hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sikkerhetsvest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 sikkerhetsvest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  16:32:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
når bruker du sikkerhetsvest? bruker du det i det hele tatt? hvorfor/ hvorfor ikke?

jeg skal kjøpe meg vest nå, da jeg falt av her en dag, hadde skikkelig vont i ryggen føste dagen. falt helt plutelig, på flatmark, slo ryggen skikkelig hard.....
før var jeg skikkelig imot vest, da jeg mente det var aaaaaalt for dyrt og heeeeeeelt sikkert ubegagelig å ri med. men for noen uker siden lånte jeg vesten til ei i stallen, var jo ikke ubehagelig i det hele tatt!

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99%

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2004 :  09:46:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Jeg har også vært typen som har tenkt at jeg burde hatt vest, men høy pris og manglende komfort gjorde at jeg utsatte og utsatte.
Men tidligere iår var moren min utsatt for en ulykke hvor hun skadet seg skikkelig alvorlig. En sikkerhetsvest ville ganske sikkert forhindret minst en av skadene (brudd i ryggsøylen)...

Etter det brukte jeg tid på å finne en type vest som var komfortabel (og i en nogenlunde overkommelig prisklasse) og valget falt til slutt på http://www.horseshop.no/pictures/navysikkhetsvest2.jpg som jeg fikk fra www.horseshop.no på Øvrevoll. Klasse 3, regulerbar og enkel å ta av og på, og jeg kunne få en kortere modell som ikke buttet mot salen når jeg red.

Etter bare noen uker føler jeg meg "naken" uten. Bruker vesten til all type ridning - sprang, tur og tilogmed på dressurtime... Blir også mer og mer naturlig å ha den på mens jeg holder på i stallen generelt. Vet ikke om det blir like greit når sommeren kommer, for til tross for komfort er den ganske varm. Men brukes, det skal den!

Tenker på, og bruker, sikkerhetsvesten på samme måte som hjelm når jeg rider og bilbelte når jeg kjører. Hvis ingenting skjer er det i verste fall litt ubekvemt, men hvis ulykken er ute kan den faktisk redde liv og helse.

Forhåpentligvis er det 1990,- kroner brukt på noe jeg aldri vil få brukt for!

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/04/2004 :  20:34:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Forhåpentligvis er det 1990,- kroner brukt på noe jeg aldri vil få brukt for!
Opprinnelig postet av elx

Hehe. Sant nok :)

Jeg kjøpte vest hovedsakelig for å bruke på tur (hesten jeg red da var litt spretten). Men etter å ha ridd litt med den på banen bare for å bli vant med den, fant jeg ut at den var såpass behagelig at jeg likegjerne kunne bruke den. Så nå bruker jeg den nesten hver gang jeg rir.

Jeg har en Zippa, men den vesten elx forteller om ser enda litt mindre klumpete ut enn min.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/04/2004 :  02:19:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke sikkerhetsvest når jeg rir, men dette er ikke fordi jeg ikke vil, eller synes det er for dyrt - sikkerhetsvest er en billig forsikring. :)

Grunnen er at jeg har en veldig lang og svai rygg - i tillegg sliter jeg mye med smerter der, og jeg klarer rett og slett ikke å finne, eller å få en til å passe. Det ender med at den støter ned i salen, og derfor blir for stor over nakken. :s
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2004 :  10:06:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bruker ikke sikkerhetsvest når jeg rir, men dette er ikke fordi jeg ikke vil, eller synes det er for dyrt - sikkerhetsvest er en billig forsikring. :)

Grunnen er at jeg har en veldig lang og svai rygg - i tillegg sliter jeg mye med smerter der, og jeg klarer rett og slett ikke å finne, eller å få en til å passe. Det ender med at den støter ned i salen, og derfor blir for stor over nakken. :s

