent enda.. Så det kan godt være. Men hun er jo trygg på seg selv (at hun har balanse) når hun spurter ned en bakke som er ganske så "skummel".. ?
Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  03:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skulle hun spurte ned en bakke hvis hun føler seg trygg.. ? Høres mer ut som dårlig balanse eller lite med muskler (som formosissma sa) Hester spurter jo som regel ikke fordi de føler seg trygge...snarere motsatt. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  11:47:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Endelig! Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen!

Og nå kommer sikkert babylunah til å påstå både at hesten min har dårlig balanse,er utrygg og ikke har muskler.

Vell, hun er ikke skikkelig trent opp enda, så det er nok hun som ikke er "sterk" enda.

Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  13:43:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener du med utrygg ? Det er ikke noe som heter utrygg hest, bare dårlig trent (og da tenker jeg på NH )

Det er jo bare å bruke deg selv som eksempel det... hvis du går i en bratt nedoverbakke merker du selv hvor slitsomt det er å skulle gå sakte og balansert ned. Det er lettere å løpe....
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 27/02/2005 :  14:35:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror nok dere har spora litt av nå.. debatten heter"ri uten saltøy"
Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.