hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Glidetøyler eller Gogue?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Glidetøyler eller Gogue?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

CamillaSE

» VIP

Skrevet - 02/07/2007 :  09:49:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, tror nok bare det er du som ser feil
Det er glidetøyler som er på hesten, er nemlig meg selv som sitter oppå hesten! Men bildene er jo litt utydelige...
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 02/07/2007 :  12:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
rett under munnen på det øverste bildet ser det ut som det henger noen løkker av noe slag... hva er det for noe?

Flott hest forresten :)
Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Skrevet - 02/07/2007 :  15:16:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig i dette med å ikke bruke hjelpetøyler eller noe. Hesten må være sterk for å kunne samle seg riktig og det krever trening, ikke juks og fanteri som jeg vil kalle det. Tren heller øvelser som styrker hesten mentalt og fysisk og lær den å gå på tøylen uten noen ting annet enn vanlig hodelag og tøyler. Har du en god ridelærer vil h*n hjelpe med dette.
Hjelpetøyler og slik skjuler problemene...
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 02/07/2007 :  16:40:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Igår hadde jeg en aha opplevelse! Var ei venninne av meg som kom for å ri Raketten på ridebanen. Raketten er en fullblodsløpshest med null erfaring fra "ridemiljøet" og jeg selv er rimelig utdatert på samme område. Jeg så for meg at vi skulle bruke en eller annen form for hjelpetøyle for som navnet sier, å kunne hjelpe han i form.

Det som skjedde var at hun satte seg opp på han, etter 15 minutter går hesten min nesten helt fint til tøylen i skritt og trav. Jeg skjønte ingenting. Dette oppnådde hun kun ved å ha nok kontakt med han foran og få han til å aktivt tråkke innunder seg. Trodde ikke der var samme hesten jeg så! Fikk et helt nytt syn på det å ri på bane.

Hjelpetøyler kan sikkert være fint å bruke for de som KAN det, men jeg er fan av å prøve det "naturlige" først. Mye som kan rettes på med en dyktig rytter, før man tyr til sterkere midler!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 03/07/2007 :  15:01:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I alle de tilfellene jeg har brukt det har det vært på hester som ikke er helt stabile i feks en øvelse, og hvis den da slår seg av stopper glidetøylen den. Det er ikke snakk om å ha stramme glidetøyler når du rir, men den skal være i den lengden at det i det rette tilfelle stopper hest

Men hvis hesten slår seg av som du sier fordi den ikke er sterk nok til den enkelte øvelsen ennå, så er det vel også derfor den slår seg av ... og da bør den kanskje også får gjøre det, til den blir mer stabilt og sterk ??
Gå til toppen av siden

CamillaSE

» VIP

Skrevet - 03/07/2007 :  19:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
I alle de tilfellene jeg har brukt det har det vært på hester som ikke er helt stabile i feks en øvelse, og hvis den da slår seg av stopper glidetøylen den. Det er ikke snakk om å ha stramme glidetøyler når du rir, men den skal være i den lengden at det i det rette tilfelle stopper hest

Men hvis hesten slår seg av som du sier fordi den ikke er sterk nok til den enkelte øvelsen ennå, så er det vel også derfor den slår seg av ... og da bør den kanskje også får gjøre det, til den blir mer stabilt og sterk ??

Opprinnelig postet av summer

Altså jeg vil ikke si at det er rett i forhold til alle hester kanskje, men i mine tillfeller har det fungert veldig bra, og resultert i at glidetøylen kunne tas av uten videre poroblemer... Men det er opp til den enkelte rytter hva de ønsker, og føler at de er flinke nok til, for som sagt er det viktig at den blir brugt riktig, ellers får den feil virkning
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 04/07/2007 :  19:45:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er ok å bruke hjelpetøyler på hester hvor det vil være konstruktivt, hvor rytteren har kunnskap og et mål med denne treningen, og det skal jo på ingen måte være et tvingende hjelpemiddel.
Du skal vite hva du gjør når du tar tak i dem.