Opprinnelig postet av Formosissima

Vesten jeg refererer til i innlegget over fås i forskjellige lengder, og i tillegg kan den lages etter mål. Men "skreddersyr" du blir den selvsagt dyrere.
Den første jeg prøvde buttet ned i salen, men den "korte" varianten jeg har nå funker helt fint uansett saltype.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/04/2004 :  11:56:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
En del vester kan dessuten klippes av i ryggen slik at den blir nøyaktig så lang som du ønsker at den skal være. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/04/2004 :  15:09:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Problemet er ikke egentlig at vesten er for lang - for de passer når jeg står osv, men at jeg er så svai i ryggen at de 1) støter ned i sadlen, 2) blir veldig ubehagelige, iom. at de bare er "innom" skuldrene også ned i sadlen. :) Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2004 :  21:34:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Har hverken lang eller spesielt svai rygg, men har også "au au" rygg og var bla nødt til å ride med korsett i en god del år. Vesten reguleres i siden og har formet seg litt etter meg (var helt rett da jeg kjøpte den, nå er den litt svai i ryggen) og jeg føler faktisk at jeg får litt ryggstøtte av den...
Det er selvsagt umulig å spekulere om en "standard" fasong vil være komfortabel nok for deg. Men hvis du er i Oslo-traktene og har mulighet for å stikke innom hestebutikken på Øvrevoll så kan det være verdt turen.
Lykke til med ryggen, ridningen og en evt vest uansett!
:)
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2004 :  10:01:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey

jeg bruker sikkehetsvest når jeg rir sprang...:)
før brukte jeg det alltid, men jeg føler ikke jeg har bruk for det på bakken såmye... men jeg vet jeg egentli burde, men det blir så varmt å sånn...men jeg bruker alltid når jeg hopper!!
klemz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 12/04/2004 :  13:40:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
for et par uker siden styrtet hesten jeg red mellom to hindere og landet delvis oppå meg, og tråkket på meg da den fikk fikk panikk og prøvde å reise seg igjen..
og dette er en stor hest.. ca. 170 i mnkhøyde..
jeg endte opp med brukket kragebein.. det er mildt sagt jævlig vondt, så nå har jeg kjøpt sikkerhetsvest..
grunnen til at jeg ikke har kjøpt det før, er at jeg helt hadde glemt av muligheten for at hesten kunne styrte og lande på meg.. jeg regnet med at det verste som kunne hende var at jeg falt av, og det har jeg gjort så mange ganger at jeg har utviklet en ganske bra fallteknikk, som gjorde at uansett hvordan jeg landet fikk jeg ingen store skader.. :)
men nå blir det sikkerhetsvest på meg.. vet ikke ennå hvor ofte jeg kommer til å bruke den, og i hvilke sammenhenger..
(kan ikke ri før om 4 uker uansett, må vendte til beinet har grodd sammen igjen..)
men neste gang jeg prøver å lære en traver som nesten ikke kan galoppere under rytter, (og har en ganske ustødig galopp), å komme i galopp på hinder så skal jeg i allefall bruke vest..!!!
jeg har forresten en svart og lilla klasse 3 vest.. kostet ca. 2000.. den kan sees på siden til hööks.. har ikke brukt den ennå, men den virker grei, og er god å ha på seg.. uten å være for myk..
http://www.hooks.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2004 :  23:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Her finner en den offesielle hjemmesiden til vesten elx snakker om. Står litt mer utfyllende, litt om størrelser og lang/kort modell, mulighet for ulike farger, og skulderbeskyttelse eller ikke osv. Kan jo være kjekt å sjekke opp litt hvis man er interesserte.

Montro om dette bør være en ting man bør bruke skattepengene til?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2004 :  10:33:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Til info er det Racesafe RS 2000 (level 3) uten skulderbeskyttelse jeg har, men den ligner mye mer på Jockey Vest (level 1) i følge bildene på hjemmesiden... Gå til toppen av siden

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2004 :  19:39:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
har egentli aldri brukt nå væst... men så e æ ikke nå aktiv i nånn spessielle greine heller... æ synes d e mye viktiere å tænke på sikkerhet på andre plan... feks. e d ikke nå vits i sikkerhetsbelte viss man kjøre i 120 å kræsje!! om æ e ute å rir i trafikken e ikke d at æ ikke har væst på såm tælle... d e om hæsten e trafikksikker!!!! æ trur d e en del såm har glæmt d... samme kor mye du pålstre dæ inn e d ikke dær sikkerheta ligg!!! en av dæm gangan æ har følt mæ tryggest på en hæst va når æ satt oppå i bare bekini(vi skulle bade), hæsten hadde ikke nåkka utstyr på å vi galoperte åver et jore!!
værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2004 :  22:05:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
hm, hørtes morro ut (elsker selv å gallopere på jorder)
men det er ikke mest i trafikken jeg tenker på, i skogen, da det lett stiker kvister her og der og ryggen er en stor del av kroppen vår, så om man faller av kan ryggen lett bli skadet....

du sier at det er en trafikksikker hest som teller?
hesten min er 99% trafikksikker, men selv hun kan bli spent om det kommer en stor semitrailer i 100km/t.... er jo enig i at om man ikke har en helt trafikksikker hest skal man ikke ri(kan jo gå ved siden av, tryggere for hesten)der det er mest trafikkert.....

men det var ikke det jeg spurte om....

