hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri uten saltøy!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 ri uten saltøy!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  18:34:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du går av henne og slipper alt av tøyler og leietau, snubler hun fremdeles ?

Hvis det er tilfellet ville jeg fått hesten sjekket. En hest som ikke kan balansere seg selv er det noe galt med.
Du må gjerne gå rundt i din rosa lille verden og inbille deg at det er du og tøylene som får hesten i balanse, men den dagen du tar deg tid til å observere hester som går løse i ulendt terreng faller du nok rimelig fort ned på jorda igjen. :)

Og slike " :P hihi.. knis.. fnis.. " fakter får deg bare til å virke som du forsøker å vri deg unna diskusjonen.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2005 :  19:05:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må også si at jeg red min hest bareback i 3 år (brukte sal en gang i blandt) og hun var aldri stiv eller øm av dette, hun var faktisk den eneste hesten på stallen en hestemassør ikke fant noen stive eller ømme muskler på da hun var på besøk....så at det skader å ri bareback tror jeg ikke på, men det forutsetter at man har en god balanse og god kommunikasjon med hesten, så man sitter balansert og på rett sted.

AMEN!

babyLunah: Det finnes faktisk klønete hester, og det TRENGER ikke være noe i veien med de jeg har sett min del friske hester gå på snåtten.

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 25/02/2005 :  20:36:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Takk Real Storm

Til den ubalanserte fjordingen: Slikt er pga vane. Alle hester, uansett rase, kan fint klare seg uten "hjelp" i ulendt terreng, så lenge de får rett tilvenning. At hun støtter seg på tøylen er noe dere har vendt henne til, og derfor snubler hun uten. Hadde du gitt henne tilvenning til å gå uten denne støtte hadde du ikke hatt noen problemer.
Red (i min ungdom, for leeeenge siden...) en skolehest en sommer, som hadde gått i ridehuset 10 mnd. Han klarte ikke gå på grusvei engang uten å snuble første turen. I løpet av sommeren løp vi i skogen uten noen problemer

Cec
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  00:35:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Cessa (regner med det var du som postet det innlegget Real storm har kopiert?), Uansett.. HELT enig!! Så flott at du har fått bevist det (og ja.. det ble litt stille fra de som er totalt imot barbakk) skikkelig, en gang for alle !!! *phu* (kan sikkert skade noen hester ja, men nå tenker jeg på de som i utgangspunktet er frisk og har god rygg)

Vell, ja.. Eikdokka er nok blitt litt avhengi av min støtte.. Sikkert fordi jeg er den første som rir dressur med henne og ønsker å ha den støtten/kontakten.. Hun er da blitt ridd i 7 år uten slik støtte (eller dressur?). Og etter 2 år med støtte.. så.. ja! Og hvis jeg vil la henne finne ut av feks. en kjempebratt bakke eller noe går jeg heller av og lar henne gå ned selv.

Men det undelige er at hun er litt klønete på beite/i gjerdet eller i det hele tatt når hun går løs...

Sorry for at jeg skrev "tihi" på slutten av siste innlegg.. Synes bare det er så utrolig morsomt at du skulle diskuter MIN hest og komme å fortelle meg hvordan den er. + at det var litt tåpelig i og med at det ikke i det hele tatt hadde no med debatten å gjøre!! (jeg bare sa hvorfor jeg kun holdt meg til skritt når jeg ridde uten noe)

Og hvis du tror at du vet hvordan alle hester er tror jeg det er du som drømmer.. ikke jeg. Og jeg tror nok jeg har føttene så godt plantet på jorda som du aldri vil få.. Sorry, du kan ikke komme å fortelle meg om min hest. Og ingen hester er like.. Du vet ingenting om fortida til min hest.

Sånn, nå er jeg ferdig men denne debatten i allefall.. Og hadde jo vært fint for alle (og ikke minst den som startet debatten) om alle kunne holdt seg til emnet.

Takk for litt støttende innlegg Cessa & Real storm. :O)

Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  03:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka, Ces skrev :
Kopi av melding:
Alle hester, uansett rase, kan fint klare seg uten "hjelp" i ulendt terreng, så lenge de får rett tilvenning.

Du så det ? ¨

Rart du hører på henne og ikke meg bare...

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  12:14:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Du kommer å sier at det er noe galt med hesten min hvis den snubler på slakke tøyler.. HVA vet du om det?

Ja, Eikdokka er avhengi av støtte. Men kan fint gallopere uten å holde i tøylene, hvis jeg først gjør henne oppmerksom på det. Men så har Eikdokka også en tendens til å bukke når hun får lov til å gallopere, da velger jeg heller å ha 110% kontroll, nemlig kontakt.. som igjen blir til støtte.

Du skrev at ingen hester er avhengi avå bli holdt oppe av tøylen, vell.. det er faktisk saken her. Du kan heller si at ingen hester er avhengi av tøylen av natur. OK?

