hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - beinbelegg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 beinbelegg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  23:43:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Er det noen som faktisk vet om villhestene strøk seg??

Som sagt tidligere, jeg interesserer meg ikke SÅ mye om dette at jeg sitter å leser mange sine meninger om denne saken! Er heller mer interessert i fakta og folk som har MYE erfaring med dette!Finnes det?Det går ikke på om jeg "gidder" eller ikke! Og er det bare en i hele norge som erfaring med å trimme høver?? Hvordan er det da mulig?

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  00:04:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Kerry; Jeg vet ikke om villhestene strøk seg, det var derfor jeg spurte. Noen svarte jo på det spørsmålet. Ville bare hørre om det var noen som visste at det var et vanlig fenomen blandt villhestene, for det vet ikke jeg..
Jeg må gjenta meg selv for å prøve å bli forstått, men mitt forsøk er visst blitt mislykket igjen.
Annette; Det er vel mer arbeid for en hest hos oss mennesker en det er i "den ville verden"? Her må den JOBBE for oss... bære oss, dra oss... ++
Kort forklart; Jeg ser på den ville hestens liv som tamhestens biologiske behov. (det er jo der den stammer fra) (hvordan lever villhesten? Den lever slik den lever, fordi at det er slik den må leve for å kunne leve.. )

Kerry; Du sier jo at du ikke er interessert i barfothest! Derfor skev jeg "om du gidder".

Redigert av Brynja den 27/02/2003 00:07:28
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  00:19:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Her har menneskene satt sko på ridehestene sine i flere hundre år. Etterhvert har skoene blitt annerledes, da en har gjort erfaringer som har gjort skoen bedre, og prosessen rundt skoingen bedre.

Vi har også sett fordelen med å ha bandasjer eller belegg på både hester, eller rett og slett på oss selv. Å sette på bandasjen feil gjør selvfølgelig vondt. Det har jeg testa på meg selv. Men har du en liten strekk eller skade, så er iallfall min erfaring at det er utrolig fint å ha en varmende og oppstøttende bandasje (når den settes på rett). Det synes helt sikkert hesten også.. Nå har jeg spilt svært lite fotball opp gjennom årene, men hadde jeg spilt fotball hadde jeg nok garantert brukt leggskinn. Dessuten rir jeg faktisk med hjelm fordi det beskytter hode (selv om "Adam & Eva" ikke er født med hjelm på hode, eller leggskinn på beina). Så lenge beleggene og bandasjene legges på riktig så er ikke dette vondt for hesten. Belegg er ofte ganske vanskelig å legge på for stramt og feil. Skal mye til for å klare og stoppe blodtilførselen. Å legge på bandasjer er en del vanskeligere. Blir de for stramme kan det bli ubehagelig for hesten. Men du skal virkelig kjempe hardt om du klarer å stoppe blodtilførselen vil jeg tro! Men tips er uannsett å lære dette.. Ikke behagelig om de er for stramme uannsett.

Barfothest etter barfotprinsippet er forsket på siden 2000-2001 (ifølge http://www.barfot.net/). Å være åpen for nye syn på ting er liksom greit. Men her sitter en med to alternativer.. Sko som "hele" verden bruker og som en har årehundrer med erfaring fra. Eller barfot som et par har forsket litt på de siste par årene. Ok.. Har flere varianter enn dette da (f.eks. barfot ikke etter dette barfotprinsippet). Men siden det er disse to alternativene som diskuteres opp mot hverandre. Som eligj påpeker så er det flere tynne grunnlag i forskingsresultatene som ligger til grunn for barfotprinsippet. Dessuten står en her mellom å velge et alternativ med svært svakt forskningsgrunnlag, som også tyder på at det ikke bare er "dans på roser". Eller en kan velge skoing som faktisk har et svært sterkt forskingsgrunnlag, og årrekker med gode erfaringer og videreutviklinger på dagens ridehest. Å lære av mennesker som har avlet frem dagens ridehest, og fra generasjoner med enorm erfaring må jo være mye lurere. Selv er jeg facinert av ting vi mennesker har funnet opp, og er igrunn ikke interessert i å finne opp hjulet på nytt. Har noen før meg funnet på noe lurt, så er jeg åpen for å se litt på det og benytte det (særlig hvis det er brukt mye, og forsket mye på). Kanskje til og med videreutvikle det ennå mer om jeg skulle ha mulighet tilå bidra med det.. Barfotforskning stiller altså litt tynt for meg. Er selvfølgelig åpen for å se på hva det er, men det skal forskes bedre på og vise til bedre erfaringer enn det gjør i dag før jeg benytter dette på min hest.

