hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utsagnet "bra til fjording å være"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Utsagnet "bra til fjording å være"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  16:08:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Anngåande 70% i LA

Legger her ut nokre linker til resultatlister der Rappen og Njustar har nådd 70 %, og også link til Resultatlistene for NM Fjordhest 2004.

NB man må skrolle nedover sidene på nokre av linkane

LA:1 NM Fjordhest 2003

http://www.fjordhest.no/nm2003/side3.asp?id=40

LA:2 NM Fjordhest 2003

http://www.fjordhest.no/nm2003/side3.asp?id=41

LA:1 NM Fjordhest 2002

http://www.fjordhest.no/nm2002/side.asp?ID=27

Alle resultater NM Fjordhest 2004

http://www.fjordhest.no/nm2004/nmnyhet.asp?ID=53

Redigert av - Lucinda: den 29/11/2004 16:09:51 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  16:56:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
synes enne siden var imponerende jeg: http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/menueng.html
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  17:18:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Roxira; Det er den hesten vi snakker om alle sammen som prøver å poengtere at det èr mulig ;-) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  18:16:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det blir mange innlegg på meg, men det får ikkje hjelpe. Dette er eit emne som engasjerer meg og som eg brenner for.

Spoff, eg trur på ingen måte att du hater fjordinger, for all del. Det er heilt ok att vi har litt forskjellige meininger om dette. Og att vi ville gjort/gjør to forskjellige valg angåande hestematriell. Har ikkje vanskeleg for å sjå att du kommer med mange gode poeng og eg er enig i masse av det du seier.

Ein fjording vil sjølvsagt ikkje kunne måle seg med ein "stor brun" med svært gode gangarter. Det fjordingane ofte tjener på er att dei gjerne kan vere meir stabile og lettare å ri nøyaktig og att dei er teknisk gode. Altså det eg meiner er att fjordingen ofte (dog ikkje alltid) tjener på att den er meir "kald" i hodet enn dei meir varmblodige rasane som gjerne reagerer meir på omgivelsane.

For meg er og blir det fjording. Akkurat kvifor, det er ikkje så lett å forklare. For meg er det uansett ikkje realistisk å prøve å nå opp i høge dressurklasser som GP. Dette pga min livssituasjon som åleinemor med trang økonomi, og det att eg bur i eit fylke med lange reiseavstander gjer det vanskeleg å starte mykje. Og instruksjonsmulighetane vokser ikkje akkurat på trær her da. Kvifor skal eg då ha ein "stor brun". Det vil bli dyrare i innkjøp, dyrare i drift osv.

Med min fjording kan eg forhåpentlegvis om nokre år få prøvd meg litt med starter i Middels dressur, det er i allefall mitt mål. Berre tida vil gi oss svar på om det går. Samtidig har eg ein hest som eg kan holde billig. 700 kr mnd. Eg har også ein hest som også ungane mine kan ri på, og eg har ein hest som truleg har kapasitet til å gå minst 1 meter sprang. Eventuelt køyring også.

Sjølvsagt kreve det trening,ja. Men det må som du seier Spoff, også til for ein vilken som helst anna hest. Det kreve mykje trening og arbeid for å komme så langt.

Vel, eg gleder meg til det arbeidet.

Gå til toppen av siden

hesterytteren

Skrevet - 29/11/2004 :  18:16:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
lucinda: jeg tenkte nok litt på deg, mn ikke bare deg nei! jeg skal innrømme at jeg skrev det litt rart, iværtfall med tanke på hva jeg mente..! beklager..

