hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klaus Ferdinand Hempfling og det å ri uten hodelag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Klaus Ferdinand Hempfling og det å ri uten hodelag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  17:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah........

Hvis man har litt grunnleggende kunnskap om hvordan en hest skal ris,så vet man at ikke man skal dra i tøylene til hesten stopper,og i tillegg utstyrer hodelaget med et helvetes bitt som du kaller det.Så hvis det er ditt forhold til tøyler,så er det kanskje en fordel for hesten at du rir uten hodelag.
Men et lite tips på veien,hold deg i et ridehus......
Som jeg har skrevet tidligere,så tror jeg du vet for lite om en korekt ridd hest/ridning til at det er noen vits i å diskutere det med deg.
Jeg ser på det du sier som romantisk pisspreik.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  18:11:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Eligj, selvfølgelig hesten ikke stoler mindre på deg.. hvorfor spør du om det? Er jo ikke det som er poenget.
At det er fult mulig og forsvarlig å ri en hest uten tøyler er poenget. Trening er et stikkord her.
Det krever mer kunnskap å trene/ri en hest uten tøyler enn å ri med... Hvem som helst kan sette seg opp på en hest og få den til å svinge og stoppe ved bare å dra i tøylene.
Opprinnelig postet av BabyLunah

At de fleste hester er lettest å ri med tøyler, er rett og slett på grunn av at de fleste hester er veldig tøyleridde. Det kreves ikke mindre kunnska på ri en hest *riktig* med tøyle enn uten. Det er nøyaktig like vanskelig, evt. like lett.

Jeg skjønner ikke denne motsetningen mellom å ri med og uten tøyler. Jeg skøjnner ikke hvorfor man skal ri en hest uten tøyle når den trives vel så bra med tøyler når tøyler i alle praktiske situasjoner er veldig kjekt å ha. Jeg hadde aldri i verden ridd på tur med en rytter som red uten tøyler. Det er fordi jeg har ganske mye erfaring med hvordan hester reagerer. De reagerer instinktivt for flukt hvis de aner fare, og det tar noen sekunder før de registrerer hva resten av flokken gjør. I de tilfellene kan et raskt napp i tøylen være nødvendig for å avbryte reaksjonen. Det er i alle fall min overbevisning, og jeg tror neppe jeg kommer til å tro noe annet noen gang.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  18:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente, jeg vet ikke hvor du har lært å ri men på rideskolene jeg har hatt timer har man lært at man skal bruke tøylene for å stoppe og svinge hesten. (Å være avhengig av to reimer for å kunne stoppe en hest er i mine øyne farlig)

Med helvetes bitt mente jeg et skarpt bitt som virkelig skjærer hesten i munn. Mitt forhold til tøyler er at de er der som en forsikring på hester som har blitt opplært til å bli styrt med tøylene. De er der også for å gi fine beskjeder til hesten, men ikke til å anholde.

Jenta mi, jeg har faktisk holdt på med hester over 10år så LITT kan jeg da.
Selv om du tydeligvis er avhengig av disse lærreimene så trenger du ikke å kalle ridning uten tøyler romantisk pisspreik... det sier nok mer om deg enn det gjør om meg.

En korrekt bygget hest: Skal ha en avrundet og kraftig overlinje, ryggen skal være rett og kort og ha godt med muskler på begge sider av ryggraden. Den skal ha en åpen og kraftig bringe (stor plass til lungene) Musklatur og god avstand mellom både forbein og bakbein.
Bakbeina skal være i stand til å bære mye vekt og må dermed være muskelsatte. De skal også være i stand til å bøye seg under hesten og må dermed ha bøybare og sterke ledd. Halsen skal ikke ha for mye muskler i på undersiden og den må være i stand til å løfte og krumme seg godt uten at luftrør kommer i klem. SKuldrene skal være godt skrånende. Hodet skal være passe stort i forhold til hesten og (min personlige smak) ha rett eller konkav neserygg. Neseborene skal være store og istand til å ta inn nok luft..
Sikkert noe jeg har glemt nå i farta.

