hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sikkerhetsvest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 sikkerhetsvest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

*Jane*

Norway

Skrevet - 02/05/2004 :  11:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte meg sikkerhetsvest for 2 år siden. Det var etter at jeg hadde falt av hesten og brekt benet. Vesten bruker jeg så mye som jeg kan. Men siden jeg rir på to forskjellige steder har jeg den liggende på et sted. I år har jeg falt av hesten to ganger, og hadde ikke på meg vesten noen av gangene...hehe! Det var heldigvis mykt underlag da.
Jeg føler meg mye sikkrere i vesten. Bruker den hvertfall hvis jeg skal ri en litt "vanskelig" hest. Men alle hester kan jo finne på noe tull. Det eneste minuset jeg ser med vest er at det ofte blir varmt om sommern, men jeg bruker den hvertfall på tur og i sprang.
Vesten beskytter de noen av de viktigste delene av kroppen, nemlig ryggen og de indre organene. Det er en billig forsikring å kjøpe seg en vest. Det er jo fåbudt i feltritt og i sprang ut det året du fyller 16. Det syntes jeg er bra regler. Å bruke vest er for meg like naturlig som å bruke hjelm, men den er stor og litt vanselig å få med seg hvis du rir flere steder.

Mange klager på at vesten er ubehagelig og hemmer deg. Hvis du har en vest som passer deg, vil den ikke hemme deg og skal ikke være ubehaglig.. Man venner seg fort til den..

Anbefaler alle å kjøpe seg sikkerhetsvest uannsett hvor snill hesten din er!
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 27/06/2004 :  19:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte meg sikkerhetsvest etter at den forrige forhesten min løp ut på hovedveien hvor det var biler, samtidig bukka av all kraft. Det er et under at jeg ikke datt av, har alltid hatt en spesiell evne til å holde meg på hesten, har bare detti av 1 gang på 7 år som rytter :) Uansett så bestemte jeg meg for å kjøpe meg vest for å føle meg tryggere etter denne opplevelsen. Og bruker den nå uansett om jeg rir på tur eller dressur. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  14:55:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå har jeg også sånn vest som elx har Jippi!
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  17:44:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
"når bruker du sikkerhetsvest? bruker du det i det hele tatt? hvorfor/ hvorfor ikke?"

Jeg bruker sikkerhetsvest på sprangtrening, men ellers ikke. Når jeg rir sprang er det så mye som kan gå galt og større sjanse for å dette av og bli slengt i en hinderstøtte eller noe. Egentlig burde jeg ri med vest når jeg rir på tur og, men det blir egentlig til at jeg ikke gidder.. Syntes ikke det er så altfor behagelig å ri med vest heller, red i 6 år uten før jeg begynte med vest, så det er en vanesak i ikke ta på.. Men når det er hindre inne i bildet rir jeg heller med.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  22:35:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
I dag har jeg lært meg en ting, og jeg lærte det den harde veien:
Sikkerhest er noe man MÅ ha; ulykker skjer selv med de snilleste hester.

I dag ble jeg kastet av Sunnanvindur. Jeg vet ikke hva som skjedde, om han ble skremt eller om det var kombinasjonen unghest og hingst som slo til, jeg vet bare at mens jeg steg på tok hesten ut, salen hang derfor noe på siden, og siden jeg bare hadde en stigbøyle skled den enda mer. Fikk slengt foten over ryggen hans slik at jeg satt.. Og så setter han i en serie bukkesprang eller noe slikt, hvorpå jeg flyyyr over ham og lander hardt på høyre side.

Resultat:
Det er -så vidt- jeg fikk lov til å dra hjem; jeg har blødninger i leveren, men de er veldig små. Jeg har et par bristede ribbein. Jeg klarer knapt nok å røre på overkroppen, og jeg får ikke lov til å gjøre noe som helst anstrengeden på en stund.