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2004 :  10:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
om æ e ute å rir i trafikken e ikke d at æ ikke har væst på såm tælle... d e om hæsten e trafikksikker!!

men for at hesten skal bli trrafikksikker så må man jo ri ute i trafikken... hesten min er ikke trafikksikker enda, hun er pissredd store kjøretøy, men jeg kommer aldri til å kurere dette hvis jeg aldri rir i trafikken. heldigvis er det ikke mange slike som kjører forbi her, men vi har jo melkebilen... og det hjelper ikke å stå inne på banen heller, da føler hun seg trygg på grunn av gjerdet (utprøvd flere ganger), det som hjelper er at jeg rir på veien og treffer de der.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2004 :  12:21:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Sikkerhet er langt mer enn bare hjelm, sikkerhetsbøyler og vest. Som *GuroL* nevner er det vel så viktig å velge en hest som er trygg. En hest man utifra bakgrunn og erfaring kan vente at man vil håndtere, i en situasjon der du ikke utfordrer dine egne grenser. Greit nok.

Men selv om du tar disse hensyn er du heller ikke garantert at ting skal gå bra bare fordi du anser hesten som sikrere enn en annen. Jeg tror det er veldig mange erfarne ryttere som har erfart at selv den snilleste hest kan gjøre uventede ting. Jeg vil nesten påstå at det i mange tilfeller er mer skummelt og ferdes på en hest man overhode ikke venter noen reaksjon av, fremfor en hest som mer er en mellomting. Jo mindre oppmerksom man er, jo uheldigere kan utfallet bli dersom ulykken skulle være ut. Det er faktisk slik at de fleste ulykker som skjer på tur skjer med utgangspunkt at rytter og hest skrittet på lang tøyle. Årsaken til at ulykken skjer da er en uoppmerksom rytter, som reagerer mye tregere enn om rytteren f.eks. hadde hatt et kontrollert trav eller en kontrollert galopp på kort tøyle.

En annen ting man skal være obs på er at selv om en anser seg selv som aldri så flink, så kan også ulykken skje som føle av at andre ikke er like flinke. La si du rir på tur med en gjeng andre, og de andre hestene finner det for godt å dra i vei. Hester er flokk dyr, og ikke en gang den snilleste hest ville valgt å stå igjen og vente mens de andre hestene dro i vei.

Dessuten er hester uforutsigbare. Snille hester, som "slemme" hester. Hvem skulle vel tro at Danmarks (daværende) mest håpefulle ponnirytter i dressur skulle slepes til døden av sin egen superponni. Dette skjedde faktisk for 1,5 år siden (tror jeg det var). En utrolig tragisk ulykke, som dessverre skjedde. Men for oss andre som sitter igjen bør man ta dette som en lærepenge og faktisk være klar over at ulykker skjer også den erfarne rytter, og også på hester man kjenner godt. Det er dessverre alt for mange dumdristige hobbyryttere som på langt nær er erfarne, som likevel overvurderer sine ferdigheter og sjanser for ulykker. Selv om også de erfarne rytterene også kan utsettes, er det den dumdristige og "uorganiserte" hobbyrytter som er den mest utsatte. Uannsett "snill" eller "slem" hest..

Nå skal det sies at jeg ikke bruker f.eks. sikkerhetsvest selv. Det er rett og slett fordi jeg ikke har noen. Men jeg får igjen endel penger på skatten, og skal kjøpe en av den typen elx har skaffet seg tenkte jeg (da får jeg sikkerhetsvest). Ellers er jo også hjelmen utrolig fin å ha. Selv om det er så lenge siden jeg falt av at jeg knapt kan huske når det var. Det koster lite å ri med hjelm på hode. Samtidig som det koster mye å miste hode av ren dumhet. Så hjelm bruker jeg bestandig, og heldigvis har jeg sjelden hatt bruk for den (men jeg har hatt bruk for den.. En gang fordi jeg ble slengt i taket gjentatte ganger under en bro av en hest som begynte å bukke, en annen gang fordi jeg hoppet "verdens snilleste hest", som til tross for mine dårlige rideveier valgte å hoppe hinderet).

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.