hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - beinbelegg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 beinbelegg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Gitte F

Skrevet - 18/02/2003 :  09:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Fortsatt er jeg veldig lite overbevist om at så mange hester virkelig trenger benbelegg i paddock.

Alle hester - og da mener jeg virkelig alle - kan lære seg å bevege seg i terreng og bygge opp muskler og koordinasjon for å unngå slike skader.

Har selv ridd en dansk halvblods på fjelltur. Han gikk like fint i terrenget som de andre hestene som var av type kaldblods og Islandshester. Han hadde lært seg å plasere beina. Han går ellers som dressur og spranghest med øvelser opp til MB. Myrer, bratte skråninger, elver - aldri noen problem.

Har også selv vært med på å bygge opp varmblodstravere. Stakkars hester - noen av dem har aldri gått på annet en grusbelagte paddoker, og de klarer knapt å gå i den minste nedoverbakken... Med benbelegg blir hestene ridd i mer og mer krevende terreng. Dette gjør at de bygger opp større musklegrupper og styrker senere og ledd - noe som igjen gjør de til mere stabile travere. Og ikke bare det, men de får også styrket sin selvtillit enormt ved å gå i terreng. Noe som selvfølgelig er en stor fordel.

Har ridd på dill-dall staller før, og misstrives så utrolig med å se hvordan folk fjanter med hesta sine. Helt sikker noen som trenger benbelegg, men tror det bare er en brøkdel av hva som blir brukt.
Og ja da - det er helt greit å bruke belegg ved sprang etc. Det gjør jeg også.

Men jeg synes at benbelegg er en for enkel løsning. La hesten få bruke kroppen sin riktig og du vil slippe masse problemer. Ikke bare med at den stryker seg, men også ved å la den gå mye i terreng vil problemer med ømme ryggmuskler, stivt kryss etc bli bedre. Det er så mange sportshesttanter som bruker hesta helt feil. De forer dem som om de skulle vært løpshester, og bruker dem en halvtime-times tid på banen hver dag. Ikke rart de er anspente og har vondt i muskler. Heller ikke rart de skader seg selv i luftegården...

Okey - jeg vet jeg har dratt den ganske langt ut nå, og jeg vet at ikke alle er slik. Men det finnes slike folk. Og jeg ønsker med dette å fremprovosere reaksjoner for å få enkelte til å forstå at en hest bør behandles som en hest. Alle hester har gått av å gå i skog og terreng.

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  11:59:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Altså, for å si det slik, jeg har ikke hesten min oppstallet på en dill-dall stall. Men som du sier, hesten kan bygge opp muskler av å gå i ulendt fjellterreng. Oi..det er litt vanskelig for meg, siden jeg faktisk bor i Østfold og ikke langt oppi fjellheimen. Vi har ikke noe mer ulendt terreng enn noen stier i skogen i tillegg til en feltrittsbane og mange grusveier/stier.

Men hvorfor mener dere at hesten tar skade av å gå med belegg ute? Det er mange hester jeg vet om som går med belegg ute, og de er sunne friske hester uten en eneste skade. De mistrives ikke, de får fin mat, blir ridd jevnlig og fornuftig og alt det der.
Jeg tror for å være helt ærlig at hesten ikke en gang merker at den har på seg belegg ute i paddocken. Det finnes noen unghester som faktisk tar av seg beleggene de står med, men det er gjør de fordi de LEKER. Ikke fordi de plages av dem. Hvordan kan jeg dokumentere at de gjør det fordi de leker? Vel, jeg har jo sett hestene, og mistrives gjør de hvertfall IKKE.

Spesielt hvis to eller flere hester skal gå sammen synes jeg det er viktig med belegg, da det ofte lett blir mye leking og løping. Hesten kan fort tråkke littegrann feil under leken, og når den da retter opp feilsteget er den uheldig og smeller til seg selv på baksiden av sena. Noe sånt skjedde med min hest fordi jeg var dum nok til å slippe henne ut uten belegg. Jeg har ikke tenkt til å gjøre noe så dumt igjen.
Nå står den nye hesten min i en ganske liten paddock alene, så hun går uten belegg. Men så fort hun skal ut i den store paddocken sammen med en annen hest, skal hun nok få ha på seg belegg ja. Det er ikke noe jeg gjør for min skyld, men for hennes..

