hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ri uten saltøy!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 ri uten saltøy!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  15:41:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Tror det holder nå BabyLunah, vi har alle tatt pointet ditt for leenge siden, la nå Eikdokka ri hesten sin som hun vil; tror hun kjenner den best.

Tilbake til debatten er jeg helt enig med det som Cessa sier om å sitte riktig og ha et godt samarbeid med hesten under barbakridning. Noen hester funker ikke barbak like bra på, mens andre ganger sitter man som støpt; bedre en med sal til og med. Får often en mye nærere kontakt med hesten uten sal.

Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 01/03/2005 :  13:36:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ridd uten både sal og hodelag noen få ganger, men pleier å ri ganske ofte uten sal.... du får best kontak med hesten når du rir uten sal! Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  13:51:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere har ikke tatt pointet mitt nei.... For dere skjønner fremdeles ikke hvordan en riktig trent hest skal oppføre seg.... Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  15:19:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
BabyLunah: Hesten min kan snuble ute på tur uansett hvor balansert og korrekt jeg sitter. Om vi f.eks traver og vi er bak en annen hest, følger han veldig lite med på hvor han plasserer beina. Da er det vikigst å holde følge med de andre. Rir vi først derimot snubler han ikke.
Er det veldig ujevnt der vi går kan han fort tråkke feil på f. eks en stein. Men for å nevne det da så er han slik selv når han går løst. Vimsete og nyskjerrig på ALT annet en hvor han plasserer beina sine. Men sånn har han alltid vært. Han har gått mest på bane, og aldri helt lært å plassere beina riktig :p

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  15:37:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvordan vet du hva vi sjønner eller ikke, ikke undervurder andres kunnskaper og forståelse uten grunnlag ;) Vi forstår godt hva du mener, men som diverse andre har påpekt, er ikke alle hester like og den som rir og eier hesten kjenner den best.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  18:45:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan vet du hva vi sjønner eller ikke, ikke undervurder andres kunnskaper og forståelse uten grunnlag ;) Vi forstår godt hva du mener, men som diverse andre har påpekt, er ikke alle hester like og den som rir og eier hesten kjenner den best.

Helt enig

Tror alle som er opp til flere timer sammen med hesten sin hver dag vet litt mer om hva som er normal oppførsel for akkurat den hesten..

Therese
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  09:22:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
For noen år siden stelte jeg en stor og kraftig ung fjordhoppe. Da hun var på sommerbeite tenkte jeg at det var like greit og hente henne uten sal og hodelag, hadde med meg min fetter og ville vel vise meg litt også da
Det endte med at da jeg hadde strevd meg opp på hesten og gav sjenkel, så tok hun ut som ei kanonkule nedover åsen!! Jeg måtte klamre meg fast etter alle kunstens regler ( hadde heldigvis god trening, for jeg hadde ridd uten sal på henne en god stund pga eier ikke gadd kjøpe sal ).
Hesten for avsted så lyng og blåbær skvatt rundt oss, sklei over en steinbro og bråstopp ved grinda helt nede... Huffameg... Jeg var helt skjelven jeg.
Da jeg så etter min fetter, hadde han søkt tilflukt opp i et tre, hehe

Men altså, dette var siste gang jeg satte meg opp på en hest uten sal og hodelag. Det fikk meg til og tenke litt mer.
Liker best og kunne ta kontrollen om hesten skulle bli skremt av noe o.l. Kunne ta i bruk sjenkler og sete + tøyler om nødvendig, hvis noe skulle skje.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  19:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er man så dum at man setter seg opp på en hest uten hodelag uten å ha trent på det først får man skyld seg selv...

Alt er mulig, men man må jo TRENE for å lære hesten ting, må man ikke ?!

Så Bente, bare fordi du gjorde noe dumt betyr det ikke at hester som er TRENT TIL det er farlige å ri uten utstyr.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  19:26:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er ikke mange hester som er trent til å bli ridd uten utstyr, og det med god grunner:

1. Det er vanskelig for rytter å holde seg på hesten uten sal i fart

2. Det er ubehagelig og ødeleggende for hestens ryggrad når den blir ridd over lang tid uten sal

3. Uansett om hesten er bestevennen din og dere kommuniserer godt sammen, vil den skvette til noen ganger og da sliter man uten noe form for utstyr.

4. Det er uansvarlig i forhold til andre mennesker, du setter andre i fare ved å ta sjanser. Ikke bare kan både hest og andre mennesker blir skadet hvis du skulle skli av hesten (som er mange ganger mer sannsynlig uten utstyr), men andre kan bli inspirert av det du gjøre og prøve det selv, uten ha den erfaringen som trengs.

