hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utsagnet "bra til fjording å være"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Utsagnet "bra til fjording å være"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  22:42:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Litt nyskjerrig. Kva definerer dere som rasetypisk fjording??

Er f.eks denne fjordingen rasetypisk???

Redigert av - Lucinda: den 29/11/2004 14:43:09 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  23:06:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Spoff du seier att å sette seg som mål å ri LA til 70% er å sette seg urealistiske mål.

Vel eg er ikkje enig med deg der. Eg er ganske overbevist om att eg skal klare å nå ein slik prosent med min fjording, og eg er ganske overbevist om att fleire av rytterne under NM Fjordhest 2004 vil klare det.

Rappen går LA til over 70%, Njustar har gått LA til over 70%. Harams Romio som vant dei høgste dressur og sprang klassane under NM Fjordhest har gått til over 70%. Myrimann Nordgard som er kun 6 år har gått til 65% i LA i år og har debutert i Middels i år til 57% på første start.

Det er ikkje unntaket som bekrefter regelen her. Folk er begynt å få opp augene for att det går også med fjording. Det kjem fleire med årene trur eg, som satser innen dressur på fjording. Ja, ok ikkje for å nå heilt til topps, men kor mange med "store brune" kjem dit då.

Dagens fjording har så absolutt gang til å skåre 70% i LA. Og den er til og med rasetypisk. Sjølvsagt må man leite for å kjøpe seg ein god fjording som kan nå dit, men den er ikkje kjempevanskeleg å finne. Ikkje i områdene rund Norsk Fjordhestsenter og Norsk Fjordhestgard i allefall. Man må no leite for å finne god "stor brun" til dei høge klassane også, må man ikkje????

Kan forøvrig nemne att Rappen i sitt tidlegare liv var skulehest ved Norsk Fjordhestgard, slik også tidlegare vinnarar i NM Fjordhest, Rullen, Rakne Frikk, Brum og kor også Rådar har stått oppstalla (1.pr hingst).

Rullen, Brum og Rådar har forøvrig hoppet enkelthinder på 1,40 og 1,50 med rytter på ryggen.

Rådar var med sin eiger til Tyskland der ho gjekk beriderutdannelse. Ho startet ganske høge klasser med han der nede. Skal prøve å finne ut meir om det. Er ein del år tilbake nå for Rådar er dessverre død no.

Redigert av - Lucinda: den 28/11/2004 23:09:01 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  23:37:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En annen ting er at fjordingen på mange måter er en litt seig type, klok og med sine meninger. I stor grad kan dette være styrt av feilhåndtering i starten, men jeg tror det også tildels er litt rasetypisk.

opprinnelig postet av spoff

Har jobbet masse med fjordinger og kjenner meg ikkje veldig godt igjen. Har sjølv hatt 5 unghester av fjording. Er vel kun 1 eg vil definere som litt seig. Alle desse har fått 8 eller 9 poeng på Rasetype/preg for å ha nevnt det.

Blir dei handtert som man skal får man ein svært lydig og grei hest. Man rir ikkje opp ein hest frå LD til LA (dressur) på eitt år uten att den er samarbeidsvillig. Dette gjorde eg med min første unghest. Og da hadde eg ikkje kunnskaper til meir enn LD dressur sjølv når eg starta.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  00:23:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff du seier att å sette seg som mål å ri LA til 70% er å sette seg urealistiske mål.

Vel eg er ikkje enig med deg der. Eg er ganske overbevist om att eg skal klare å nå ein slik prosent med min fjording, og eg er ganske overbevist om att fleire av rytterne under NM Fjordhest 2004 vil klare det.

Opprinnelig postet av lucinda

Det vil så være et urealistisk mål for min del. Jeg tror jeg uten store problemer skal klare å ri en annen, litt lettere type hest opp til tilsvarende. Dog med en god del trening.

Kopi av melding:

Rappen går LA til over 70%, Njustar har gått LA til over 70%. Harams Romio som vant dei høgste dressur og sprang klassane under NM Fjordhest har gått til over 70%. Myrimann Nordgard som er kun 6 år har gått til 65% i LA i år og har debutert i Middels i år til 57% på første start.