Hører på henne fordi hun ikke er spydig og hun kom ikke å sa at "da er det rytteren som er i ubalanse", "at den snubler fordi den har hengt seg på tøylen, noe som ikke skal forekomme" osv.. Nå er det faktisk sånn at vi har trynt 2 ganger på banen i sommer, og uendelig mange nesten fall.

Det er ikke noe galt med Eikdokka.
Jeg sitter ikke i ubalanse.
Hun henger ikke på tøylen.
Hun er bare rett og slett avhengi og vant til at det alltid er støtte.
+ at hun er faktisk litt klønete av natur.

Slutt på diskusjon?

Therese
Gå til toppen av siden

Tone-Annette

» VIP

Skrevet - 26/02/2005 :  17:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, her kommer jeg og blander meg i diskusjonen!

Leste gjennom diskusjonen her frem og tilbake om "Eikedokka" og om hun lener seg på tøylen eller ikke...

Tror en hest som f.eks en islandshest som har gått løs på Island hele livet er mye mer stødig enn en hest ridd på bane og ridehus veldig mye. Tror en hest kan søke veldig på tøylen og lene seg på den, for den er vant til det... Den skal jo fysisk kunne gå uten og snuble, men den er jo VANT til tøylestøtte. Den vet jo ikke at "Oi!", nå skal vi ri på slakke tøyler etc. Så da vil den automatisk søke etter tøylestøtte og KAN DA snuble... Så hvis hesten er vant til "back up" på tøylen under ridning så vil den nok automatisk søke mot tøylen og lene seg litt på den... Mens den f.eks på beite er vant med at der er det ikke noe tøylekontakt og derfor venne seg til å gå fint i ulendt terreng PÅ BEITE! Så mitt poeng er at en hest som ikke er vant til og ri på løse tøyler etc. VIL søke ned på bittet... Det har ingenting med rytterens sits, men mindre rytter henger opp ned eller noe sånt. Det handler om hva den er vandt med! Så hvis hesten ikke er vandt med å bli ridd slik så VIL den sannsynlig snuble eller noe sånt.

Så derfor kan for mye banetrening føre til at hesten lener seg på bittet. Det blir helt feil! En hest skal ikke støtte seg på bittet. Men noen hester gjør dette og det er synd. Så hvis hesten lener seg på bittet, skyld ikke på hesten! Da er det du som har trent for mye bane og for lite tur på slakke tøyler, barbak kun i grime osv...

Slik er det bare. Tror ikke hester er født "snublete", men noen kan jo være mer ustø, det kan være. tror det er hvordan den er "oppvokst". F.eks, en hest oppvokst i løsdrift vil nok være mye mer stødig på foten enn en hest vokst opp i en boks.

Håper dere skjønte noe:D
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  17:35:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kan jo legge til at hun ikke hadde gått i en bakke før hun var 2 år, helt serisøt. Ikke en eneste bakke,verken opp eller ned.

Må ikke tro at jeg rir med støtte KONSTANT! Rir masse på slakke tøyler på tur, på banen eller hvor som helst! Og eikdokka er heller ikke ridd så mye på bane heller.. Rir kanskje max to dager i uka på banen. Resten er på tur,kjøring eller annen trening! Og rir masse barbakk, med side-pull & i horsemanship grime.

Og når jeg rir i horsemanship-grima & langtau uten sal går hun KUN på lange tøyler.. skritt,trav & galopp. No problem!

Er ikke så ustødig som dere tror
Måtte bare få poengtert at hun KAN faktisk snuble, og vi har tryna flere ganger..

Og hun henger heller ikke på tøylen, ikke litt engang. Hun trenger ikke henge på tøylen for å støtte seg..

Vell, Eikdokka er det ikke noe galt med.

Therese
Gå til toppen av siden

Tone-Annette

» VIP

Skrevet - 26/02/2005 :  17:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare sånn kort feedback, mente ikke at Eikedokka er trent feil eller noe...

Min hest har trynet 1 gang og det var på ridebanen da ble ridd en hoppe forbi. Han mistet konsentrasjonen og snublet. Da kastet han seg opp i en rar vinkel... Men nok om det...

Jeg rir han nesten daglig på banen fordi han KREVER det. Så rir vi på tur ca 2 dager i uka, men vi trener samme dag på banen selv om vi rir tur. Hvorfor? Fordi han tåler det og trenger det. Derfor vil jeg si han er så stødig på foten. Han søker mot tøylen og går nesten hele tiden på tøylen når vi er på banen. Men han lener seg ALDRI på tøylen... Han går allikevel lett på bitless hvis vi rir på tur med det... Så det er nok veldig individuelt... Men mye RETT trening mener jeg vil gjøre en hest stødig og sikker på seg selv... Han får også gå ute i ganske ulendt terreng nesten hele tiden på våren\vinteren\høsten... Ikke for og fremheve meg selv eller mine treningsmetoder, men mener bare det er et godt tips....

