hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprang, rangert som den 7ende enkleste sporten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Sprang, rangert som den 7ende enkleste sporten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/05/2004 :  21:32:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Emnetittel er basert på følgende test: Degree of Difficulty: Sport Rankings utført av sportskanalen ESPN.

Norsk sammendrag av testen finnes her: «ESPN: Boksing verdens tøffeste idrett»

*hehe* Hva mener du? Er sprangridning på nivå med biljard, curling og sportsfiske?

dressurblogg.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/05/2004 :  22:50:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg lurer i grunnen på om forskerne som har funnet ut dette (har de lite å gjøre?) har prøvd sportene.
Av sportene der, har jeg drevet med følgende;
Kampsport (bare 1 år), fotball (6 år) og rulleskøyter (ikke som egen sport, men som trening til kunstløp, som jeg gikk i omlag 5 år).

Jeg kan i allefall med hånden på hjerte si at jeg synes det er vanskligere å få til en god runde i sprang, og være fornøyd med -alt- (har det skjedd noen gang tro?), enn det er å stå som forsvar - slik jeg gjorde i fotball. Jeg kan nok dog være enig i at kampsport er veldig hardt. Rulleskøyter er ikke vanskelig. "Selv mor kan klare dèt" - bare man først har fått balanse.

Nei, jeg tror kanskje forskere skal begynne å bevise det de forsker med konkrete bevis, ikke statistikk. Det finnes jo som kjent tre typer statistikk..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/05/2004 :  22:53:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ja, det skulle jeg virkelig mene
Hehe..men du, jeg tror faktisk at en del av disse idrettene (dvs curling og biljard iallfall) er ganske vanskelige.
Ser forøvrig at "Cheeleading" er vanskeligere enn sprangridning..
Nå vet jo ikke jeg heeelt hva som er grunnen for at sportene ender opp som de gjør, og velger derfor mest å se på det hele som en "morsom sammenligning, uten nødvendigvis å være basert på faktiske hendelser, og uten å ha et vitenskapelig tilsnitt"
Ser også at "horse racing" altså galoppløp havner på en 11 plass (rangert fra enklest.)

Nå orket ikke jeg lese hele artikkelen da..men jeg syns nå det var litt artig læll
Forøvrig sto det jo ikke noe om oss dressurtanter da..så vi er spart så langt

Nei, for å være en halv tanke seriøs: jeg tror at alle sporter inneholder vanskelige momenter, og momenter som er mindre vanskelige. Enkelte idretter er du nødt for å ha et talent i om du skal klare å lære deg, eller du må oppfylle visse fysiske forutsetninger. Sånn sett: trener man nok kan de _aller_ fleste bli ganske gode til å ri, og vi har vel alle sett mer eller mindre talentfulle ryttere komme seg helberget gjennom en sprangbane (all takk til hesten). Dermed kan man vel rangere sprang som ikke så vanskelig...
På den annen side: spørs om de som har laget rankingen noen gang har sittet på 600 kg med sin egen vilje...som skal styres gjennom en bane "tettpakket" med hinder, og fortest mulig...

Klarer ikke annet enn å se på det som morsomt..iallfall ikke når boksing er den vanskeligste sporten

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2004 :  00:09:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
unnskyld meg, men regner med dette er på proffnivå? da kan de ikke ha ment at de "letteste" sportene er så veldig lette. ser at biljard er rangert blant de letteste. i løpet av vinteren er jeg blitt heltfrelst på snooker, som er en "type" biljard, og har de siste ukene satt spikret til tv-skjermen for å se VM (som forresten min store favoritt vant), og jeg skal love dere: dette er ikke et enkelt spill! det krever høy konsentrasjon, og utrolig mye fysikk (regne ut hvor mye kraft man skal ha i hver støt, hvilken vinkel man skal ha, osv). det er det samme med sprang, man skal klare å "regne ut" hvor raskt man skal klare å ri, hvilke sjanser man skal ta, hvor man må korte eller forlenge steg. dette kommer jo av erfaring, men litt er man faktisk nødt til å regne ut selv. pluss at man arbeider med dyr, noe som gjør det vanskelig i seg selv...

og hvorfor er boksing absolutt så vanskelig? det er jo den mest primitive sporten som regnes som idrett...

mvh lille meg - som er så trøtt at hun knapt klarer å se skjermen, og derfor tivlsomt for noe fornuftig ut av seg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2004 :  00:46:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå bygger vel testen mye på alsidighet i de ulike grenene. Og selv om jeg mener sprangridning, og såvel ridning generelt er veldig krevende, er det vel ikke til å legge sjul på at det til en viss grad også er en litt ensidig idrettsgren.