De gangene jeg har sett Njustar har han gått mer til 60%-ish i LA. Njustar er flott, og Wenche er dyktig, men for meg er han en 60%s-fjording. Endel år siden jeg så han sist, men han begynner vel også å dra på årene. Tipper det er cirka 5-8 år siden, og det var vel da han var på topp. Har bare sett han i LA på klubb- og D-stevner.

De gangene jeg har sett Rappen har han gått til 60%-ish (litt i overkant). Det var under junior NM i år, og på E-stevne på Ellingsrud i mai. Da fikk han 60%-ish i to "lave" MB-klasser (FEI ett-eller-annet). Rappen tjener på at han er stabil. Jeg må si at han er flott å se til, men det han mangler er den lille gnisten du aldri vil få ut av en fjording. Jeg vil dog legge ved at jeg spesielt var overrasket over hans gode travøkninger. De var gangartsmessig veldig begrensende, men teknisksett godt gjennomførte. Om Rappen så en eller annen gang, i likhet med Njustar har fått 70% så kan det så hende. Men jeg har aldri sett det. For meg vil jeg karakterisere dem begge som 60%-hester, om de så slår til med bedre (eller dårligere) en gang i blant. Ser man en hest på trening har iallfall jeg en viss formening om at "det er nok en 70%s hest", eller det er en "60%s hest". Hverken Njustar eller Rappen er for meg typiske 70%s hester.

Harams Romio og Myrimann Nordgard har jeg aldri sett.

Men igjen.. Som sagt før. Det finnes ingen regler uten unntak. Man kan jo ramse opp en rekke av de store brune som har vist tilsvarende kvalitet, om ikke langt bedre. Men man kan også ramse opp tilsvarende mengder brune som har gjort det dårligere. At vi kan ramse opp en håndfull fjordinger som har vist sin styrke er nå så. Ingen regel uten unntak. Og jeg tror vi skulle ha kunnet sett flere om flere faktisk ble håndtert under veldig dyktige ryttere. Jeg har ikke sagt at fjordingeiere er uerfarne folk uten mål for det de gjør, men ingen av de dyktige dressurrytterne jeg kjenner har skaffet seg fjording. Det hadde vært morsomt å se en fjording i deres hender.
Kopi av melding:

Det er ikkje unntaket som bekrefter regelen her. Folk er begynt å få opp augene for att det går også med fjording. Det kjem fleire med årene trur eg, som satser innen dressur på fjording. Ja, ok ikkje for å nå heilt til topps, men kor mange med "store brune" kjem dit då.

Det er absolutt gøy å se de som får det til. Men vil du nå langt i dressur f.eks. gjør du ikke jobben enklere for deg ved å skaffe deg fjording. Det gjør ikke målet uoppnåelig, men du gir deg selv begrensninger..

Om jeg skulle funnet meg en idrettsgren jeg skulle satse på for å bli god ville jo ikke jeg med min tunge rumpe og absolutt ikke så smidige kropp sannsynligvis hatt store sjanser for å nå langt innen turn. Det hadde vært nok grener som hadde vært mer ideelle satsningsområder for meg, og sannsynligvis andre personer man heller ville rådet den satsningen.

Det kan godt være at jeg har ubenyttet kapasitet i turn, men jeg er ikke bygd for den grenen. Men kanskje man kan bli god ved trening. Jeg har dog ikke tenkt til å prøve
Kopi av melding:

Dagens fjording har så absolutt gang til å skåre 70% i LA. Og den er til og med rasetypisk. Sjølvsagt må man leite for å kjøpe seg ein god fjording som kan nå dit, men den er ikkje kjempevanskeleg å finne. Ikkje i områdene rund Norsk Fjordhestsenter og Norsk Fjordhestgard i allefall. Man må no leite for å finne god "stor brun" til dei høge klassane også, må man ikkje????

