hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - beinbelegg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 beinbelegg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Gitte F

Skrevet - 19/02/2003 :  09:31:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Spoff:

Hadde du lest litt mer nøye på hva jeg har skrevet tidligere ville du forstått mine tanker.

1) Man skal da for guds skyld ikke hindre en livsglad og leken hest i å utfolde seg. Han jeg selv rir er en virkelig bajas ute i luftegården. Han galopperer i full fart opp og ned bakker og skråninger, leker med de andre hesta og herjer virkelig rundt. Ingen ting er mer fantastisk å se på en akkurat det. Han har mange lekekamerater i luftegården, og han kommer alltid inn med bitemerker på rompa (og han fortjener dem helt sikkert). Han står ute med en homogen flokk, dvs de har en stabilt hesteflokk (ingen bytter av hester i tide og utide - de kjenner hverandre) og de har derfor også etablert et hierarki som fungerer. Han kom fra Danmark og var redd for å gå i nedoverbakker når han kom. Og denne hesten er ikke unik på noen som helst slags måte.

2) Har ridd mye fullblods rett fra Øvrevoll (også varmblodstravere i trening) og alle lærer seg å plasere beina (om de da ikke har en ortopedisk feil - som desverre noen hester har). Man kan bygge opp muskler i bakparten (mellom lårene) for å unngå at hesten stryker seg (om det da ikke er feil i skjelettet). Det samme kan man med koordinasjonen til hesten. ALLE HESTER KAN LÆRE SEG Å KOORDINERE SINE BEVEGELSER - DET ER BARE SNAKK OM AT RYTTEREN OVERVINNER SINE BEGRENSNINGER. (eks; alle normale mennesker kan lære seg å danse - klart noen bruker lengre tid en andre, men alle vil klare det til slutt - det er bare snakk om å prøve)

3) Du tar virkelig ikke min irroni i mine innlegg...eller min måte å sette ting på spissen. Jeg er ikke ute etter å henge ut noen av dere. Jeg kommer bare med mine synspunkter. Jeg liker å diskutere og jeg har også mine klare meninger.

OG FOR ENTE GANG - JEG ER IKKE I MOT BELEGG (bare overdrivelsen av bruken). Jeg bare tok opp tråden til Brynja og hva den startet med - les det første innlegget en gang til og prøv å forstå hennes hint. Det er snakk om overbeskyttelse av hesten på feil premisser - alt for mange som har en misforstått godhet ovenfor hesten sin. Liker virkelig ikke å se sunne og friske hester stå alene i små paddoker - bare fordi de kan skade seg sammen med andre. Hester (og mennesker) kan skade seg uansett hva de gjør og hvor de er.

Og når det gjelder barfotridning vet jeg ikke døyten, men kan godt tenke meg å lære mer om dette. Ser absolutt mange fordeler med dette.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/02/2003 :  10:04:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja: To ting.

1: Du skriver at man ved å bruke beinbelegg ikke fjerner årsaken til problemet. Det er forsåvidt riktig. Men det er som spoff påpeker, ikke alle problemer som lar seg fjerne. Mener du virkelig at man ALLTID kan løse problemet på andre måter?

2: Du skriver at barfothester klarer seg bedre på is enn hester med brodder. Dette vet jeg av erfaring at ikke stemmer. Hester uten sko klarer seg meget bra i snø og på gress. Vått gress kan være litt problematisk, men går som regel bra. De kan kanskje også greie å skritte saakte på is, men man risikerer å gå rett på trynet. Brodder er absolutt overlegent her.

Når det gjelder belegg, som vi egentlig diskuterer ;), så er det slik at mange hester som regel ikke stryker eller slår seg, de gjør det bare av og til. Og jeg er enig i at lite sår i ny og ne ikke er noen krise. Men det er heller ingen krise å unngå disse sårene, særlig på bena. Tråkkskader over ledd eller sener er ikke særlig heldig, og en vakker dag har man såpass uflaks at hesten blir halt av det. Faren er selvfølgelig større om vinteren når hesten går med brodder. Ved å bruke belegg, som er billig og relativt greit å sette på før ridning, minsker man risikoen for skader for hester som har en tendens til å tråkke seg, om enn de gjør det skjelden. Jeg synes det er en god ting. Folk som mener det er sunt med litt skader, får heller la vær.