Korrekt ridning er for meg: Kunnskap nok til å kunne ri uten tøyler og andre hjelpemidler. Hesten skal ha respekt og tillit til rytteren og bære seg med styrke og letthet. Vekt, sete og sjenkler skal kun brukes når et signal skal gis, resten av tiden skal rytteren mykt og passivt følge hestens begegelser og sjenere den minst mulig. Letthet, forståelse og balanse er viktige stikkord. Hesten skal ikke bringes ut av sin naturlige likevekt ved grove tøylebruk, hjelpetøyler eller feil plassert sal/rytter.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  18:32:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir begge mine hester på lange tøyler hver dag etter den vanlige treningen jeg,for at de skal bevare følsomheten,og har ikke problemer hverken med å svinge,volte,serpentiner,stoppe,sideveisbevegelser,galoppfatninger eller vendinger men det jeg kaller romantisk pisspreik er å legge ut på tur uten hodelag,for ikke å "kontrollere" hesten,men la den selv få velge i alle situasjoner. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  18:33:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
oki ..

eligj: nei, selfølegeli trenger man ikke å ri uten tøyler for å få det bevist.
Før jeg begynte med eikdokka skjønte hun ikke skjenkel,setet,stemme eller vekt når man ridde..
Nå kan jeg styre henne med dette uten å måtte vise vei med tøylen .. At jeg nå kan styre henne uten noe "hjelpemiddel" som jeg måtte før er et bevis på at hun har lært & at hun skjønner hva jeg vil.

Hvorfor skulle hesten få mindre tillit hvis du rir med tøyler? Jeg har ikke en "tøyleløs" hest, man kan ikke tro at hesten stoler mindre på deg hvis du tar på tøyler.. Den ridninga uten tøyler jeg snakker om er i 10-15 min.. i skritt!! OG INNE I ET GJERDE! (ingen barnevogner sist jeg sjekket i gjerde..)

jeg sier ikke at noen andre i det hele tatt trenger å gjøre det samme.. Bare det at sånn har jeg fått bevist en gang for alle at Eikdokka kan hvis hun vil & at hun er blitt SÅ mye bedre..

oslojente: Tror du jeg rir overalt uten tøyler? Det er snakk om at jeg har ridd inni et GJERDE uten tøyler!
Selfølgelig må man ha 100% kontroll over hesten til en vær tid(spesielt ute i trafikken / blandt folk! ) !!

Jeg ville heller aldri ridd på tur (eller andre steder) der noen ridde uten tøyler..
Jeg holder meg som sagt på en plass der alt er trygt & ingenting kan skade /komme til skade..

Therese
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  18:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka: Jeg mente ikke at det er noe galt i å ri uten tøyler altså, like lite som det er galt å ri med, så lenge man feks. holder seg på en ridebane. Jeg sier bare at jeg ikke tror det er nødvendig å bevise at man kan ri uten tøyler for å være en god rytter, og at man med alle hester kan risikere å komme opp i situasjoner hvor tøyler er kjekt å ha (i alle fall ute blant folk og biler).

Jeg tror nok de fleste dyktige ryttere er i stand til å styre og stoppe hestene sine uten å dra i tøylene, selv om de ikke har for vane å ri rundt uten tøyler. Jeg skal ikke påstå at jeg har kunnet gjøre det med alle hestene jeg har ridd, men jeg har heller ikke påstått at jeg er en dyktig rytter. Men for meg handler ikke ridning om å kunne utføre de og de øvelsene, ri på den og den måten. For meg handler det om å gjøre så godt jeg kan, stadig lære mer (jeg synes det er ufattelig gøy å lese, særlig når jeg har anledning til å eksperimentere selv), og å kommunisere med hesten. Nøyaktig hvilke metoder jeg bruker, hvilke øvelser jeg rir og hvordan jeg bruker hjelperne, varierer fra hest til hest, og fra situasjon til situasjon (naturligvis innenfor visse rammer). Det kan godt tenkes at jeg en eller annen gang finner det for godt å ri en hest uten hodelag (det vil i så fall skje inne på en ridebane), men for meg har ikke det noe å gjøre med hvor flink jeg er eller ikke er. Det ville bare være en av mange ting jeg gjør i løpet av et år for å prøve å komme videre i ridningen.

Redigert av - eligj den 04/09/2004 18:56:12 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  19:15:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
nemlig!!! der sa du det!!

"Det ville bare være en av mange ting jeg gjør i løpet av et år for å prøve å komme videre i ridningen. "

Men du verden det er en herlig følelse når man sitter oppå hesten uten noe "hjelpemidler" & kan få den til å gå dit du vil.. (inne på en ridebane da) !

