hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forslag til øvelser?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Forslag til øvelser?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

karen&irpill

Skrevet - 12/09/2004 :  11:38:23  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har lyst til å begynne med litt grunnleggene øvelser med hesten min i horsemanship, er det noen som har noen forslag til øvelser?
Jeg har verken rundpadock eller ridebane. Har øvd på viking, rygging og stopping fra før.

[Karen og Irpill]

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  17:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nhs kan du øve på overalt! Det er jo en del av hverdagen og noe du kan tenke på i all din omgang med hesten.
Men hvordan er hesten mot deg? Har du noen problemer med den? Hvordan er den når du rygger, stopper osv?
Jeg pleier å begynne fra jeg møter hesten inne i boksen, eller når jeg tar den med inn fra luftegård. I all min omgang tenker jeg på viking, stopping osv (spesielt mer i enkelte perioder, ellers går det som regel automatisk).
Praktiserer du feks "såpebobble"? Har du taugrime? Du kan jo øve på vendinger, longere mot en vegg og minske avstanden mellom deg og veggen mer og mer.
Klarer ikke å skrive så mye akurat nå, for vet jo ikke hvordan du og hesten står i dag, og hva du kan fra før!

Hege Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 12/09/2004 :  19:31:05  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hei!
takk for svar.
hesten min respekterer meg, men kan være litt frekk. Når jeg henter han fra beite pleier jeg å få han til å vike, rygge, stoppe og gå små "slangelinjer". Han er som regel grei i det, men noen ganger uopmerksom. Jeg tenker på å skaffe med taugrime, men åssen annen effekt gir det annerledes enn vanlig grime?

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  20:53:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
En skikkelig taugrime er sterkere enn vanlig grime, og den er ikke nødvendig for NHS trening. Når hesten din har lært å vike for press (flytte bakpart, frempart, rygging) kan du begynne med andre dressurøvelser (som sjenkelvikninger, versader og travers) fra bakken, dette er litt vanskelig å forklare med ord, men det går i hovedsak ut på å kunne koordinere tøyletak med hestens bevegelser (altså f.eks vil du at innvendig fremben skal gå litt innenfor sporet, som i en versade, så så tar du tak i tøylen i det hesten løfter innvendig fremben, og således styrer benet (smatidig som du må støtte opp på utvendig tøyle, slik at hesten ikke skjener innover), men som sagt, vanskelig å forklare, og vanskelig å utføre i starten). Gå in på forumet til Ellen Ofstad, du finner massevis av tips der!:) Lykke til:) Og forresten, hvis hesten er uoppmerksom og umotivert, så kan klikkertrening hjelpe:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/09/2004 :  21:41:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
En taugrime er rundsydd og lagd av rep.Dette gjør at du får en raskere respons fra hesten, enn en vanlig flatsydd grime.

Hesten skal ikke gå å "støtte seg" på grima feks. ved longering/bakkearbeid, men du tar i den om hesten "legger seg på", slik lærer den at den må vike unna for press.

Dette er en arbeidsgrime, så hesten skal ikke ha den på annet enn under tilsyn og ved håndtering.Den ryker heller ikke, så det er også av sikkerhetsmessige grunner.

Hesten skal ikke "immuniseres" mot denne grima slik en vanlig hverdagsgrime blir ved daglig bruk i luftegård osv. Hesten skal ha respekt for den og ikke gå i mot presset som oppstår når du bruker den ved håndtering som å leie og longere.

Vike for press er ugangspunktet ved all generell håndtering og ridning forøvrig, så det er det du må starte med allerede ved å leie hesten frem. Sørg for at den umiddelbart følger etter deg og gir etter for presset som du da legger på grima ved å ta et tak i leietauet.Så fort hesten tar et skritt frem, gir du etter slik at presset opphører.Riktig timing har alt å si, ellers vil hesten ikke forstå og lære.

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  00:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan også fokusere på å "minske" dine singnaler så mye som mulig. Et eksempel er at hvis du ved rygging må riste skikkelig å tauet, skal hesten tilslutt lære seg å rygge bare ved at du peker med en finger! Hestene lærer som regel dette veldig fort hvis du er konsekvent og har riktig timing!
Hege
Redigert av - Hege J den 14/09/2004 14:56:09 Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 13/09/2004 :  19:32:40  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
tusen takk for mange fine tips!
[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.