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 18/02/2003 :  12:18:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke gå så langt som å si at hesten vil misstrives fordi den går med belegg. Ikke vil jeg si at det er verken skadelig eller ubehagelig for hesten heller. Jeg bruker selv belegg eller kopper innimellom - spesielt hvis jeg skal leke i dypsnøen på jordet eller hoppe.

Men jeg menere det er bedre å bygge opp hesten slik at den slipper å stryke seg eller skade seg fordi den mangler balanse, muskler og koordinasjon. Det er mange sportshester som får altfor ensidig trening, og som igjen vil føre til skader - om det er at den slår seg selv eller om den får muskleskader har ingen ting å si.

Får jeg en hest som ikke kan plasere bena sine, vil jeg jo heller trene bort denne feilen enn å bare si "ja ja - sånn er det" og sette på belegg... det løser jo ikke probelemt.

Nå rir jeg en hest som kom fra Danmark i høst. Han kunne da ikke plasere beina skikkelig i terrenget og han var faktisk redd for å gå i slake nedoverbakker. Han står hver dag ute i en luftegård med litt terreng. Og jeg rir mye i skogen - i løpet av et par måneder har han blitt utrolig flink til å plasere beina. Går til og med ned bratt skrenter uten problem. I begynnelsen tråkket han seg også i nysnøen. Nå som han bærer seg selv bedre, er tryggere på seg selv i forhold til terreng og har lært så har jeg ingen problem med dette lenger.

Og for guds skyld - få hesten ut i luftegården sammen med andre hester. La den også få ha et sosialt liv.

OBS: Ikke glem smeden om hesten stryker seg - smeden kan fikse opp mye på dette.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  13:42:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Flere her som sier at en kan trene hesten til å ikke stryke seg eller tråkke seg. Kan sikkert stemme til en viss grad, men min erfaring er at hester som tråkker seg mye hverken er klomsete bygd, dårlig eller ensformig trent eller feil skodd. Å trene hesten slik at den endrer grunnleggende gange ved at den går med bakbeina f.eks. lengre fra hverandre er liksom umulig. I noen tilfeller kan en nok sko hesten litt annerledes, eller trene den slik at den stryker mindre, eller tråkker seg mindre. Men noen hester klarer å tråkke seg eller stryke seg uannsett! Og hva er da galt med belegg? Tror neppe en hest kobler at gledeshoppene i luftegården og infeksjonen som oppstod i den lille skramma den da fikk som den heller ikke la merke til kom pga gledeshoppene. Altså klarer du ikke å lære hesten å passe beina, ved å la den få mest mulig skrammer dersom det er det den er god for.

En hest som har lett for å være sprek, og som gir fra deg gledesbukk i luftegården, eller elsker å leke med luftegårdskameraten ved å løpe og hoppe rundt trenger jo ikke ha noe med hestens bygning å gjøre heller. Eller musklatureren, koordinasjonen eller balansen. Akuratt som noen idrettsutøvere skader seg oftere enn andre, fordi de er bygd til å kanskje ha lettere for å tråkke over. Eller har egne evner med å kanskje være litt klomsete. Hva er da problemet med å unngå disse skadene ved å sette på et par billige belegg?

Ok.. Et alternativ er evnt å legge om foret til en livsglad hest, med sprudlende energi. Du kan f.eks. skape en hest som er sløv, lite givende å ri, en hest uten livsgnist. Denne hesten vil sannsynligvis ikke skade seg i luftegården pga gledeshopp. En utmattet hest gidder ikke gjøre dette. Dette alternativet mener iallfall jeg er dårlig dyrehold.

