hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mulig det er bare meg men....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Mulig det er bare meg men....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  10:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ja, for å uttrykke dette på en mer riktig måte, så redigerer eg litt:)
Det eg mener er: Hjelm har alltid (i "nåtiden") vert viktig og vanlig, og forhåpentligvis, så blir vesten det samme. Noen mener, at har du en rolig og snill hest, som aaaldrig ville kastet deg av, så trenger du ikkje denne sikkerheten. Men kva om en annen hest kommer busende inn i den rolige hesten? Eller kva om hesten følger instingtet, og løper fra en bumbrende lastebil? Kva er rytteren da uten riktig fottøy, godkjent hjelm, ög/eller sikkerhetsvest???
Eg har aldri sagt noe om at eg ikkje bryr meg om komforen til hesten, men om den ikkje har noen spesielle ting som gjør det VIKTIG at du hele tiden tenker: Må ha en ny hjelm, men siden hesten min har den plagen/eller noe, så må eg kjøpe den og den sjabrakken. Så burde folk en gang i blant tenke sikkerhet, og fornye utstyret sitt, eller skaffe noe, i stede for å kjøpe den drit stilige sjabrakken i blått og rosa så lenge hesten har den komforen den trenger, og utstyret er i orden, så kan det vere lrt å sjekke sitt eget utstyr en gang i blant

Tillit og respekt er ikke det samme:)
Redigert av - Ida&Fjellvåk den 31/08/2006 15:33:25

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  11:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelm er iallefall alle flinke med oppe hos oss. Ingen gamle modeller der i gården, alle har kjøpt nye Euro-Lite, IRH eller GPA hjelmer. Og de som er under 16, og må ha sikkerhetsvest på stevner, er også flinke til å ha gode vester (*host* helst da den nye dyre fra Racesafe...) Og på stevner må de også ha støvler, så stort sett alle har lærsstøvler. Joda, det dukker jo opp noen i joggesko osv på hverdagene men sånn generelt, så tenker flesteparten like mye på sitt eget utstyr som på hestens.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  12:40:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Har ridd med joggesko en gang. Fannt med eneste gang at det ikke var lurt! Har en tendens til g holde hælene opp (eller i allefall ikke ned), så joggeskoen satt seg ganske ofte fast. Ikke helt trygt nei:/ Ellers har jeg Euro-Lite hjelm. Har racesafe 2000(er det det den nyeste heter) som kun brukes på stevner.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  23:26:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er nok kanskje en av de som heller kjøpe utstyr til hesten enn meg selv :P hehe...
Det er ofte jeg dasser rundt på tur i joggesko feks, men jeg er flink til å ha helene ned, så det er egentlig ikke noe problem...Når jeg er på trening eller rir på bane rir jeg med ridstøvler eller ridesko/chaps... Hjelm ris det alltid med, men aldri sikkerthetsvest..kan ikke fordra det ;)

en liten ting jeg stusset litt på var at du skrev at folk heller drar på dyre kurs enn å kjøpe sikkerhetsutstyr til seg selv...Hvis man ikke har en lydig og fin hest, tror jeg det er mer "farlig" enn å ri rundt i joggesko en gang i mellom...

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53

Redigert av - MagicHoneyEye den 15/08/2006 23:28:11 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  23:29:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
rir ofte med joggesko jeg:P
gjerne barbeint også om været tillater det:P

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  08:12:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg er nok helt klart av den typen som tenker komfort for hesten fremfor min egen sikkerhet. Har lovet meg selv å dra på shopper'n snart, og skaffe meg ny hjelm, nye ridesko (de gamle er for små --> har dermed ridd i joggesko) og ny sikkerhetsvest.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  09:55:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Dette kom kanskje litt feil frem....
Har det med å rote med innleggene mine, og aldri vere sikker på om eg fajrisk har en tråd gjennom hele innlegget...
Eg fant masse eg ikkje har tenkt over når eg skrev, men på min brors data går det av en eller anna merkelig grunn, ikkje å logge på, så eg får redigere innlegget til det riktige, når vår data kommer fra opstveten (reperasjon) Du må skrive passord og brukernavn når du skriver innlegget....

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:14:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ikke stol blindt på at ridestøvler/ridesko hindrer deg i å få foten gjennom stigbøylen pga. hælen. Jeg fikk foten gjennom en gang; med ridestøvler. Tro meg, det var ikke godt, og jeg forstuet vel en sene eller noe i samme slengen (ankelen var stoor).

