hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få hesten til å samle seg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Få hesten til å samle seg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sniff2

Norway

Skrevet - 04/07/2007 :  15:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan får dere hesten til å samle seg?? Detaljert. Har ikkekjønt enda hvordan man gjør dette.
Kan noen forklare?

Poppit

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  15:29:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke noen veldig flink rytter, sån generelt, men slik som jeg har lært det skal man ha bevegelse i tøylen til hesten er myk og du kjenner at den ikke stritter i mot. Bevegelse vil ikke si å hale å dra, men små lirkninger med peke fingeren, bare så du så vidt kjenner at hester gir litt etter.. Det fungerer bare på hester som er trent til å gjøre det da.. xD
Men det som også er viktig når man skal sammle hesten(har jeg lært) er at den går fram og "bruker bakparten".. den skal trå godt inn under seg (det er det som er sammlignen) og bruke bakbena til framdriften, ikke dra avgårde på frambena.. hvis du skjønner.. :)
Så: Ha god fremdrift sammtidig som du lirker så vidt det er i hestens munn(lirkingen kan variere fra hest til hest og ridesenter til ridesenter..) Rådfør deg med ridelæreren din om du er usikker ;) hehe

//Poppit
Gå til toppen av siden

Poppit

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  15:30:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rettelse: lillefingeren ikke pekefingeren ;) Gå til toppen av siden

Poppit

» VIP

Skrevet - 06/07/2007 :  15:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
en ting til... lirkingen er for å få hesten til å gå på tøylen... da er det lettere å få den til å jobbe med bakparten(dvs. lirkingen er en del av sammlingen).. Lirkingen skal ta slutt med en gang du kjenner hesten har gitt etter for trykket.. :)

ps. jeg kommer sikkert til å bli frityrstekt etter dette innlegget, men de fleste ryttere har sin egen personlige "stil" når det kommer til ridningen og ting er skjeldent likt hos alle.. :)
//Poppit
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 06/07/2007 :  22:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han går til tøylen av og til og kanskje er det jeg som ubevisst har fått han til å gjøre det, og jeg ser her andre som skriver at de kjenner dette berømte "suget" når hesten jobber godt under seg og som resulterer i at den går til tøylen. Dette "suget " savner jeg å kjenne. Skjønner bare ikke hvordan jeg skal få det til. Å få han til å tråkke godt under seg. Han søker seg til tøylen i volten men ikke ellers.
Det er kanskje da jeg blir nødt til å "lirke" litt? Hadde vært flott å få kjenne dette samarbeidet med min hest.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  22:47:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Det er mye lettere for en hest å gå på tøylen på en volte enn et rett spor.
Det å få hesten på tøylen for å gjøre jobben lettere er en snarvei.
Samlingen skal gjøre at hesten går på tøylen og bærer seg.
Hvis du drar hesten ned på tøylen før du begynner å jobbe bakfra så resulterer det i at hesten blir lengre bak og mister bakparten.
Du skal på en måte gjøre ting samtidig.

Forestill deg at du krever energi bakfra som skal gå over ryggen, gjennom halsen til hodet og så i hendene dine.
Begynn med dette i rolig skritt.
Sitt godt i salen og gå med hesten.
Gi skjenkler og be den om å gå fremover og hold enten en jevn kontakt på tøylen eller lirk litt. (Kommer ann på hvordan du rir)
Sitt godt og "brems" den med sete og gi halvparader.
det skal bety - ikke fremover, men mer energi
Du må og prøve deg litt frem på hesten din og se hvor mye du kan presse han og hvordan du får han frem og igjennom
Gå til toppen av siden

sniff2

Norway

Skrevet - 13/07/2007 :  02:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar.
Jeg får prøve meg frem og se om jeg får det til da.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/07/2007 :  10:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det står veldig gode grundige forklaringer på www.sustainabledressage.com
Der står også beskrevet forskjellen på at hesten søker seg til tøylen og at den går samlet med bena innunder seg.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.