hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri uten saltøy!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 ri uten saltøy!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  18:34:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Tonje:
Må bare si at æ syns ikke det høres ut som en god idé å ri Melinda barbak!
Ho e en gammel dame nu, med svak rygg, så det beste for hennes del e om du lar salen være på så vekta fordeles!

Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 11/02/2005 :  09:18:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg får vel "blande" meg da, siden jeg har hatt hest jeg red med kun halsring...

Må få pressisert at dette ikke var et plutselig innfall, og at jeg gjorde det kun på inngjerdet område!

Hoppa mi var da jeg fikk henne en typisk ex-traver.... Hun hadde bare to gir, takting og full fart, og hun var veldig vanskelig å kontrollere...
Jeg begynte etter to år å trene NH med henne, Parellis seven games ++, og jeg red henne ikke på flere måneder. Vi begynte altså helt fra begynnelsen igjen. Da hun var lett å håndtere fra bakken i alle mulige scenarioer begynte jeg å ri henne igjen. Da red jeg på inngjerdet ridebane de første gangene, og barbak med taugrime og to tau (for å veilede henne når jeg styrte henne). Etterhvert begynte jeg å ri på tur også, da bareback med sidepull. Jeg trente mye lydighet og kommunikasjon på ridebanen og på tur, og hun ble etterhvert veldig lettridd. Hun reagerte med letthet på sjenkler, og kunne styres utelukkende av disse. Jeg red på lange tøyler, og gikk etterhvert over til å bruke taugrima og et tau også på turer. På banen og på beitet red jeg noen ganger bare i halsring, dette er god lydighetstrening, og en enorm frihetsfølelse.

Jeg må få si at der jeg bodde var det bare noen øde grusveier og store skoger, så jeg red aldri i traffiken eller på steder vi kunne utgjøre noen fare for andre. Jeg er pysete av natur, og tok ikke unødvendige risikoer.

Må også si at jeg red min hest bareback i 3 år (brukte sal en gang i blandt) og hun var aldri stiv eller øm av dette, hun var faktisk den eneste hesten på stallen en hestemassør ikke fant noen stive eller ømme muskler på da hun var på besøk....så at det skader å ri bareback tror jeg ikke på, men det forutsetter at man har en god balanse og god kommunikasjon med hesten, så man sitter balansert og på rett sted.

Så det å ta av utstyret på en "vanlig ridehest" for moro skyld og ri på tur er villskap. Om man vil teste med en ponni på ridebanen er det ok, så lenge man ikke går over grensen, men ta det med ro! Husk at jeg trente lenge for å oppnå dette...

Hester er store og sterke dyr, som tenker selv, så ta alltid høyde for det..

Cessa
Gå til toppen av siden

<<ida>>

Skrevet - 18/02/2005 :  11:06:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI
Jeg synes deter artig å ri barbak, son om jeg skal krysse ei elv eller noe. Utenhodelag rir jeg i alle fall ikke på tur, men kan gjerne prøve på en bane.
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 20/02/2005 :  13:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cessa, du e hældi! men æ har desværre ikke kapasitet til å træne sånn me hæstn på stalln. ikke har æ den tiden heller såm krævs. kansje på sommeren.. d hadde jo vært gøy, menmen..

væll, helt eni m at d skader ikke hæstn så længe man vet å passe på.

rødkløver, væll, ska bare si at æ har slutta m pånosn min, hålder ikke på m ho mer, å æ rei ikke så hardt heller akkorat da æ rei barbak på melinda, d e å gå for langt. æ tok bare rolie tura for d mæste me ho. når æ trænte "hardt" va d me sal.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  13:51:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Anngående barbak; om salen ligger feil er det x-antall ganger verre for hesten å bli ridd med sal enn barbak. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  16:11:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Anngående barbak; om salen ligger feil er det x-antall ganger verre for hesten å bli ridd med sal enn barbak.

Opprinnelig postet av Formosissima

Saken er grei.. Salen skal ikke ligge feil

Har man ikke råd til en skikkelig sal som passer hesten, så har man ikke råd til hest.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  17:03:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
hei.jeg har ikke akkrurat ridd uten noe men jeg har vært hos en venninne og satt oppå hesten hennes mens hun leide henne ut på beite altså jeg satt oppå hesten så leide hun hesten fra stallen og ut på beite....har også ridd med hodelag uten sal
'kooooooooooooooooooooooooooooooooooozzzzzzzzzzzzz

Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  17:06:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Anngående barbak; om salen ligger feil er det x-antall ganger verre for hesten å bli ridd med sal enn barbak.

Har man ikke råd til en skikkelig sal som passer hesten, så har man ikke råd til hest.

spoff

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  17:07:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Anngående barbak; om salen ligger feil er det x-antall ganger verre for hesten å bli ridd med sal enn barbak.

Opprinnelig postet av spoff

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  17:50:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes ikke det er SÅ spesielt å ri uten sal akkurat! har sikkert ridd barbakk 1000 ganger!

Men å ri uten noe på ett inngjerdet området er rå gøy, hvis man forstår hesten og den deg! Herlig å kunne be hesten ta fordelsvending mens du sitter der uten noe form for fysisk (hodelag?grime?) kontroll over hesten! Men jeg pleier bare å holde meg i skritt som oftest når jeg rir uten noe.. Kanskje litt fordi hoppa er veldig klønete & tryner fort hvis hun ikke har støtte på tøylen

Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  11:12:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kanskje litt fordi hoppa er veldig klønete & tryner fort hvis hun ikke har støtte på tøylen

Ingen hest er avhengig av å bli holdt oppe av tøylen. Det er bare å se når de går løse på fjellbeite f.eks.... Vil nok heller tro det er rytteren som sitter i ubalanse enn at det er hesten som ikke klarer å gå uten å støtte seg til tøylen.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  12:37:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror hun klarer fint å tryne hvis jeg sitter i balanse... Altså, tryner ikke fordi jeg ikke har rett sits! Og jeg snakket om litt høyre fart enn skritt da Øket trav og samlet galopp..
Therese
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  12:38:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ikke for å påstå at jeg sitter perfekt heller da..
Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  13:49:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, men en hest er da ikke avhengig av en tøyle for å balansere seg ! Snubler hesten når du slakker av på tøylen er det fordi hesten har hengt seg/lent seg på tøylen, noe som ikke skal forekomme.

Hvorfor er det ingen hester UTEN rytter som må ha tøyler å støtte seg på da ? For alle rytterløse hester jeg har sett har klart ulendt og bratt terreng på strak arm. Moralen i dette må da derfor bli at man skal forstyrre hesten minst mulig i ulvendt terreng, nettopp fordi den klarer dette best på egen hånd. Sjøl pleier jeg alltid å gi løse tøyler og å sitte så balansert jeg kan.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  21:54:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka snubler mye lettere når jeg ikke har støtte på tøylen, ferdig med det! Samme gjelder i bratte nedoverbakker (eller ulent-terreng), da samler hun seg og går rå fint ned uten problemer!

Gidder ikke diskutere det, vi trives med støtte på tøylen & gidder ikke tryne flere ganger!

Og var i allefall ikke dette debatten handlet om! :P hihi..

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.