hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Friesere og palomino og pintofarga arabere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Friesere og palomino og pintofarga arabere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  21:39:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
...Men du får som regel ikke registrert part-arabere, eller pintabians (pinto/paint + araber) i Norge.
(I USA er dette en egen rase nå, i likhet med welara (welsh + araber) og morab (morgan + araber)).
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  21:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ikke så nøye om man får registrert den eller ikke ? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  22:38:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jo, om du vil ut og konkurrere eller å ha avkom - så er det ganske viktig. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 16/10/2004 :  22:59:02  Vis profil  Svar med kopi av melding

Formosissima: hesten trenger ikke å være registrert for å konkurrere.

Men den må være det for å kunne avles på (allefall om det skall være lovlig).
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  23:22:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
jalla: Den trenger vel å være registrert for å konkurrere på høyere nivå?
Med de reglene vi har i Norge kan jeg aldri se for meg at en uregistrert blandingshest får konkurere noe høyere enn distrikt.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/10/2004 :  00:15:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra jeg bare skal ha hest for kosens skyld da :) Slipper sånt da.. Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 17/10/2004 :  02:29:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så en eller annen som ikke kunne se for seg pintofarget fjording, de er faktisk virkelig töffe og det finnes noen av dem i norge så jeg skal se om jeg ikke kan få lagt inn bilder av ett par pinto fjordinger på vip en i morgen. Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 17/10/2004 :  04:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Oppdretter på Frieser i Norge finner du her: http://home.no.net/anjanett/anja.htm
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/10/2004 :  14:57:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pintofarga fjording ? Jøss... vet bare at det har eksistert sorte fjordinger jeg.. (og de var ganske stilige :b)

Kajsa, takk :)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2004 :  16:09:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Renraset pinto fjording? Har sett pintofarga fjording/annen rase, men ren fjording høres usannsynlig ut...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/10/2004 :  16:11:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lurer på hvor sorte fjordinger har blitt sett, samme med pinto.
Opprinnelig var ikke fjordingene den blakke fargen vi kjenner; de var ullsblakke - altså gråblakke.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 17/10/2004 :  16:20:24  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det finnes ikke RENRASEDE svarte fjordinger, men det var det under RIMFAKSESTRIDEN for mange år siden. Da var det en svart dølahingst (Rimfakse hette den) som ble blandet med fjordingene, slik ble det noen svarte fjordinger. Men dette er som sagt for mange år siden.

Etter det jeg vet trenger ikke konkurransehester registreres, selv om det er snakk om høyrer nivå. Men hobby/kosehest må ikke registreres for å kunne delta på stevner eller noe annet, da er det kun ved utstillinger den må registreres.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 17/10/2004 :  16:30:21  Vis profil  Svar med kopi av melding

Formosissma: Gråblakke og ullsblakke fjordinger er slettes ikke det samme.

Ullsblakke er mere hvit og blek i fargen, mens gråblakk er grå.

Det er 5 farger av fjordingene:
*brunblakk rundt 85-90% av alle fjordinger
*gråblakk rundt 4% av alle fjordinger
*ullsblakk rundt 3% av alle fjordinger
*rødblakk rundt 5% av alle fjordinger
*gulblakk bare 0,5% av alle fjordinger

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 17/10/2004 :  16:32:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Rimfakse er det bilde av her, han ser ikke særlig sort ut http://home.no/fjordhestnett/rimfakse2.JPG men ei heller som en fjording.

Hverken sorte eller pintofargede fjordinger finnes, renraset. Det er riktig at det HAR vært sorte "fjordinger", men det er som Jalla sier - ikke renrasede fjordinger. Og jo, fjordingen var den vanlige brunblakke fargen vi kjenner. Ulsblakk er ikke gråblakk, gåblakk er det navnet sier - grå. Ulsblakk er "hvit/gul/grå", og kan sees her: http://www.starfirefarm.com/95_ulsdun_mare.jpg

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/10/2004 :  11:08:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
OK. Beklager tabben. I USA bruker enkelte grå/ullsblakk omhverandre. Ingen grunn til panikk :-) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.