men det jeg egentlig tror, er at mange, enten de skriver det eller ei, mener at har en hest fått gode bedømminger på utstillinger, så er det god til masse annet også, inkludert sprang og dressur. men det trenger egentlig ikke å ha noen sammenheng i det heletatt..! en som drev med fjordin avl *Kåre Stav for spes interesserte* hadde en skikkelig grovbygd fjording, som fikk gode bedømminger, men han var av den skikkelig grovbygde typen, men skikkelig pen å se på! slapp han på beitet om sommeren, krummet hals og halen rett i været *ok, halen rett i været var kanskje ikke bokstaveligtalt, mn den var høøøyt løftet*. han bre prøvd litt med i sprang, mn kom seg aldrig høyere enn 70 cm bane, uten å knekke en bom. mn glimrende kjøre- og avlshest, det var han!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  22:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vil forklare meg hvorfor Guusje ikke er rasetypisk ? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  22:29:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen som vil forklare meg hvorfor Guusje ikke er rasetypisk ?

Opprinnelig postet av BabyLunah

Nevn en annen fjording som går GP dressur.

Jeg har ikke sett han, men det er ikke vanlig for noen hester å gå GP. For en fjording er det dess ennå mer sjelden. Det finnes bare Guusje så vidt jeg vet.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  22:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er han ikke rasetypisk fordi han har reslutater å henvise til ??

Trodde du mente eksteriørmessig jeg...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2004 :  09:30:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke at Spoff hater fjordinger, og hvis man gidder å lese det hun skriver så sier hun vel ikke at det _ikke_ går å få en fjording opp i MB, men at det muligens vil være lettere å få "stor brun" en dit..(forutsatt at denne også har de egenskapene som må til for å komme seg dit)

Lucinda: du har jo funnet din vei i hesteverdnen, en del av oss andre leter fortsatt etter den. For meg vil det ikke være noe stort mål å kjøpe en fjording. Dette kommer nok til dels av det fakta at jeg i stor grad har sittet på diverse av sorten "ikke f**n om jeg gidder å gjøre noe før du tvinger meg" på rideskoler, har for all del sitti på den andre typen også. Og for meg så er det lite relevant å lete etter en hest som jeg selv forbinder lite godt med. (Missforstå nå for all del her nå..)
På den andre siden har jeg mange gode opplevelser med kaldblodshester, gjennom å ha vært med på omskoleringer, vært hestepasser og forrytter osv. Så for min del er det ikke "bortevekk" å skulle skaffe seg en slik. Skjønner du hva jeg vil fram til!?
For den del, Formosissima (som bare diskuterer for å diskutere tror jeg) hun vil jo ha en islandshest å ri dressur på..så det har med hva vi er vant med, og hva vi forbinder med noe bra.

Nå ble kanskje dette litt svada, men Lucinda: hvis du ser på Olympic Guusje, ser han ut som en vanlig fjording!? (altså er det sånn fjordingen i Norge ser ut for å få bra på utstilling). Og bare så det er nevnt før noen tror jeg er sarkastisk så var det et spm ut av nysgjerrighet og ikke minst uvitenhet..

Og til slutt så bare mååååååååååååååå jeg:
Noen som har tenkt over manen til Olympic Guusje...dumdidei..sånn for alle fjordingelskere mener jeg

Og for at ingen skal misforstå det jeg skrev høyere opp: jeg har vært forrytter for drømmehesten min, og det var en Svensk Halvblod, og det var hun som virkelig fikk meg til å mene at det er en sånn type hest jeg skal ha...

Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  10:13:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det var fælt som du skulle gå etter meg i dag da, Guro?
Jeg ville vise et eksempel i denne debatten om at det finnes -en- fjording som har klart noe bra noe, som har gått til over 70%, og det gjorde jeg. Etter det har jeg ikke sagt så mye. For øvrig har jeg en annen debatt angående Olympic Guusje, som man gjerne må se på om man ønsker det.

Anngående meg og islandshester mht. dressur, så finens det en i Sverige som gjør piaffe og passage som en "stor brun" - men denne har aldri blitt ridd som 4/5-gjenger, kun som en vanlig "stor brun" med 3 gangarter.

Men, dette ble off-topic. Jeg skal heretter la være å kommentere der jeg ikke har noe supert å komme med, slik at jeg ikke diskuterer for å diskutere...