Dessuten.. Blir litt samme med belegg. Her har menneskene funnet på noe lurt. Hvorfor ikke bruke det? Til daglig kjører jeg buss, går med sko og klær, går på asfalt og bor i oppvarmet hus. Jeg benytter meg til og med av supermoderne topp teknologi som datamaskiner og internett! Det er langt over streken av hva urmenneskene gjorde.. Jeg må jo være spinnvill som ikke lever slik urmenneskene gjorde!

Jeg lever iallfall i år 2003. Det er en bra tid, og villhesten i Norge har utdødd for mange, mange hundre år siden. Dessuten rir jeg ikke på villhest.. Og lever ikke som urmenneske heller!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  00:21:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Eligj;

"#Vi mennesker derimot, vi putter på belegg slik at den greier seg fint, og så setter vi føll på hesten allikevel, selv om den egentlig har en egenskap som gjør den mindre egnet til å overleve i naturen. Vi mennesker avler frem hester som har egenskaper vi setter pris på (trave fort, hoppe høyt) fremfor hester som har egenskaper som er nødvendige for å overleve i det fri (god vinterpels, sterke høver, bein som ikke lager strykskader). I og med at vi har avlet på denne måten i flere hunder år, får vi hester som har de egenskapene vi vil ha, og ikke de egenskapene som er nødvendig i naturen.#"

Hvordan kan det da være mulig at noen hester i dag (også i Norge),de som får leve naturlig, har alle disse "villhest egenskapene" som du mener at vi har avlet bort?
Hester med svake høver? Hvem vil ha de? Ikke jeg i hvertfall! Høvene er jo noe av det viktigste på hesten! Er ikke de i god stand, så er det ikke mye annet som er i god stand, heller...
Vinterpels er noe alle hester får (om en ikke bruker dekken/klipper de++), og ikke noe som en kan avle bort..

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  00:29:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Annette; Det er nå en må se forskjellen på dyr og mennesker.
Mennesker kan tenke (på en helt annen måte en dyra), mennesker har ikke pels ++ Dyr og mennesker kan ikke sammenlignes. Hestene finner jo ikke opp ting som beinbelegg, dekken ++ for å tilfredstille dem selv.
Annette;
"#Det faktum at hesten er i stand til de største prestasjoner UTEN hovbeskyttelse NÅR DEN GIS ORDENTLIGE LEVEFORHOLD OG BEHANDLES RIKTIG, har vært kjent i tusener av år. Verken Alexander den Store`s kavalleri eller hestene til dagens nomadestammer på de asiatiske stepper, som beveger seg over enorme avstander, bruker noen former for hovbeskyttelse eller sko. Allerede i det 4. århundre f.kr. forfattet grekeren Xenophon skrifter om hvordan en skulle gå fram for å vedlikeholde denne høytydende barfothesten (i følge "boka mi")

Redigert av Brynja den 27/02/2003 00:39:26
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:32:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes spoff sitt innlegg var helt genialt jeg! Måtte le godt av det! Der stod liksom ting som i alle fall ikke jeg kunne sagt bedre! Nei jeg må bare si takk til sopff, jeg! Du sa det slik det skal sies!!!

TrOuLtEy

Redigert av troultey den 27/02/2003 08:54:48
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:53:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Troultey; jeg har da svart, jeg?
Er det meningen med å få meg målbundet?
Hvorfor det?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det var ikke slik jeg mente det... Uff jeg ble litt revet med!
Skal rette det opp ok?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:55:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det går fint, det=)

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  08:58:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra, for det jeg egentlig mente var jo at spoffs innlegg var genialt. Det var ikke meningen å skrive at du ikke hadde noe å svare på det og sånn liksom...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  09:05:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, ja, noen ser humoren i det mens andre det logiske...

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  09:10:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det mulig å slette denne eller??? Grrr

Redigert av troultey den 27/02/2003 10:12:37
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/02/2003 :  09:38:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja:

For det først: Det er en GROV misforståelse at hestene jobber hardere for oss enn de gjorde i den "ville verden". De jobber annerledes, men ikk ehardere. Livet som villhest er antagelig mye, mye hardere enn livet som tamhest. Villhester må kanskje ikke hoppe over 1.5 m. høye hindre eller gjøre skjenkelvikninger eller passager, men de må kjempe for tilværelsen, hele tiden lete etter mat og vann, hele tiden passe seg for rovdyr, hele tiden passe seg for skader så langt det er mulig, fordi en skade kan gjøre deg til akkurat den hesten som blir plukket ut under en jakt. Det at du påstår sånne ting viser bare at du ikke egentlig forstår betingelsene som ville dyr lever under.

