hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva betaler dere for skoing?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hva betaler dere for skoing?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Søvnig

» VIP

Skrevet - 18/01/2004 :  01:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
...og er hovslageren dere bruker faglært? Jeg føler at de faglærte har rottet seg sammen og skrudd opp prisene Håper jeg tar feil...

Jeg måtte i fjor betale 700 for sommersko pr gang, og ca 1000 for vintersko pr gang. (Da jeg hadde hest på helfor for tre-fire år siden, betalte jeg 4-500 kr gangen, så dette kom som et sjokk...)

Chatrine

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  01:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Vi betaler 600 pr hest for sommer sko og ca 700 for vinter sko, litt avhengi av om vi skal ha brodder eller ikke.

Husker at det var billigere for 3-4 år siden ja....

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  05:33:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hadde hovslager i dag - vi betalte 1600,- :
- beskjæring av 1
- skoing av 1 (brukte samme sko men fikk noen nye brodder)
- skoing av 1 - nye sko m brodd + hoofgrip

Han er faglært og superduper dyktig...

Faglært er uansett ingen garanti. Brukte tidligere en av våre såkalt "beste" - og fy f... skoene satt ikke, vinklene var så som så, hesten fyllte konstant i beina o.s.v. Men, det må jo bli rart når man skal forsøke å sko 10-15 hester pr dag...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Redigert av - vixi den 18/01/2004 14:20:35 Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 18/01/2004 :  09:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker selvfølgelig kun faglærte hovslagere, og betaler 800,- - 1000,-.

Jeg har snakket med flere av de beste hovslagerne i landet (bor midt i hovslager-smørøyet...), og prisen MÅ opp. En dyktig, faglært hovslager har pr.idag et yrke hvor skoingsprisene er så lave at de må sko altfor mange hester for å få hjulene til å gå rundt. Mange hester = lang arbeidsdag = tungt arbeid = stor fysisk belastning på hovslageren.
Torkil Heidenberg ved Norsk Hovslagersenter har satt opp et enkelt regnestykke på dette. Et normalt menneske har ikke fysikk til å tåle å sko mer enn et visst antall hester per dager uten å ta skade av det.
Det begynner nå å bli en viss kultur rundt hovslageryrket, og hovslagerne har begynt å arbeide seg opp en yrkesstolthet, og det skal vi ikke ta fra dem.

Dette er også et spørsmål om kvalitet. Skoing er såpass viktig for hestens helse at dette ikke kan slurves med. Skal man skaffe seg hest, får man ta konsekvensene av det. Det er ikke billig å ha hest.
Om man ikke synes det er så farlig, kan man jo bare velge en ufaglært hovslager, istedet for å signalisere til en faglært hovslager at man nedvurderer deres kunnskap, og ikke er villig til å betale dem for en god jobb.
Det blir litt på samme måte som ved husbygging e.l. Velger man en med Mesterbrev, er man som regel på trygg grunn.

Tenk også på at i England har man ikke lov til å sko en hest uten fagbrev. Det er ulovlig.

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  10:00:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Helt enig med Arwen. Hestens høver er altfor viktige til at man benytter seg av ufaglært smed!
Og selvom det selvsagt finnes noen ufaglærte der ute som er dyktige så er de absolutt fåtallige... ikke en sjanse jeg ville tatt.

Som et apropos har vår smed ofte lærlinger, og det er interessant å se hvor enormt nøye han følger opp disse (som en smed *he he he*). Ikke snakk om at de skor en hest mens han tar en annen, han følger med på hver fot de jobber med og de samarbeider og diskuterer høver og hestens helhet i stor detalj. Betryggende med tanke på at dette er morgendagens smeder :)

Betaler ca 800 for sommer- og 1000 for vinterskoing. Da inkluderer dette nye sko og sko m brodder om vinteren. Hufgrip kommer i tillegg, men det er ca 200 og de varer hele vintersesongen.
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  10:20:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg betaler 300 kr. per skoing, enten det er vintersko eller sommersko. Så vidt jeg vet så er hovslageren min faglært. Han er iallefall veldig flink.
Braga Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  11:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
på stallen vår bruker vi en ufaglært hovslager, og fy f**n hvor ille hovene ser ut! han bruker slipemaskin på dem, og tar alt for mye av hoven. hesten jeg hadde på fôr i høst ble øm etter hver gang hun ble skodd, og hesten jeg hadde på fôr før henne har hatt mye problemer med beina i det siste eneste grunnen til at vi bruker han er at han er den eneste som kommer til stallen vår. vi har et alternativ til, men han kommer en måned etter at han skulle, pluss at han slår hestene (han slo Laura i ansiktet med filen så hun fikk sår og begynte å blø).

han vi bruker nå skal ikke få lov til å komme i nærheten av hovene til Lolita, de er så fine at jeg ikke vil ødelegge dem. derfor skal jeg ri til skolen jeg gå på for å få skodd henne neste gang. han de bruker der er faglært og veldig flink. billig er han og, under tusenlappen for vinterskoing med hoofgrip (ja, det synes jeg er billig).

