hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tannrasp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Tannrasp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 08/01/2004 :  06:41:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hvordan gjoor dere det med tannlege? Nick staar paa en stall med omtrent 200 hester, og tannlegene gjoor helst flere hester omgangen;) Men saa er det noen(kremt... meg), som aldri faar med seg at tannlegen kommer. Nick trenger altsaa aa faa raspet tennene. Jeg snakket med stallmesteren, og hun gav meg ett telefonnummer jeg kan ringe. Denne tannlegen rasper bare(om det er mer som trenges gjoor han det ikke), og for 100NOK per hest. Mer om det bare er en hest, men jeg proover aa smale sammen noen folk som trenger tannlege da. Hvordan er denne prisen? Og er det egentlig dumt aa ha en tannlege som BARE rasper? Trenger hesten ofte mer en bare rasp? Nick er forresten 7/8 aar(ingen ser ut til aa vite, men jeg synes aa huske det stod 95 paa passet hans). Han har ikke hatt tennene raspet paa LENGE! Og jeg tror han begynner aa faa noen tannspiser fordi han ikke gaar paa tooylen saa godt lenger, og slaar fort opp hodet.
Hva tror du?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  07:35:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hmm, fått regning på tett inntil 2000 kr jeg - tannrasp på tre hester, + trekking av ulvetenner på to...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  11:09:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Sett igang og få tennene til Nick undersøkt så raskt som mulig!!!
100 NOK er garantert ingen overpris for jobben.

Jeg får tenner sjekket og evt raspet 2 ganger i året.
Da hesten jeg har nå skulle sjekkes første gang lot veterinæren meg kjenne på tannspissene, og de var så spisse og taggete at de var vonde å ta på!
Raspingen gikk uproblematisk selvom det var en stor jobb, og jeg merket umiddelbar endring i hesten etterpå.

Aksepterte bittet mye bedre, roligere i munnen (gapte mye før) og det ble slutt på en sånn merkelig "knirkelyd" hun laget når hun ble anspent (og sikkert strammet kjevemusklaturen).

I og med at jeg tar raspingen ifm vaksine og annen undersøkelse vet jeg ikke helt nøyaktig hva veterinæren tar, men jeg regner med at det er noen hundrelapper ihvertfall.

Og forresten - Har man en gammel hest er det ekstra viktig å følge med på hva som skjer i munnen. De kan få problemer med å tygge maten skikkelig, og kan i tillegg lettere brekke/miste tenner.
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 08/01/2004 :  11:55:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Ja da tror jeg vi gjoor det jeg;) Knirkelyden ja... den kom faktisk i dag naar vi var paa tur igjen... Tenkte det hadde med at han var nervoos aa gjoore, men det er mulig det skyldes tennene ja... Tror absolutt Nick faar det mye bedre etterpaa! Naa gjelder det bare aa faa samle sammen nok folk, men det boor vel gaa greit!
Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  17:04:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hesten min fikk raspet tenner nå i desember, av en spesalist fra England, og han tok 550kr per hest (nå er dette en svært dyktig mann, og jeg syntes prisen var grei. Og dyrlegen som har gjort det før har tatt 300-400kr, for halvparten så godt arbeid), så 100kr er ingenting:). Jeg har pleid å raspe hestens tenner 1-2 ganger i året, men nå som hun begynner å bli såpass gammel kommer jeg til å få sjekket tennene oftere.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/01/2004 :  20:29:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Holter: Er han mannen en som bruker å ta hestene til "alle de store" på Østlandet!!
Tror samme karen var på Reppe (antar det ikke er så mange som kommer fra England til Trøndelag for å raspe tenner!! ) Og ridelæreren min fikk i fullrost han nok!!

Hennes hest er til vanlig skeptisk til alt som skal komme i nærheten (dyrleger etc) men han her hadde sett på henne og vært helt rolig rundt henne i 2 min og hesten hadde stått pal, uten å være bindt eller dopa med elektrisk bor i munnen og sett ut som den var på ferietur

Ville bare understøtte din lovnad om at han var bra..og iflg ridelæreren min med flere vel verdt pengene, for da visste man iallfall at jobben var bra gjort !!

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/01/2004 :  20:48:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er galt med å la veterinæren raspe tenner egentlig? Man skulle jo tro at dette er en oppgave veterinærene har veldig mye erfaring med, i og med at det er en rutinesak som de fleste hester skal ha gjort minst en gang i året.

Dessuten så kan da ikke tannrasp være så ufattelig vanskelig at man må ha en spesialist til å gjøre det? Veterinærene gjør jo utrolig mange forskjellige ting, og jeg kan tenke meg mange ting som ser mye mer komplisert ut enn å raspe tenner.

Har noen erfaring med at det ikke blir gjort ordentlig av veterinær? Jeg tenker nå først og fremst på veterinærer som jobber med stordyr og de som hest som hovedfelt.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2004 :  22:27:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja, vi har dårlige erfaringer med "ordinær" veterinær og tannrasp. Skal ikke nevne noe særlig mer, men har er ellers veldig dyktig på hest... vi bruker nå en annen, som er veldig dyktig - og grundig.

