hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klaus Ferdinand Hempfling og det å ri uten hodelag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Klaus Ferdinand Hempfling og det å ri uten hodelag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  15:53:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hei!

Sa ikke noe om at nhs er en ridegren!!!!
Men at det å ri uten hodelag er en øvelse på litt viderkommende nivå!! Det er liksom en øvelse... Kan du ri hesten uten hodelag så har du jo oxo et bevis på at du har kommet et stykke med treningen!! Men det er ikke målet med nhs!! Det er fortsatt masse andre ting å gjøre!!!
så det...

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  17:30:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Målet med NHS er jo å komme til en perfekt forståelse med hesten, der den aksepterer deg 100%som leder og som venn og har tillit til å følge deg hvor som helst og når som helst.. Dette kan man da bruke for å videreutvikle den ridestilen/ridegrenen man holder på med.

Det er ihvertfall målet i min NHS trening.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 03/09/2004 :  23:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å si at man ikke kan ri en engelsk ridd hest uten hodelag er komisk,og vitner enten om at du har vært borti mange hester som er dårlig ridd/skolert,eller at det skorter på hvordan du på en riktig måte bruker vekt,over- og undersjenkel.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  00:03:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle engelskridde hester jeg har vært borti har aldri kunnet latt seg stoppe uten tøyler. Har heller aldri sett noen engelskridende stoppe hesten sin med løse tøyler. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  00:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var det jeg visste,du har vært borti hester som har vært dårlig ridd/skolert.Jeg har to DV hingster på hhv 9 og 13 år,og selvfølgelig stopper de for setet.Men så er de også godt skolert (går hhv Psg og GP)og konsekvent ridd med små signaler. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  00:56:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
oki cowgirl! Du skrev det bare litt rart
men alle har sikkert litt forskjellig meninger om NHS osv..

BabyLunah:
Jeg skjønner at du vil ri uten hodelag & tøyler.. eller noe som "tvinger" hesten til å lyde.. du skjønner hva jeg mener! Det er en herlig følelse å sitte på en hest å få den til å rygge,snu seg & gå hvor du vil uten å ha noe å "holde" i.. !! å vite at hesten velger helt 100% selv at den skal gjøre som du vil!! å at den stoler så mye på deg at den lar deg kreve noe av den uten å måtte "mase" eller vise mer vei enn du allerede gjør!!

noe i den duren??

Therese
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  01:04:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente, engelskridde hester som kan stoppes uten tøylehjelp og som adlyder godt nok til å gå på tur uten tøyler er i FÅtall (ihvertfall her i nærheten)

Eikdokka, jeg er enig :)
Å ri en hest med tøyler er lett , men hvis man fjerner alle mekaniske hjelpemidler må det brått litt mer komunikasjon og forståelse med i bildet. Det å kunne mestre hesten i de fleste vanlige situasjoner uten noen maktmiddel må føles bra..
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  02:10:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gode hester er i fåtall,uansett om de er ridd engelsk,western,barock eller hvilken som helst "stilart".De fleste er ridd ihjel,og blitt ufølsomme.
Men hva som er vitsen med å ri på tur uten hodelag skjønner jeg ikke.
Og du snakker litt mot deg selv: Å ri en hest med tøyler er lett,samtidig sier du i et annet innlegg at du ikke kan stoppe en engelskridd hest uten tøyle,eller få den til å lystre uten et maktmiddel som du ser på tøylene som.....noe sier meg at du ikke vet hvordan en tøyle skal brukes riktig,da kan du ikke si at å ri med tøyler er lett.Det høres ut som du er en passasjer som bruker tøylen som ratt og brems,men det har ingen ting med ridning å gjøre.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  16:53:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
oslojente: jeg tror du missforstod babyLunah..
Når du rir med tøyler har du 100% kontroll, uannsett om hesten vil lystre deg eller ikke vet den at du har kontroll. Hesten kan selfølgelig velge selv å lystre deg til en like stor grad som uten tøyler, MEN.. hvis du ikke bruker tøyler VET du at hesten velger å stole på deg & lystre..! På en måte bevis på at du har nådd frem & at hesten liker at du krever ting av den..(og velger selv å gjøre det du ber av den) Skjønner?

men det finnes jo sikkert hester som velger det selv MED tøyler òg.. Men de fleste hester jeg vet om ville ikke ha gått andre steder enn til porten for å si det sånn!!!