Håper andre tar lærdom av dette. Jeg har lært. Jeg skal ikke opp på en hest uten sikkerhetsvest mer.
Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 20/12/2004 :  16:13:19  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Heisann.
Ojj Formosissima! Håper du ikke ble redd og at du tør å sette deg opp igjen da - så skummelt når sånne ting skjer. Mamma vil at vi skal kjøpe sikkerhetsvest, så nå sier jeg meg vel enig..! Men synes det ser litt ubehagelig ut å ri med, bl.a at borrelåsene går opp, den butter salen osv, men har lest at det går an å fikse..'?
Karen

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2004 :  18:52:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Heisann.
Ojj Formosissima! Håper du ikke ble redd og at du tør å sette deg opp igjen da - så skummelt når sånne ting skjer. Mamma vil at vi skal kjøpe sikkerhetsvest, så nå sier jeg meg vel enig..! Men synes det ser litt ubehagelig ut å ri med, bl.a at borrelåsene går opp, den butter salen osv, men har lest at det går an å fikse..'?
Karen

Opprinnelig postet av karen&irpill

Jeg vil anbefale de vestene de selger på Øvrevoll Hesteutstyr. Du får dem i kort og lang modell, og de har ikke borrelåsfester (har knyting for skikkelig justering, og glidelås for at de skal være hurtige å ta av og på). De er også mer formsydde og føles ikke så stive som de ordinære sikkerhetsvestene. De koster dog endel, men er verdt pengene.

Nå vet jeg at det har kommet flere formsydde sikkerhetsvester på maskedet, men disse har jeg ikke så mye erfaring med selv.

Det finnes også billigere modeller, som er mer av den ordinære sorten (ikke formsydde). Om du leter litt rundt kan du være heldig å finne en du liker her også. Tror det er veldig smak og behag hva du faller for. Om du er redd den skal bli for lang, vet jeg noen av disse vestene er laget slik at de skal være enkle å klippe til nederst i kanten. Ellers finnes noen av disse også i ulike lengder.

Har faktisk en sånn vest fra Øvrevoll, men da det har blitt svært lite ridning i høst, og iallfall i situasjoner hvor jeg ville foretrekke vest, har jeg brukt den minimalt. Burde skamme meg.. En dag skjer det, når man minst venter det. Men nå har vel ridningen i høst også dukket opp når man minst har ventet det, så jeg har så vidt hatt utstyr tilgjengelig.

En venninde av en på stallen hadde også et uhell i høst, hvor bruk av sikkerhetsvest ville lettet skadene betraktelig. Nå kjenner jeg ikke helt til ulykken, men utfallet var ganske alvorlig, og jenta var erfaren og hadde hatt hesten i mange år.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 20/12/2004 18:54:31 Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  22:55:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt sikkerhetsvest 1 gang, og vil nok ikke gjøre det igjen før jeg evt. får en hest eller oppgave der bruken av vest er tryggest!! Synes personlig at det var en ganske ubehagelig opplevelse!

Kjenner forøvrig mange som har sikkerhetsvest, men som aldri bruker den. Og noen som bruker vest hele tiden!

Sikkerhestvest er også påbudt alle konkurranseryttere under 16 år!!!
Var ihvertfall det sist gang jeg sjekka.

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  12:32:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har brukt sikkerhetsvest 1 gang, og vil nok ikke gjøre det igjen før jeg evt. får en hest eller oppgave der bruken av vest er tryggest!! Synes personlig at det var en ganske ubehagelig opplevelse!

Kjenner forøvrig mange som har sikkerhetsvest, men som aldri bruker den. Og noen som bruker vest hele tiden!

Sikkerhestvest er også påbudt alle konkurranseryttere under 16 år!!!
Var ihvertfall det sist gang jeg sjekka.

Opprinnelig postet av Inga&Sleipner

Om du synes vesten er ubehagelig på har du kun vært borti en dårlig tilpasset vest. Jeg tror desverre sikkerhetsvester er så mangt, og det er veldig vanlig med modeller folk ikke setter pris på. Men en vest skal ikke være ubehagelig, da har du nemlig ikke funnet den rette. Selvsagt kjenner du at du har den på, men det er forskjell på ubehag og å ha en som passer.

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  19:47:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Er kjempefornøyd med min rutete sikkerhetsvest fra Løwenborg
Er behagelig å ha på, skal i følge ekspiditørene der være en av de beste på markedet(?!).
Prisen var også grei; ca 1200 kroner tror jeg

Følgende er klippet&limet fra Løwenborg sine sider:
Sikkerhetsvesten som oppfyller de strengeste krav til sikkerhet, godkjent i henhold til de strenge kravene i BETA 3. Til tross for sin høye sikkerhet er vesten behagelig og har god passform. Den er meget lett å ta av og på samt å tilpasse ved hjelm av borrelås i livet og på skuldrene. Ytterstoffet kan lett demonteres, slik at det også kan vaskes. Vesten er meget smidig, og aksepteres lett av ryttere som ikke er vandt med slike vester. Tøft rutet mønster.