Neste punkt: Noen hester har i dag villhestegenskapene i større grad enn andre. For eksempel islandshesten. Den har levt så godt som vill på island i 1000 år. I løpet av 1000 år vil de sterkeste og beste hestene (når vi regner i forhold til de naturlige egenskapene) overleve og få formere seg. Ellers har vi de typiske arbeidshestene som vi finner i norge: Fjording og Kaldblods. Da hesten ble brukt som arbeidshest i norge, trengte man en hardfør hest som var billig i kosten, en hest som tåler vinteren godt, en hest som skader seg lite osv. De har dermed avlet frem hester som har disse egenskapene. Men en fullblods for eksempel, som skal brukes til galopp. Her vil man også sortere ut hester som helt klart har en beinstilling som vil føre til skader. Men for eksempel strykskader (som vi egentlig snakker om), vil oppstå av og til, og hesten vil ikke nødvendigvis ha noen synlig skavank. Mennesker har lært seg å håndtere strykskader på en enkel og billig måte, derfor bruker vi hester som stryker seg også, og vi avler videre på dem. Ute i naturen ville disse hestene ha et problem i større eller mindre grad. Men som tamhester, beskytter vi hestene på en slik måte at de ikke behøver å skade seg.

Når det gjelder pels: For en galopphest som er avlet i et varmt land er det ingen grunn til å sette en tjukk vinterpels. Altså tar man ikk ehensyn til dette når man avler frem slike hester, og man vil etterhvert få hester med mindre evne til å sette pels. I varme områder kan det være en god ting at hesten har lite pels, og man kan dermed avle bevisst for å få frem slike hester.

Du sier at man ikke kan avle bort slike ting. JO!!! Man kan avle bort nesten hva det skal være! Hvorfor? På grunn av naturens måte å holde artene ved like, og å finne nye og mer levedyktige arter. Blant alle føll som blir født, finnes det føll med ulike egenskaper. Noen er dårlige. En skjelden gang blir det født hester med fem bein eller som mangler et eller annet organ. Disse hestene dør. Dersom det blir født en prezevalskihest med dårlig pels i et område med harde vintre, kan jeg love deg at den kommer til å dø ganske raskt. Men av og til fødes det hester med en eller annen genial egenskap. Av og til vil denne hesten leve videre og formere seg, og gi grunnlaget for en rase som har denne gode egenskapen. Et eksempel her er curly-hestene, og islandshestene (deres tølt og passgang er genialt for bevegelse i terrenget på island). Vi mennesker kan velge blandt disse egenskapene, og dermed avle frem de egenskapene vi vil ha. Det finnes nesten ikke grenser for hva vi kan velge eller velge bort. Ekstreme varianter av menneskers valg når det gjelder avl, ser man hos hunder og katter. Der avles det frem raser som ikke engang kan føde barna sine naturlig, man er nødt å hente dem ut ved keisersnitt.. (Ja, mennesker er gale.)

En annen ting er at villhester som levde i varme områder, antagelig heller ikke hadde særlig god evne til å sette vinterpels. I naturen får man ikke i pose og sekk. Kun de egenskapene som er absolutt nødvendig for overlevelse velges ut. Hvis hesten lever i områder hvor temperaturen om vinteren sjelden går under 10 +, trenger den neppe vinterpels, den trenger derimot en tynn pels og en hud som lett gir fra seg varme.

Dermed tror jeg at jeg sier takk for meg i denne debatten. Jeg er allerede ganske langt ute på viddene i forhold til temaet ;). Men Brynja: Det virker som du er interessert i dyrenes naturlige liv. Jeg håper du gidder å sette deg litt nærmere inn i hva et naturlig, villt liv egentlig innebærer. Det er nemlig ikke bare en dans på roser.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  12:37:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg laget en ny debatt. Den handler om villhesten og dagens tamhest. Derfor kan vi nå gå tilbake til det denne debatten handler om - beinbelegg!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  13:40:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Ja, jeg stoler på det smeden min svarer. Han er faktisk en av de beste smedene i Norge, så han burde vite det. Og jeg behandler hesten min som det den er i dag, et husdyr, ikke et vilt dyr som må sloss for å overleve.

Uansett hva du sier og mener, så kommer jeg til å bruke både belegg og sko på hesten min. Og nei, mine hester har aldri gått uten sko for jeg ser ikke vitsen med det. Hestene mine har fine høver, blir regelmessig skodd, og smeden skryter av bein og høver på de. Rart egentlig, siden du påstår at hestene klarer seg bedre uten belegg enn med!

Og spoff, helt enig med deg. Det siste innlegget ditt var skikkelig bra Men Brynja skal ha skryt for en ting da, hun står hvertfall for det hun mener selv om alle andre er i mot henne.

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.