hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tannrasp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Tannrasp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2004 :  02:05:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har også hatt spesialisten fra England (står i Trondheim selv!). Og han ER virkelig kjempe dyktig! Han blir hentet inn gjennom Geir Gulliksen, og det er veldig stor forskjell på arbeidet han gjør fra en "vanlig" dyrlege.
Første gangen han var her, var det under 1 år siden hesten min hadde blitt raspet, og jeg fikk kjenne på tenner som var skummelt spisse.. Forrige gang han var her, laget han større plass til bitt osv, han gjorde iallefall ting som dyrlegene her i byen tydeligvis ikke får til!

Hege Gå til toppen av siden

asvind
» VIP

Skrevet - 02/03/2004 :  20:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess.

Maa bare kommentere det du har skrevet her!!!

"De bruker heller ikke kjeveåpner,hestene gaper frivillig,når de putter inn raspen..
"

Hehe dette er rett og slett det stoerste sproytet jeg har hoert, fikk meg en god latter. Det er umulig aa raspe hestens tenner uten bruk av munnspreder. Og ingen serioese heste tannlgeger vil riskikre sine egne lemmer ved aa forsoke seg uten!!

De serioese bruker full munnspreder under raspen. Men det gaar an aa ta en kikk inn i munnen til hesten ved aa ta tak i tungen aa holde den ut av munnen, men man holder den ikke slik under jobben.

Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  14:23:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Hei!!!
Har dessverre ingen peil på dette, så jeg lurte på om man trenger å få melketennene raspet??

Skikkelig synd at det er så dårlig opplæring av veterinærer på dette området, det er jo faktisk ren galskap!!
Tenk hvis vi mennesker måtte gå med store tannspisser som stakk i munnen og laget sår og rifter i tannkjøttet....
og hesten kan i tillegg ikke si ifra at den har vondt i munnen og når den prøver å gi signal om det ved f.eks. å ikke gå ordentlig på bittet så reagerer vi mennesker ofte med å straffe dem!!!

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/03/2004 :  15:07:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke så lett å gjøre noe med veterinærutdannelsen på dette området. Veterinærer har 5 år til å lære seg alt de skal kunne. Man er nok avhengig av at de som driver med hest på eget initiativ må lære mer om hest.

Problemet i Norge, er vel at mange veterinærer ikke kan spesialisere seg på alt de driver med fordi de driver med så mye forskjellig. Her i Oslo har vi flere veterinærer som kun driver med hest. Men det er ikke alle steder i landet det er nok hester til å kunne leve av bare det. Og det er jo ikke alle som har råd til å få en spesialist langveisfra for å gjøre en tannrasp.
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 07/03/2004 :  12:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har dessverre ingen peil på dette, så jeg lurte på om man trenger å få melketennene raspet??

Ja. Det er spesielt viktig og se over tennene til hesten når den er ung, da det skjer så veldig mye inni munnen med tannfelling etc. Man bør blandtannet ta en tannsjekk før man begynner å sette bitt på hesten.....for å være sikker på at alt er i orden og unngå evt ubehagelige episoder for hesten, som man må ordne opp i senere..

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  22:13:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Thanks!!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/03/2004 :  03:30:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

asvind....Ta ikke den tonen takk, før du har sett hvordan slike personer jobber/utdannes!!

Disse gutta vet hva de driver med skjønner du..Ingen hest kniper sammen munnen når raspingen starter,det klarer de nemlig ikke fordi en viss gjenstand er i veien...Med andre ord,de "velger" faktisk dette selv,da det hadde blitt ubehagelig om de ikke hadde gjort det...

Du kan jo sammenligne dette med mangfoldet av bitt de finner seg i å bli dyttet inn i munnen.Samme prinsipp faktisk, og dette fungerer meget bra da hestene slipper å stå med "tvangs-kjeveåpner",da det nå "spilles på" at de åpner munnen selv,akkurat som når bittet føres inn..
Sprøyt,sier du...?? Yeah,right...