Jeg tror altså at mange hester har lett for å tråkke seg fordi de har positiv overkudd av energi. Altså er alternativet beinbelegg, eller få vekk denne energien.

Og selvfølgelig.. Andre tilfeller også. Men skader som skjer i luftegård kommer stortsett av hoppendeglad hest, og ikke noe annet.

På dressurbanen kan hesten stryke seg av andre årsaker. Man kan kanskje sko dette litt om. Men noen hester kan f.eks. bare stryke seg i bestemte øvelser. La si øket trav. Hvor ofte rir du øket trav? Er jo greit å ri med beleggene bestandig, og ikke bare sette dem på rett før du f.eks. vender opp diagonalen for å ri øket trav? Ofte vil en og annen time uten belgg gi null skade. Kanskje den ikke egentlig pleier å skade seg, men ved feil håndtering fra rytterens side så kan hesten bli noe ubalansert og stryke seg. I øket trav har hesten gjerne en litt større "gnist", og et aldri så lite stryk kan faktisk både gjøre vondt og forårsake unødvendige sår. Selv om dette skjer sjelden, eller i en så liten grad at det i et enkelttilfelle ikke er skadelig, så er det greit å beskytte hesten i det lange løp for å unngå skaden den gangen det faktisk skjer. Ikke alltid omskoing vil fungere. Eller at det er faktisk er ønske om å sko hesten om og få den til å gå mer unaturlig iforhold til sin bygning fordi den ikke skal stryke i øket trav. Blir de resterende gangartene til hesten redusert av den grunn så er ikke det ønskelig. Og det kan godt være at hestens bytgning er i full helsemessig stand likevel.

Selvfølgelig er den perfekte hesten den som har alt dette i orden. Men kan dere nevne en hest som er perfekt på alle områder?

"Desverre" er hester levende vesener som blir skapt etter naturens lover. Ingen hest er perfekte. Jeg synes igrunn det er ok at vi ikke kan stå på labben og mikse morgendagens perfeksjonist. Vi kan heller ikke putte hesten på en form når de er små, og på den måten tvinge dem til å utvikle den perfekte bygning.

Ok. Jeg er for belegg i den grad det trengs. Det er for meg en utrolig billig forsikring iallfall. Har hesten livsgnist og blir godt holdt ellers, både når det gjelder stell, foring og trening, så er det viktigst. Og er belegg en hjelp til å holde en hest i bedre helsemessigforstand så er det bra for meg, bra for hesten, og ikke bra for.. ?

--
spoff

Redigert av spoff den 18/02/2003 13:51:21
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  14:41:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg bruker alltid stryksokker på den ene hoppa mi på beiet. Det er jeg helt nødt til så lenge hun har sko på, med mindre jeg ønsker at hun skal slå opp store sår på bakbeina. Denne hesten går ikke å trør på en liten grus paddock heller, hun går på et stort beite (13 mål) med masse bakker. Denne hesten er utrolig "kalvbeint" og hun slår seg konstant når hun har sko, men så lenge jeg bruker stryksokker så går det greit. Hun går barfot 4 mnd (fra juni t.o.m september) og da kan hun gå uten stryksokker.

Snella... Det er ikke alltid det hjelper å trene i terenget. Selv bruker jeg klatring (bratte bakker og stier i utmark) aktivt i treningen av hestene mine. Rir minst 2 slike treningsturer i uka, om ikke mer, og det har ikke hjulpet hesten min noe serlig. Hun har riktignok fått god kondis og masse muskler men beinstillingen er like ille. Jeg har derfor bare måttet konkludere med at stryksokker er eneste utvei for meg. Så du kan ikke si at den løsningen din gjelder ALLE hester, en kan ikke rette helt opp en medføtt feil som er så stor bare ved hjelp av trening, men for dem som har minre problemer hjelper det absolutt. Jeg holder heller ikke til i en slik "dill dall stall", men har hestene mine på gård (er fjordinger), så det er ikke pga at det er "tøfft" at hun går med det.