Og ang. barbak ridning, så syns jeg det er en flott ting:) Gjør det ofte på fjordingen min (solgt), mens holsteineren min passer ikke til dette... Ikke vet jeg hvordan jeg skulle kommet opp:P
Men det er en annen sak...
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  18:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester KAN snuble. Og poenget mitt var jo at hesten ikke bør/skal bli avhengig av tøylestøtte. I utgangspunktet er ingen hester det, det er feil/uvaner som vi mennesker har lært de opp til ...

Ser ikke poenget med å la hesten henge på tøylen/støtte seg til tøylen i ulendt terreng når man ikke gjør det ellers. Det beste er jo å venne hesten tilbake til å kunne klare seg selv..
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  18:48:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
hehe.. Ser ikke for meg at det er SÅ lett å komme seg opp nei

Eikdokka har fått mye bedre kontroll over seg selv (undelig måte å si det på) etter at jeg er begynt å knele med henne. Hun er blitt trygger på seg selv, stoler på at jeg ikke ber henne gjøre no "skummelt" & har fått bedre balanse! Og har hørt at det er bra som bøy og tøy!
Og det øker selvtilliten hennes utrolig..

Rir egentlig så variert som mulig, hun er av typen "forandring er morro" & "samme ting idag? KJEDELIG!" hehe.. Det gjelder både hvor vi rir,hva vi rir, hvordan bitt, kjøring & forskjellig utstyr.. Snodig hest! Men utrolig morro!

Hun går i utmarksbeite(ett sted er det så bratt/ulendt at jeg ikke tør å ri henne der, men hesten alene har ingen hemninger) 1 måned på sommeren, og alle de andre beitene er ikke akkurat kun flatmark. Og vi klatrer MYE i bakker på sommeren. Og mye "utenfor veien" ridning i skogen!

Savner stien som vi kan galoppere på om sommeren. Små oppoverbakker og slakke nedoverbakker, sving hit og dit. Veldig morro..

Therese
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  18:51:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hesten klarer seg jo fint selv

Og grunnen til at hun får støtte i BRATTE nedoverbakker er at jeg må holde henne litt igjen, hun er så trygg at hun like gjerne kunne spurtet ned bakken. Men det synes ikke jeg noe om..

Therese
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 26/02/2005 :  18:54:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Dette ble jo en koslig debatt (er ikke vant med så mye støtte og ros)

Jeg tror at grunnen til at hester kan få øm rygg av å bli ridd barbak er at man ikke har "symbiose" med hesten, så man sitter litt ustabilt. Om hesten går vinglete eller ujevnt vil man hele tiden sitte og dunke setebeina i ryggraden, det samme om du har dårlig balanse og samspill med hestens bevegelser.
Jeg red en sportsponni barbak i sommer(45min) og jeg har ikke hatt så vondt på lenge! Han gikk så utrolig ustabilt, og stakato i bevegelsene (spooky hest!) at jeg slo i ryggraden hans hele tiden....fyttirakkern! Westernsalen ble raskt tatt i bruk da ja!

Det å ri barbak er en kunst, det er ikke bare å sitte der.... Man skal komme i samspill med bevegelsene og ha et godt samarbeid med hesten. Dette oppnådde jeg med min hest. Hun gikk jevnt og stabilt, og jeg satt som "klistret" på ryggen hennes. Jeg satt behagelig og stabilt, og jeg traff ikke ryggraden hennes. Hun ømmet aldri i ryggen!

Men, det er også viktig at du sitter på rett sted! Du skal ikke sitte rett bak manken, men midt på tyggen, mellom manken og lenden. Der det er flatt og stabilt, og ikke så "skarpt". Det er også viktig at hesten har gode ryggmuskler, det er de du sitter på, og at man venner hesten gradvis til dette!

Så, det å ri barbak er en kunst, men veldig bra, og man får et helt annet samarbeid med hesten av det

Cec
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  19:12:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror at grunnen til at hester kan få øm rygg av å bli ridd barbak er at man ikke har "symbiose" med hesten, så man sitter litt ustabilt. Om hesten går vinglete eller ujevnt vil man hele tiden sitte og dunke setebeina i ryggraden, det samme om du har dårlig balanse og samspill med hestens bevegelser.

HELT 100% enig!!

Og det er så utroli å sitte klistra fast i hesten slik du forklarer! Har det akkurat sånn med Eikdokka! Passer på en måte perfekt sammen & alt sitter som støpt!

Cessa: Må bare si at du er utrolig flink å forklare, også har du "den rette" innstillinga! Sånn som jeg liker!

Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  19:39:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten klarer seg jo fint selv

Og grunnen til at hun får støtte i BRATTE nedoverbakker er at jeg må holde henne litt igjen, hun er så trygg at hun like gjerne kunne spurtet ned bakken. Men det synes ikke jeg noe om..

Opprinnelig postet av Eikdokka*

Så hesten har gått fra å måtte blir støtta i ulvendt terreng til å klare seg bra hele tiden nå da... ?

Her står vi for det vi sier ja...
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.