Kopi av melding:
En dyktig, faglært hovslager har pr.idag et yrke hvor skoingsprisene er så lave at de må sko altfor mange hester for å få hjulene til å gå rundt. Mange hester = lang arbeidsdag = tungt arbeid = stor fysisk belastning på hovslageren.

så utrolig sant! han de bruker på skolen min er veldig billig, han jobber kun som hovslager og må derfor sko utrolig mange hester. han fikk hjerteinfarkt rett før julen 2002. han jobbet rett og slett for mye! skremmende dette her...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  13:47:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betaler 600-500 kr for skoing hvis jeg bruker mine egne sko ;) Altså de jeg har kjøpt selv. Så vidt jeg vet er de to jeg bruker faglært, bruker en avogtil som ikke er det, men hun bruker laaang tid for å få det perfekt. Har ikke brukt henne på lenge da, hun synes hesten har alt for harde hover. Neste år på skola jeg skal på (tror jeg) tar de 1200 kr for skoing, men da varmeskor (?) de. Eller noe sånt ;)
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  14:53:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hei han så eg går te e faglert og han tar 500 pr skoing for sommer og 600 for vinter sko med brodere eller gull sko. har også en til faglert som eg bruke vis itje han har tid, han e o faglert og tar d samma. ka er varmeskoing?????? Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  16:21:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
den hovslageren eg brukar er veldig flink, trur han har vore på kurs. uansett han tok i fjor ca 100 meir enn i år, før det var han billegare igjen. dessutan skiftar det litt på kor mange hestar det er på ein plass (pga køyring). i år tok han 600kr for vintersko med broddar og skoing. syns det var ganske grei pris. eg får vente til sommaren for å sjå kva han tek for sommarsko.... Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  19:13:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Varmskoing ja - det glemte jeg helt å nevne. Smeden vår varmskor så lenge vi ikke skal ha brodder i... Og det koster fortsatt "bare" 800 kroner gangen

Når smeden varmskor betyr det at de tilpasser skoen til hoven ved å varme den opp til den er rødglødende, og deretter banke den til. Det er en tidkrevende og ganske slitsom jobb for smeden, men skoen blir helt "skreddersydd" til hoven hvis det er riktig utført.
Her i Norge har vi vel mest sett denne type skoing på film/tv-programmer fra "gamle dager", men det er vanlig på kontinentet, i England og USAog det blir mer og mer populært her hjemme.
Det vanlige er selvsagt å varmsko hele året, men her i Norge har det blitt vanlig med "vinterpauser" pga broddene. Enormt krevende først å varmsko for deretter å bore opp broddhull etc i etterkant...

Selv har jeg VELDIG god erfaring med varmskoing. Hadde en hest som "kastet" sko (altså mistet dem uten grunn) minst 3-4 ganger i måneden. Etter at vi gikk over til varmskoing mistet han sko 2 ganger på de neste 11 år ene . I tillegg til at skoen ble så godt tilpasset virket det på meg som om han fikk mye bedre høver av det også!

Og hvis man regner litt på det så synes jeg faktisk ikke det er så voldsomt dyrt. Hvis du trekker fra for kjøring, sko og andre "materialer" (søm, slitasje på utstyr mm) så er vel timebetalingen max 400 kroner. For en jobb som er såpass krevende både fagmessig og fysisk så er det jammen ingen upris...
Jeg vil heller betale nok til at både smeden min og ryggen hans holder i mange år enda enn å spare noen hundrelapper og risikere både smedens og hestens helse!

Redigert av - elx den 18/01/2004 19:18:09 Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2004 :  19:49:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hoss smeden på sjr tror jeg du etaler 620 for vanlige sko...:d den gamle smeden jeg hadde på magic betalte vi 500 får:D
kooooz

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  21:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg betaler 300 kr for å sko hesten min(hovslageren er i slekt med meg da). Kjøper da mine egne sko... Tror han tar 400-450 ellers, og man må kjøpe sko selv... Dette synes jeg er rimelig...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 20/01/2004 :  18:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min gikk som barfothest før så jeg har bare skodd en gang. Han som skodde var ikke faglært, men en som skor så bra skal man lete lenge etter! Han brukte vel ca 2,5 timer på å sko, men det får man igjen for.
Skoene har nå sittet på i 10 og en halv uke. (hovene vokser sent)

Jeg skal sko nå så snart som mulig, men må da bruke en annen hovslager da han som skodde sist har nok med sine egne hester.

Jeg betalte 800,- for forrige skoing, men i tillegg så red han hesten min litt for å teste skoene da vi skulle ha tyngre sko foran.

Hege & Blesi
Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 21/01/2004 :  17:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betaler 500 for sommersko, 700 for vintersko, 100 for hoofgrip, og hvis hesten hesten har mista sko (noe som hesten min gjør ofte, drar de av seg) skal han ha 100 for en ny sko og gjør det gratis hvis jeg har skoen... ganske bar egentlig... vet ikke om han er faglært... han har lissom skodd hestene på stallen i en årrekke og det ville blitt rart å skifte.. han er også veldig nsill mot hestene og mennesker! Det viktigste med en smed er at han/hun er snill mot hestene og at han skor skikkelig så hesten ikke blir halt! Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 21/01/2004 :  23:08:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, her var det mye forskjellig!

Og jeg skjønner jo godt alt det der med hardt yrke osv, det er jo rettferdig. MEN når de etter å ha skrudd opp prisene fortsetter å sko ørtogfjørti hester pr dag, bruker null komma svisj tid på hver hest... Ja, det virker ikke som de trapper ned noe akkurat! En kan jo håpe de tar seg flere fridager innimellom, da, dét kan jo være.

Men ikke få meg til å tro at de betaler skatt av hver eneste skoing...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.