Greit at man kan være kritisk,men du er jo rett og slett nedlatende og spydig!! Her får du derfor en i retur lille venn..

Til din orientering så skriver jeg ikke mine innlegg her på forumet i "fri fantasi"!
Jeg synes absolutt du skal deg en tur feks."over dammen",og se hvordan de proffesjonelle/spesialistene jobber/utdannes, før du slenger med leppa,("her oppe i store Norge"), om hva som er sprøyt eller ikke.

Tipper at de fort hadde "tørka av deg fliret"

Dette gidder jeg ikke forsvare noe dypere , det bryr meg faktisk mindre hva du velger å tro på,eller ikke..

For å stjele et sitat; "Blindheten er størst for den som med vilje ikke ser".. Have a nice day!

Redigert av - xxxx den 08/03/2004 06:02:37 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/03/2004 :  15:51:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det gaar an aa ta en kikk inn i munnen til hesten ved aa ta tak i tungen aa holde den ut av munnen, men man holder den ikke slik under jobben.

Hvorfor ikke? Kun et spørsmål, som jeg håpre noen har et seriøst svar på.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/03/2004 :  16:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Summer..Du trenger /bør ikke, DRA tunga ut og til siden.Hestene pleier som regel å holde tunga i ro under denne slags behandling uansett.Det gjør de jo med kjeveåpner og så.

Og grunnen til at man ikke bør dra den til siden,er rett og slett at de har faktisk ett bein bak på tunga som lett kan knekke,tro det eller ei..

Under narkose,blir det selvsagt annerledes for da er tunga slapp,og da legges den til side for å unngå kvelning/skader mens operasjon foregår.

Faren oppstår for brudd, når vi tar tak i den med makt,og hesten gjør motstand.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/03/2004 :  12:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og grunnen til at man ikke bør dra den til siden,er rett og slett at de har faktisk ett bein bak på tunga som lett kan knekke,tro det eller ei..

...oj....

Tusen takk for svar!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/03/2004 :  18:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Bare hyggelig, gøy så lenge man kan lære noe nytt!! Og vi blir nok aldri utlært, så lenge vi driver med hest...

Redigert av - xxxx den 09/03/2004 18:42:21 Gå til toppen av siden

asvind
» VIP

Skrevet - 10/03/2004 :  14:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess

Maa le igjen jeg. Jeg studerer hestetenner paa fulltid. 3 aars utdannelse i utlandet. Og jeg kan med haanden paa hjertet si at det ikke gaar an aa raspe tennene skikkelig paa en voksen hest som skal ha bitt i munnen dersom en ikke bruker munnjern. Ingen dyktige heste tannleger ville risikert sitt viktigste arbeids verktoy (nemlig armene sine) ved aa stikke dem inn i munnen til hesten uten at den var sikret. Men som sagt kan en holde tungen til hesten ute av munnen dens en kort tid og da kan in kjekke munnen.

En hest vil automatisk proeve aa tygge paa noe som er inntill tennene dens saa derfor vil det fysisk vare umulig aa lare hesten til aa holde munnen aapen av seg selv under raspingen.

Maa ogsaa si jeg ble litt overrasket over at du kom med det utsagnet du gjoerde, fordi du ellers har mange fornuftige og gjennomtenkte innlegg her.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/03/2004 :  11:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

asvind...Jeg skrev IKKE at dette var en behandling som ble utført mens hesten hadde bitt i munnen, men at det kan sammenlignes med hva de finner seg i å ha i munnen UTEN å bite til! Det er da svært få hester som biter til når de har bitt i munnen..?? Som regel ligger det i munnen uten at hesten gjør stadig motstand.Selvsagt finnes det unntak,men da er det som regel rytterens hender/dårlige tannettersyn som er årsaken, og ikke selve bittet.