Jeg synes det..!
men man trenger absolutt ikke å ri uten tøyler for å bevise at man er en god rytter eller at man har en godt ridd hest (lydig hest ?) ! Bare noe jeg har gjort for å komme videre i ridningen! (du skrev det så riktig som det går ann!)

Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  22:28:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
"det jeg kaller romantisk pisspreik er å legge ut på tur uten hodelag,for ikke å "kontrollere" hesten,men la den selv få velge i alle situasjoner" Oslojente, det er TYDELIG at du har misforstått totalt... Hvordan kan du påstå at det å ri på tur uten tøyler vil si å la hesten velge selv? Som sagt er respekt det viktigste når man trener, og har hesten respekt vil den ikke "velge selv".
Man trenger ikke tøyler for å kontrollere hesten Oslojente..og selv om jeg skal ri uten tøyler betyr ikke det at jeg får en respektløs hest.

Jeg har aldri hatt behov for å "bevise" ting.. så det er ikke derfor jeg begynte å skrive dette emnet... Selvfølgelig man kan være en dyktig rytter selv om man ikke rir i enhver situasjon uten tøyler, men jeg synes heller ikke de som faktisk velger å gjøre det bør bli sett ned på.

Oslojente, det du kaller romantisk piss kaller jeg respekt og forståelse.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/09/2004 :  10:31:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingen her som ser ned på noen såvidt jeg vet. Det man prøver å påpeke er kort sagt:

1) Det går helt fint an å ri hesten minst like bra med tøyler som uten
2) På grunn av sikkerhet, er det lurt å ha tøyler på hesten når man er ute blant folk.

Du er tydeligvis uening i begge deler, og du må jo gjerne teste ut dette selv. Men det kan nok bli vanskelig å finne noen som har lyst å ri på tur sammen med deg og den tøyleløse hesten din. Og dersom du står på en stall som ligger i nærheten av folk og trafikk, tviler jeg på at stallansvarlig hadde godtatt at en av stallens hester gikk rundt i trafikken uten hodelag. Du kan godt kalle det mangel på respekt og forståelse så mye du vil, men dette er realiteten.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  11:35:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg ser ingen problemer med å ri hesten tøyleløst inne på et lukket område. Jobber for såvidt selv med saken. Foreløpig bittløst og med hengende tøyle (hverken jeg eller hesten er flinke nok til å klare oss helt uten ennå.) Men jeg ville aldri i verden lagt ut på tur i trafikken eller andre offentlige områder uten hodelag i det hele tatt (gjør det ofte med grime eller bittløst hodelag) selv om hesten min er "verdens tryggeste hest" som aldri har blitt skremt og løpt ut med meg til nå. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  13:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, poenget mitt er jo at uansett hva slags utstyr man putter på hesten så har man ingen sjanse hvis den "bestemmer" seg for å løpe ut. For hesten er jo som kjent fysisk sterkere enn oss mennesker..så å stole på vår egen fysiske styrke for å kunne stoppe en hest er nok desverre en falsk tryggehet.

Det er på det mentale planet at vi som regel er hesten overlegen, og det er på det mentale planet man han kontroll. En hest flykter ikke før lederhesten viser tegn til redsel/panikk, som rytter må vi ta lederhestens rolle og bevare roen i alle situasjoner (noe som selvfølgelig er vanskelig når man sitter på et så stort og kraftig dyr)
Å ri uten tøyler er inget problem så lenge hesten ser på deg som den absolutte lederen (hesten må selvsagt være trent til å lyde sete, vekt , sjenkler og/eller stemme) Tøylene kan imidlertid være godt for noe de og: De kan brukes til å gi lette og fine tegn som understreker det de andre hjelperne singaliserer under dressurøvelser..

Å være i stand til å kunne mestre hesten 100% uten tøyler er først og fremst en sikkerhet for rytteren som er fysisk underlegen.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  13:34:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
BabyLunah.. Om du mener du skal stoppe og styre hesten ved hjelp av tøyletak, ville jeg vurdert å lære meg ridning litt bedre før jeg skaffer meg min egen hest. Man skal ikke tro på alt man hører på rideskoler.. Man stopper -ikke- en hest ved å dra i tøylene, og du svinger ikke en hest ved å røske i den ene tøylen.