Therese
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 04/09/2004 :  17:18:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,å ha kontroll over hesten er en uting ;)) det synes nok andre hesteeiere,turgåere,bilister og ellers andre som måtte ufrivillig befinne seg i nærheten den dagen den hodelagløse hesten blir skremt ,får panikk og flykter med (den "hodeløse") rytter'n på snei......... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  17:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten kan selfølgelig velge selv å lystre deg til en like stor grad som uten tøyler, MEN.. hvis du ikke bruker tøyler VET du at hesten velger å stole på deg & lystre..! På en måte bevis på at du har nådd frem & at hesten liker at du krever ting av den..(og velger selv å gjøre det du ber av den) Skjønner?
Opprinnelig postet av Eikdokka*

Må man ri uten tøyler for å finne ut om hesten velger å stole på deg eller ikke? Enig med Oslojente her: Jeg skjønner ikke poenget. Hvis jeg kan stole så totalt på hesten min at jeg ikke trenger tøyler, så vet jeg det uansett om hesten har et hodelag på seg eller ikke. Jeg trenger ikke teste det for å få bevis.

Og tilgi meg hvis jeg er litt skeptisk her nå, men jeg tror de aller færreste ryttere har så fantastisk godt og tillitsfullt forhold hesten sin at det ikke finnes en eneste realistisk situasjon hvor hesten kunne finne på å skvette til og løpe noen meter av gårde før den kommer på at du som sitter oppå faktisk sier at det ikke er farlig (med mindre hesten er blind, døv og dum). Et tøyletak kan i de tilfellene kanskje redusere 15 meter til 5 meter, noe som kan være tilstrekkelig for at hesten ikke dulter borti en barnevogn eller tråkker på en sykkel.

Det vi snakker om, er å alltid reduserer sannsynligheten for at farlige ting skjer. I alle praktiske situasjoner, reduserer et par tøyler sannsynligheten for at farlige ting skal skje betraktelig.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  17:42:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å sitte å styre og stoppe en hest med tøyler er enkelt ja. Er jo bare å dra tilstrekkelig hardt så pleier hesten å lystre.
Skal man ri uten tøyler må forståelsen være på et helt annet nivå, da blir det ikke bare å la seg transportere rundt..

MEN hvis en hest bestemmer seg for å stikke så har vi selvfølgelig ingen sjans uansett..verken med eller uten tøyler. (men hvis jeg fikk valget mellom å ri en tøyleløs hest som respekterte meg 100% og en som ikke respekterte meg men som var utstyrt med et helvetes bitt og tøyler så ville jeg helt klart valgt det første)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  17:42:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å sitte å styre og stoppe en hest med tøyler er enkelt ja. Er jo bare å dra tilstrekkelig hardt så pleier hesten å lystre.
Skal man ri uten tøyler må forståelsen være på et helt annet nivå, da blir det ikke bare å la seg transportere rundt..

MEN hvis en hest bestemmer seg for å stikke så har vi selvfølgelig ingen sjans uansett..verken med eller uten tøyler. (men hvis jeg fikk valget mellom å ri en tøyleløs hest som respekterte meg 100% og en som ikke respekterte meg men som var utstyrt med et helvetes bitt og tøyler så ville jeg helt klart valgt det første)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/09/2004 :  17:52:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer: Hvis man tar en "tøyleløs" hest og rir den med tøyler, stoler den mindre på deg da? Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  17:57:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg snakker ikke bare om tillit, jeg snakker om respekt og forståelse og. Respekten kommer før tilliten og er i mine øyne litt viktigere (merk: Litt)
Eligj, selvfølgelig hesten ikke stoler mindre på deg.. hvorfor spør du om det? Er jo ikke det som er poenget.
At det er fult mulig og forsvarlig å ri en hest uten tøyler er poenget. Trening er et stikkord her.
Det krever mer kunnskap å trene/ri en hest uten tøyler enn å ri med... Hvem som helst kan sette seg opp på en hest og få den til å svinge og stoppe ved bare å dra i tøylene.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.