Jeg tror jeg skulle kunnet funnet en stor brun en ganske greit. Mulig det er fordi mangfoldet av hester som er avslet for dette formålet er større. Fjordingen er ikke avlet for det mangfoldet. Kanskje man om noen år finner et større mangfold av sportsfjordingen. Man ser en stor økning på etterspørsel etter den typen fjording nå. Jeg synes det er positivt, men det er ennå mange år til jeg kommer til å lete etter en sportsfjording med det formål at jeg skal nå langt med den i dressur. Om jeg så skulle skaffet en fjording så hadde det vært fordi de var billig (det er en grunn til at den ligger der en gjør i pris. En fjording er ingen elite dressurhest i fårklær. Ikke ennå iallfall..), og godt egnet for hobbynivå og lette klasser.

Som jeg har sagt i andre debatter her på MIX, men ikke i denne tråden, er at jeg synes kaldblodshestene er svært godt egnet til å bli spesielt gode LB-hester, og tildels ok LA-hester. I disse klassene veklegges teknisk styrke høyt, og kaldblodshester som er godt gjennomridd viser ofte gode tekniske egenskaper.

En ting som må bekreftes for å ikke la seg bli misforstått. Veldig mange tror at jeg kanskje har veldig mye mot fjordinger med denne uttalelsen. Det er dog feil. De er gode for sitt bruk, og de er (om galoppen er ok, og hesten eksteriørmessig i orden) har alle kapasitet for å å nå rimelig langt. Men lett type, eller ei.. De har korte bein, en kraftig og kort hals. Uannsett hvor mye man vender og vrir på det vil nok den generelle sportshesten som er avlet for å f.eks. gå høye klasser dressur den som vil gå fjordingen lett forbi. Det gjør ikke fjordingen dårligere av den grunn, men det gjør at den har sine begrensninger.

Fjordingen på bildet er vel en rasetypisk sportsvariant. Ser lett og velbygd ut, kort hals som karakteriserer fjordingen. Ellers har den vel tilhørende bevegelser. Tror den neppe er noen gangartsmaskin. Desverre.. Uten og noen gang ha sett den Kan selvsagt være mulig jeg tar helt feil her.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  00:35:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men Spoff.. Forklar da Olympic Guusje?
Dersom en fjording aldri ville klare ditt og datt som du sier, hvordan klarte denne hesten å danke ut alle de nederlandske varmblodsene og andre "porselenshester" som helt klart er avlet frem for det formålet å sprade rundt på en ridebane? - Selv med en 12 -> 19 år gammel rytter?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  00:50:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For det første, jeg har aldri sett Olympic Guusje. Jeg har heller ikke sett de andre nederlandske porselenshestene.

Det jeg vet er at Olympic Guusje på ingen måte er noen typisk fjording. Etter hva jeg har lest om den har den også gangartsmessige begrensninger. Mener å ha lest i rytterns dagbok at "nå trener vi på swung". Det denne hesten derimot er, er nok svært teknisk god. Det er vanskelig å trekke for mye på en hest som teknisk sett utfører alle øvelser riktig. Men også Olympic Guusje mangler vel det lille ekstra som skal til for å være blant de beste.

Forøvrig.. I og med at rytter kun er 19 år er det sannsynligvis ponni, junior og ungre ryttere klasser denne ekvipasjen storsett har hevdet seg i. Nå vet jeg ikke hvilket nivå dette er på i Nederland. Sannsynligvis tilsvarende som i Norge, om ikke høyere. Men likevel.. Det er langt fra GP-klasser. Den har ikke danket ut alle de nederlanske porselenhestene i en GP-klasse. Kanskje den har gjort det bra i nasjonale klasser i de klassene ryttern hører hjemme i. Eller gjort det bra på mindre GP-stevner. Men dette vet jeg ingenting om.

Olympic Guusje er ingen vanlig fjording. Du vil neppe få Blakken I og Blakken II opp på langt nær tilsvarende nivå. Det er også et ganske langt sprik mellom MB og GP også. Uten å ane hva jeg snakker om vet jeg ikke om noen fjording som går bedre enn MB i Norge i dag. Nå er det faktisk land som har flere fjordinger enn Norge, men Norge har relativt mange av dem. Travere har også gått GP-hopning, og du hører Pennyhistorier om flotte hester som kjøres til en billig sum som viser seg å være den stygge andungen. Vanligvis er det ikke slik..

