hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan holde skimmelen ren ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hvordan holde skimmelen ren ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

beno

Skrevet - 16/03/2004 :  11:34:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Vi har nettopp fått oss en ponny - veldig lys skimmel som nok blir en utfordring å holde ren og pen. I tillegg sa den forrige eieren at han er redd både for sprayflasker og vannslange.
Har dere noen tips om hvordan holde han ren og pen - også til noen produkter dere kan anbefale. Har hørt at det har kommet en god tørrshampo på markedet. Kjenner dere noe til dette ?

Mvh. Beno

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  14:32:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
kjenner ikke til tørrsjampo på hest, men på hund. På hund funker de veldig fint (iallefall som flekkfjerner).

Bøtte og svamp og litte granne tvang så får du vasket hesten. Bøtte og svamp funker fint, men slange er lettere. Når jeg sier tvang mener jeg mere "tvang", vær bestemt å prøv gradvis å venne hesten til slangen. Mange hester rygger i rekordfart vekke fra stedet slangen er, men er man bestemt nok og tålmodig nok går det til slutt. Gamle hesten min var fullstendig skrud bare jeg så mye som så mot vannslangen, men etterhvert fulgte han mer og mer frivillig med bort til vaskeplassen. Har dere bare et vaskespilt blir det verre da mange hester kanskje får litt klaustrofobi. Ønsker deg lykke til iallefall :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/03/2004 :  16:07:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Røktestein fungerer fint til daglig på skimmel. Den fjerner både gule og brune flekker. Man kan jo ikke vaske hesten hver dag.. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/03/2004 :  16:44:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tørrshampo fungerer etter min erfaring fint som "flekkfjerner", men de jeg har vært borti har vært på sprayflaske. Nå kan det jo være en mulighet å spraye på en børste da, men jeg vet ikke helt hvor effektiv den blir da, iom at den vi brukte iallfall måtte "virke litt" dvs litt ala jif (spray på, la virke, tørk av )

Ellers bruker jo ryktestein å virke fint som eligj skriver

Jeg vil bare ønske lykke til i alle gjørmeperioder...bare å kose seg
Litt enig med Shilamon forresten: kanskje like godt å venne den til slange først som sist!?

Guro
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  09:09:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Har veldig god erfaring med Equilux fra Stassek. Beste rensemiddel jeg har prøvd. Det er en hurtigshampo som funker på alle farger, men som (til min store glede ) fjerner brune og gule flekker i tillegg til generell møkk fra hvite hester.

Bruker selv sprayvarianten, men vet at den også finnes som roll on til bruk på hodet og for hester som blir nervøse av sprayingen.
Equilux inneholder nesten bare naturprodukter, er drøy i bruk og gunstig prismessig i forhold til konkurrerende produkter. Tror at www.lowenborg.no er eneforhandlere uten at jeg skal si det for sikkert.

Hvis du kan tysk kan du lese om produktene på http://www.stassek.com/4556.html og her er en engelskspråklig link http://www.horsecare.de/html/equilux_-gold_-clean.html

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  11:05:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve å trene hesten til å tåle spray og slanger. Det er jo veldig praktisk at hesten tåler så mye som mulig. Jeg ville i hvertfall ikke bare akseptert at hesten er redd vannslanger og sprayflasker og ikke gjort noe med det. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/03/2004 :  12:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vannslangen ville jeg prøvd å venne hesten til, da det kan være greit i forbindelse med spyling av bein, kjøling av bein, etc ,senere...

Men jeg er generelt ikke noe glad i at hestene skal vaskes hele tiden.. du ødelegger faktisk pelsen ved å vaske den også... (med såpe) Har du en skimmel og vasker den, forsvinner fettlaget for en periode, og hesten blir MYE MERE møkkete etterpå, neste gang den ruller seg etc. Møkka fester seg bedre.

Har skimmel selv, og jeg børster den på helt vanlig måte. Har hesten litt fettlag i pelsen sin, så er ikke flekkene såå vanskelige og bli kvitt. Ren og pen boks med nok flis.

Hesten min bader kun etter beitesesong, og blir spylt av svette om det er for varmt, ellers ser ikke den mye til vann... ikke er den overvettes møkkete heller.... på sommeren med mye rulling i støv ser både den brune og den hvite like møkkete ut uansett.. skal de hols rene må de vaskes da glig, noe som ikke er noe alternativ for meg. Litt støv får vi tåle:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.