hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min tenner veldig på hindre
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 hesten min tenner veldig på hindre
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  09:37:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest på 7 år som tenner veldig på hindre. Det går veldig fort og det er bare så vidt jeg klarer å holde ham igjen i mellom hindrene. Dette er på hindre under en meter. En gang har han vært rolig med meg, og da hoppet vi et hinder på en meter. Men da hadde vi alerede vært på en ridetime tidligere på dagen. Er det noen som har noen forslag om hva jeg skal gjøre??? Eller er det bare fordi han synes hinderne er så lave? Før jeg kjøpte han hadde han hoppet bane på 1.35. bruker ingen slags hjelpetøyler. Bør jeg det?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  09:57:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ganske vanlig at enkelte hester tenner veldig på hindere. Noen er født eller innlært med "stresse instinktet" fra før, andre har bare fått det for seg at hinderne skal hoppes i rusende fart.

Jeg synes ikke du skal bruke hjelpetøyler. Hjelpetøyler generelt er noe du bør være veldig forsiktig med å bruke i sprang i det hele tatt. Det er viktig at hesten har hodet fritt, og kan finne en god sprangteknikk. Eneste eventuelle hjelpetøyle som kan benyttes i sprang er martingal, og den hindrer hesten i å kaste hodet opp, eventuelt gir deg et bedre tøyletak om hesten skulle finne på å gå opp på to (og det er ikke her ditt problem ligger, altså ikke bruk martingal).

Angående måter å løse problemet på vil jeg anbefale deg å ta en titt på debatten: "spranghest som fortsatt tror han er galopphest!". Debatten gjelder riktignok en galopphest, men virker som hesten din har mange av de samme "nykkene" som denne hesten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  12:42:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Det er som Spoff skriver. Noen hester er veldig "heite" på hinder... og av forskjellige grunner.
Overraskende mange hester er ikke hoppet inn ordentlig, og er dermed litt utrygge/redde når de hopper.
Og når hestene ikke er trygge så forsøker de - i hoppingen som ellers - å gjøre tingene så fort de bare kan sånn at de får det overstått.
Dette betyr ikke at de ikke kan være gode spranghester, men hvis man kan få dem litt tryggere sånn at de ikke løper sånn ivei blir de gjerne flinkere og mye morsommere og enklere å ride
Hvis hesten din vanligvis er rolig å ride men løper både mot og etter spranget kan det godt hende at den er "redd". Men uansett av hvilken grunn hesten er hissig så er det en god idé å få den roligere og mer ridbar på hinder.
For en veldig veldig viktig ting med selvmotoriserte/hissige hester er at de må lære seg å respektere sjenkelen.
Hvis hesten blir så hissig når du hopper at du ikke kan ride den fram for sjenkel så blir det nødvendigvis til at du rider den for tøylen - altså at du ender opp med å forsøke å kontrollere hesten gjennom tøylen alene og det er hverken enkelt eller god ridning.