De fleste hester blir innlært å vike unna for press,slik fungerer et bitt også, ellers ville det vært livsfarlig å ri! Samme prinsipp ligger da bak denne behandlingen. De biter ikke på raspen(eller annet nødvendig verktøy),det strider i mot deres "innstinkt".Da velger de heller å kaste seg vekk o.lign., men i dette tilfellet holdes hodet/hals noe til siden,(hesten står inntil veggen i boksen), og de aller fleste lar seg villig behandle uten mer "krims krams"..

At du har studert hestens tenner på heltid i 3 år,er vel og bra,men lite i denne sammenheng er jeg redd...

Her snakker vi om fagfolk som har holdt på med dette i over 15 år og mer,og som aller først lærer å håndtere/forstå en hest via tillit og respekt,ikke studere tenner...Og slike mennesker finnes det svært få av her til lands,da det mangler et slikt udanningstilbud.(Se bare på hovslagere feks.)

Enten du vil innrømme det eller ei,ligger Norge,(og en del andre), laaangt bak ennå mht. gode utdanningstilbud på alt som dreier seg om hest.Vi tar sakte men sikkert etter andre land,men mangler både kulturen og kunnskapen generellt, som de andre har hatt siden "tidenes morgen"..

Bare se på "Natural Horsemanship", først nå begynner vi å få dypere innsikt i det og mange,(særlig de yngre) har fått "et nytt og bedre liv" med sin firebeinte.For 6-7 år siden ble vi møtt med akkuratt samme holdning som du har nå, til denne "type" håndtering av hest.(Det er umulig,bare tull,unødvendig osv.osv.)

Det handler nok en gang om å være litt ydmyk og tenke litt mer "alternativt".Ikke alt kan læres ut fra en bok som du har fått på pulten din , men en dypere forståelse av hestens anatomi og psykologi.Noen land er langt fremme her i forhold til andre.

Slik erfaring som enkelte andre land med skikkelig "hestekultur" har hatt i århundrer,og som ALDRI vi har hatt, men må fange opp etterhvert som flere hester kommer til landet vårt og derav flere spørsmål/problemer dukker opp.

Det skjer mye utenfor Norge/Norden,og de som er villige til å utforske det nærmere,har mye å tilføre oss når de vender tilbake.Utnytt dette og vær heller positiv enn negativ,det kommer oss alle til gode....
Kunnskap er makt...

Redigert av - xxxx den 11/03/2004 11:28:55 Gå til toppen av siden

asvind
» VIP

Skrevet - 11/03/2004 :  12:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess.

Var aldri meningen aa kritisere deg, men bare faa fram at seriose tannbehandlere bruker fullt munnjern.

"Her snakker vi om fagfolk som har holdt på med dette i over 15 år og mer,og som aller først lærer å håndtere/forstå en hest via tillit og respekt,ikke studere tenner...Og slike mennesker finnes det svært få av her til lands,da det mangler et slikt udanningstilbud.(Se bare på hovslagere feks.)

Enten du vil innrømme det eller ei,ligger Norge,(og en del andre), laaangt bak ennå mht. gode utdanningstilbud på alt som dreier seg om hest.Vi tar sakte men sikkert etter andre land,men mangler både kulturen og kunnskapen generellt, som de andre har hatt siden "tidenes morgen"..
"

Jeg studerer ikke i Norge, men i England. Det er den lengste utdannelsen som finnes paa heste-tenner i verden. Det tar 3 aar fulltid og da blir jeg "hestetannlege" Vi larer aa haandtere hestene paa en tillitsfull men sikker maate og har hestepsykologi som en del av utdannelsen vaar.

Men tilbake til det med munnjern. Jeg aner selvsagt ikke hva du har sett, men kan proeve aa forklare litt om bruk av munnjern og biktigheten av det. Jeg pratet om tyggerefleksen, og dette har ingen betydning ved bruk av bitt fordi et bitt ikke plasseres inntill tyggeflaten paa tennene. Med bitt i munnen skal jo ikke hesten gape, men ha kjeven helt avslappet, og gjerne tygge litt avslappet. Naar en hest faar noe plassert inntill/mellom tyggeflatene vil den proeve a tygge. Det er dette som ogsaa er en av grunnene til at gager som plasseres mellom jekslene kun paa den ene siden av kjeven kan vare skadelig. I det hesten da biter til kan den faa sprekker eller brekke tennene.