Senebelegg og stryksokker skal brukes når det er nødvendig, på beite eller trening, men absolutt ikke pga det er en moteting ol. Det kan faktisk skade hesten hvis en ikke passer på! Hadde selv en ulykke med dette, hesten ødela de lave stryksokkene en helg og måtte derfor gå med senebelegg på bakbeina til jeg fikk kjøpt nye, hesten gikk ute hele døgnet da dette skjedde, og dagen etter da jeg kom om formiddagen hadde belegget vridd seg rundt og lagd stort sår på benet og hesten var halt. Beleggene var ikke festet dårlig, men pga mye bevegelse og ulent terreng hadde de nå klart å vri seg likevel. Så en må alltid passe på når hesten bruker slikt på beite/paddock.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  15:00:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Fortsatt enig med deg, Snella.

Hva med å la hesten gå barfot? Da kan ikke hestene skade hverandre så mye som med sko. Husk at det er sko av metall!! Og hva gjorde de ville hestene når de lekte før de ble "ridhester"? Da sloss de skikkelig!
Og jeg sier det igjen; en kan ikke avle bort hestens behov!!! Det er det dummeste jeg har hørt!
Bruker dere beinbelegg er det en "enkel" løsning fra eiers side. Den hjelper hesten, ja.. Men den fjerner IKKE problemet! Akkuratt som ringskoen!!!! (bare det at når hesten har gått med ringsko i en lang periode, kan ikke hesten mer, og må avlives. Hadde eier heller tatt av skoa, kunne hesten blitt god igjen!!!)
Det er mye "uvitenhet" som spiler inn fordi MANGE tenker; "det er bare sånn"!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  15:27:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Villhestene levde i flokk døgnet rundt. De gikk uten sko, og hadde ikke samme gledesutbrudd som dagens hester får når de kommer ut. Villhester står jo ute hele tiden. De fikk nok også skrammer. Fikk sår. Fikk infeksjoner. Og de hadde sikkert gedigne slosskamper de også av og til. Darwinslov gjaldt 100%. De som ble skadet og ikke klarte seg døde, og kun de sterkeste og best tilpassede individene overlevde. Sånn er livet som villhest. Ganske tøft egentlig. Altså så skader villhester seg også. Kanskje mer, kanskje mindre enn hester i fangenskap. En skramme trenger ikke å bety døden selvfølgelig, men en halt hest kan bety at den ikke kan flykte fra fare, så kosekvensene kan bli store for en hest i det fri.

I dagens asfaltsamfunn tårler veldig få hester å gå barbeint. Dessuten er ofte områdene utenfor stallen full av is, og det er uforsvarlig å slippe en diger hest ut på glattisen uten brodder på. I Oslo hvor jeg bor, og hvor hestene jeg rir står er det asfalt overalt. En rir på asfalt hver dag (enten for å komme ut i skogen på tur, eller for å skritte opp eller skritte av hesten ved baneridning). Asfalterte veier, og grusveiene på stallområdet er til tider veldig isete. For store ridehester vil det være helt spinnvilt og skulle plassere den som Bambi på isen i en luftegård, eller legge ut på ridetur.

En får se an behovet. Store ridehester har gjerne ikke hovkvalitet til å gå barfot. Dessuten er det faktorer som spiller inn som gjør det uansvarlig å ri barfot. F.eks. er det utrolig genialt å ha sko med gressbrodder når en er ute på sprangbaner med gress om sommern, eller ha isbrodder når en ønsker å gi hesten litt tilgang på dagslys eller bare en liten ridetur på glattisføre. Alternativet er å la hesten stå inne, flytte til Spania og la hesten levge som villhest i Andalusierfjellene eller bruke sko, som er brukt i mange, mange århundre av mennesker. Faktisk en utrolig genial oppfinnelse. Vi mennesker er ikke så dumme Jeg velger iallfall sko på hesten. Brodder når det er behov for det. Og senebeskyttere/belegg er en god forsikring om hesten har lett for å skade seg.