Generellt er veterinærer for dårlige på tannpleie.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  10:51:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Guro; Er helt sikkert samme mannen (klarer ikke komme på navnet), han var på de fleste staller i Trondheim. Han var helt utrolig flink, de hestene som vanligvis dopes ved tannrasp stod helt stille, ingen måtte dopes eller bindes!!
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/01/2004 :  13:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, vi har dårlige erfaringer med "ordinær" veterinær og tannrasp. Skal ikke nevne noe særlig mer, men har er ellers veldig dyktig på hest... vi bruker nå en annen, som er veldig dyktig - og grundig.

Generellt er veterinærer for dårlige på tannpleie.

Opprinnelig postet av vixi

Jeg vil egentlig gjerne vite litt mer jeg. Ikke om hvem som har gjort hva, men hva som kan gå galt. Om det tannraspen er dårlig, om opplevelsen er plagsom for hesten, feil bruk av bedøvelse, om det er blitt gjort skade på tennene eller munne, eller andre ting som kan skje. Hva skal man se etter når man vurderer veterinærens arbeid? Med mindre man ser at det skjer noe spesielt, eller man merker tydelig at noe er galt i ettertid, pleier vel ikke de fleste å gå tannraspen veldig nøye etter i sømmene..

Hva mener dere forresten om ulvetenner? Skal de alltid ut, eller kan man vurdere hvordan de ligger i hestens munn? En hest på stallen vår fikk fjernet ulvetenner, og ble en helt annen hest. Hun var veldig vanskelig i munnen, noe som påvirket oppførselen til hesten veldig, særlig under ridning. For henne, var det helt klart en stor suksess å fjerne dem. De ble forøvrig såvidt jeg vet oppdaget og fjernet av en veterinær, spesialist på hest. Men andre veterinærer har sannsynligvis ikke oppdaget problemet ved tidligere undersøkelser.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  05:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Eligj...

De siste 2 unghestene jeg har hatt,har måttet fjerne ulvetenner...
Ulvetenner er "rester" av tenner fra urtiden,og de er unødvendige og bør fjernes.Jeg er voldsomt nøye med hestens tenner da det innvirker på ridningen,sjekker de opptil 6 ganger i året,og særlig på unghest.Hver gang har det blitt raspet eller fjernet..

Ulvetenner sitter som regel i overkjeven og kan ligge i veien for bittet.De er egentlig uferdige kinn-tenner,og utvikles fra hesten er ca.6 mnd.gammel.De fjernes lettest når hesten er mellom 1-2 år.

Hvis du har Travhest,bør du være ekstra påpasselig å få dem fjernet pga.at de blir spent opp med check og ulvetanna kan lett knekke å bli liggende i tannkjøttet og irritere.

Ulvetenner forekommer oftest på hopper.De kommer aldri tilbake når de først er fjernet...

Forøvrig er det mange "amatører" i landet her når det gjelder tannrasp/kunnskap.Jeg har også erfart/hørt at i de fleste andre land,dopes ikke hesten ned da det ikke trenges.Noen setter hesten inntil boksveggen og bøyer hodet noe til siden,og der står de som tente lys til han er ferdig.De bruker heller ikke kjeveåpner,hestene gaper frivillig,når de putter inn raspen..

Vi har mye å lære innen hestehåndtering,ingen tvil om det..

Redigert av - xxxx den 09/02/2004 05:36:22 Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  10:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
husker godt gamle yndlingshesten min. Han var skolehest og hadde vel blitt glemt litt når det kom til tannbehandlingen. Hadde så skarpe tenner at jeg skrapte meg på dem (mener å huske at det var en ulvetann, men inte sikker)- Han fikk raspet tennene sine 2 dager etterpå, og da jeg red han i helgen var han en helt anderledes hest, utrolig hvor mye en liten tannrasp kan utrette :)

og som en opplysning til alle hestekjære: i Norge har vi KUN 1 (mulig 2) veterinær med spesialist utdannelse på hest ! kanskje ikke så rart at de fleste veterinærer er så som så på tenner (og også ben).

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  19:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
må rette opp feilinformasjon.. satt å leste norsk veterinær tidskrift. Og norge, en hestenasjon med over 45000 hester har INGEN veterinær med godkjent spesialist utdannelse på hest. det vil si 0 veterinærer som har spesialisert seg på de 45000 hestene vi har i norge. Ikke rart det er litt så som så med veterinærers behandling her og der.
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 18/02/2004 :  11:07:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har noen erfaring med at det ikke blir gjort ordentlig av veterinær

Vil bare si litt om dette. En helt vanlig dyrlege som er interessert, kan helt sikkert gjøre en god jobb. Men de fleste dyrleger kan altfor lite om hestetenner. I løpet av hele utdannelsen er de bare såvidt innom emnet tenner. At dyrlegen har raspet mange tenner i sitt liv er heller ingen indikator på at han gjør en god jobb.