Istedenfor å heve hinderne sånn at hesten din er nødt til å bremse opp og se seg for kan du kanskje senke dem og jobbe over bommer og lave hinder som om han var en unghest i en periode.
Se om han roer seg etterhvert som han blir tryggere på hvor han har bena og hva du faktisk forventer av ham.
Start med å trave og galoppere over 1 bom på bakken. Hold på til han går helt rolig mot og du kan regulere steget hans, helst bare med bruk av vekten din.
Deretter går du videre til flere bommer (trav og galoppavstander), og etterhvert også små baner med bommer og cavaletter.
Hestens jobb er å hoppe - vår jobb er å konsentrere oss 100% på det som skjer mellom bommene og hinderne - altså rideveien OG å holde hesten balansert, rytmisk og engasjert slik at den kommer frem til hinderet med de beste forutsetninger (riktig tempo, steg osv).
Hvis du har anledning er det veldig bra om du kan ha korte men hyppige økter med trening over bommer. Supert hvis du feks kan ride litt på banen og så når hesten går fint etter 15 min ride på en tur. Eller ta en kort økt på vei hjem fra tur.
Du kan gjerne trene litt på banen omtrent hver dag, men da i kombinasjon med turridning og annet sånn at bommer ikke blir ensbetydende med lange og anstrengende arbeidsøkter - men heller som litt morsom variasjon i hverdagen!
Ettersom du klarer å få hesten rolig, avslappet og lydig for sjenkel kan du kreve litt mer av den (hinder som du høyner over tid).
Gjør arbeide i trav og galopp. Tenk masse på rideveiene og at hesten går balansert og ordentlig. Legg inn dressurøvelser, tempovekslinger og evt bytter på punkter du bestemmer på forhånd. Rid over bom/kryss i trav på volte/åttetall og jobb med å holde volten rund og tempoet jevnt helt til hesten roer seg.
Ikke gå videre før du føler at hesten er helt avslappet og stoler på deg, og ikke legg mer press på den enn at den holder hodet kaldt.
Vær rolig, ros mye og ha det gøy!
Ulempene med en hissig hest er at det kan være vanskelig å få dem lydige og ridbare, men når de først er det er det en luksus å sitte på en hest som faktisk ønsker å gå frem, mot og over hinderet!
Med tid og tålmodighet får du sikkert en herlig hest (og jeg presiserer gjerne at det ikke behøver ta månedsvis med trening, noen hester lærer enormt raskt... )
Lykke til!

Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2004 :  13:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok ikke han er redd, for han har ørene fram hele tiden og viser ingen tegn til redsel/utrygghet. Tror han gir gass fordi han er ivrig, men er ikke helt sikker... Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2004 :  18:17:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis han er ivrig, kan du ikke da trene ham ei stund med travbommer og cavalettier slik at han må lære seg å roe ned tempoet? Elx har skrevet veldig mye nyttig tror jeg . Lykke til!
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2004 :  01:19:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hei igjen Moy,

Når jeg sier redd så mener jeg ikke sånn redd som feks mishandlede hester er. Mer utrygg på hvordan den skal gjøre ting riktig. Og når hesten føler seg utrygg så vil den komme seg unna, eller bli ferdig med oppgaven så fort den bare kan.
Nå vet jo hesten din at det er hoppe den skal, og det kan godt hende at synes han det er litt gøy med løping og action også, så derfor stopper han ikke. Men han er heller ikke trygg nok til å gjøre det rolig.
Håper du skjønner hva jeg mener, og tro for all del ikke at jeg mener at det er slemt å hoppe hesten. Jeg tror bare at du kommer til å få det MYE mer morsomt når hesten får mer kontroll over hva den gjør, og du får mer kontroll over den...
Å ride sprang skal være spennende og gøy, ikke som å kjøre berg og dalbane (noe jeg synes er spennende og gøy, men litt ekkelt).

Holder selv på med en hest som gikk bånn pinne mot alt fra bommer på bakken til hindere, aldri snakk om å stoppe og ørene rett fram. Gjerne litt bukking og stikking etter hinderne. De fleste som så henne antok at hun hadde det KJEMPEGØY, men det var ikke morsomt å sitte på. Heldigvis har jeg både lyst, tid og en fantastisk trener, så vi har tatt det saaakte og rolig. Holdt på for meg selv sånn som jeg foreslo for deg i nesten to måneder før vi engang begynte på sprangtime. Og nå ser det jammen ut til at jeg får en hest som ikke bare hopper bra, men snart (!) er like kontrollerbar som hun er entusiastisk!
Og nå har vi det kjempegøy begge to - både hesten og jeg!

Redigert av - elx den 04/02/2004 01:20:43 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/02/2004 :  01:52:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ri mye dressur "mellom" hinderne på trening,og sørg for at hesten lystrer deg, (selv om den egentlig vil noe helt annet) og masse bom-arbeid så den må bruke nøtta litt.(Det pleier å "bremse litt").