--
spoff

Redigert av spoff den 18/02/2003 15:56:50
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 18/02/2003 :  15:47:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
He he - jeg gir meg ikke

Jeg mener ikke at det er noen dødssynd å bruke belegg. Og ja, mange hester med "feil" må også bruke dette. Og det er helt greit.
Men så utrolig mange av de som "bare må bruke belegg" kunne vært jobbet bort - bare eier hadde tatt litt initiativ... Det ser nesten ut til at mange av dere synes det ser kult ut med belegg - og at det er derfor dere bruker det. Ville det ikke vært best om dere slapp? Slapp å styre med dette hver morgenen når hesten skal ut og slippe å måtte vaske dem hver dag...

Men tilbake til pointet til Brynja i sitt første innlegg: Hun hinter frempå at det er så mange som putter hesta i en lite innhegning med belegg til langt opp etter øra... Og det er jo ganske latterlig. De stakkars dyra får et par timer ute i en liten paddoken uten selskap av andre hester, bare for at de ikke skal skade seg...Da mener jeg det er synd på hesten. Ihvertfall hvis det er snakk om en sund og frisk hest. Hester har et like stort behov for å være sosiale (fysisk sosial også) som oss mennesker. De tåler også minst like mye som oss når det gjelder skrubbsår og rift - du dør vel ikke om du får et rift eller skrubbsår? Gør du vel?

Ergo:
- Jeg er alstå ikke i mot belegg (hvis det vireklig må brukes).
- Jeg mener at alle hester kan lære seg å gå i ulendt terreng.
- Jeg er totalt motstander av små paddoker og korte lufteturer. Få dem ut, la de være sosiale - dette vil øke deres trivsel, helse (mye astma kunne vært unngått hadde bare hesta fått vært ute i frisk luft) og hesten sosiale inteligens. Dette er en winwin-situasjon.
- Og jeg synes fjanting og dilldall er tull. Utstyrsprodusentene skaper behov hos hestefolk og pøser på med ting og tang "man bare må ha" - kun for å tjene penger. De skaper kunstige behov for egen profitt. Og ungjenter er det beste offere for et slikt utstyrsjag.
- Og jeg kan ikke forstå at en hest som er klumsete og klønete ute i luftegården virkelig kan være kapabel til å gå MB dressur eller hoppe 120-baner...(liten digresjon her)

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  16:54:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Det var en her som skrev lenger opp at man for guds skyld måtte slippe hesten sammen med andre. Grunnen til at min hest står alene er at hun kom fra Danmark for to uker siden. Hun står i paddock rett ved siden av en annen hoppe, og de skal snart begynne å gå sammen. Men de må venne seg til hverandre først. Sorry, det hadde ingenting med debatten å gjøre, måtte bare fortelle det.

Og når det gjelder bruk av beinbelegg så er jeg fortsatt 100% enig med spoff. Bra svar og lange, detaljerte innlegg. Kjempebra!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  17:10:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et par spørsmål:

1) Hvordan løser man problemene med en livsglad hest som hopper i luftegården, og tilfeldigvis har gode evner til å tråkke seg? Eller en hest som har lett for å sprette rundt og få litt skrammer ved lek med annen hest? Er det egentlig et ønske at hesten ikke skal få ut energi på denne måten? Jeg ser poenget at dette ikke er ønskelig hvis hesten fores feil i forhold til mengde trening. Men hvis disse gledessprangene er p.g.a. glede, er det da ønskelig at hesten skal gi seg med det fordi eiern har "beleggallergi"? Hadde hesten min vist sånne tegn som rett og slett tyder på trivsel, så hadde det kostet meg null og satt på et par belegg slik at den kan fortsette å ha det slik. Selvfølgelig må en se forskjellen på at hesten er oversprek i forhold til foring, men fores hesten rett og den likevel oppfører seg slik så er det jo bare et tegn på at den trives, og det hadde jeg absolutt satt pris på.

