hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - beinbelegg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 beinbelegg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  10:37:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehem, jeg synes dere blir litt usaklige her! Men det er jo litt latterlig. Jeg satt og leste det. Jeg må si at jeg måtte le høyt! Men jeg synes alle skal være åpne for andres meninger og ikke "rakke" ned på de andres meninger! Det er så sinnsykt mange meninger om ting innen hest, og ingen fasit svar. Det kan være flere svar på et spørsmål liksom.

Enig???

troultey
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  18:24:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Nettopp det jeg ville fram til og! Sier noen at de ikke har sett skader på hesten etter å ha gått med belegg så nytter det ikke å si noe annet!Blir for dumt å si "jo det har du!!"
Og skal man være med på debatter som dette må man akseptere at andre har andre meninger om ting en deg. For sånn er det bare ;)

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  00:23:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Min mening;

At hester bruker beskyttelse i naturen (naturlig, ville hester) finnes ikke.
Litt kort;
Den nedre delen av beinet til hesten består av bein, hud, bånd, sener og blodårer. Når en legger på et strammt beinbelegg, klemmer en blodårene sammen, og dette er ikke skadelig da hesten står i ro. Men når hesten begynner å bevege seg, så vil blodårene bli større (i diameter) for å kunne forsyne de nedre delene av benet og hoven med blod. Dette vil bli forhindret av det omsluttende belegget/bandagen. Blodet kan ikke returnere oppover langs pipa i samme hastighetsom det blir pumpet nedover. Da vil venene i dette området utvide seg for mye som da kan føre til åreknuter...

Bøyesenen ligger tett inntil pipa når hesten står i ro/hviler. Når belegget legges på, vil bøyesenen være enda tettere inntil pipa. Når hesten nå beveger seg, vil bøyesenen (som kortes inn ved hvert skritt) dunke borti belegget. Disse slaga og gnaginga mot belegget kan føre til kroniske betennelser. (dette gjelder også for andre ledd og andre sener som blir bandasjert)

Så; En bandasje kan ikke beskytte mot et slag fra en skodd hest (inne på det med stryking) Det ville vært mer fornuftig å fjerne årsaken (som er skoen) og korrigere den sannsynlig deformerte bakhoven. Altså; dette fjerner årsaken til at hesten slår seg. (stryking)

Vi mennesker liker å sitte i varme rom, under en dyne i ly for vind og regn. Hesten vil søke vind og løpe fritt rundt. Mennesker er huleboere, mens hesten liker ikke huler og innelukkende rom, og foretrekker opne landskap. Mennesket er et rovdyr og hesten er et byttedyr. Det som er godt for oss mennesker, er ikke (alltid) godt for hesten..

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  13:46:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okey, har du noen gang satt på et belegg? Bare lurer. Alle mine belegg sitter ikke så stramt som du sier. De sitter på samtidig som jeg ikke strammer hardt. Det trengs ikke fordi mine belegg er av sånnt stoff som gjor at de "klistres" på hestens bein. Også når jeg bandasjerer (det er noe jeg KAN!) bruker jeg et mykt bandasjeunderlag slik at bandasjen ikke trykker sånn som du sier.

Men hvis man strammer belegget for mye, eller strammer bandasjen uten å bruke underlag kan det skje slik som du sier, Brynja!

Og en ting til: Hvorfor går hester under ly når de har sjansen til det? I følge deg må de være unaturlige. Fordi naturlig skal de jo søke vind og løpe fritt. Det høres rart ut, for etter min erfaring har jeg faktisk sett det omvendte. Hestene står med rumpa mot vinden, med øra rett ut! Noen andre som er enig?

