hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utsagnet "bra til fjording å være"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Utsagnet "bra til fjording å være"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  15:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: må henge på det med manen til Guusje: den er FÆL! med den manen så ligner den hesten på den 'vanlig' krysning av noe kaldt, og ikke noe på en fjording i det hele tatt. den er rødblakk, så den har ikke midtstol eller ål heller. nei, klipp mana til en fin bue, så kan jeg love at hesten blir mye lekrere, og at folk som ikke har fullt opp med peiling på fjordinger ser at det er en fjording også.

hihi, detta ble OT dettta, men je kunne itte styre me.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  22:18:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
kristy: ein rødblakk fjording har midtstol som er lys eller rødleg og den har brun ål Det er den gulblakke fjordingen som har svært lys mot gul midtstol og ål.

Her eit bilde av gulblakke Myrfaks Nordgard

Redigert av - Lucinda: den 30/11/2004 23:24:31 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  22:32:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristy, synes mana til Guuse er dritflott jeg :D Skikkelig kraftig og najs...

Fjordinger MÅ ikke ha ståman for å se ut som en fjording :)

Men jeg lurer fremdeles: Hva skiller Guusje fra andre fjordinger? (eksteriørmessig..)
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 30/11/2004 :  22:38:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes den er kjempestilig jeg, men hadde vært gøy å sett han med ståman!

-og jeg lurer fremdeles på det samme som BabyLunah.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  22:46:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, Renegate. Mange fjordinger har grov og kort hals, og i forhold til ein varmblods ridehest har vel omtrent samtlige fjordinger kort hals.

Men for kort og grov hals er ikkje lenger veldig ønkelig i avl. F.eks såg eg på testen av dei 5 årige fjordingane i 2000. To hingster, Simen Sårheim og Vinnagutten begge etter den ganske grove og tunge Rams Lindemann (solgt til USA), hadde begge kort og grov hals. Desse hade store problemer i ridninga. Testrytterne måtte ofte ta pauser når dei rei desse hestane for att dei skulle få puste rett og slett. Men desse hingstene fekk også karakteren 4 på ridning på testen. Fordi dei ikkje egna seg til slik ridning som er ønskelig. Og med underkjent karakter på vilken som helst del av testen gir ikkje bestått bruksprøve og da også ut av avlen.

Det har skjedd store framskritt på dette området og dei beste "elitefjordingane" har ein bra lang og ikkje så veldig grov hals i forhold til rasen. Og desse har ikkje det heilt store problemet med å gå i riktig dressurform.

Eg klipte forøvrig bort heile manen på min hest her for omtrent to veker siden da eg barberte hesten. Har etter det fått mange kommentarer på den tynne,lange flotte halsen hoppen min har. Ja, ho har jo det i forhold til mange fjordinger, men kan sjølvsagt ikkje måle seg med varmere raser sin halslengde. Men uansett, trur ståmanen til fjordingen fører til att halsen ser grovare og kortare ut en kva den er. Men eg benekter ikkje att fjordingen generelt sett har ein noko kort hals.

Samtidig, tar vi bort for mykje av den, kor mykje fjording er det igjen da??

Anngåande Olympic Guusje og hengeman. Eg synest den er fin eg, og for min del kan han få lov til å ha den lange manen. Eg kommer nok aldri til å ha hengeman sjølv på fjordingen min, men eg har stelt fjordinger med lang man. Det går absolutt ann. Grunnen til att eg ikkje vil ha det er mest pga det praktiske. Det er herk å ri dressur med lang tjukk stiv man flagrande. Eg har prøvd det. Erk. Veit og veldig godt att blant dei "hardbarka" fjordhestkarane er det omtrent tabu med fjording med lang man. Samtidig trur jo dei samme hestekarane att kun tung arbeidskøyring hjelper for å få bakbeins/lårmusklatur på hesten, så dere kan vel tenke dere kor mange livlige diskusjoner eg har hatt med slike hestekarer opp igjennom årene. Det er gøy det Men samtidig har desse også masse kunnskaper og erfaringer som er nyttig å ta med seg, for all del.

Her ein fjording eg har oppdretta, med lang man:

Redigert av - Lucinda: den 30/11/2004 23:24:56 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  22:58:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Anngåande Olympic Guusje og rasetype. Eg vil ikkje uttale meg for mykje om det. Vil ikkje erklære meg sjølv som noko ekspert på det området, sjølv om eg har litt peiling.

Men kommer med nokre kommentarer. Av det eg kan sjå på bildene av han, har han den korte litt grove halsen, han er ikkje blant den lettaste typen slik eg ser han frå bildene. Litt vanskeleg å seie, bilder viser ikkje alltid det heilt rette. Eg ser egentleg ikkje noko veldig utypisk ved han, men ein bedømmelse vil eg ellers ikkje begi meg ut på. Då vil eg sjå han live først.

