hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Friesere og palomino og pintofarga arabere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Friesere og palomino og pintofarga arabere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  17:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leter etter stutterier i skandinavia som avler arabere med pinto og palominofarger samt friesere.

Redigert av - Skogstroll den 15/10/2004 18:39:20

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  19:29:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Pinto (og palomino, tror jeg) er ingen ønskede farger innen araberverdenen, derfor er nok ikke disse hestene ekte arabere, snarere fks. 75% araberblod o.l. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  20:22:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående Friesere kan du se litt nærmere her. Iallfall et sted i Danmark som driver med det.. Håper du ikke tenkte på pinto eller palominofargede Friesere, for da skal du nok lete lenge..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  20:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe..Spoff..mente svarte friesere ja ;)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  20:30:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, sant det, palomino/pintofarga arabere blir avla i først og fremst USA men er ikke renrasete rabere, ofte er de blandet med Paint hester and den amerikanske rasen Palomino. Har ikke hørt om noen som driver med fargete arabere i Skandinavia, eller i hele Europa egentlig, men det kan godt være at det finnes et par av dem her også. De er jo fine, selv om de ikke er renraset.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  20:34:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
MissEva, jeg vet om ett stutteri: Rainbow Arabians, de holder til i danmark og avler palomino og pinto hester med en stor andel araber.

Vil gjerne vite om flere, hvis det finnes noen...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  20:46:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ok, sorry, har ikke hørt om det før, bare i forbindelse med Amerikanske venner som har snakt om det :P Tenke det var større interesse av å bevare rasene rene her i Europa enn i USA (føler de skal alltid "pusse på" og "forbedre" raser hele tiden.. syns ikke så mye om det jeg, american shetlandpony f. eks. er ikke halvparten så søte som de skotske :D)

Fant siden til stutteriet du snakket om, det var noen linker der til andre stutterier i danmark, noen av dem avler også pinto/palomino halvarabere: http://www.rainbow-arabians.dk/links.htm

Redigert av - Eva V den 15/10/2004 20:47:20 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  21:26:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
MissEva: Jeg tror ikke det er mange i USA som avler palomino arabere. Jeg kjenner en dame som avler arabere i USA, og hun kaller det "stor synd" å avle slike. :-) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  21:59:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig forstår jeg ikke poenget.. hvorfor er det så farlig å avle flekkete arabere?

Hadde man avlet bort noe som er TYPISK araber liksom, som f.eks den konkave profilen, så hadde jeg forstått det, men det er jo bare snakk om farger liksom... Så lenge man avler etter de rettningslinjene som er satt opp for arabere (mht temprament, eksteriør, ytelsesevner osv) så forstår jeg ikke hva som er så ille med å avle arabere med slike farger..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  22:59:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke, det er nå en gang bare sånn. Husk på at det er forskjell på araberne også da - ikke alle har like utpreget konkavhet, temprament, størrelse osv.

Hvorfor avler man ikke røde, hvite og grå friesere, hvorfor avler man ikke palomino lippizzanere? Det er nå bare sånn det er blitt :-)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  23:42:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Fargen er jo også en del av særpreget til hesten. Noen hester skal rett og slett ikke ha en spesiell farge. Klarer/vil ikke helt se for meg en pintofarget fjording =P
Og uansett. Hvorfor er fargen så viktig? Om man vil ha en araber, så kjøper man da en araber, selvom den er brun, svart, grønn eller prikkete. Det er jo egenskapen og hesten som er viktig. Så vidt jeg har fått med meg er ikke fargen avgjørende for hestens egenskaper. Eneste må være at hvite hester er lettere mobbeoffer enn mørkere.

Riktignok er ikke pinto en egen rase (så vidt jeg veit), men vil si meg enig i dama Formosissima henviste til, at det er galt å avle enten palomino eller pintoarabere. Riktig nok ikke stor synd, men hesten blir jo ikke 100% araber da, som det er nevnt før..

Syntes raser skal bevares jeg.. Om de skal avles med andre raser syntes jeg det er dumt å avle og "ødlegge" renrasen pga man vil ha en spesiell farge.

Litt trøtt, men tror jeg fikk fram poenget mitt :P
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  11:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når en rase er "kjent" for sin farge.. blakke fjordinger,) hvite lippizanere, sorte friesere, prikkete knabstrupere, flekkete painthester osv, da er det jo klart at fargen ikke bør forandres... men araberen er jo ikke kjent for noen spesiell farge så å avle arabere med forskjellige farger vil jo ikke på noen måte ødelegge araberens særpreg.... Men men.. er ikke noe jeg kan gjøre med det :P Pintofarga partbreed arabere er ihvertfall UTROLIG vakre! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  11:59:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det finnes jo også brune lipizzanere og veldig sjeldent; 'chestnut' friesere;

This Friesian stallion is a dark chestnut-- although famous for their pitch black color, the occaisonal extremely rare chestnut friesian does occur. This is because, although visually black, a heterozygous black horse carries a red gene. When two heterozygous black horses are bred, there is a 25% chance of getting a chestnut. Therefore both Fire Magic's sire and dam must have been heterozygous blacks, and if bred again, could produce another red friesian.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  12:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har også funnes sorte fjordinger...

Men jeg ser fortsatt ikke hvorfor man ikke skal kunne avle palomino og pinto arabere :P
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  18:51:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt , men palomino og pinto farger var vel ikke vanlige hos ørkenhestene, er ikke sikker på hvor disse fargene oppsto. Arabere er først og fremst skimler, røde og noen svarte(+ brun som blanding av svart og rød), så araberene har også sine spesielle farger. Blakk, palomino og flekkete arabere passer ikke rasebeskrivelsen, og kan ikke registreres som fullblodsarabere, det er nok derfor det er uønsket hos avlere. De kan registeres som halvblodsarabere (ihvertfall i USA, vet ikke ellers), men araberentutiaster vil nok gjerne ha hesten så ren som mulig. For å få inn spesielle farger, må andre raser blandes inn og araberen kan mi ste noe av særpreget og renheten den er kjent for.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  19:43:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sant... Men heldigvis finnes det partbreedarabere med masse araberpreg i disse herlige fargene :) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.