Men for ryttere uten erfaring med slike helpemidler skal det ikke brukes uten kyndig veiledning.
Da ender du til slutt garantert opp med en hest som er uvillig og stiv som en stokk.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/07/2007 :  15:50:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hjelpetøyler i hendene på folk som ikke kan bruke dem er jo galskap ... men folk som er dyktige nok til å kunne bruke dem , er vel strengt tatt ( i mine øyne ) dyktige nok til å klare seg uten også ?? Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 05/07/2007 :  16:51:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Det kommer vel ann på situasjon og hest vil jeg tro... Ooog hvilke idealer du trener etter. Nå er det jo veldig "moderne" å ikke bruke utstyr i det hele tatt (for å sette det litt på spissen), men mange ryttere vil nok se bruk av hjelpemidler på en litt annen måte en f.eks. dagens NH-entusiaster.
Jeg synes selv jeg har hatt nytte av glidetøyler nå og da på enkelte hester, men bruker ikke tøylene for å tvinge på hesten en "samling" som skrekkelig mange bruker de til.
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2007 :  21:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Det virker som de fleste her er motstandere av hjelpemidler - vi er alle forskjellige. Jeg har flere hester- som er mine - og for å forklare og kanskje oppklare litt: Den ene trener jeg med ulike typer hjelpetøyler, glidetøyler, gouge samt en innspenning som består av lange strikk med klips på ( en slags innspenning - bruker denne kun ved longering) Jeg har bøitt anbefalt å ri med sånn innimellom, spesielt på trening ( sprang/ bakke) Denne hesten kan fint hoppes bane med gouge eller hjelpetøyler - og da snakker vi ikke 60 cm. Denne hesten KAN å samle seg, men hun er for mye "spranghest" i kropen- og er ikke så veldig lett å få lagt ned i dyp form- men ikke noe problem det heller, men jeg bruker disse hjelpemidlene for å få mer utbytte av treningen. Treneren min underviser på rytterlinje- har selv ridd denne hesten i 6 år - opptil 150 - han sier jeg bør bruke hjelpetøyler eller gouge. Men selv om jeg bruker dette på den ene betyr ikke dete at de samme hjelpemidlene brukes på min andre ridehest - da tar jeg sjenkel fatt - og rir han i ettergift - men dette er en dressurhest. Jeg er motstander av hjelpetøyler- spesielt på varmblodstravere , og da tenker jeg på "de typiske" som ikke er sterke nok i overlinja - og ike glem at veldig mange travere har løpt med nesa i været i mange år, og at det er en ting de har "lært". synes heller ikke uerfarne ryttere bør bruke slike hjelpemidler, man bør være i stand til å gi etter på tøylen - og det er heller ike meninga å ri i nærmest " roll kur".

Så min konklusjon! det er liksom ikke spørsmål om hjelpetøyler eller ikke! det kommer liksom an på hvilken hest man rir, hvor god man er til å ri selv osv. Og til deg som mener at man ikke kan ri med gouge - at det er et longerinsredskap oss..det stemmer ikke! For å sitere en av mine ridelærere, hjelpemidler har vi for å bruke de ( selvsagt skal de ikke misbrukes)
Jeg synes egentlig piskbruk(pisking av hest), bruk av feil sal, for sterkt bitt osv er et større overgrep mot hesten enn å ha på en gouge....

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  23:52:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt innlegg!!!
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2007 :  19:20:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Takk for det! håper det var en liten forklaring til flere her.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2007 :  22:56:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Et veldig godt poeng.. Jeg tror at alle de som mener at hjelpetøyler er juks, og man må da klare å ri hesten på tøylen på andre måter, både har misforstått brukern av hjelpetøylenes hensikt og ikke er klar for å bruke dem ennå, nettopp av den grunn. Og jeg tror det også er veldig vanlig å komme over stadiet hvor man først snuser på tanken om at dette kanskje kan være en lur snarvei (hvor man overhodet ikke er klar), til så å bli helt anti, for så å få litt mer forståelse for hjelpen, og være klar over at ridning er så mye mer enn krøll på nakken, og hjelpetøylene ikke er annet enn en hjelp til den ridningen du alt utfører. De hverken får hesten til til å gå på tøylen, de samler den ikke, eller gir deg en rask snarvei.

I mer proffesionell bruk er det ryttere som for lengst både kan ri hesten på tøylen, kan samle den, og har gjort dette i mange, mange år som benytter seg av hjelpetøyler. Et eksempel på bruk er om man med en allerede skolert hest, som går på tøylen, går til samling, ønsker å jobbe den i en litt uvant form som den ikke er sterk nok for ennå. Med hjelpetøyler kan du oppnå en mer stabil støtte, og gjøre det enklere for hesten å finne en balanse, som videre gjør det mulig for den å bygge opp styrke i denne formen, for så å være sterk nok for bæring også uten hjelpetøyler.Hjelpetøyler er ikke noe middel som brukes over tid, og kun for hjelp. Og det er ikke sagt at man må ri med hjelpetøyler for å trene hesten i en høyere form, for mange hester vil ikke det gi særlig effekt, da det ikke er på denne måten hesten trenger hjelpen på. Dette er et eksempel, og det finnes mange. Og ennå flere eksempler, som aldri vil la seg løse med hjelpetøyler.. Og som selvfølgelig kan gjøre saken vondt verre igjen også.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.