hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klaus Ferdinand Hempfling og det å ri uten hodelag
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Klaus Ferdinand Hempfling og det å ri uten hodelag
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  18:21:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er faktisk omgang med hester Oslojente (sitter ikke bare inne på rommet mitt og leser bøker:)..(selv om jeg faktisk leser endel)
Det du har kommet med er hittil ikke annet enn sarkasme om det å ri uten tøyler . I mine øyne kommer du kun med ukonstruktiv kritikk til det jeg sier. Greit å være skeptisk til andre metoder og teorier men man trenger ikke å forhåndsdømme og forkaste uten å ha sett på det med åpent sinn. Jeg har så vidt jeg vet ikke kommet med noen negative bemerkninger om ridestilen din?
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/09/2004 :  18:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en total misforståelse at en hest ikke føler frykt hvis lederen ikke føler frykt. Frykt er en absolutt nødvendighet for hestens overlevelse, og overlates ikke til en hest i flokken alene! Hvis man observerer hester på et beite når noe potensielt skummelt skjer, ser man at de fleste hestene hopper til, løper litt rundt, og roer seg så etter hvert ned. Det er 100% nødvendig at alle hestene følger med og sier ifra hvis noe skjer, for at flokken skal overleve. For meg er det rimelig opplagt at det fungerer likt med hest og rytter. Jeg har i alle fall opplevd det mange ganger.

Den instintive flyktreaksjonen er absolutt nødvendig for hestens sikkerhet, og kommer alltid til å være der, uansett hvor god leder man er for hesten. Poenget er å gripe inn i den reaksjonen så raskt som mulig, om nødvendig med litt sterkere hånd enn vanlig, for å si "snap out of it", dette er ikke farlig. Vi vanlige, dødlige ryttere trenger en tøyle for å gjøre dette i gitte situasjoner.

Og med det tror jeg at jeg også kaster inn håndkleet. Jeg vil bare oppfordre deg til å være litt forsiktig hvis du skal sette denne teorien ut i live. Som det er sagt før: Hva er galt med å ha en tøyle hengende løst rundt halsen til hesten?
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 05/09/2004 :  18:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah.

Jeg har sett på hjemmesiden din,og fått med meg at du både har gått på rideskole og vært hestepasser for både norlandshes,,varmblodstravel og kalblods så at du har omgang med hester har jeg sett.
Men du bygger dine dine teorier/påstander/sitater ut fra ting du har lest,og ikke ting du selv har praktisk erfaring med,derfor synes jeg det blir litt bortkastet å diskutere med deg.
Ser du mener jeg bare har kommet med sarkasme og ukonstruktiv kritikk.Jeg har prøvd å forklare deg hvorfor og hvordan jeg etter trening trener mine hester uten tøylekontak,på banen.Jeg har også forklart at jeg mener det er forskjell på å kontollere/manuvrere en hest uten tøyl/hodelag,og ri en hest uten tøyler/hodelag (f.eks ri et godt program).
Jeg har også forklart hvorfor jeg mener det er uansvarlig å legge ut på tur blandt folk og fe uten hodelag.
Og hvorfor jeg mener "din" teori om at hesten ikke skvetter/evt flykter hvis rytteren ikke har vist usikkerhet/redsel først ikke holder mål.
Hvis du mener det er ukonstruktiv kritikk,tror jeg det kommer av at vårt ståsted og erfaring er så forskjellig som den faktisk er.
Men litt sarkasme har jeg også fått plass til,hvis jeg synes ting har blitt alt for dumt ;)
At du ikke har kritisert min personlige ridestil ser jeg som helt selvølgelig,da du aldri har sett meg ri.Og jeg har da heller ikke kritisert ridestilen din,for den har jeg kun sett på et par stillbilder på VIP'en din.Det er dine bok tilegnede teorier og kunnskap jeg ikke er enig i.

Redigert av - Oslojente den 05/09/2004 18:48:44 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  18:53:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke noe galt med det Eligj. men i utgangspunktet burde tøylene ikke vært nødvendige.
Jeg skjønner veldig godt at det er uansvarlig å legge ut på tur uten hodelag på en hest som ikke er trenet til det, men på en hest som har blitt trent til å kun adlyde vekt, sete og sjenkler er det ikke noe farligere å ri uten tøyler enn med.

Redigert av - Skogstroll den 05/09/2004 18:55:08 Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 05/09/2004 :  19:31:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Baby L