Enda en liten ting til: Som jeg har sagt før er ikke de hestene vi har i dag villhester! De er alva til å være våres husdyr, ikke villdyr!!

troultey
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  14:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Brynja
Hvordan kan du si at det å fjerne skoen gjør at hesten slutter å stryke seg???? Min hest er født kalvbeint, det gjør at beina hennes står feil bak noe som igjen fører til at hun stryker seg! Dette er ikke noe som ordner seg dersom skoene fjernes! En slik medfødt missdannelse kan kun fjernes ved kjelp av operasjon. Serlig på min hest siden genet som gir denne feilen har slått kraftig ut på henne. Det finnes mange grunner til at hesten stryker seg, og å fjerne skoa er ikke løsningen på alle. Hadde satt pris på at du formulerte deg litt mer nøyaktig, og at du la fram fakta som faktisk stemmer! Og det at hesten oppsøker vind, har ikke jeg sett noe serlig til. Hestene på stallen vår finner du under trærne eller i le skuret på beitet nå det blåser og er dårlig vær... Som troultey sier så er hesten avlet opp til å bli et husdyr, og det har selfølgelig også forandret hestens væremåte og dens adferder. En kan ikke tukle med naturen og samtidig tro at alt er som før.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  15:46:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Til Troultey..
D med at hesten søker ly der de har sjangsen til d er iallefall ikke fakta.... Der jeg rir (islandshester) har de sjangsen til å gå i ly når de vil.. med selvom d er en snøstorm står de ute... Ja Islandshester er litt mer hardføre men d ser ut som om du snakker på alle hesterasers vegne!!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  15:55:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke vært borte i islandlandshester så altfor mye... Men jeg har en døl, og etter min mening er de like hardføre som en islandshest! Det er i allefall min døl. Og han står med rumpa til vinden. Jeg har i allefall aldri sett hester som står ute i vinden når de har sjansen til å gå i ly... Men selvfølgelig er jo ingen hester like. Jeg snakket utifra min erfaring... Og det skrev jeg!
Og jeg tenker ikke på islandshester, for jeg har ikke no erfaring med de.

troultey
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  16:58:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Brynja, jeg tror ikke man løser et problem så enkelt som du beskriver. Jeg skal faktisk spørre smeden min i morgen om det du sier er fakta. Å la hesten gå uten sko gjør så den slutter å stryke seg?? Jeg har aldri hørt noe så dumt! Det har jeg faktisk ALDRI hørt før.

En hest som stryker seg, den stryker seg uansett. La hesten gå med belegg og problemet er bort. Men man kan selvfølgelig gjøre det vanskeligere ved å la hesten gå uten belegg. Det går jo bare utover hesten. En hest som stryker seg/tråkker seg opp vil få flere skader uten belegg enn med!

Men dere som har hester som ikke stryker eller tråkker seg kan da vel bare la hestene deres få gå uten belegg, så kan vi som vil ha en billig forsikring la hestene våre gå med belegg. Tror det er det smarteste jeg!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  17:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja. Det tror jeg og.
Min hest stryker ikke seg alltid. Men når jeg har brukt belegga på henne, og jeg ser på innsiden av beleggene, ser jeg merker. Og bare på innsiden. Altså innsiden av beina liksom... Derfor bruker jeg de når jeg veit at jeg skal ha større fart enn skritt. Det hender selvfølgelig at jeg glemmer å ta de på, men de pleier å være på.

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  22:36:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Tilbake til "de ville". Hva skulle en villhest gjøre om den strøk seg, da? Den har da ikke tilgang på noe belegg? Ikke sko heller, og det er de som gjør høvene deformerte.. (som fører til problemer)

Min hest hadde trang beinføring. Nå har den ikke det lenger! Grunnen til det, er at jeg har fjernet årsaken som var skoen! (og for lite bevegelse) fint for hesten at jeg endelig forstod at mennesker og dyr er to forskjellige ting.!=)

Og; en hovslager og en barfot-trimmer er hver sin rot. En hovslager vil vel ikke si i mot jobben sin. (han jobber trossalt med å ta på sko) Jeg ville ikke spurt en hovslager om det spørsmålet. Da kommer du somregel ingen vei...

En grunn til at deres hester ikke vil søke vind, er vel kanskje fordi at dere har klippet pelsen=? Det er ikke naturlig.. Den har faktisk varmeregulerende mekanisme i pelsen. Dette er muskler. Som med alle andre muskler, virker de ikke uten at de får morsjonerest. (bruk av dekken gjør at mekanismene ikke får sjans til å morsjoneres) Så det dummeste en kan gjøre ved et nyfødt føll, er å legge teppe på det.. Da kan den ikke trimme disse mekansimene. (da har den lettere for å bli forkjølet, som ikke finnes hos de ville hestene.)