Men for meg, som har liten erfaring med annen sport (derfor kanskje dårlig grunnlag for uttalelse) sjokkerer det litt at både bob og bordtennis (som jeg anser for lite krevende sporter) faktisk ligger høyere enn sprangridning. Faktisk kjenner jeg delvis en som er med på landslaget i bob, og det tok henne 2 år fra å være helt fersk i gamet til å nå dette nivået. Nå spiller det nok en liten rolle at ridning faktisk er mer utberedt enn bob her i landet (tiltross for at vi stadig klager om dårlige heste-Norge). Men det skal godt gjøres å komme på landslagsnivå i sprangridning uten å ha sittet på en hest, ved kun 2 års trening. Men mulig ridning i stor grad er slik at det må læres fra bunn av, mens andre grener er enklere å komme i gang med dersom du har liknende erfaringer fra før. Jeg vet ikke.. Og jeg må innrømme at jeg vet svært lite om bobkjøring også

Og det skal vel utheves at selv om sportsfiske ikke rangeringsmessig ligger langt fra sprangridning, så slår de ann med soleklar taper. De har brukt en merkelig poenggiving i denne testen, og sprangridning er over dobbelt så vanskelig som sportsfiske Mulig jeg ikke har skjønt helt poenget med sportsfiske, men det er da ikke så vanskelig å få fisk! Det har til og med jeg fått opp til flere ganger.. Men altså.. Bare litt over dobbelt så krevende å hoppe hinder. *hehe*

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2004 :  00:59:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Rytter.no har også gitt sin kommentar i denne testen
Les: «Er dette lett...?»

Apropo en litt annen ting. Jeg er ingen engelskekspert.. Men er hva oversettes egentlig Equestrian med? Av og til ser jeg det oversatt til hestesport generelt (og det er vel det jeg i grunn har oppfattet som rikig oversettelse). Mens andre ganger ser jeg oversettelsen brukt som sprangridning. Nå er vel hestesport ofte sprangridning for mange, siden det er den mest populære og utbredte grenen, men hva er egentlig riktig oversettelse? Sprangridning er jo egenelig show jumping.. I denne testen oppfattet jeg Equestrian som sprangridning, men godt mulig jeg tar helt feil. Men skal hestesport sees på som "en gren" er det vel å anta at det er sprang de tenker på..

Forøvirg ga http://www.fjordhorseint.no/ som i seg selv ofte gir gode resultater på utenlandske hesteord gode resultater, men ikke denne gang Mulig dette er for generelt, for alle andre uttrykk som er langt mer avansert finner den jo (stortsett iallfall..).

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  08:07:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Forskjellen fra sprangridning og biljard er jo da at i den første grenen skal det stemme for TO individer på en gang... Både hesten og rytteren skal være på lag. I biljard er det en person, og KUN EN som kan bestemme hvor kulene skal rulle.....
Det må jo være litt vanskeligere å ri sprang??

Men prinsippet er jo veldig enkelt da... Hoppe over en bestemt rekke hinder, feilfritt, på kortest tid!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  08:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, jeg vet at biljard og sprang er to helt forskjellige ting, men det _er_ utrolig vanskelig. har prøvd det selv, og jeg får ikke til en dritt tror da jeg nevnte at samarbeidet med et dyr gjorde det vanskeligere med en gang, gjorde jeg ikke det da?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  09:06:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men prinsippet er jo veldig enkelt da... Hoppe over en bestemt rekke hinder, feilfritt, på kortest tid!

Opprinnelig postet av Silje H

Ja.. Det er jo bare å sitte der Antar at jeg ikke er den eneste som har hørt dette utallige ganger. *hehe*

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 10/05/2004 09:06:28 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  09:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Tok meg tid til å lese litt grundigere, og slik som testen er utført er det faktisk helt naturlig at hestesport (ja Spoff, det er korrekt oversettelse av equestrian, evt også ridesport) rangerer såpass lavt.

Det de måler er (fritt oversatt) endurance (utholdenhet), strength (styrke), power (kraft), speed (fart), agility (hurtighet), flexibility (smidighet), nerve (mot), durability (varighet), hand & eye coordination (hånd/øye koordinasjonsevne) og analytic aptitude (analytiske evner) - og selvom vi som ryttere utviser mye av noe, og litt av alt så er altså hovedatleten utelatt.

Her er altså rytteren målt "solo" og uten HESTEN og alle vet jo at det aller mest krevende ved all type ridesport er å trene og samarbeide med denne atleten!

Sammen ville vi nok scoret enormt mye høyere - for hvilken idrettsutøver er vel sterkere, mer utholden og modigere enn en topptrent hest? Hesten er verdens største atlet, og ved siden av den er det ikke mange andre idrettsmenn som holder mål...

Klart det er "irriterende" at sporten vår blir beskrevet som lett, men hvilke andre idretter kan man konkurrerere aktivt på et internasjonalt nivå til langt opp i 60 årene (og i noen tilfeller lengre)? Det sier litt om at de fysiske kravene som stilles ikke er så enormt høye i forhold til de fleste andre idretter.