Bruker alltid vest til sprang og turridning, men har sluttet bruke det i dressur, da det ikke er bra for sitsen.

Jeg har selv erfart hvor viktig det er å være konsekvent med bruken av en god sikkerhetsvest, også på skritteturer i skogen. Jeg hadde lånt en vest, som ikke gikk skikkelig ned i ryggen, datt selvfølgelig av, og landet nedi et frossent gjørmehjulspor. Traff "kanten" akkurat nedenfor sikkerhetsvesten, og kunne ikke ri på et par dager

Redigert av - Marte&Don:) den 30/05/2005 18:08:12 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  21:05:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er kjempefornøyd med min rutete sikkerhetsvest fra Løwenborg
Er behagelig å ha på, skal i følge ekspiditørene der være en av de beste på markedet(?!).
Prisen var også grei; ca 1200 kroner tror jeg

Opprinnelig postet av Marte&Amadeus

Stemmer nok som ekspeditøren sa, men jeg vil anta at siden vesten er en BETA 3, som er høyeste krav til sikkerhet på sikkerhetvester, så er alle BETA 3 blant de beste på markedet.
Kopi av melding:

Følgende er klippet&limet fra Løwenborg sine sider:
Sikkerhetsvesten som oppfyller de strengeste krav til sikkerhet, godkjent i henhold til de strenge kravene i BETA 3. Til tross for sin høye sikkerhet er vesten behagelig og har god passform. Den er meget lett å ta av og på samt å tilpasse ved hjelm av borrelås i livet og på skuldrene. Ytterstoffet kan lett demonteres, slik at det også kan vaskes. Vesten er meget smidig, og aksepteres lett av ryttere som ikke er vandt med slike vester. Tøft rutet mønster.

Opprinnelig postet av Marte&Amadeus

Antar det er denne du har. Jeg har ikke erfaring med den. Det viktigste er at man føler at vesten er god, og at den stiller de krav man forventer. Så da har du nok funnet en vest som passer deg godt.. Det er viktig.

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  22:42:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Jeg bruker sikkerhetsvest når jeg trener hoppning/feltritt. Og avogtil på tur. Men burde være flinkere til å bruke den!
Den har redda ryggen min/ribbeina mine mange ganger altså...:p

Ellers bruker jeg godkjent hjelm,sikkerheststigbøyler,og passer alltid på at utstyret er helt, og i orden.
Er også nøye med sikkerhet i all håndtering av hest.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  17:59:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Surfet litt rundt, og ser nå at XXL-sport har fått inn en ny variant av denne Eclipse-vesten. Den minner mye om den gamle, men de har nå også fått en kort variant. Vet at mange har synes at disse har vært for lange, så kanskje denne vil passe bedre for mange?

Fordelen med denne vesten er at den er relativt billig. Koster rundt 1000kr, og ikke rundt 2000kr som andre vester gjør.. Har jo forståelse for at man ikke vil blakke seg helt på sikkerhetsvest, særlig dersom man er i en situasjon hvor man raskt vil vokse fra vesten. Samtidig er det jo viktig at vesten sitter godt, så kanskje noen vil finne denne korte varianten til Eclpise som ok (jeg har ikke erfaring med den, men bare så den..)?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  22:37:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Eclipse-vestene er gode, men de er lange; de jeg lånte en av hadde kappet av sine bak siden de rett og slett buttet bak i salen, selv om de var tilpasset.
Vesten som Løwenborg selger passet ikke meg i det hele tatt, dog er det kanskje ikke den samme, for dette var den eneste de hadde nå og den kostet 900 kr. Den satt veldig langt oppe på ribbena mine og hadde jeg falt med denne vesten hadde den ikke beskyttet noe i det hele tatt.

Endte opp med en Airowear, som er samme produsent som produserer Zippa, men denne er av litt eldre modell, dog former den seg veldig fort og er utrolig behagelig - i tillegg passer den meg som har en lang rygg med en spinkel omkrets rundt brystkassen.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 30/01/2005 :  22:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sikkerhetsvest nå, men burde skaffa meg en. De er forholdsvis dyre, men kan være en billig (livs)forsikring dersom uhettet først er ute.

(Formosissima: fikk du priv.beskjeden fra meg?)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.