Du sier at om hesten stikker, så stikker den uansett - og at du ikke har en sjangs. Har du prøvd å vrenge en hest som har stukket, inn mot en klynge trær? Inn mot en vegg? Da stopper den fort. Har du prøvd å ta volter med en hest som har stukket? Joda, det funker også. Hvordan skal du klare dette uten hodelag? Ja, jeg motsier meg selv her - men i disse gitte situasjoner mener jeg faktisk at du skal ha lov til å bruke tøylene for å -svinge-, men ikke for å hale og dra for å stoppe.
Denne sjangsen har du ikke når du rir uten hodelag.

Du sier også at en hest ikke stikker om "lederhesten" (her; rytteren) ikke er redd. Joda, det er fult mulig. Vi mennesker har ingen mulighet til å vite alt som er "farlig" for en hest. Jeg fks, var ikke det minste redd i det øyeblikket hesten jeg red fant ut at godstoget var ute etter å spise henne - men du, hesten fløy! Hadde jeg ikke hatt hodelag der, hadde jeg heller ikke fått vrengt hesten inn i skogen - da ville hun ha fløyet rett ned i en ferist.

Men å ri uten hodelag på et -inngjerdet- område, kan jeg være enig i. I allefall til trening, slik at jeg kan får bedre forståelse, men ikke som noe jeg gjør hver dag.

Om bittet er så fælt - så ri med hack eller bitless bridle. Verre er det ikke :-)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/09/2004 :  13:38:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå hadde ikke jeg tenkt jeg skulle blande meg inn her: men nettopp det at du ikke har kommet lenger i din ridning enn at du mener man skal "dra i tøylen for å stoppe eller svinge" sier sitt BabyLunah. Klart nok har jeg dratt som nødbrems innimellom. Heller kneble hest enn løpe ned follk i bymarka for å si det slik.

Forslag: les noen debatter på dressuforumet, der de mindre erfarne av oss (nå skal jeg vel bare snakke for meg selv, men likevel) diskuterer hvor "vanskelig" det blir å ri den dagen man lærer seg at sannelig skulle man ikke dra hit og dit for å svinge, eller bremse på tøyle.

Forslag 2: ri for en skikkelig bra ridelærer (og gjerne en som ikke syr puter under armene dine) så kan det jo hende at det går opp et og annet lys i den betøylede verden også for deg.

Ellers er jeg enig med Fröya og Eikdokka: ri tøyleløst inne på et inngjerdet område kan være lærerikt både for deg og hesten. Du blir mer var dine signaler og du har ingen annen måte å stoppe på enn den "riktige".

Og bare så det er sagt: uten å ta av tøylene en eneste gang har jeg mange ganger blitt satt med en hånd på tøylen for å bevisstgjøre bruk av forholdende hjelpere, og joda, jeg har blitt en flinkere rytter, og joda hesten har stoppet, men ikke f*** om noen får meg til å dra på tur uten "en tråd". Og det er ikke fordi jeg skal hale og dra i hesten, men som Oslojente og Eligj sier: for _sikkerhets_ skyld!!!

~Guro
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  13:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Jeg fks, var ikke det minste redd i det øyeblikket hesten jeg red fant ut at godstoget var ute etter å spise henne - men du, hesten fløy" Hadde hesten sett på deg som den overlegne lederen hadde den ikke gjort dette med mindre du ubevist viste tegn til panikk.

Det er fult mulig å svinge en hest inn på volte uten tøyler..

Bitt er ikke fælt (med mindre det blir brukt feil, ikke passer osv) Og jeg har ikke noe imot verken bitt eller tøyler, jeg har bare lyst til å ha en hest som respekterer meg fult ut, og dermed skal det være mulig å kontrollere den uten noe mekanisk. (Har ikke lyst til å dø liksom så jeg kommer selvsagt ikke til å legge ut på tur uten hodelag før jeg har trent LENGE..men at det er fult mulig, det tror jeg på) Er nok flere år til å jeg får et så godt forhold til noen hest..desverre.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  13:51:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Prøv å sving en hest som har vill panikk med vekt. Du er en -mygg- på ryggen til en hest som har blokket ut alt annet en instinktet om å løpe vekk. :-) Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.