hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - beinbelegg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 beinbelegg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  16:39:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Er du redd for å se inn i virkeligheten?
Hvor mange hester er det i verden?
Hvor mange av hesteeierene er noen useriøse kryp?
(disse tallene kommer ikke bare av fordi hesten har sko på seg, det må du ikke tro!!)
Synest det hørest helt sant ut at hester i "ville vesten" lever opp til de er 50år. Har sett mange av de 30års hestene som er spreke og alt det der..

virkeligheten er hard, ikke alle velger å se inn i den...
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  17:19:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har sagt imot at villhestene ble femti??? De ble nok gamle, ja, men det er det veldig mange av "bokshestene", som du kaller dem, også!!

Bitten&Betty: Jeg holder til ved Rogaland, på Grannes. Hvordan det??

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  17:36:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
"Synest det hørest helt sant ut at hester i "ville vesten" lever opp til de er 50år. Har sett mange av de 30års hestene som er spreke og alt det der"..

Dårlig forklart av meg..
Det jeg mente med det, er at jeg synest det hørest helt sant ut at hester i "ville vesten" lever opp til de er 50år og at jeg hadde sett "bokshester" som var spreke og alt det der i 30 års alderen. ("mange" av dem? Mange om en tenker på egentlig hvor få som kommer over den halverte grensa av dette tallet...)

Ja, det var noen som ikke trodde at hesten blir opp i mot 50 år. (les gjennom, kanskje du finner det?)

Grunnen til at jeg bruker ordet "bokshester", er det at det var noen som sa at vi nå har "avlet" frem hesten til å stå på boks. Noe jeg synest hørest veldig galt ut. Men er det det ordet som må til for å forstå, så må jeg bruke det..=)

Redigert av Brynja den 20/02/2003 17:38:06
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  18:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si at det blir litt teit å si at 11% av hestene blir over 14 år! Vel... Spektrumhesten til vennina mi, som hadde levd et hardt liv. Hun hadde blitt ridd inn tidlig, hoppa hardt med, og gått 130, 140 klasser. Hun ble 18år! Ble avlivet pga et mulig brudd i skulderen, fordi en gammel hest pådrar seg lettere skader og brudd enn yngre hester.
Og Baltimoore til Geir Gulliksen. Han er jo over 18 år. Og så vidt jeg veit har disse hestene hatt sko nesten hele sitt liv...
Da mener jeg det er litt teit at hester ikke har godt av å gå med sko.
Men jeg er enig i at hesten bør få gå litt uten sko. En slags "hvilepause". Som f.eks. når hesten står på beite om sommeren og ikke blir brukt!
Men, det har noe med å se hva som passer for den ENKELTE hesten! Dølen min gikk med sko kun om vinteren før jeg kjøpte han. Men han ble ikke brukt!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  18:42:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hva med å ta den diskusjonen om hestesko på en annen debatt enn beinbelegg!?
fler som er for det eller??
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  18:44:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei!

To av de du kjenner er vel en del av de 11% rekner jeg med..
Du vet fortsatt ikke om alle....

=) to, fire, seks eller åtte hester, er langt i fra tallet på alle hestene i verden. Husk det!!!

Jeg sa ikke at problema til en hest kun kommer pga. skoen, men jeg sa det var ofte. (mange vet ikke om det en gang. Sikker på at veldig få vet hva som kan skje når en hest bruker sko) Det er veldig komplisert og veldig tungt stoff. Det er noe som skjer inne i hoven som gjør at den ikke kan utvide seg slik som normalt. (om du ser på den egen fot når du setter den ned og står på den, og når du ikke står på den. Ser du at foten (på en slags måte) utvider seg? Hesten har jo ikke menneskefot, men hestehoven utvider seg...
du kan jo også lese boka jeg har foreslått.. (om du våger å se nye muligheter=)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  18:46:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
siden dere spør på denne debatten, så svarer jeg her.. =)

Har også foreslått å gå over til det virkelige temaet her...=)
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  07:19:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Einstein: Jeg synes bare å huske at du holdt til i Stavanger. Og da du sa at hestene på stallen du stelte bare fikk stå ute en time hver, lurte jeg på om det var Rogaland. Er litt nyskerrig av meg Og det ser ut til at jeg trodde riktig Har selv hestene mine like i nærheten (tre sverd i sten).

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2003 :  13:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. Hesten som går med beinbellegg ute,kan være "klønitte" hester som tror seg,skraper seg fort opp,eller at bare eieren vil passe extra godt på hesten.. (tror ikke da hesten er enig med eieren..;)
Det er mange som lar veldig verdifulle hester gå med gamasher,bandajser på seg,for at de ikke skal skade seg til et stevne,løp e.l!
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  13:06:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med deg sweet! Det er ikke skadelig for hesten å gå med belegg eller bandasjer(utenom mugg..). Det er bedre å være på den sikre siden hvis man skal på stevne eller løp liksom enn å tenke at det går nok bra..
Men ellers har hesten godt av å få et sår liksom... Det er min mening i alle fall!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  21:33:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Skader hesten seg, slik at den så og si alltid må gå med belegg (både ved ridning, utegang, transport), er det noe som ikke stemmer, tror jeg..
Hvorfor ikke fjerne årsaken til skadene? (da slipper en belegg....=)
Faktisk så kan belegg lage skader på hesten!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  21:49:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Belegg lage skader på hesten?? Det har da aldri jeg sett...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  21:58:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Nei, de blinde ser ikke!!

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  22:03:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Ehh unnskyld??? Hva er egentlig problemet ditt??
Er det ikke BRA at jeg aldri har sett belegg skader på hest?? Er det ønskelig å se det eller?? Virker sånn på deg. Det er ikke ALLTID bare du som har rett! Greit at du ikke fikser at andre har sine egne meninger, men å nekte for at de snakker sant, da går du litt for langt!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/02/2003 :  22:16:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Må ikke forstå det slik at jeg alltid vil ha rett, selv om det virker sånn!!! (er meget sta) Jeg er skytte..
Når skaden allerede er skjedd, så er det for sent å rette på det! (det er vel slik at mange skriver der og da, og angrer etter at de har trykket på "send svar"..) (sorry for at jeg svarte deg frekkt, Kerry"!)

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.