Vet dere om det jeg sier er usant? Hvorfor hørest det galt ut? Dere tenker vel bare; "det er bare sånn"!, OG følger strømmen... Ikke bare si "det du gjør, er galt", fordi at dere ikke gjør det. Jeg har faktisk vært "en av dere".. Men jeg var lei alle de syke hestene. Jeg ville finne ut av HVORFOR! Jeg trodde ikke på at det var så enkelt som å legge på et belegg og tro at skaden var borte!

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/02/2003 :  23:03:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Hva ville en villhest gjøre om den strøk seg?" Det er veldig greit. Den ville få et sår, det ville bli infisert og hesten ville dø. Den ville ikke rekke å få mange føll, kanskje ingen føll. På denne måten ville denne hesten, som har "dårlige" egenskaper, ikke få produsere flere hester med de samme dårlige egenskapene. I naturen er det bare de sterkeste som overlever.

Vi mennesker derimot, vi putter på belegg slik at den greier seg fint, og så setter vi føll på hesten allikevel, selv om den egentlig har en egenskap som gjør den mindre egnet til å overleve i naturen. Vi mennesker avler frem hester som har egenskaper vi setter pris på (trave fort, hoppe høyt) fremfor hester som har egenskaper som er nødvendige for å overleve i det fri (god vinterpels, sterke høver, bein som ikke lager strykskader). I og med at vi har avlet på denne måten i flere hunder år, får vi hester som har de egenskapene vi vil ha, og ikke de egenskapene som er nødvendig i naturen.

Stikkord: Utviklingslære, Darwin, Survival of the fittest (Den sterkeste overlever).
Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  23:08:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg syns du gjentar deg selv litt mye Brynja.. Ingen fler mot argumenter igjen? Og hvis ikke hovslageren kan si noe om det, hvem er det som kan det da?? Hvem har skjært høvene til hesten din? Hestene jeg har drivd med opp gjennom årene har aldri vært syke fordi de går med dekken og belegg.. Rart?
Og igjen: De hestene vi har er faktisk IKKE villhester!! :)

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  23:26:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke hvorfor du driver og sammenligner med de ville hestene hele tiden Brynja. Som kerry sier, det er ikke villhester vi har i dag. De er ikke avlet for å klare alle slags påkjenninger. Jeg ser egentlig ikke problemet med å bruke belegg på hesten. Hva er så ille med å ta på hesten belegg? Kan du svare meg på det Brynja? De eneste motargumentene du har, er jo at villhestene gikk uten belegg og uten sko.

Og du sier jeg ikke skal spørre en smed til råds. Selv om en smed skor hester, klarer han nok å svare på et spørsmål ja. Han kommer i stallen i morra for å sette på en sko på hesten min, og da skal jeg spørre han hvis jeg husker det. Så får vi se om alle påstandene dine er fakta eller ikke!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  23:34:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Annette; jeg rekner med at du har prøvd å la hesten gå barfot siden du vet at hesten stryker seg uansett.

Er stryking normalt blandt ville hester?

troutley; alle er ikke like flinke som deg til å sette på belegg. Noen misbruker også belegg...

Kerry; du kan snakke med en barfottrimmer. På siden www.barfothest.com er det en mann som heter Knut Bjerva. Han kan du snakke med. (ellers andre amerikanere..) Dette er selfølgelig ikke de eneste, da. Det er en barfotgruppe du kan melde deg inn i (gratis) og snakke om barfothest om du vil høre mange andre meninger (den barfotgruppen er det link til på den internett-adressen jeg netopp nevnte.) Du kan se hva du "gidder"...

Jeg er MEGET klar over at vi ikke har ville hester!!! MEN; Vi kan IKKE avle bort dens biologiske behov! (vet dere hva biologisk er=?)

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  23:40:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Annette; Selv om EN mann mener noe, svelger du det og tror på det? Alle kan ikke alt. Ja, du kan selfølgelig spørre smeden din, men jeg er redd du ikke får et "godt nok svar", siden han har en jobb som er å sette på sko.. (OK=?)

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.