Og når det gjelder dette med at man "ikke tør å prøve ditt og datt", for eksempel barfot, la vær å bruke dekken, slutte med belegg og så videre, bør man være klar over at hvis man prøver ut slike ting kan man risikere å drite seg kraftig ut. Kanskje hesten greier seg fint uten belegg, i så fall: Bra for deg! Men kanskje hesten tråkker seg skikkelig, du må ut med en masse penger til veterinær, hesten blir stående i dagevis, eller ukevis hvis du har skikkelig uflaks. Poenget her er at vi aldri vet SIKKERT hverken at hesten kommer til å skade seg eller at den ikke kommer til å skade seg. Dersom folk synes det er greit å ta sjansen, så får det være deres sak. Men det er ikke alle som synes det er greit. Og når det finnes enkle, billige måter for å minske risikoen, og som hesten ikke plages av, så velger jeg heller det.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  15:16:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Siden du lurte;

Det der med overgang til barfot er ikke bare "noe en gjør". Det krever tid og tålmodighet. Det kommer helt an på EIEREN å avgjøre hvordan hesten skal bli som barfothest! Har ikke hesten denne sugekopp evnen er det en feil en eller annen plass.

En ting som er billig vil jeg si å ha barfothest!
En slipper sko + at da minsker risikoen for "alvorlige skader" (hvertfall om vinteren da de går med brodder..) Hestene leker, det er naturlig. Har de sko, kan de skade andre hester/dyr, (faktisk mennesker også. Det er større sjans for et menneske å overleve et spark fra en hov uten sko en med...) mer en de egentlig mener.. de tenker jo ikke over at det er JERNSKO (med brodder i noen tillfeller..) de har på føttene...
Jeg annbefaler at dere leser "et sunt og naturlig hesteliv" og tar til dere det dere synest høres logisk ut.

Skadene de fleste hester får er pga. skoen!! Det er MANGE årsaker, ikke bare ytre sår, men også indre sår. Det er mange som sprøyter ledd annenhver uke, og de vet ikke at grunnen til leddskadene/seneskadene++ er pga. skoen. Derfor kommer skaden igjen og igjen.. Da ender mange av hestene på slakthuset.(det er jo ikke alltid skoen, men veldig ofte..)
Og det eneste som kan hjelpe er nettopp å ta av skoen! (vi betaler for å ødelegge hesten, kort sagt..)
Og: overgangen til barfot kan gå opp imot et år før hesten kan brukes normalt igjen. (hoven er blitt så ødelagt av skoen, at det tar lang tid før den blir god og sterk igjen.)

Redigert av Brynja den 19/02/2003 16:20:03
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  17:24:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor har du fått dette fra?
Det er en grunn til at folk i alle tider har brkt sko på hestene! De har jo ikke bare tenkt at det høres jo bra ut - vi setter på hesten sko! De har jo satt på hesten sko fordi den trenger det. Da hesten var vill var det ikke asfalt. Ikke ble den brukt på samme måten som den gjør i dag. Det tar på hoven å dra tunge lass, og ri hardt over lengre distanser.
Ok, hvis hesten står på beite og kun blir ridd forholdsvis korte turer i skogen er det greit å la den uten sko - hvis den er en hardfør hest. Jeg kunne godt ha latt dølagampen min gå uten sko, men det gjør jeg ikke nettopp fordi han blir brukt såpass hardt i skog, fjell og asfalt.
Jeg hadde aldri latt fullblodshoppa mi gå uten sko, hvis hun ikke da hadde stått på beite.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  18:43:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Sorry for at jeg ikke skrev dette på debatten du lagde til meg, men siden du også spurte, så måtte jeg svare..

