hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Glidetøyler eller Gogue?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Glidetøyler eller Gogue?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mariie92
» VIP

Skrevet - 24/06/2007 :  17:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tenkt å kjøpe meg enten glidetøyler eller gogue.. Men jeg vet ikke hva som er best.. Hesten min har litt problemer med å samle seg, så de fleste jeg har pratet med sier at jeg burde kjøpe hjelpetøyler, men noen sier glidetøyler og andre sier gogue.. Jeg kommer ikke til å bruke den hver gang jeg er ute å trener dressur, men noen ganger...

Hva mener du jeg burde kjøpe? Og hvorfor det...?

Håper på svar.. =P

mariakaogcindy

Skrevet - 24/06/2007 :  17:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg ville kjøpt hjelpetøyler/glidetøyler fordi det gjør det lett og samle hesten på en riktig måte Bruker det selv og er veldig fornøyd
Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 25/06/2007 :  12:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er litt forskjell på gogue og hjelpetøyler også da. Hjelpetøylene/glidetøylene er det du som bestemmer hvor mye hesten skal samle seg, mens goguen er det hesten selv som bestemmer hvor langt oppe eller nede med hodet den vil gå.. Der har ikke rytteren noen tøyler å påvirke hesten med. Hvis du ikke helt vet hvilken type du vil ha kan du tenke litt på om du klarer å bruke to sett med tøyler samtidig og om du vet hvor mye den skal strammes o.l. Gogue er mest lettvint ivertfall Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/06/2007 :  14:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville faktisk ikke kjøpt noen av delene. Hvis hesten har problemer med å samle seg, så er den sannsynligvis ikke sterk nok til det, og man må bare trene videre :) Samling kommer av seg selv når hesten er sterk nok og man får bakbeina godt under :) Gå til toppen av siden

Frøydis

Norway

Skrevet - 25/06/2007 :  15:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gogue skal vel ikke brukes når man sitter på hesten. Det har i allefall jeg hørt. Hvis du setter på noe som en gouge som fikserer hesten i en stilling som den tydeligvis i utgangspunktet har problemer med å være i, og så skal du sette deg på ryggmusklene som er strekkt ut i en unaturlig stilling. Nei, det synes ikke jeg virker som en spesiellt god idé. Gouge skal kun brukes under longering og man skal ikke sitte på hesten dagen etter.
Glidetøyler har jeg aldri brukt og vil vel forhåpentligvis aldri bruke, så det kan jeg ikke anbefale... Er det ikke en GOD instruktør som kan hjelpe deg istedet?
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2007 :  16:31:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med summer, ikke bruk noen av delene, hjelpetøyler brukes ikke til å samle hesten.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/06/2007 :  20:24:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gogue skal vel ikke brukes når man sitter på hesten. Det har i allefall jeg hørt. Hvis du setter på noe som en gouge som fikserer hesten i en stilling som den tydeligvis i utgangspunktet har problemer med å være i, og så skal du sette deg på ryggmusklene som er strekkt ut i en unaturlig stilling. Nei, det synes ikke jeg virker som en spesiellt god idé. Gouge skal kun brukes under longering og man skal ikke sitte på hesten dagen etter

unaturlig stilling.... man kan ikke sitte på hesten dagen etter ???? jeg har aldri vært borti dette, men høres iallfall ut som noe man bare roper : SKYGG UNNA!!! til ....
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 25/06/2007 :  22:09:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal lytte til Natalie.

Om hesten din har problemer med å samle seg, blir verken hesten eller du bedre i lengden av å bruke hjelpetøyler. Om du ikke klarer å ri hesten skikkelig uten, er sjansen ærlig talt liten for å du klarer å bruke hjelpetøylene riktig også. Og soom Natalie sier - de bruke sikke til å samle hesten.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 26/06/2007 :  20:23:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg ville faktisk ikke kjøpt noen av delene. Hvis hesten har problemer med å samle seg, så er den sannsynligvis ikke sterk nok til det, og man må bare trene videre :) Samling kommer av seg selv når hesten er sterk nok og man får bakbeina godt under :)