Men la dere ikke hindre! For all del er alle velkomne til å kjøpe fjording om det er dressur dere vil nå langt i. Det ville vært til stor glede å se en ny Olympic Guusje, i og med at jeg neppe for sett han live noen gang selv. Dette er en hest jeg seriøst kunne tenke meg å oppleve. Uten å ha sett den kan man egentlig ikke konkludere noen ting.

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  03:13:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg har aldri sett det. For meg vil jeg karakterisere dem begge som 60%-hester, om de så slår til med bedre (eller dårligere) en gang i blant. Ser man en hest på trening har iallfall jeg en viss formening om at "det er nok en 70%s hest", eller det er en "60%s hest". Hverken Njustar eller Rappen er for meg typiske 70%s hester.

Jeg syns til tider du er noe "skarp" Spoff. Det ER ikke bare varmblods ridehest som duger til å ha sal og rytter på ryggen. Og jeg TROR VIRKELIG at en dressurdommer har NOE mer peiling på poeng i en konkurranse en du har.

Men jeg er enig i at det er mange mindre ridbare fjordinger.
Foretrekker at de er som mine, lette, fine og faste i fisken. Og psyken.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  06:34:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er det skarpt å si at jeg aldri har sett en fjording som går til 70%? Javel. For min del er det så tilfelle.

Jeg tror jeg blir veldig misforstått her. Dere tror jeg hater fjordingen, og det er veldig feil. Og en dressurdommer vet nok bedre enn meg. Helt sikkert.. Men jeg tror likevel en dressurdommer vil komme med mange av de samme argumentene, og noen av dem med en langt skarpere tone enn meg, i den grad jeg er skarp.

Jeg har bare vært på fjordhest NM en gang, og det er en god del år siden. Det var vel ikke LA-dressuren jeg så på da heller. Jeg har sett Njustar og Rappen, men de andre elitefjordingene har jeg ikke sett. Og om Njustar og Rappen kan ha hatt dårlige dager da jeg så dem kan så være. Men jeg synes dog dem begge øyt veldig godt i de sammenhengene jeg har sett dem. I mai da jeg så Rappen så samspillet veldig bra ut, og rytter veldig fornøyd. Som sagt, jeg synes de så flotte ut, men det var ingen 70%s ekvipasje. De ble ikke belønnet dertil heller. Jeg tror de fikk rundt 61%, og havnet litt under midten på resultatlista begge dager. Var da cirka 40 startende. Hadde Rappen hatt gangen til en av de andre hestene i samme klasse, skal jeg love han hadde fått bedre betalt.

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  08:47:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det som gjør at Olympic ikke er rasetypisk ? Gå til toppen av siden

hesterytteren

Skrevet - 29/11/2004 :  10:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
[font=Verdana]ja, det finnes mange fine fjordinger, mn husk at det også finnes forskjellige TYPER fjordinger! noen er tyngre enn andre, så det kan også ha mye å si! har ei venninne som har en kaldblods på for jeg, er xtraver tilogmed, som hopper baner på 110-120 lett! men jeg da, som sitter med en kaldblods *døl*, har problemer med å komme meg opp i 100! så det kan ha mye å si! og folk flest kjenner jo hestene sine best selv, så de vet vell best selv hva hesten deres kan klare og ikke!

men jeg skal innrømme at når noen skriver at 70 er bra til fjording å være, er det litt "drøyt" da..! stortsett tror jeg alle hester kan komme seg opp i 80 cm *så klart ikke alle ponnier, derfor jeg skrev hester * men kanskje enkelte raser, som shire kan ha litt større problemer med det..!

