hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klaus Ferdinand Hempfling og det å ri uten hodelag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Klaus Ferdinand Hempfling og det å ri uten hodelag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  14:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som virkelig har panikk vil ikke lyde noe annet enn lederen sin.
Som du sier, vi er en mygg på hesteryggen. Mygger som drar i tøylene er heller ikke særlig effektivt.

Istedenfor å stole på tøyler og bitt (som kan ryke, skape sår i hestens munn ol) Bør man først og fremst ha kommet til en forståelse med hesten så den er underkastet deg.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/09/2004 :  16:13:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
At man kan ri en hest inn på volt uten tøyler,eller ledende tøyletak (kun ved hjelp av hvordan du itter og hvordan du bruker sjenkler) er riktig.Du kan også når du rir en hest som er vrangstilt (med tøylen) inn på en volte,så tøylen har ingen hensikt inn i volten,men er kjekk å ha for at ikke hesten skal over stilles,balanseres o.l.Men å ri en hest med panikk,som flykter inn på en volte blir noe helt annet.Da er tøylene kjekke til å først få kontak,og si hallo hør nå her,så kan du ri den inn på en volte e.l.Men en hest i panikk er nok ikke mest opptatt av rytterens vektplassering,sits og sjenkler.Det er jo også det samme vi f.eks gjør når man rir programmer,først en usynlig halvparade,så hesten skjønner at nå skal det skje noe nytt,så signal om hva du ønsker,f.eks å sitte om for å bytte galopp.Og hvis en hest får panikk og løper,han forskjellen på 5 og 25 meter være en katastrofe.Så som en sikkerhet,burde alle ha på hodelag (kan jo velge å la tøylene ligge på manken) når man rir ute blandt folk og fe,men inne i et lukket ridehus/bane kan jo de som ønsker å la hodelaget ligge i stallen gjøre det.
Jeg vil også si at å manuvrere en hest (svinge,gå på volter,serpentiner,stoppe,rygge o.l) uten tøyle er en ting,og ri f.eks et godt program uten tøyle noe helt annet og etter mitt syn en umulighet.......
En annen ting av det du skriver Babylunah er at hester ikke føler frykt/reagerer om rytteren ikke gjør det.....hvordan forklarer du da de gangene en hest skvetter til og rytteren blir sittende og lure på hva i alle dager hesten skvatt for?
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  16:21:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
De gangene forklarer jeg ganske enkelt med at hesten er såpass usikker på rytterens egenskaper som "flokkleder" at den ikke klarer å slappe av og stole på at ettersom lederen er rolig så er det ingen fare. Hester som vet de har en sterk leder skvetter ikke til før lederen gjør det. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  16:31:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fy og fysj. Jeg vil -aldri- ha en hest som er UNDERKASTET meg. Og det håper jeg ingen andre her vil ha heller. Så vidt jeg har forstått, er ikke dette en gang meningen med NH. Hesten skal se meg som en leder, ikke som en diktator. Hesten skal se meg som en samarbeidspartner, ikke en slavedriver. Hesten skal se meg som en kamerat, ikke som en straffer.
Det er en stor forskjell på lederskap (= kameratskap, i et hvert vennskap vil en være leder) og underkastelse (= diktuatur med straff og vold).

Når en hest får panikk ute i trafikken/skogen/parken/hvor som helst, vil jeg ha tøyler. Jeg senterer ikke alt rundt å være så naturlig at jeg lar det gå utover liv og lemmer til andre, uskyldige mennesker.

Ta oss mennesker, som også er et dyr, til eksempel;
Selv om du er ute og går med en person du stoler 100% på, en kjæreste fks., så vil du skvette av fks. en bil som kommer i full fart, en høy lyd osv.
Du stoler jo på personen - men du stoler ikke på omgivelsene.
Overfør dette til hesten.

Ellers ville jeg holdt meg langt unna en rytter som red uten hodelag, i den troen at hun/han er over hesten i alt. Vi er ikke alltid så smarte som vi tror.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/09/2004 :  16:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og denne teorien bygger du på egne erfaringer (sporadisk omgang med skolehester,norlandshester,varmblodstrever og kaldblods) eller noe du har lest i en eller annen bok,som fikk deg til å se lyset,og som du etter dette ser på som din "relgion" og det eneste riktige/fornuftige omgang med hest?? Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  16:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke på ridning uten tøyler som en "religion" Jeg ser heller ikke på dette som den eneste riktige omgangen med hester. Er sikkert mange ryttere der ute som fint klarer å ri uten noe mekanisk hjelp (og som allikevel velger å ri med hodelag)
Snakker bare for meg selv og for hva jeg personlig har lyst til å arbeide mot.

Oslojente, er det Klaus Ferdinand Hemplfings teori du snakker om? Da jeg jeg ihvertfall fortelle deg at jeg har hatt kontakt med flere som har trent etter hans metoder og som har ridd hester på tur i terrenget uten tøyler.. de har også gått tur med hesten i skogen uten så mye som en grime.
Det med at hestene ikke løper ut før lederen gjør det er ikke en teori, det er fakta, natur og instinkt.