2) Ved ridning. Hvordan lærer du en hest til å ikke stryke seg? Jeg kan ikke skjønne hvordan en skal klare dette.. Kan evnt. knekke bakbeina på hesten og operere den til med litt bredere mellomrom mellom bakbein, men et hvert menneske med litt vett i hode skjønner at man ikke gjør det. Isåfall er også belegg et meget bra alternativ. Hestens sjelett er det liksom ikke mulig å endre på ved å trene annerledes eller skjære høvene annerledes. Du klarer heller ikke å få en hest til å "padle" mer med beina for å unngå å stryke seg. Hesten går slik det er naturlig for den. Tror nå jeg.. Hadde vært interessant å høre hvordan folk faktisk klarer å trene dette bort. Om det er tilfelle at noen klarer dette.. For meg ser jeg ikke på problemet som så utrolig stort, da en kan få kjøpt billige stryksokker i nærmeste hestebutikk. Men siden noen tydligvis ikke kan bruke noe som helst av utstyr på hestene sine, så hadde det jo vært interesant å vite hvordan dere trener opp hesten, eller lærer den til å slutte og stryke seg eller være klumsete med beina.

3) Har noen her sagt at alle mener at en skal ha "belegg til langt opp etter øra"? Selv har jeg ikke sagt at en skal bruke belegg fordi det er kult. Anette har heller ikke sagt det. Ingen andre som jeg har sett heller. Men ja.. Finnes noen som kanskje overdriver, men jeg ser ikke det som noe problem. På stallen hvor jeg rir er det en hest som står med belegg i luftegården. Den har lett for å tråkke seg. Under ridning er det flere som bruker det (ikke alle). Dette er da hester som også har lett for å tråkke seg og som faktisk har hatt tråkkesår tidligere som har vært unødvendige, hester som stryker seg eller at en velger å bruke senebeskyttere i sprang rett og slett fordi det lett kan fly en bom hit eller dit.

--
spoff
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  17:46:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Forøvrig.. En ting til. Jeg har ingen erfaring med at hester som hopper høyt (1.20 baner og oppover) eller går høye klasser i dressur (MB og oppover) hverken stryker eller tråkker seg mer eller mindre enn andre hester. Tror det ikke er noen sammenheng her..

--
spoff
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  18:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
for å være helt ærlig synes jeg det er værre med de som tror at hesten klarer å venne seg til alt, enn de som tar på belegg for sikkerhetenes skyld! det må jeg si. det er del som tenker slik at hesten klarer å venne seg til alt og sånn. ta f.eks. en dame som hadde en x-varmblodstraver. han hadde gått på sånn "frimerke" med bandasjer og alt det der. beitet på den stallen som denne dama hadde han på, var skikkelig fjellbeite... det var en masse fjell og alt mulig rart. ikke noe rett. hun innbilte seg det at an kom til å venne seg det, og at det bare var å sette han ut der. jaja, det gikk vel ikke akkurat strålende... etter noen år, med sår og alt det der, ble han vel "herdet" for alle sårene. men jeg tror den hesten er en av de værste hestene jeg har ridd i skogen! man måtte holde seg fast for å ikke dette av liksom..

men så var det regn da. jeg har jo en fullblod. men ikke vanntett regndekken... og da spute jeg om jeg kunne ta inn henne. men nei da. hennes varmblodstraver hadde vent seg til deg. og da kunne jo min fullblod det også. så jeg gikk opp på beitet for å se etter hoppa mi. da stod både hun OG den andre "hardføre" varmbloden hennes der og skalv no sinnsykt! da ble jeg LITT sint. jeg tok inn hesten min jeg...