Opprinnelig postet av summer

Enig

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  15:05:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som flere sier her så er det en dårlig ide å sette på hesten hjelpemiddler som skal samle den om den ikke gjør det selv. Det som sannsynelig vil skje er at man da får en hest som kanskje bøyer hodet fint, men den vil gå å spenne seg i hele kroppen fordi du tvinger den til noe den ikke er klar for enda.
Den eneste riktige måten å løse dette på er å finne ut hvorfor den ikke samler seg, og å jobbe med problemet derfra. Har man et problem med hesten så må man gå tilbake trinnvis i hestens trening og kanskje helt tilbake til grunnridningen for å løse det.
Det er ingen snarveier når det gjelder trening av hest. Det er muskler som må få utvikle seg riktig og det tar tid. En hest gjør ikke feil fordi den på død og liv ikke vil gjøre riktig. Den prøver så hardt den kan å gjøre riktig. Om man setter på hjelpemidler så gjør man mer skade enn man gjør godt.
Og en annen ting er at om man på død og liv må bruke hjelpemidler så skal man vite nøyaktig hvordan de fungerer og hvorfor og hva de er til for. Jeg trur mange hjelpemidler blir "missbrukt" hver dag fordi rytter ikke har nok kunnskap. Det er kun de med mange års erfaring som har denne kunnskapen. De bruker de til å forfine signaler- ikke til å lære hesten eller å få hesten til å gjøre noe den ellers ikke gjør.
Ta heller tiden til hjelp og gjør ting skikkelig.Det skylder man hesten som bærer oss hele dagen og finner seg i alt vi gjør med den. Den fortjener vår tid og respekt på alle måter.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2007 :  10:32:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Håper du har sett at du har fått svar også i den andre, identiske debatten også.. Litt dumt å starte to like, så får man liksom ikke samlet temaet. Men greit nok.. Her er den andre: "Glidetøyler eller Gogue?"
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 01/07/2007 10:32:26 Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  18:47:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også en hest som HAR HATT problemer med å samle seg. Jeg ville aldri drømme om å tvinge hesten ned på tøylen, jeg vil at hesten skal ønske å strekke seg frem og ned. Har ridd med hjelpetøyler èn gang med en gang jeg fikk hesten. det var jo lettvint og greit det, men dagen etter ville ikke hesten samle seg uten hjelpetøyler! Da tenkte jeg at hjelpetøylen plutselig ikke var så mye hjelp i alikevell... Du burde få en instruktør til å hjelpe deg til å trene hesten din slik at den blir sterk nok til å gå stabilt samlet uten hjelp fra en tøyle. lykke til! Gå til toppen av siden

CamillaSE

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  19:56:37  Vis profil  Svar med kopi av melding

Her sees en hest som rides med glidetøyle! Jeg vet det er mange delte meninger om dette, men jeg kan ikke si jeg direkte er motstander av det. Den måte jeg har vært borti bruk av glidetøyle på er rett og slett HVIS hesten slår seg av, ikke når den gjør det hele tiden.
I alle de tilfellene jeg har brukt det har det vært på hester som ikke er helt stabile i feks en øvelse, og hvis den da slår seg av stopper glidetøylen den. Det er ikke snakk om å ha stramme glidetøyler når du rir, men den skal være i den lengden at det i det rette tilfelle stopper hesten. Hvis dere ser på bildene er den ikke veldig stram, kanskje litt i slakkeste laget,men det er bedre enn omvendt.

Hvis dere har en hest som konstant går med hodet opp i været, og man føler at man har bruk for hjelp, ikke bare putt på hjelpemidler for å trekke ned hodet! Da skal du vite hvordan det brukes eller få hjelp av en som kan lære deg det!;)

Hva angår gogue kan jeg ikke uttale meg, men glidetøyle kan kanskje være et fint hjelpemiddel, HVIS du kan bruke det!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  23:11:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det ser da ut som goug/chambong du har på bildet der???
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  23:24:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
glide/hjelpetøyle er når du har en ekstra tøyle som går fra gjorten, gjennom bittringer og til rytterens hånd. gouge går vel bare fra gjort til bitt? (har aldri brukt gouge og kjenner ingen som bruker det, så gjetter vel egentlig bare..) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/07/2007 :  23:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer! Og mine øyne ser bare et tøylepar på de bildene, samtidig som det ser ut som om hesten har noe ekstra over nakken = goug. Eller trenger jeg nye briller????

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.