Formosissima, å sammenligne en kjæreste eller venn med en lederhest blir litt feil. Vi mennesker underkaster oss jo ikke for venner og kjærester. For hester derimot finnes det bare to alternativer: Å dominere eller å bli dominert. Med mindre dominans forholdet til hestern er klarlagt kommer den til å skvette for ting. Hvis den derimot ser på deg som lederen så vet den at så lenge du slapper av er det ingen fare.
Vi mennesker er dyr, det er riktig, men flokksystemet vårt fungerer ikke på samme måte som hesten. Vi har ingen leder vi følger blindt.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:15:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Har ikke lest gjennom hele diskusjonen, men jeg synes nå det er ganske pussig at man spør om det er noen som har forsøkt å følge læren til Hempling (uten hodelag og tøyler), og så siterer Gueriniere.

Dem som kjenner Gueriniere og den gamle ridekunsten han representerer, hevder nemlig det stikk motsatte: At man kan ta bort alt annet - men ikke tøylen. Ok, man ta den bort og ri uten, men da handler det ikke lenger om ridekunst.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:19:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men lederskap er ikke det samme som underkastelse. Underkastelse er forbundet med -frykt-, og ditt mål er vel ikke at hesten skal frykte deg?

Jeg sammenlignet ikke en kjæreste/venn med en lederhest heller, jeg sammenlignet det med rytteren.

Hvordan vil du forklare et rangsystem, dersom hesten kun har to valg, å enten bli dominert - eller å dominere? Dette blir da et spørsmål om enten eller. Hva med hester midt på rangstigen? De dominerer og de blir dominert. I følge deg er dette umulig.

Jeg vet ikke hva du har lært på skolen, men vi "andre" har lært om nazismen på 30 og 40-tallet, vi har lært om adskillige diktaturer - hva med soldatene i hæren? Disse menneskene følger lederne sine blindt. Så, om du fortsatt mener ingen mennesker følger en leder - ta deg i allefall en tur til en militærleir. Men, dette var off topic.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:23:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Forresten er hestenes rangsystem, det systemet mennesker går etter også.
Vi har en leder - som har makt, vi har "mellommennesker" - eller mennesker med litt makt, men ikke så mye som lederen. Ta fks. sjefer i en bedrift, eller en minister, og vi har "bunnslagget" - som er oss uten en reell makt - kun makt over oss selv. ;-)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier, jeg følger Hempflings lære men synes Gueriniere sitt sitat hørtes fornuftig ut.
Etter hva jeg har forstått ser Hempfling på Gueriniere som en god rytter, han fremhever det at Gueriniere red på løse tøyler og hadde en perfekt samlet og selvbærende hest. (hvis ikke hadde han vel ikke hatt bilde av han i boken sni..)

Formosissima, hva man tolker underkastelse som avhengiger velfra person til person. Selv ser jeg på det å akseptere og stole på en leder og å overlate sitt liv til lederen som underkastelse.

Selvsagt det er mulig for en hest å dominere andre og samtidig bli dominert av andre igjen. MEN en hest er aldri på likefot med noen, når en hest forholder seg til et mennesker eller en annen hest så handler det om å klarlegge dominands spørsmålet så fort som mulig. Mange ryttere ligger i en konstant "konflikt" med hestene sine... hesten har ikke akseptert (underkastet seg) rytteren som flokkleder og driver stadig med testing og større eller mindre protestering. Dette kan vise seg i form av nervøsitet, stahet eller ulydighet i forskjellige situasjoner.

Javist har mennesket rangsystem, men vi er ikke i like stor grad "avhengig" av lederen. Vi er mer selvstendige og vi er også i stand til å omgås andre uten å"vite" hvem av oss som dominerer.
Det er sjelden vi har ett overhode i familien/"flokken" vår som alle adlyder uten å mukke.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:43:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
"..underkastelse
~kastelse -n | tyrannen krevde total u- av alle.."

Tatt fra ordbok.no.
Mange ting er gjenstand for forskjellige syn, men underkastelse er underkastelse, uansett hvem og hvordan man ser på det.

"..2. The state of being submissive; acknowledgement of inferiority or dependence; humble or suppliant behavior; meekness; resignation.."

Tatt fra dictionary.com.

:-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 05/09/2004 17:47:48 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da tolker nok jeg underkastelse på en annen måte enn ordboka di.
Å akseptere noen som leder er vel kanskje et bedre utrrykk.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:52:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Siste innlegg om underkastelse; Underkastelse har ingenting med aksept og valg å gjøre. Du underkaster deg kun når du ikke har noe annet valg; å underkaste seg er å resignere - å finne seg i -hva som helst-.

Å akseptere noen som leder, er derimot å -godta-, å være enig i.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  17:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt, spørs hva man legger i ordet.
Og som sagt: akseptere noen som leder er vel kanskje et bedre uttrykk.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/09/2004 :  18:03:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg kaster inn hånkleet i denne diskusjonen.Jeg synes det blir litt håpløst og skulle diskutere med en som har all sin "kunnskap" og bygger alle teorier fra en bok og ikke egen omgang med hest og erfaring,kun kommer med det ene sitatet etter det andre.Det gjør at vi har en så forskjellig utgangspunkt og ståsted,at en konstruktiv debatt ikke er mulig.........
Lykke til videre til dere som gidder ;)
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.