Er det helt nytt dette med barfothest?
Jeg må bare spør; er det noen som vet konsekvensene av å bruke sko?
Tar jeg ikke helt feil så sprang hester i skog og mark, fjell og vann da de var ville?? De hadde ikke noen form for beskyttelse da? Ja, det er jo en viss forskjell, men det er ikke umulig å konkurrere med en barfothest.(alt etter hvor flink eier er til å gi hesten de behovene den har) Grunnen til at hestene begynnte med sko, var at de i middelalderen "oppfant" det, da de ikke klarte å gi hesten de behovene den har, og dermed ble hovkvaliteten dårlig.

Og normal levealder for en villhest var/er jo trossalt 50år! Og nå som "bokshest" er det sjeldent at den kommer over en alder på 14år!
Hva er galt?

Det er vel ikke dumt at en kan få hesten til å leve bedre og lengre ved å forsøke å gi den sjanser? som f.eks. barfot?

Bare le av meg! *hahahaha.. en drittunge som ikke kan annet enn å vise sine former for fantasi.. Er det slik dere tenker? Dere bør ikke "gå med strømmen" som sier; "det er bare sånn"! Tenk litt på hvorfor. Noen ganger bør en "snuse" litt i saker og ting. Ikke bare tro at "sånn er det". Som sakt; les "et sunt og naturlig hesteliv" og kanskje dere får et litt bedre syn en "det er bare sånn"!!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  18:48:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ok, da var vi ferdige med den saken!

TILBAKE TIL BELEGG!!! =)
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  11:32:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, faktisk ikke ennå!!! Ble veldig provosert av innlegget ditt Brynja. Det du sa om at oppstallede hester sjeldent blir mer enn 14 år, hvor i huleste har du det fra????!?!?!?!? Det er jo bare tull!!!!! En hest der jeg rir er over 30, og der har hver hest kun en time i paddock hver dag!!!(vet det, altfor lite...)+ at jeg har aldri sett den hesten i paddock!!! Og det med sko, hordan kan du si at vi betaler for å ødelegge hestene????? En hest jeg kjente, som brukte sko, mistet en en gang, på forbeinet. Vi tok av den andre for å få lik høyde. Hesten ble stokk halt!!!!!!! Når han fikk skoene på ble han bramed en gang!! Sånn som hestene blir ridd idag, på asfalt, grusveier, og forskjellige baner av bedre og dårligere kvalitet, sånn trente ikke hestene i villmarken. Da gikk de rundt på myke gress-sletter og spiste, galopperte kun fra farer.

Misforstå meg rett, jeg er for et mest mulig naturlig hesteliv, men ridehesten idag er ikke som villhesten for 2 millioner år siden. Men trenger ikke hesten sko, så er jo det selvfølgelig det beste!! Og hvis den ikke stryker seg så trenger den ikke belegg i paddocken. Men som det ble nevnt så står hestene mer inne nå, og når de blir sluppet ut i små sandpaddocker i en time til dagen, er det større sjans for at de skader seg!! De to ponniene jeg steller bruker ikke belegg i paddocken f. eks. Og hvis jeg hadde kjøpt meg ny hest, så hadde jeg prøvd å hatt hesten ute ørst uten belegg, man tar jo ikke på belegg uten å vite at "hesten min har lett for å stryke seg"
Så Brynja, jeg vil ikke motsi prinsippene dine, men tenk litt igjennom hva som blir sagt før du nærmest beskylder oss her!!

Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  12:40:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Vil bare si meg enig med deg einstein! Hvis boks hester bare blir 14 år så har ikke hoppa mi lenge igjen. Har alldri hørt noe så helt på jorde feil. Einstein har også helt rett i at dagens terreng (asfalt, grus ol.) ikke egner seg for barfothester. Det sier seg selv at slikt underlag sliter mye på hovene. Hestene mine går kun uten sko på sommeren når de er på beite. Har prøvd å la dem gå uten sko i perioder resten av året også, men med dårlig resultat, hovene blir slitte og det gjør at hesten blir sårbeint og halt. Skal en ha barfothest så må miljøet ligge til rette for det. Og i dagens verden er det vanskelig å finne ett slikt sted, særlig i storbyene.

Og så til slutt lurte jeg på hvilken stall du holdt til på (einstein)...?