Mna lærer så lenge man lever og jeg føler nå jeg har lært den harde veien. HEsten min har hele sitt liv fått jevnlig oppfølging av tannrasp, av en dyrlege som driver hesteklinikk. Altså, jeg tror ikek han behandler noe særlig annet enn hest. Jeg har derfor følt meg trygg på at dette er i orden. Når hesten begynte å bli en 7-8 år, begynte hun etterhvert å bli VEL tullete med bitt, jeg snakket med dyrlegen om kanksje å fjerne ulvetenner, men alt som skulle fjernes var fjernet fikk jeg beskjed om. Jaha..hadde etterhvert mange diskusjoner med denne dyrlegen om munnen, da det var tydelig at hesten hadde et problem. Jeg skjønner jo NÅ at grunnen til at det ble diskusjoner og ikke fikset på var at han viste rett og slett ikek nok om temaet. Etter at han regelrett skremte vettet av hesten min ved siste raspen han gjorde, (Hun begynte å kaste på seg og småsteile, han ble forbannet og nektet og gi seg. ) kastet jeg han ut og har aldri ringt han siden. Vi prøvde en ny dyrlege, som iallfall tok vekk ulvetennene. Dette hjalp noe. Året etter fikk jeg ikek tat i den dyrlegen ,da hun var gravid, og jeg ble tipset om en ny dyrlege her i nærheten, som hadde tatt ekstrakurs i tannpleie, og som var veldig flink.

Jeg har aldri fått så sjokk i hele mitt liv. Hun holdt på i HALVANNEN time, med å forsiktig prøve å fikse tennene. Hele bakerste delen var full av sår og rifter, etter KJEMPESTORE tagger og spisser som ant aldri har blitt tatt. Altså, hverken av den første dyrlegen, eller den andre. Dette er ant grunnen til at hesten slo seg så vrang da TO ÅR FØR, når hun begynte å steile i forbindelse med raspingen. Denne dyrlegen gjør en god og øye jobb, hun bruker flere forskjellige rasper og tar for seg en og en tann.

Dessverre, fordi jeg har hele tiden brukt en som ikke har hatt kunnskap om tenner (Noe de færreste dyrleger har) har vi nå fått en skikkelig problemmunn. Hun fikk denne store gjennomgangen da i mai i fjor. i september var hun helt stiv i nakken og hadde igjen store spisser og sår. nakken stivnet opp igjen nå i januar og vi fikk tatt tennene før det ble sår igjen. Til sommeren håper jeg en bekjent av meg som utdanner seg spesielt innen tannproblematikk kan komme og se på henne, så iv kan ksje finner en løsning. HVis ikke ser det ut til at vi må raspe tenner flere ganger i året. Grunnen til det er at hesten har gått så lenge med store spisser og vond munn, vonde muskleri kjeven etc at hun ikke tygger med hele flaten. Hun har lært seg ett tyggemønster som fungerer, og det er ikke helt enkelt og fortelle en 10 år gammel hest at nå må du begynne å tygge med hele flaten. Hun får også equiterapeutiske behandlinger på kjeven, når hun er her.

Så, jeg har iallfall llært meg og forsikre meg om at den som skal utføre noe på min hest, har utdanning i å gjøre akkurat den tingen. Jeg slipper aldri mer en vanlig dyrlege uten spesialutdanning på tenner , inn i munen til mine hester. Resultatet var bare så altfor forferdelig til at jeg vil la det ksje igjen.

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 18/02/2004 :  19:00:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var en fryktelig historie!! Jeg mener å ha hørt at en dyrlege har 7 timers undervisning om hestetenner i løpet av sin utdannelse... Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 18/02/2004 :  19:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt de har enda færre timer enn det, men uansett, de har altfor lite. Så lenge de ikke har noen spesialkursing i tenner, så kan de ikke nok om det, så enkellt er det. Je har i senere tid hørt om altfor mange hester som har vært vanskelige og ha med og gjøre på en eller annen måte, som etterhvert har blitt behandlet av fagfolk på tenner, som er helt andre hester etterpå. "problemhesten" er blitt en helt normal hest igjen. Så tenner spiller så utrolig stor rolle. Jeg har gått i flere år med en hest vi ikke har funnet ut hva feiler, og så sitter det i munnen, som jeg trodde var helt i orden. Hun stivenr opp i kkjeve og nakke, pga vondt i munnen, og dette utbredte seg etterhvert til hele kroppen. Jeg hadde i sommer en hest som, tiltross for et par års forsøk på å finne feilen, var helt ødelagt, fysisk og psykisk, og mesteparten av problemet ser ut til å ligge i feil tannbehandling.

Jeg ser stadig folk her inne som mener at det kan da ikek være såå vanskelig og ordne med tenner, man kan jo nesten gjøre det selv osv osv... det ER faktisk mer seriøst enn som så. Du kan sammenligne det med deg selv. Tenner er tenner. Jeg ville aldri dratt til en god venninne eller til legen min for å ordne med tennene mine. Jeg drar til tannlegen. En hest med tanspisser som ikke blir tatt, eller som har problemer med foreksempel sprukne jeksler etc kan ikek forventes og fungere normalt i ridning.

Nei. Spesialutdannet i tenner til alt som har med munn, equiterapeut til muskler og skjelett og dyrleger til sykdom er mitt motto ......

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.