Det virker som du har fått mange svar fra folk som virkelig VET hva ridning er blant annet Oslojente og Destrier,hvorfor ikke prøve å ta til deg litt av det de sier og lære litt? Isteden kommer du med det ene sitatet etter det andre,og står steilt på dine teorier,selv om du ikke selv har prøvd de ut?? Det virker dumt,barnslig og ikke minst at du er grønn mht ridning.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  19:44:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lært mye om ridning ved å lese svare til Destrier.
Christina71, vil ikke kalle meg grønn mht ridning når jeg har ridd i over 10år. Jeg er grønn mht til Hempflings lære, men det jeg faktisk vet om den synes jeg høres mye mer logisk ut enn alt annet jeg har lest om ridning (og jeg har lest det meste jeg har kommet over av bøker)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  20:00:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man kan være grønn selv om man har drevet med samme ting i 20 år, det er viktig å huske på :-)
Det er ikke tiden man har gjort en ting, som teller - men hvordan man har gjort det!
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 05/09/2004 :  20:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man er grønn eller ikke når det gjelder ridning kommer ikke ann på hvor mange år man har ridd,men hvem man har lært av.
Jeg dømmer ut i fra dine uttalelser om engelsk dressur,og hvordan man blant annet svinger og bremser en hest med tøyler.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  20:08:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tanken på å "være ett med hesten" og den romantiske drømmen om en hest som styres vha tankekraft og lederskap er riktig vakker. Men det er nok vanskelig å realisere en slik drøm.
Jeg skal ikke påstå at det ikke lar seg gjennomføre av ett enkeltstående unikt menneske og dennes like enestående unike hest, men jeg tror de fleste av oss "normale dødelige" bør stikke fingeren i jorda og sjekke realitetsevnen før vi setter ut på tur på naken hest.

Du kan temme en villhest, men du kan ikke fjerne villhesten i en tam hest.
Instinktene er så sterke at du vil aldri kunne kontrollere en hests reaksjoner 100%.

Jeg er veldig nysjerrig på hvordan du får en spooket hest inn på en volte uten så mye som en reim om halsen å gi signal/press med...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  20:10:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, men jeg vil nå ikke kalle meg nybegynner. Den teorien jeg er "fan" av hevder at hesten skal stoppes med vekt og sete.. og ikke tøylene slik jeg en gang lærte på rideskolen.
De hestene jeg får lånt og ridd i dag er ikke trent til noe annet enn å stoppe for tøylen..( de er ridd inn av unger.. :/ ) Og ettersom jeg ikke rir noen hest fast for tiden så har jeg heller ikke mulighet til å ri for instruktør..
Gå til toppen av siden

olda

Skrevet - 05/09/2004 :  20:23:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
baby lunah
bøkene tror jeg du får fatt i på norlis nettbokhandel, er ikke sikker,for kjøpte mine på skolen. er også en video som heter die erste begunnung og en bok som heter frau und pferd men de er bare på tysk
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/09/2004 :  21:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er synd å putte alle som rir "engelsk ridning" i en bås av folk som bare drar i tøyler og ikke kan samle hesten ordentlig. Da mistenker jeg at man ikke har vært særlig mye ute og sett ridning rundt om kring. Det er nemlig ganske mye bra ridning rundt om kring (men selvfølgelig også mye mindre bra).

Når det gjelder bøker, er det stort sett dårlig utvalg i norske bokhandler. I London derimot, har de 6-etasjers bokhandler som har ganske mye ;). Men mer realistisk: amazon.co.uk og amazon.com har det som er i produksjon, + en del som har gått ut av produksjon ved at de formidler bruktboksalg. Ps: Husk å sjekke begge, for det hender at de har forskjellige priser.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  21:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal sjekke ut bokforhandlerne.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 06/09/2004 :  14:16:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Jeg synes man skal skille mellom det å ri uten hodelag og bitt overhodet, og det å ri uten å holde i tøylen.

Førstnevnte, tror jeg man skal overlate til spesielt begavede hestemennesker, som trenger denne type 'reklame' for å misjonere for 'læren' sin.

Sistnevnte, d.v.s. å ri uten å holde i tøylen, enten denne er festet i et bitt, i en grime, eller neserem - er noe alle har godt av å trene på av og til.

Gjennom historien kjenner man flere 'folk' som har ridd hestene uten å holde i tøylen. Det var nok mest utbredt den gang man brukte hesten til jakt og/eller krig, og mest blant dem som jaktet/kriget med pil og bue, som man jo trenger begge hender for å operere.

Hunnerne f.eks. var kjent for sine angrepsmetoder, hvor de red mot motstanderne og skjøt flere piler etter hverandre mot motstanderne, snudde og vendte tilbake. Uten å holde i tøylen.
Les mer om Hunnerne her (det står ikke akkurat hvordan de red, men litt generelt om folket):
http://www.annasromguide.dk/ordogbegreber/folkeslag/hunnerne.html

Indianerne gjorde vel noe av det samme.

Redigert for å legge til denne beskrivelsern av Hunnerne:
Hunnerne
Hunnerne var et tyrkfolk fra Centralasien og drog mod vest en gang i det 4. århundrede efter Kristi. Hunnerne var barske og grusomme krigere på hesteryg. Det fortælles, at de kun barberede sig én gang for alle: Ved at flå ansigtshuden af som drenge!

Historie er interessant...

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 06/09/2004 14:28:46 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 06/09/2004 :  15:17:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Historie er alltid interresant! :)
Hempfling nevner forresten noen riddere (eller krigerske munker..?) som red i krig uten hodelag.. de holdt skjoldet i den ene hånden og spydet/sverdet i den andre... Hadde vært interresant å finne ut hvilket fokl/hvilken riddegruppe dette var...

Etter hva jeg har hørt var også kelterne et dyktig rytterfolk.. men det er vanskelig å finne ut ting om dem på internett..står veldig lite :/
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.