Hester som jobber i showbusiness (oppvisninger, sirkus, filmer) blir gjerne trent til å gjøre forskjellige ting uten utstyr, men da skal tilskuerne vite at de er spesielt trent av dyktige folk og at det ikke er noe man bør prøve på hjemme.

Hadde det vært så sykt enkelt å ridd rundt uten utstyr, hadde vel ikke samtlige professjonelle ryttere brukt det, tror du?

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  19:33:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hvis jeg skal komme med en kommentar, så er jeg vel egentlig enig med MissEva her..
Det er vel en grunn for at mennesker rir med utstyr, og mulig det bare er meg, men jeg tror ærlig talt ikke det er fordi det er så mye vanskligere å ri hesten når du har det på.
Men jeg hørte om ei jente som hadde ridd inn hesten sin uten utstyr, og hun tusla rund på han (eller hun, husker ikke helt) både på tur og bane med bare en halsring, eller ingen ting. Hun hoppa også små hindre med han. Selvfølgelig kan det gå an, men jeg skulle f.eks likt å sett den ryttern som startet de høyere klassene i sprang, eller feltritt uten utstyr. Tror det ville blitt en ny konkurranseform da som ville bli kalt noe sånt som:
"Hvem faller minst av i løpet av en bane-konkurranse" =P
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  19:43:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selvfølgelig kan det gå an, men jeg skulle f.eks likt å sett den ryttern som startet de høyere klassene i sprang, eller feltritt uten utstyr. Tror det ville blitt en ny konkurranseform da som ville bli kalt noe sånt som:
"Hvem faller minst av i løpet av en bane-konkurranse" =P

Det er det jeg og mener ;) Jeg rir selv ofte ponnien min barbak med bare minimalt av hodelag og klarer fint å ri i skog og mark og i alle gangarter. Men ifølge babylunah skal man kunne trene alle typer hester til å bli ridd uten utstyr like godt som med utstyr og dette er urealistisk. Som ved konkurranse. Det er krav om sal og hodelag på hesten i konkurranse og det for sikkerhetens skyld; hadde folk fått lov til å ri uten utstyr fordi "hesten er trent sånn" hadde det bare blitt kaos.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  20:01:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig med dere begge to, Ragnhild E & MissEva.

Men noen ganger kan jo hesten finne på å stikke, uansett hvor stor respekt den har til deg eller hvor mye leder du er. Bare den blir redd nok.. Eller hvis "fristelser" blir for stor.
Trenger ikke være en "ulydig" hest av den grunn!

Og sikkerhet kommer først, så da er ridning ute blandt folk og dyr uten noe utstyr uaktuelt!

Therese
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  23:19:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det som Eikdokka* skriver her er akkurat det jeg ville fram til BabyLunah.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/03/2005 :  10:22:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror det er litt viktig å se forskjellen her på hva som teknisk sett skulle gå ann, og hva som er en mulighet for "gud og hvermann". Jeg syns du inntar en utrolig arrogant og ignorant holdning BabyLunah. Vi har skjønt ditt standpunkt alle mann. Men flere har kommet med argumenter på hvorfor _de_ ikke gjør som deg. Dette problemet som oppstår her kalles "nyfrelste mennesker". Så vidt jeg vet er det ikke så lenge du har lest Hempflings bøker, og du har heller ikke fått prøvd det ut på en stor "range" av hester. Altså kan du ikke heeeeelt si om det er din ting å drive på sånn i praksis. De andre som uttaler seg her uttaler seg vel mer eller mindre på vegne av seg selv og sin hest, og kanskje også de oppstallingsregler de har. Dermed syns jeg at man skal respektere de uttalelsene også. Du kan jo feks prøve å se på dem som: "slik har de gjort det fordi..." framfor å se på det som "ignorante drittmennesker som slett ikke vil høre på meg, som jo har den beste løsningen". Jeg tror ikke du vil være i stand til å prate så kontrollert med kroppsspråket ditt til en hest før du har trent ganske lenge, og ei heller før du innser at det er nyanser i verden som gjør at ikke alle kan gjøre ting på samme måte!!

Bare så det også er sagt: Jeg oppfatter at Eikdokka kanskje langt heller får fokus dit det bør være (på hvor hun setter beina) når hun ris til tøylen framfor at hun går og "støtter seg på tøylen så hun ikke faller". Hvis hun gjorde det så hadde helt sikkert "mammaen hennes" hatt armmuskler som er langt større enn de som vises på bildet

JMO

Guro

Redigert av - Guro den 04/03/2005 10:30:08 Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 04/03/2005 :  10:27:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går da ann å ha kontroll på hesten selv om man ikke har sal.... uten hdelag blir det kanskje verre, men på banen må det da gå ann å ri uten både sal og hodelag? Har foresten aldri hørt om en hest som har ødelagt ryggen på gunn av riding uten sal! Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.