her er noen ilder av fjordinger som mange ikke mener en fjording ikke kan klare!:

http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/sneeuw2k.jpg
http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/show1.jpg
http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/hoppa.html
http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/boek.html
http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/boven1.jpg
Gå til toppen av siden

hesterytteren

Skrevet - 29/11/2004 :  10:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj, nå så d ut som om jeg skulle ha en døl opp i de høyeste klassene, mn det jeg mente, var at forskjellige hester har forskjellig kapasitet, selv om de ser like ut og begge har fåt 8 og 9 på den og den utstillingen.

hva har egentli utstillingskarakterer (på kropp) med hvor langt en hest kan komme i dressur/sprang? den sammenhengen må noen forklare meg...!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  10:53:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hests eksteriør har nok noe å si på hvordan den gjør det i konkuranser...
En dårlig fysikk setter selvsagt sine begrensninger på konkuransebanen..

Men at vilje og mentalitet spiller like stor/større rolle en fysikken kan nok hende...(?)

Og Hesterytteren, den fjordingen du henviser til er EN og samme hest, ikke flere forskjellige fjordinger. Det er forøvrig den samme hesten vi driver å diskuterer, så disse bildene har ihvertfall jeg sett før. Old news hun... :P

(redigert pga skriveleifer)

Redigert av - Skogstroll den 29/11/2004 10:58:25 Gå til toppen av siden

hesterytteren

Skrevet - 29/11/2004 :  10:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
ojda:p så det nå ;) leste ikke alle innleggene hehe ;p sorry

det jeg mente med at utstillingskarakterer ikke har noe å si, var at selv om en fjording får brae karakterer *bedømminger*, så betyr ikke det at den er super på alle andre områder".. visst du skjønner. for det er noen over her som det kan se ut som om mener det ;p
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  14:56:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ojda:p så det nå ;) leste ikke alle innleggene hehe ;p sorry

det jeg mente med at utstillingskarakterer ikke har noe å si, var at selv om en fjording får brae karakterer *bedømminger*, så betyr ikke det at den er super på alle andre områder".. visst du skjønner. for det er noen over her som det kan se ut som om mener det ;p
opprinnelig postet av hesterytteren

Hesterytteren, rekner med det er meg du henviser til. Da må eg få presisere att eg på ingen måte meiner att ein fjording som får gode bedømninger på utstilling dermed også er super på alle andre måter.

Dersom du hadde lest alle innleggene her så hadde du kanskje sett att det blir trukke fram att Olympic Guusje ikkje er noko rasetypisk fjording, iallefall ein del som meiner det. Kunne tenke meg å høyre kvifor eg då. Og ser det er fleire som vil det.

Eg har spurt kva folk her meiner med rasetypisk fjording. Ikkje fått noko godt svar på det enda da, men.

Eg ville berre trekke fram att det finst rasetypiske fjordinger i henhold til karakterer gitt på utstillinger av type/preg, som ikkje nødvendigvis er seige osv. For det er mi erfaring med fjordinger. Dei finst, så absolutt, men det finst også mange som er stikk motsatt. Og det er gjerne desse som blir mest brukt i konkurransesamanheng. Dei er ikkje nødvendigvis lite rasetypiske fordiom. Det var det eg ville fram til.

Redigert av - Lucinda: den 29/11/2004 15:01:00 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/11/2004 :  15:55:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Til Spoff. Hesten på bildet, er der ei to år gamal hoppe. Den fekk denne bedømningen som 2 års:

Langlagd hoppe av svært god type, Skritt: Ledig, vegvinnande skritt Trav: Ledig trav.

Som 3 års sa dei dette: Feminin, langlagd hoppe av svært god type Skritt: Vegvinnande, ledigt skritt Trav: Svært god beinaksjon, ynskjer meir bogfrihet.

Eg trekker fram denne hesten fordi eg føler att mange ser på den typiske fjordingen som tung, kraftig osv. Det er ikkje denne hesten og i tillegg er denne typen den som blir ønsket i avl. Som treårs blei denne hesten best på unghestskue i Nordfjord (der hovedtyngden av fjordhester blir avla fram)

Bilde av hesten som tre år:

Redigert av - Lucinda: den 29/11/2004 17:48:56 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.