Det kan jo tenkast att han ikkje nødvendigvis ville blitt kåra om han hadde vore hingst, men det er dog eit fåtall hingster som blir kåra også da. Det betyr ikkje att ein del av dei som går ut ikkje er rasetypiske fordiom.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  23:14:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Nå er jeg absolutt ikke fjording ekspert, men er litt enig i at Guusje ikke slår meg som en "typisk fjording". Men, det er veldig vanskelig å se når man ikke ser hesten i levende live. På noen av bildene ser han veldig fjording ut, mens på andre ser han ikke ut som fjording. Det kan også gjerne ha noe med at denne fjordingen blir vist i sammenhenger vi gjerne ikke er så vant med å se fjordinger i...
På disse bildene syns jeg f.eks ikke skriker fjording
http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/paardenkoets1.jpg
http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/g02.jpg
http://www.xs4all.nl/~dirkadel/guusjesfanclub/d9.jpg

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  23:23:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Akkurat Eva, vi er ikkje vant til å se fjordingen i ein sådan sammenheng.

Hadde han hatt ståman her så trur eg ikkje så mange hadde tvilt på att det var ein fjording

Redigert av - Lucinda: den 30/11/2004 23:24:11 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  08:51:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
oooops, min feil uansett så mangler Guusje det sorte som de fleste forbinder med fjording.

jeg liker ikke manen, men det er meg. andre har sine meninger. jeg hadde også en fjording med lang man før. hun var slik når jeg fikk henne, og jeg turte ikke klippe henne, så en venninne gjorde det for meg. hun ble mye flottere etter det. nå er hun som eier henne nå (vip:epetra. hvis noen vil inn å se. jeg tror bilder av henne med lag man ligger inn på vipen min) gått enda et steg videre, og klippe sjakkman på henne, som passer henne perfekt.

Guusje ER en tpisk fjording. en typisk gul fjording, med den spesielle fargen og formen på hodet. jeg ser med en gang at det er en fjording, ståman eller ikke. men, poenget mitt var at hvis manen ble klippet, så hadde mange andre sett det også, og fått øyne opp for denne flotte rasen. på det første bildet som ble lagt ut sist her, så så han ut som en litt kraftig ponni (Higlandponni?), fordi lyset hadde bleket fargen. hadde han hatt ståman derimot, så hadde folk tenkt seg litt mer om, og kanskje sett at det var en fjording. menmen, dette er kun minte tanker og hva jeg ville ha gjort. på en annen side å hadde jeg aldri klart å ri han opp til middels heller, så egentlig har ikke jeg noe jeg skulle ha sagt

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 01/12/2004 :  17:52:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan fremdeles ikke skjønne hva som ikke er rasetypisk med Olympic Guusje, tydligvis ingen andre heller siden ingen har svara på det!

Se på linken under her. Her ser man helt tydlig at det er en forholdsvis kort og kraftig hals på Guusje, noe som er RASETYPISK for fjordinger, ja. Hadde denne hesten hatt en lengre hals, kan man nesten kalle det en "hals med hest på"!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  18:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kan fremdeles ikke skjønne hva som ikke er rasetypisk med Olympic Guusje, tydligvis ingen andre heller siden ingen har svara på det!

Se på linken under her. Her ser man helt tydlig at det er en forholdsvis kort og kraftig hals på Guusje, noe som er RASETYPISK for fjordinger, ja. Hadde denne hesten hatt en lengre hals, kan man nesten kalle det en "hals med hest på"!

Opprinnelig postet av jalla

Nå lurer jeg nesten på om vi har sett på samme hesten...........
Hals med hest på? Det er mye hals ja...men lang....? Nei..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 01/12/2004 18:07:19 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/12/2004 :  18:14:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av jalla

Nå lurer jeg nesten på om vi har sett på samme hesten...........
Hals med hest på? Det er mye hals ja...men lang....? Nei..

Opprinnelig postet av Renegate

ler så jeg holder på å dø på meg..skal komme tilbake med noen mer fornuftige utsagn når jeg er ferdig med å le.. (for den som ikke forsto det så ler jeg altså at utsagnet til Renegate, som jeg syns var festlig, og i grunnen litt sant og greier..ler ikke ondskapsfullt med andre ord (noe jeg føler for å understreke))

Guro -lattermild-

redigert fordi jeg hadde klusset til og skrevet inni sitatet..

Redigert av - Guro den 01/12/2004 22:39:21 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  18:23:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
¤ ler så jeg nesten griner¤
Ser jo nå at jalla faktisk understreker at Guusje HAR kort hals, ikke omvendt som jeg så først!!!!HE HE HE

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 01/12/2004 :  19:05:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flere som ler her... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  19:07:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er mange som forbinder ståmanen med fjording, merket det fort i fjor da jeg hadde klipt ståmanen på ponnien. Det er en brunsvart sportsponni men lang hals, men allikevel spurte alle og enhver om det var en fjording, bare pga av manen :P
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.