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  14:19:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
til brynja: hvor har du det fra? at bokshester sjeldent blir over 14 år? synes du skal svare på det jeg, for flesteparten av hestene nå for tiden står i boks, og hvis de ikke blir mer enn 14 år, blir det ganske dyrt for oss hesteeiere. hvor har du det fra? DIN VILLESTE FANTASI ville nå jeg si. greit nok at min forrige hest bare ble 14 år, men det hadde ikke noe med boksen å gjøre. han fikk tarminfarkt. og andre hester i stallen er 19,24,16 år og sånn.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  14:42:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er ikke lett å få vanedyr til å forstå nye ting.

Hvor mange "idrettshester" er det som går på slakthuset i tilig alder? ta f.eks. traveren...

Jeg sa ikke at ingen ble over 14, jeg sa at det var sjenden (11%).

Som sagt er det ikke lett å få folk til å forstå, for det "er jo bare sånn"...

Bare glem det jeg har sagt! Vi er ferdige med den saken!!!=)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/02/2003 :  15:33:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at påstanden om at villhester blir 50 år er enda villere enn den om at tamhestene våre blir bare 14. Vil tippe at gjennomsnittsalderen blant villhestene før vi temte hesten var langt lavere enn gjennomstnittsalderen blant tamhesten i dag. Jeg ville tippe maks 10 år. Kan prøve å finne noen tall for dette en dag. Må bare finne tid til det :). Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  15:48:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, det er fint at du vil prøve! Ingenting er verre en å ikke prøve å finne ut av noe=)

En kommer ikke videre uten å ta sjanser og utfordringer samt være open men kritisk for nye ting=)

glemte en ting; hvorfor vil du tippe en gjenomsnittsalder på 10år blant villhestene?

Redigert av Brynja den 20/02/2003 15:50:24
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  16:02:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Hvor har egentlig du lest dette. Noe du har funnet på, eller i en bok du har skrevet selv? Hvis du har dette dokumentert på noe mer fornuftlig sted enn i ditt eget hode så burde du jo kunne henvise til det.

Disse 11% av hestene som blir over 14 år virker litt rart. Iallfall når da gjennomsnittet er på 14 år. Kan en litt prosentregning så skjønner man at her er det noe muffins i tallene (ok, det er teoretisk mulig, men jeg klarer ikke å se for meg en virkelighetsnær sannsynlighetsfordeling på dette området. Kan neppe stemme..). Ok. Er det en ting jeg kan så er det iallfall prosentregning og litt statistikk slik at jeg faktisk kan vurdere det. For meg virker ikke disse tallene som sannsynlige, så kunne tenke meg å se dette stå et sted og faktisk sjekke om vedkommende som har skrevet det kan noe som helst statistikk.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  16:14:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke skrevet boka selv, nei. Det befinner seg i mitt hode, ja! Grunnen til det, er at jeg har lest boka; "et sunt og naturlig hesteliv". Jeg synest HELE boka var interessang. Nesten hver eneste side i boka stod det ting som jeg oppfattet som helt logisk. Jeg fikk også VELDIG mange "A-HA" opplevelser.
Du kan jo lese den selv? Kanskje du også får se "hesteverden" med et annet syn på f.eks: hva er det egentlig hesten trenger?

Skal du lese boka, bør du lese den fra "topp til tå", da får du litt mer med deg, liksom.. =)
Vil annbefale den fremfor alle andre "jentebøker"!!=)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2003 :  16:22:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En god forklaring: "Jeg har lest en annen bok ingen andre har lest, så da finner jeg på masse tall i hodet mitt og påstå at det er sant". Bra Brynja!

Jeg har ikke lest boka, men jeg kan iallfall matte. Jeg klarer å se for meg et slikt tilfelle du påstår iforhold til virkeligheten jeg kjenner den og skjønner at det er noe muffins. Regnet faktisk litt på det.. Ble helt komiske tall utifra din påstand: "Gjennomsnitlig alder for bokshest er 14 år. Bare 11% av alle bokshester blir 14 år eller eldre.". Så står disse tallene i boka så skal jeg ikke lese den.

Jeg er egentlig for å ikke la meg lure av andres fantasier. Så skal ikke kommentere mer. Dette er en debatt om beinbelegg.

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.