Unngå å ri de samme rideveiene hele tiden,da blir hesten bare "show-smart",og enda verre.Overrask hesten ved å gjøre andre øvelser/rideveier.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/02/2004 :  10:41:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg liker elx forklaring og løsning svært godt. Vi tror alle at hesten syns det er "kjempegøy" når den løper av gårde med ørene rett fram, og det kan jo godt hende den syns det, men om den føler seg trygg på hva som forventes, samtidig som den syns det er kjempegøy så er det aller best

Dette med at han syns hindrene er lave tviler jeg på at ville gitt seg utslag i at han løper av gårde og er ustyrbar. Hesten jeg passet før gadd bare ikke hoppe når det var veldig lavt, så langt det gikk travet han over ting. Først når det var en håpløs jobb skjerpet han seg og hoppet over ting!! (heldigvis var han ikke verdens største så vi hoppet over ting når de begynte å bli ca 50 cm)
Derfor heller jeg mot elx forklaring jeg da...tro om han kanskje er litt usikker på hvordan han skal takle hindrene, og da er det greit å gjøre seg fort ferdig!!!

Antar at du rir en del på bakken, så ri masse bomarbeid, ikke fokuser så mye på at du skal hoppe over 1 høyt enkelthinder, men heller at dere etterhvert skal ta dere pent og pyntelig gjennom baner. En annen viktig ting er at selvom hesten går framover må du også tørre å slippe han fram. Det jeg mener da er at om han bare løper og du bare holder i tøylen er han nok så sikkert ute av balanse, og litt flat, da blir det enda vanskeligere for han å vite hva han driver med!!

Lykke til
Og hør på elx

Guro
Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2004 :  12:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svarene!!! skal teste det ut når det blir mindre glatt/snø... har ikke trener, så det blir nok mest for meg selv... Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2004 :  21:37:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Lykke til Moy!
Og husk at uansett om hesten din faktisk er utrygg eller bare fryktelig hissig på hinder så vil det hjelpe. Hvis du er konsekvent og tålmodig kommer du til å få en mye lydigere og mer ridbar hest - og du blir flinkere selv - uansett hva "problemet" var
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/02/2004 :  06:24:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Å legge inn volte/er rett foran hindere når du merker hesten begynner å gire seg opp,fungerer også meget bra! Ri på volte til hesten har roet seg, og så kan du la den få hoppe!

Det samme kan du gjøre etter hinderne for å bestemme dine egne veier.Da unngår du at "hesten er foran deg".

En god huskeregel å ha i hodet er:Det er DU som bestemmer hvert steg hesten skal ta,og til hvor...derfor må du være flink til å planlegge rideveiene dine,før hesten gjør det...Nesa opp,og se hvor du skal,så klarer du dette helt fint Uff,nå hørtes det nesten ut som jeg sto å "gaula" på banen igjen...

Og Guro..Elx,s forslag er kjempebra,men det skader vel ikke å høre andres råd heller....eller

Redigert av - xxxx den 05/02/2004 06:49:30 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/02/2004 :  09:41:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Neida, slapp av Chess, hun må gjerne høre på deg også....Men innlegget Moy selv skrev hintet til at hun muligens ikke trodde helt på elx sin beskrivelse, og da tenkte jeg det var fint å si at for meg hørtes ikke ideene hennes verken fjerne eller rare ute...

så det så

Guro
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  01:50:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

He,he, trodde jeg ble TOTALT oversett her,og det går jo ikke an....
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  12:03:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Chess - synes igrunn det høres ut som om vi er inne på det samme jeg ;) Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 09/02/2004 :  23:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forsøk å løshoppe hesten din, for å se om den gjør det samme uten rytter!

Ettersom du ikke har hatt hesten så lenge, ville jeg også fått hjelp til å sjekke at salen, bittet etc passer, samt at dette bittet passer for "din hånd".

Som de andre har sagt, vil jeg også anbefale å sjekke hestens tenner. Tannrasp bør foretas 2 ganger pr år. Samt bruke øvelser mellom hinderne som andre har nevnt ovenfor -gjerne med instruksjon.

Får hesten samme fôr som hos tidl. eier og blir den trent i henhold til dette? Mye stivelse har en tendens til å virke "heitende" på mange hester!

Mvh.
Tonje
Gå til toppen av siden

Royal135

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  13:55:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
har desverre ingen mulighet til å løshoppe han. Bruker helt vanlig trinsebitt... Har også liten mulighet for instruksjon. Vet ikke hvilket forslag de forrige eierene brukte. Men bruker bare vanlig champion energi... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.