hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan kan jeg..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 hvordan kan jeg..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  21:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan kan jeg få hesten min mer motivert når han blir ridd??

han var ganske motivert før men så bare en dag så gikk det nedover med humøret hans...

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  22:27:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Her er noen tips:

-Undersøk om det er noe galt med hesten(gjerne en dyrelegesjekk)
-Du kan for det førse variere arbeidet ditt. Dette er ihvertfall riktig hvis det blir mye baneridning!
-La hesten få en pause, eller ta det rolig(slik at hesten får "hvilt" litt.
-Gi den tillegsfor som det er litt energi i.

Hvis hesten er gammel, er "umotivasjon" en tin du må regne med.

-Inga-

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  18:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
han har blitt bedre nå... thank god...

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  18:44:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
klikkertrening er en bra arbeidsmetode for umotiverte hester;)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  23:15:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tilegg til det som blir nevnt her, er det viktig å bruke ros med stemme og belønne ved å slippe opp press, gi seg når hesten går bra osv. Utstyr kan også sjekkes.
Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  06:09:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det nevnes at ridningen kanskje kan være ensformig. Iallfall om det er mye baneridning. Nå er jeg ikke enig i at dersom hesten er banelei er turridning etc alltid løsningen. Kanskje hesten er banelei rett og slett fordi banearbeidet er ensformig? Nå er det ikke sikkert dette er tilfelle, men det er en tankevekker.

Det finnes nok også en rekke treningsmetoder for umotiverte hester, men i bunn og grunn er det viktig å finne ut årsaken til at en hest er umotivert. Sannsynligvis kan det ha noe med treningen å gjøre, evnt at hesten har vondt noe sted (sjekk sal, tenner etc).

Nå ser det ut til at mizz_pp har løst problemet den siste måneden. Flott! Fant du ut hva det var?

Svarer på dette likevel da dette er en vanlig motbakke man møter som rytter. Og at det ikke alltid er fryd og gammen med å drive med hest er også tilfelle. Du må være klar over at du av og til må ta et steg tilbake for å kunne oppnå fremgang.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  13:55:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror den vanligste feilen til at hester blir umotivert og evt. frustrert pga trening, er at man forlanger for mye av hesten før den er klar, eller at man forlager noe på en slik måte at hesten ikke forstår det.

For eksempel: Hesten går pent på tøylen, og gjør det vi ber om en stund, inntil den plutselig slår seg av, og protesterer. Ofte er grunnen at hesten har blitt sliten og trenger en pause. Men hvis rytteren tror at hesten kun er kranglete, og forsøker å tvinge den til å jobbe mer, gjøres situasjonen bare vanskeligere for både hest og rytter. Hesten får stadig mer ubehag i musklaturen fordi melkesyren hoper seg opp, og blir dermed stadig vanskeligere å ha med å gjøre. En to minutters skrittepause i tide, og man kunne ha unngått problemet.

Et annet eksempel: Man forsøker å ri kort, kontrollert galopp på en hest som ikke er i god form. Hesten strekker seg ut, øker tempoet, og løper kanskje rett og slett av gårde fordi han hverken har balanse og teknikk nok til å gå kort galopp, eller den nødvendige styrken. Hvis rytteren da for eksempel reagerer med å sette på stramme hjelpetøyler for å tvinge hesten ned i kort galopp "på tøylen", skapes en veldig negativ situasjon for hesten. Mange hester (de fornuftige spør du meg) vil i en slik situasjon forsøke å gjøre opprør ved å bukke eller steile, fordi de hverken forstår eller er fysisk i stand til å utføre det som kreves. Alternativt føyer hesten seg, den klarer å snuble seg igjennom øvelsen, men står igjen med øm, muligens ødelagt musklatur, og motivasjonen på bunnivå. På sikt er dette naturligvis svært belastende for hesten både psykisk og fysisk.

Dette er ganske ekstreme eksempler, men det hender man setter hesten i liknende situasjoner uten å mene det og vite det (jeg tror det gjelder alle ryttere, meg selv innkludert). Når vi så setter hesten tilbake i stallen etter en slik øvelse, hvordan føler hesten seg da? Og vil den reagere med entusiasme neste gang man tar den inn på ridebanen?

Det sies at når man setter hesten i stallen etter en treningsøkt, skal den være like opplagt og fornøyd som da man tok den ut. Dette er et ideal jeg prøver å følge.

P.s. Må bare påpeke at jeg skriver dette mer som et generelt innlegg, enn som et svar til hun som startet tråden. Heldigvis høres det ut som det løste seg for henne, hva nå enn som var problemet. Kan det ha vært rett og slett en dårlig uke? Hester har også dårlige dager, akkurat som oss mennesker.

Redigert av - eligj den 04/09/2004 13:59:44 Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  19:53:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg fant ikke ut hva det var men jeg har ridd veldig mye på tur i det siste og ikke så mye på banen som jeg pleier så jeg tror kanskje han bare var litt banelei...

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  22:15:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
eller tur-lei??

Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/09/2004 :  07:49:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg støtter meg til eligj,s innlegg.

I tilegg må vi som ryttere prøve å være positive, vår sinnstemning kan fort påvirke hesten negativt, i måten vi generelt håndterer den på.

Har jeg som rytter en dårlig dag, (noe som mange har og er helt normalt) blir ofte treningsøkta deretter, så da holder jeg meg unna og gjør heller andre ting akkurat den ene dagen.

Å ha riktig motivasjon og inspirasjon er meget viktig, det vet topp idrettsøtøvere alt om, og vi hadde nok ikke tatt skade av å slenge oss med på slike "motivasjons-kurs" en gang imellom....

Vi må i høyere grad sette fokusen på oss selv og at det faktisk er vi, som kan være problemet..

Redigert av - xxxx den 06/09/2004 07:54:22 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.