En gammel hjelmmodell er like sikker som en ny. Hjelmen trenger ikke være gammel selv om den ser gammel ut (jeg har selv en av disse "gamle" fløyelshjelmene. Jeg har hatt den siden jul ..).
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:37:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det med hjelm mente hun nok at man bør skifte hjelm med mellomrom,på grunn av at en hjelm kan ha brista i "skallen" uten at man vet det.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 17/08/2006 :  09:32:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkerhet er utrolig viktig. Men den største sikkerheten vi kan få, er å lære å håndtere hesten på riktig vis, og da er kurs og leirer noe av det beste man kan invistere i. I tilegg vil ett kurs inspirere mange til videre trening, uansett hva man driver med.
Hjelm går det ikke ann å si for mange ganger at er ett viktig sikkerhets objekt (teit setning).
Sikkerhetsvest er jeg litt mer lempelig på. Klart det er smart å ha vest på når man hopper, galoppturer ol. Men ikke under vanlig dressur trening. Sikkerhetsvesten ødelegger faktisk sitsen til rytteren. Blir litt som et korsett, og når du tar den vekk faller rytteren sammen i ryggen, og det er ikke bra..
Gå til toppen av siden

Susannnnn

Skrevet - 24/08/2006 :  00:14:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hjelm er iallefall alle flinke med oppe hos oss. Ingen gamle modeller der i gården, alle har kjøpt nye Euro-Lite, IRH eller GPA hjelmer. Og de som er under 16, og må ha sikkerhetsvest på stevner, er også flinke til å ha gode vester (*host* helst da den nye dyre fra Racesafe...) Og på stevner må de også ha støvler, så stort sett alle har lærsstøvler. Joda, det dukker jo opp noen i joggesko osv på hverdagene men sånn generelt, så tenker flesteparten like mye på sitt eget utstyr som på hestens.

Opprinnelig postet av TORHILD

Denne posten fikk jeg mer eller mindre uttrykk av at det er et veldig rikt miljø rundt deg?
Man kan være like godt sikret med en hjelm til 600 kr, som med en GPA hjelm til 3000,- og med en sikkerhetsvest til 1000,- i stedet for en nydesignet highclass til mange tusen.. Sko eller kunstlær støvler til 500 kr , fungerer like fint som lærstøvler til 4000,-.
Det er ikke alle som har råd til å utruste seg for mange tusen heller!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/08/2006 :  01:22:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida, det er ikke det egentlig. Men det er jo et ridesenter, hvor de fleste har egne hester som de konkurrerer med, og da er sikkerhet og riktig bekledning også viktig. Euro-Lite hjelmen koster jo kun 650,- så det er jo ikke allverdens. Og komentaren (*host* helst da den nye dyre fra Racesafe...) betyr ikke at det er det de har, men selvsagt det de ønsker seg. Og hvem ialledager har støvler til 4000,-??? DET har iallefall ingen på vår stall. Helst går det i Mountain Horse High Riders til 1998,- som de bruker på stevner. Ok, dyre de også mener kanskje mange, men....
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2006 :  20:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
I sommer har jeg vært litt sløv med sikkerheten, det vet jeg. Har ikke hatt råd til nye ridesko, så jeg har ridd i joggesko/chaps. Sikkerhetsvest bruker jeg som regel når jeg hopper, men ikke utenom det. Den "gamle" hjelmen min med vanelig fløyel brukes i skogen e.l. der jeg vet at hjelmen får hard medfart. Ellers bruker jeg Swing Pro Air hjelm. Og ja, jeg har en tendens til å heller kjøpe utstyr til hesten enn til meg selv. Sikkerhetsvesten min er en billig en (men den er BETA 3), men den holder til mitt bruk, da jeg har lagt opp som ponnirytter (du trenger jo ikke den på dressurstevner), men den brukes jo til de få stevnene i sprang jeg kommer til å starte på!

Og, ja, jeg kommer til å kjøpe meg lærstøvler, men kanskje fordi at jeg synes at de har en passform som "vanelige" ridestøvler ikke har.

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 29/08/2006 :  21:04:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Har godkjennt hjelm (den dyreste fra hooks), leddet sikkerhetsvest og støvler med hel.

Bruker omtrent ALLTID hjelm og støvler/sko med hel når jeg rir med stigbøyler. Sikkerhetsvest til sprang Men om det er mulig rir jeg gjerne uten di forbaska (plastikk)ridestøvlene, men da brukes det ikke stgbøyler..

Har planer om å skaffe meg nye lærridestøvler snart

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 30/08/2006 :  12:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er den typen som aldri rir med joggesko eller uten hjelm. Før red jeg med sikerhetsvest, men hadde den gamle stive typen som ikke er særlig fristende å bruke lenger. Vil ha ny, men jeg må ta det etterhvert som jeg har råd.

Jeg har venninner som har vært gode ryttere som har fått beinet inn i stigbøylen ved ulykker og som har brukket beinet flere steder etter å ha ridd med joggesko, det frister ikke særlig. Sikkerthetsstigbøyler kan unngå dette da, noe jeg nå skal kjøpe til tur siden jeg driver på å kjøper alt utstyr til min nye hest. Vil også ha det fordi det ikke bare er jeg som rir hesten min på tur, men forryttere også.

For meg finnes det ingen unnskyldning for å ri uten hjelm eller med joggesko. Ulykker skjer når som helst og hvor som helst. Joggesko kan man bruke mens man gjør andre ting i stallen.
Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  21:05:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
jeg syns det er en selvfølge at hjelmen alltid er på hode, hva er så vansklig med det? eneste gangen jeg har vært ute var på komf bilde mitt..
FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.