--
Lagt til; kommentar;
Jeg ahr absolutt ingen mål om å ri høyere dressur på en islandshest, bare "kosedressur" - dvs. ingen starting e.l., bare for kosens skyld.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 30/11/2004 10:18:55 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2004 :  10:38:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jammen her var jeg ikke etter deg, jeg skulle spart meg for kommentaren "diskturer for å diskutere" for all del..(du fikk unngjelde litt fordi ingen (utenom Lucinda) dukker opp med et annet eksempel enn Olympic Guusje)
Det jeg mente var: Formosissima har opplevd at islandshest funker i dressur til det nivået hun vil ri på, derfor vil hun ha den kombinasjonen. (min erfaring med islandshest strekker seg til en som var himla tøltsikker og grunnet min manglende erfaring så ehm..ble det med tølt for å si det sånn).
Det var bare for å påpeke at vi alle har forskjellig referansegrunnlag!!!

Selvom jeg er uenig med folk i en ting er det ikke det samme som at jeg er uenig med dem i alt annet, og vel det var kanskje en dårlig dag for å benytte deg som eksempel..Men da håper jeg den misforståelsen var oppklart!

Guro *som har eksamen og derfor henger her hele dagen..unngå å lese er en fin bil*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  10:40:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Okei, jeg skjønner Guro. Beklager at jeg er så oppfarende - bringer med meg privatlivet hit i dag - har pleid kjæresten i hele natt - han endte til slutt opp på legevakten og deretter på observasjonspost for kraftig tarminfeksjon.. Yiha, festlig natt - har ikke sovet i det hele tatt, er helt ødlagt. Men, det er vel ingen unnskyldning.

Apropos islandshesten så funker den som en hver "stor brun" så lenge både hest og rytter vet hva det vil si å skille gangarter ;-)

Men, dette ble off-topic.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2004 :  10:48:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
OFF TOPIC!!!
Det var da kjipt Silje..Håper det går bra med han :-S
Hils god bedring..

Guro
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 30/11/2004 :  11:54:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det med Olympic Guusje som ikke er rasetypisk?? -Joda, manen, men slik kan alle fjordinger ha! Hva er det da?? Fortell meg det!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  15:17:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser det foregår en diskusjon på hva som er rasetypisk for fjordhesten, må legge til at innenfor denne rasen som hos andre raser kan være større eller mindre forskjeller.
Men det som for meg ser ut som et rasetypisk trekk hos fjordhesten er den forholdsvis grove og korte halsen.

For å gjøre det litt tydeligere vil jeg referere til Kjersti Wigen`s bok :" Lær ridning med Kjersti og Alex" hvor hun peker på enkelte bygningstrekk som ansees å være viktige spesielt hos dressurhesten.

" Dressurhestens hals skal være passe lang og moderat hvelvet. Halsens ansetning til skuldrer skal være bred og tilnærmet vinkelrett på skulderbladet. For høyt eller lavt ansatt hals gjør det vanskelig å oppnå den vakre og ideelle holdningen dressurhester skal gå i.
For å gi hodet både funksjonell og pen ansetning til halsen er det viktig at nakken er middels lang og ikke for kraftig. Er nakken for grov eller kort og hesten samtidig er trang i ganasjene, er det fysisk umulig for den å gå i holdning med særlig ettergift, noe som er en forutsetning for riktig dressurarbeid."

Ëtter min mening er det her fjordhesten bokstavelig talt kommer til kort.
Det er jo helt tydelig at fjordhesten som sportshest fremfor arbeidshest er under betydelig utvikling, men en kan ikke av den grunn se bort i fra at den i mange generasjoner har blitt brukt som arbeidshest og derfor har blitt avlet på til det formålet.
Som jeg har sagt tidligere her så er det nok mange generasjoner med avl frem i tid før vi får se mer enn en fjordhest i grand prix dressur...

Men for all del..... det er ingen grunn til å gi opp.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.