det jeg vil frem til er at det er bedre å være på den sikre siden, enn å ta sjansen på at den vender seg til å ikke stryke seg og skade seg. det er litt for teit!
men uansett kommer det jo an på hesten også da!!!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  22:05:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hei igjen! Jeg er fortsatt enig med Snella.
Forresten så kommer hesten bedre frem på isen uten sko en med sko med brodder! Hoven utvider seg når den trør ned og det lager en "sugekopp" evne mot bakken! Men skal den dra, er det jo vanskelig uten sko... Det er ikke bare tull at hesten ikke har sko på seg, altså! Hesten kan også bli vandt med å gå på asfalten uten sko. Det heter ikke; min hest kan ikke"! Den kan, men er du villig til å la den få prøve? Det er DER det ligger! Også med bandasjer og beinbelegg! Gi den en sjans til å vise at den faktisk kan ved at du prøver ut nye metoder. Det heter ikke; sånn er det bare"!! Og den finnes ikke bare en bestemt måte å fjerne årsaker på.
Jeg sier det igjen; Ved å bruke beinbelegg, fjerner en IKKE årsaken til problemet. Det bare "får deg til å tro det"...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  23:08:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja og Snella
Jeg ønsker svar på spørsmålene mine i nest siste innlegget mitt over.

Barfothest har vært diskutert før. Noen hester kan fint gå barbein. Andre hester ikke. Noen hester går på et sånt underlag at brodder er det eneste forsvarlige. Denne sugekoppeffekten har jeg aldri erfart på barfothester. Jeg har opplevd barfor hester som har vært som Bambi på isen. Og jeg har opplevd hester med brodder som kan hoppe både hit og dit i de utroligste bukkesprang og gangarter, uten å gå på snørra. Det er mine erfaringer, og det jeg har å forholde meg til. På vinterstid vil det for meg være mest forsvarlig med sko og brodder. Dessuten lever jeg i år 2003, og i et asfaltsamfunn som ikke hestens høver er skapt for. Jeg bruker forøvrig også godt skotøy, for mine føtter er heller ikke skapt for å gå barbeint på asfalt. Hadde jeg derimot levd i steinaldern hadde nok dette vært annerledes. Mer om barbeinthest henvises til debatten som omhandler sette - "barfot hester?" og Barfothesten". Jeg synes ikke dette hører hjemme i denne diskusjonen.

Går dere barbeint året rundt? Dere vet at mennesker helt fint kan tilvenne seg det? Så en mann på Norge Rundt som gjorde det faktisk.

Tror forøvrig jeg har sagt min mening i denne debatten nå. Anette og troultey kommer med en del bra argumenter som jeg støtter fullt ut. Et par andre folk her også igrunn.. Min hest kommer garantert til å gå med broddesko om vintern, og sannynligvis vanlige sko om sommern. Og stryker den seg, eller jeg trener den i sprang eller den tråkker seg i luftegården så er belegg/senebeskyttere en billig forsikring for meg og min hest iallfall. Hva andre mener om at jeg bør ha en skadet hest eller ikke er egentlig det sammen. Men for meg er det viktig at den er minst mulig skadet. Å drive villhestfarm er ikke noe jeg ser for meg som min greie. Desverre.. Jeg skal ha ridehest, og ikke villhest!

Det er ganske mange år siden jeg leste Pennybøker og drømte om å bli villhesttemmer egentlig..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  23:21:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Her er det ikke snakk om å være villhesttemmer, men la hesten få leve naturlig. Har dere fårstått det slik at jeg drømmer om å være villhesttemmer=? Jeg bare tenker på hesten! Slik den levde! Jeg tror den vil være friskere og alt det der om den får beholde sine behov! Vi kan ikke avle dem bort!

Tips til idrettsutdøvere; Neste gang dere skal springe; ta på dere jernsko!!! Dere vinner garantert!!!

Mennesker går ikke med jernsko. Har dere hørt om boots til hester=?

Skoen hindrer føttene til hesten å utvide seg. Skoen er en del av problemet alt for mange hester har. Hva er grunnen til bare 11% av hestene blir over 14år? Noe må være galt!?

(jeg måtte bare skrive dette! Skal ikke snakke om dette på denne debatten.. Jeg tok helt av..)
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.