Men vi vet jo alle at det er mer involvert i ridning og hestesport generelt enn bare å sitte der - så kan alle som ikke tror oss heller prøve seg en sving på hesteryggen
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/05/2004 :  13:52:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Når man utfører undersøkelser hvor man setter opp et gitt antall parametre som skal gjelde kan man vel få omtrent det resultatet man vil. Her er da en del ting satt opp som ikke kommer oss som ryttere til gode, ved en annen undersøkelse kunne man vel gjerne endt opp med et annet resultat, fordi man vektla helt andre ting....
Håper da endelig ingen gidder å bli "sur" fordi idretten deres havner i den eller den enden av skalaen..da er man vel enkelt sagt over på et spm om hva som er viktigst "det som virkelig har skjedd, eller det verden tror at har skjedd" (noe som kan være en riktig så morsom diskusjon om man begynner å sette opp rare situasjoner )

Forresten takk for sammendraget elx

Guro
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 11/05/2004 :  08:12:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja, jeg vet at biljard og sprang er to helt forskjellige ting, men det _er_ utrolig vanskelig. har prøvd det selv, og jeg får ikke til en dritt tror da jeg nevnte at samarbeidet med et dyr gjorde det vanskeligere med en gang, gjorde jeg ikke det da?

mvh lille meg

Opprinnelig postet av kristy

Hei igjen,
mitt forrige innlegg var egentlig ikke rettet mot deg, kristy!

Det jeg egentlig mente var at det er tull av disse forskerene, tror neppe de har tatt med i vurderingen at det er et levende dyr, ikke en maskin vi sitter på. Selv om prinsippet om sprangridning er ganske enkelt, blir det noe helt annet å gjøre det til hest. Som elx sier, akkurat rytterens oppgaver alene blir rangert lavt, men hvis de hadde sammenlignet oss sammen med hesten, ville det nok blitt litt annerledes!

Vanskelighestgraden kommer jo også helt an på hesten! Noen er enkle å ri, andre krever mer!

Mvh
Silje H

Redigert av - Silje H den 11/05/2004 08:14:42 Gå til toppen av siden

Bobbie

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2004 :  10:08:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBobbie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBobbie  Svar med kopi av melding
Egentlig bryr jg meg ikke så mye om hva forskere mener og ikke mener om ridesporten. Men feltritt syns jg gjør opp for mange av de punktene de la vekt på. Man kan ikke ri en felt bane med dårlig kondis! Man må hele tiden ha øyne med seg. Trur heller ikke det er så mange felt ryttere på høyt niva som er over 35. Skal egentlig ikke utale meg så mye om feltritt da jg ikke rir det, bare har sett på det :P Men ponnien jg har nå, var felt ponni før. Og utifra hva han sjokkerer meg med på hver eneste tur (som å ALDRI vise antydning til en svettedråpe, mens de andre hestene er helt gjennomvåte) så trur jg nå det at jg aldri hadde kunne starta feltritt nå, uten å ha krepert før første hinder
Kanskje ikke så veldig mye med dette temaet men ville nå bare si det

Nina:) Gå til toppen av siden

Bobbie

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2004 :  10:18:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBobbie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBobbie  Svar med kopi av melding
Opps, så ikke at det stod sprang før nå Glem det jg sa
Nina:) Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2004 :  21:47:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
Ikke helt enig i det nej!! det er kanskje en av de enkleste sportene hvis du kun starter 40 cm, mn ikke hvis du starter 140 cm!! det sier seg selv! det tror jeg tilogmed de forskerne kan forstå....!
R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 09/07/2004 :  07:16:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hihi, dette minner meg om en samtale jeg hadde med noen en stund siden.

(etter sprangtimen)
-"Hvordan kan du vaere saa sliten, det er jo hesten som gjoor alt arbeide da!"
-"Det tror du ja..."
-"Herregud, er det ikke bare aa sitte paa hesten aa la hesten hoppe av glede da?"
-"haha, nei man maa faktisk kontrollere hesten, og tenke ut hvor mange skritt foor man tar av, og hvor mye "power" hesten trenger for aa komme seg over hinderet"
-"haee..."
-"Ja, du skjoonner at hesten kan ikke bestandig finne ut av det selv. Man maa faktisk laere dem. Saa du maa tenke omtrent hvor lange skritt hesten din tar, telle seg inn, foole om hesten har nok "sprett" til aa komme over, og hvis ikke maa du lage den energien."
-"hmm.... kanskje det er litt mer komplisert en jeg trodde. Men du hoppa jo bare litt da! Hva annet gjoor du egentlig naar du rir?"
-"dressur."
-"AA! Er det saann naar hesten danser! KULT! Det er vel sikkert litt mindre slitsomt ihvertfall"
-"NEI! Du skjoonner at det er faktisk rytteren som maa laere hesten aa "danse"."
-"Hvordan gjoor man liksom det da?"
-"det dreir seg om energi og vik for press. Hvor hesten putter energien sin kommer ann paa hvor du putter presset, og hvordu slipper den fram."
-"ehm,... jaha... det hoortes litt mer komplisert ut en jeg trodde... glem at jeg spurte!'

haha
jeg synes det var en artig samtale. Virker som folk tror at det bare er aa sitte paa hesten aa la den gjoore det den vil! Viser bare hvor lite de vet... hihi...

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.