hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Glidetøyler eller Gogue?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Glidetøyler eller Gogue?
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mariie92
» VIP

Skrevet - 24/06/2007 :  17:17:49  Vis profil
Jeg har tenkt å kjøpe meg enten glidetøyler eller gogue.. Men jeg vet ikke hva som er best.. Hesten min har litt problemer med å samle seg, så de fleste jeg har pratet med sier at jeg burde kjøpe hjelpetøyler, men noen sier glidetøyler og andre sier gogue.. Jeg kommer ikke til å bruke den hver gang jeg er ute å trener dressur, men noen ganger...

Hva mener du jeg burde kjøpe? Og hvorfor det...?

Håper på svar.. =P

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2007 :  22:04:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff
Jeg er ikke noen tilhenger av gouge. Synes den blir for statisk, og stiv, og hesten har lett for å gå mot. Isåfall har du yppelige muligheter for å danne underhals. Brukes den derimot rett kan du antagelig oppnå riktig effekt, men jeg har egentlig aldri sett heldig bruk av gouge.

Glidetøylenes virkning kommer ann på rytters erfaring. Hvis rytter benytter disse riktig, har du flere dynamiske muligheter med dem, men de er igjen enklere å benytte feil, og få fullstendig statisk og spent effekt om du strammer de for mye, og ikke rir hesten gjennom samtidig.

Om man på død og liv ser noen hensikt med å ri med hjelpetøyler ville jeg heller sett på muligheten for å benytte klassiske innspenningstøyler, eller eventuelt chambon. Innsenningstøyler gir med støtte som minner om normalt tøyletak. Chambonen minner mye om en gouge, men er mer åpen (må heller ikke spennes inn for stramt). Du kan også vurdere tiedemannstøyler som er en variant av glidetøyler. Eventuelt glidetøyler, om du klarer å bruke de riktig. Du må også se dette ann i forhold til hva som egentlig er hestens problem, og hvilke erfaring du har for å takle de ulike hjelpemidlene.

Uannsett, rådfør deg med din instruktør angående dette. Ingen former for hjelpetøyler er ment for å få heste på tøylen, ned på tøylen må du dessverre ri hesten din selv. Hjelpetøyler virker heller ikke samlende, samle hesten må du gjøre selv. Hjelpetøyler er mer en hjelpende hånd for å kunne tilby hesten en mer stabil og mer støttende hånd du kan ri den til. Men hjelpetøylene kan gi deg en hjelpende effekt, og ved riktig bruk hjelpe deg med å bygge opp formen med hensikt at du på sikt selvfølgelig skal ri uten.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 24/06/2007 22:05:55 Gå til toppen av siden

MIX

Skrevet - 01/07/2007 :  14:41:50  Vis profil
Denne debatten finnes i to eksemplarer. Denne tråden er låst for videre utvikling, la debatten fortsette i den andre, som allerede har fått mer respons enn denne.

Den andre debatten:
"Glidetøyler eller Gogue?"

MIX, administrator Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Emne låst
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.