hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - riktig eller...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 riktig eller...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2004 :  19:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Nå har jeg trent mye i rundpaddock med hesten min. For litt sida øvde vi med presenninng, og det tok ikke lang tid før han gikk over den etter meg og jeg kunne pakke inn hele han i den.
Føler at han begynner å stole mer på meg på bakken..
Men problemet er når jeg rir..
Det virker ikke som han stoler på meg når jeg sitter oppå han..han er nesten avhengig av å ha noen foran seg hest eller menneske..for å si det sånn har han veldig lav selvtillit..men som sagt på bakken stoler han på meg og prøver nye ting..

I dag når jeg rei tur,skulle vi forbi en skytebane i skogen..noen meter fra banen stopper han og nekter og rikke seg pga han hørte et skudd. Jeg godsnakket lenge med han og prøvde å få han til å gå fram..men den gang ei.. det fine med han er at han ikke stikker når han blir redd,han prøver å snu og vil hjem,men han står som regel bare bom fast. Så tilslutt hoppet jeg av han og leide han forbi..han var nervøs og småtrippet,men han gikk bak og etter meg. Jeg skjønner at hester kan være veldig vare overfor skudd,de vet jo ikke at de skyter på en bane..
Så det jeg lurer på her,var om jeg gjorde riktig og gå av og leie han forbi??eller burde jeg ha sittet oppå han?? på vei tilbake måtte jeg av igjen og leie han forbi for så å sette meg opp igjen..er litt kjedelig når han er sånn, skjønner det på skyting,men når han stopper fordi han rett og slett ikke gidder,da er det irriterende..
Men som sagt virker det jo som han stoler på meg når jeg er på bakken,for han fulgte jo etter meg med en gang jeg leide han...

Håper på noen svar!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  00:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, kanskje du oppfører deg anderledes på en eller anne måte når du rir? Kanskje du sender ut singnaler som usikkerthet lettere når du sitter oppå (fordi du vet at han er anderledes da osv)? Er typisk at hester er lettere å takle fra bakken enn når du sitter oppå dem, mulig fordi arbeidet er anderledes der og fordi du som leder går forann og viser at ting ikke er "farlig" osv.
Om det er riktig eller ikke å gå av og leie, er jeg litt uenig med meg selv om!

Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/08/2004 :  06:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Prøv å tømmekjør hesten, begynn i roundpen, da må hesten gå først å tenke/ta initativet selv. Når dette funker bra på bane, gå ut i terrenget.Om hesten vegrer for ting, kjør den inn på volte slik at du stadig kommer nærmere det som er skummelt.Gi masse ros så fort hesten tenker fremover!

Om hesten virker stresset og kun er fokusert på det som er farlig, gi den litt øvelser å tygge på som feks., å rygge noen steg,ta vendinger,stoppe/gå frem osv. Da tar du oppmerksomheten vekk fra det den kicker for,og over til deg.Vær uhyre konsekvent på at den skal lystre deg selv om den er usikker og redd. Slik blir du en trygg leder, og etterhvert kan du face alle problemene helt knirkefritt fra salen, som fra bakken. Tillitsarbeid tar tid, virker som det er litt halvferdig, og "famlende".

Problemet sitter like mye i hodet ditt som hos hesten.Prøv å ikke nøl med avgjørelser, men vær konsekvent å hold samme takt og tenk fremover. Fest blikket ditt langt frem og senk skuldrene, oppfør deg som en lederhest; trygg, selvsikker og konsekvent!

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 10/08/2004 06:46:54 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  13:26:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Foreslår at du tar endel leieturer til skytebanen og leier nærmere og nærmere for hver tur. Ha med deg ett eller annet snadder når du kommer så langt som at du faktisk besøker skytebanen og han ser hva som foregår. Få en skummel mann med smellekjepp til å gi hesten snadderet du har tatt med så hesten forstår at sånne menner er ikke farlige selv om de bråker litt... Dette kan du trene masse på helt til hesten din faktisk tenker positivt om smell...

En god leder sørger for at hesten føler seg trygg og får trene på ting til de er vante og ufarlige. Du gjør helt rett i å gå av når hesten trenger mere støtte enn du kan gi ham fra hesteryggen.
På sikt vil du kunne ri ham opp til skytebanen så han får hilse på smelle-mennene og tusle videre på tur. Men det krever at du trener mange ganger så hesten er trygg på det.

Lykke til!

Mvh Line og "Jøss&Nøfyse"-hesten hennes...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2004 :  16:47:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips.

Å leie han forbi går bra,han følger etter meg overalt,selv hvor skremmende det er.Vi har trent mye bakkearbeid og han har endelig begynt å stole en del på meg fra bakken. Men det er når man sitter i salen han mister all selvtillit.. jeg føler at jeg ikke gjør noe anderledes når jeg sitter i salen som når jeg trener på bakken..si når vi kommer til for eksempel skytebanen,tenker jeg ikke "hjelp,nå kommer han til å løpe ut.."jeg oppfører meg som om det ikke er noe der,og bare rir..pleier alltid å prate med han litt når jeg rir.
Når han stopper klemmer jeg med sjenklene og småprater med han,stryker han på halsen..men han står fortsatt bom stille,så snur jeg han og rir en volte og prøver å få han fram på nytt,men han står fortsatt som grodd fast til bakken..så klemmer jeg igjen med sjenklene og sier bestemt fram og smatter,men da snur han hodet sitt mot meg og "puffer" til foten min..så jeg ender med å hoppe av og leie han forbi det skumle..da følger han etter meg. Noen ganger stopper han fordi han rett og slett ikke gidder mer..da klemmer jeg med sjenklene,sier "fram", gjør masse sideførende bevegelser og klasker (ikke hardt) med tøylene på halsen,da går han fram etter ca.5 minutter.. men når han virkelig er redd får jeg ikke rikket han,da står han bomfast..
De som skyter pleier å stoppe til vi har ridd forbi,og en gang kom to av dem ut og hilste på,da var han ikke noe redd,er en brakke som skiller ridestien og banen.
Men jeg skjønner at han er redd,han veit jo ikke at det er en skytebane..han kan jo tenke det er noen i skogen som skyter (jakter) liksom...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.