hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avstander på stuss/hjelpebommer og litt selvskryt!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Avstander på stuss/hjelpebommer og litt selvskryt!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/07/2004 :  17:11:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tjohei, nå har jeg nettopp vært ute og laget en minibane ute på et av de små jordene her. Banen består av tre, evt. fire hinder laget av tømmerstokker, bildekk og bøtter. *Stolt*

"Banen" består av en rekk på 60 cm, med hjelpebom foran, et lite kryss med en 40 cm. rekk satt i stuss evt. liten kombinasjon - og deretter et "ekstrahinder" laget av en sauemater i tre lagt tvers over de to andre hindrene, altså noe a la;

---- ----
I
----
(Om noen skjønte det, altså to hinder som står ved siden av hverandre, deretter et som står parallelt og et som ligger på tvers.

Man tager vad man haver.

Men, til spørsmålene - i hvilken avstand bør en hjelpebom ligg fra hinderet? Jeg har alltid pleid å ta det på "feelingen", men er det noen korrekte avstander?

Hvor stor avstand bør det være mellom to hinder for at det blir stuss? Nå er ikke disse høye, så det er vel knapt nok noen fare, men det er best å være på den sikre siden.

Hestene det dreier seg om er islandshester, noen av dem er hoppet litt med, de andre vet jeg ikke, så det blir spennende å se :-)

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2004 :  18:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelpebom (travbom): ca 2,20 m
Stuss: ca 3 m, men du kan både ha minde eller lengere avstand etter stegstørrelse hos hesten og hvor vanskelig du vil gjøre det!
Kommer ikke på noen bøker eller lignende i farta, men du kan jo ta en liten titt på Remonte sine sider, mange fine tips til øvelser og avstander!

Hege Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2004 :  19:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
det avhenger helt av hvilken hest du har. fjordingene på stallen bruker vanligvis 3 fot i travbommer, 3 m i galoppbommer og 3 m i stuss. mens hesten min, som er litt større, må ha 4 for o travbommer, 4 m i galoppbommer og stuss har jeg ikke prøvd på henne enda så det er jeg ikke sikker på

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/07/2004 :  19:22:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg skrev jo at jeg rir islandshester atm. Men takk for alle svar. :-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2004 :  20:33:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Mer som en veiledning, enn svar på nøyaktig det du spørr etter: "Treningstips: Gymnastikkhopning og bomarbeide". Du kan jo ta en titt likevel

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.