Dersom en hest biter paa en rasp kan det faa fatale foelger. Den kan da faa sprekker i tennene, brekke tenner, eller faa slitt dem hest feil. For hesten sine tenners sikkerhet maa en derfor bruke et hjelpemiddel til aa soerge for at den ikke kan bite paa raspen.

Mange hester synes det er utrolig ubehagelig aa faa de bakerste jekslene raspet. De kan faa en kvelningsfoelelse naar noe kommer saa langt bak i munnen. Dessverre er det her og paa de foerste pre-jekslene de store tannspissene(hooks and ramp) blir dannet. Derfor trengs det ofte mye jobb paa disse tennene. Mange velger aa dope naar de skal raspe de bakerste tennene (spesielt de som er utdannet i USA etter hva jeg har faatt inntrykk av) Dette forklarer ogsaa litt om hvorfor en trenger munnjern for aa komme til over alt.

Hesten har en annderledes kjeve enn oss. Den har stor masseter muskel i forhold til temporalis muskelen. Dette er fordi hesten tygger i en sideveis, rund bevegelse. Det er med andre ord ikke naturlig for den aa aapne kjeven rett opp. Dette er en annen grunn til at munnhjernet behoves. MEN: munnjernet skal ikke vare aapent mer en 5 min av gangen. Det skal da lukkes (men ikke tas av) saa hesten kan hvile kjeveleddet sitt slik at vi hindrer overbelastning.

Saa er det behandlerens sikkerhet. En hest kan lett bite fingeren av et menneske, og en kan umulig stikke inn fingre/armen og palpere/kjenne med jevne mellomrom uten aa ha sikret paa et vis saa ikke hesten biter.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/03/2004 :  22:12:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Er fullt klar over hvordan denne behandlingen foretas både i England og andre steder. Selvfølgelig er det aldri samme fremgangsmetode/løsning på alt..

Det jeg reagerte på, var din tone i innlegget ditt,og hvordan du avfeide andre fremgangsmåter som sprøyt,og som om den du lærer er den eneste riktige..

Derfor prøvde jeg og beskrive hvordan de gjør det andre steder,både som jeg har sett selv,og andre har opplevd. Dette har vært på store oppdretts/konkurranse-staller,deriblant i USA (Oklahoma).

Er også fullt klar over hvordan en kjeveåpner fungerer,og den er et fint redskap i mange situasjoner,men jeg respekterer fullt de som ikke bruker den, og gjør en like god jobb allikevel.Det var det innlegget mitt handlet om,og da synes jeg det blir feil at du skrev at det ikke var mulig å gjøre noe slikt...Du har jo åpenbart aldri sett dette selv.

At du mener at raspen kan gjøre skade,fingrene kan bli ødelagt osv., er jeg da ikke med på som har sett dette selv.Jeg har ingen betenkligheter med å gjøre det samme, etter at jeg selv så hvordan hester helt ned i 1 års alder ble raspet helt uproblematisk og under mye roligere omstendigheter enn hva jeg noengang har sett her hjemme med
kjeveåpner.

Bare du skal sette på kjeveåpneren blir det en stressfaktor for mange hester,men brukes den ikke, har heller ikke hesten noe å være redd for.
Og ikke om man setter av litt tid til tillitstrening, og har lært de å blt.vike for press over nakken osv.

Du får bare tro hva du vil, spiller ingen rolle for meg...men det var din holdning som provoserte meg. Selv er jeg alltid åpen for andre, eller nye metoder inntil det motsatte er bevist, og det er mitt siste ord i denne sammenheng.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.