hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "ukeplan"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "ukeplan"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  21:33:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil prøve å få meg en fast ukeplan som jeg skal følge når det gjelder meg og hesten min, men prøblemet er at jeg trenger litt hjelp til å sette den opp

Jeg vil at hesten skal ha fri 2 ganger i uken, passer fint på tirsdag og fredag.... Jeg vil ha med kondisjonstrening, sprang, muskelbygging og bare tur... Men hvilken rekkefølge burde jeg ha dette i? Da muskel og kondisjonstrening kan være slitsomt og hesten har lett for å bli stiv neste dag, så kansje jeg ikke burde ri så hardt neste dag?

Kan noen hjelpe meg med å sette opp en uke plan??

Hvis det er nødvendig å vite noe om formen hans så kommer det nå
Hesten er en varmblods og er ti år gammel... frisk og rask... men har lett for å bli stiv...

Amante_del_caballo

Norway

Skrevet - 14/05/2007 :  21:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmante_del_caballo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmante_del_caballo  Svar med kopi av melding
Vel, du burde ikke ha sprang mer enn 2 dager i uken og dressur ikke mer enn 3.

Og du burde ha det variert så du trenger ikke å ha f.eks. 2 dager etter hverandre med dressur. Og når du har sprang så kan du godt legge inn noen dressur øvelser.

"Don't spur a willing horse" - english adage - http://kevan.org/brain.cgi?SunnyShogun Gå til toppen av siden

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 14/05/2007 :  22:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og du burde ha det variert så du trenger ikke å ha f.eks. 2 dager etter hverandre med dressur. Og når du har sprang så kan du godt legge inn noen dressur øvelser.

Opprinnelig postet av Amante_del_caballo

Han er ikke så glad i å hoppe så vil å ikke trene sprang mer enn 1 gang i uka tror jeg...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 14/05/2007 :  22:51:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes egentlig ikke det er så lurt og sette opp en plan på en uke jeg, det er så fort gjort og putte inn altfor mye på disse fem dagene det da blir .. hva med heller tenke på hva du vil trene på , og ta det litt spredt utover ? Fryktelig dumt og planlegge en type trening som trenger mye energi , en dag som hesten overhodet ikke er klar for det ... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 15/05/2007 :  10:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
det som jeg hadde gjort var

Mandag: Tur
Tirsdag: Fri
Onsdag: Kondisjon
Torsdag: Tur
Fredag: Fri
Lørdag: Sprang
Søndag: Dressur/Muskelbyggende

Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2007 :  13:46:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det som jeg hadde gjort var

Mandag: Tur
Tirsdag: Fri
Onsdag: Kondisjon
Torsdag: Tur
Fredag: Fri
Lørdag: Sprang
Søndag: Dressur/Muskelbyggende

Opprinnelig postet av mariogmariaka

Eg og!

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 16/05/2007 :  22:35:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Amante_del_caballo

En hest kan heeelt fint gå dressur mer enn 3 dager i uka. Min går 4-5 dager i uka dressur, og hun er alltid positiv til det, og fin.
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 17/05/2007 :  11:18:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du ønsker en plan, kan det kanskje være lurt å lage en plan som går over litt lengre tid?

Da kan du jo bruke flesteparten av dagene til dressur og tur, legge inn litt sprang(f.eks gymnastikkhopping, løshopping, og annen hopping som du ønsker det), bomarbeid, longering, tømmekjøring o.l

Det er så masse fint arbeid det går an å legge inn innimellom slik at hesten får ulike oppgaver.

Sånn vil i hvertfall jeg tenke når jeg skal sette opp treningsplan for min hest.

Jeg er heller ingen sprangrytter, men man trenger ikke å hoppe høyt:)

Lykke til, håper dere finner noe som passer dere:)
Gå til toppen av siden

Træthaug

Skrevet - 11/06/2007 :  18:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville satt meg et mål, og funnet ut hva som trengs av trening for å nå det målet.
Jo mer du rir, des mer finner du ut av hva du må trene på.

Men i dressurridningen, ikke bare ri på volte, ri en del andre øvelser, feks midlinjer, overganger, sjenkelvikninger, versader osv.
For en del spesialiserer seg på volter, men hvor mye av et dressurprogram er liksom dette??
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 12/06/2007 :  08:22:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, hvis du skulle lage ne plan over hva du skal gjøre på hvilke dager, så lag planen for en eller to mnd! Ikke gjør det slik at hver mandag så tar du sprang og tirsdag tur osv osv.. Ulempen er at hesten etterhvet kommer inn i en vanesituasjon, som gjør ting kjedelig for den fordi han vet hva som kommer til å skje.. Selv setter jeg meg mål dag per dag, tenker evt frem ett par dager hele tiden, men avgjør ingenting før dagen med hest er over å jeg vet om alt som hendte i dag. Var hun spesielt flink så fikk hun kanskje fri i morgen!? Sånn tenker jeg, å da er det dumt å ha en plan som skriker at du egentlig skal ha hardtrening neste dag... Xp Det er jo noen ulemper...
Men løkke te med hesten din, han så fin ut forresten =)

Men jeg ser jo at du vet hva du vil trene på, så hvorfor ikke skrive opp hva du har trent på ETTERPÅ? Bestem deg føre, mens du leier hesten inn eller no, se ossen han oppfører seg, slapp og varmt ute eller er han frisk å opplakt for en skikkelig arbeidsøkt!? Vikig at hesten også har et ord med i spillet, tross alt han du skal jobbe smmen med så :p Å ingenting er værre enn å jobbe sammen med en som overhode ikke er interresert i det nettopp den dagen..
Der har du min mening, jeg kommer med ulempene, men det er jo posetive ting også, må bare veie det opp etter va du mener =)
Gå til toppen av siden

IngvildK

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2007 :  02:12:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten din har lett for å bli stiv ville jeg jobbet mye løsgjørende. Ville begynt i skritt, tatt det rolig, og etterhvert som hesten ble mykere i kroppen gått videre til trav.

Ellers sier jeg som de over; se an hesten, og lag deg heller mål for lengre tider enn å sette opp ei fast uke.

Lykke til :)

Ingvild, Geni og Embla Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 23/06/2007 :  23:19:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen her som har spilt piano?

I så fall vet man hvordan det er å komme til pianolæreren uten å ha øvd. Man sliter med de samme tingene som forrige uke, og kommer neste ikke videre. Det er ganske demotiverende, og slike pianoelever slutter gjerne ganske snart.

Slik er det for hester og. Legger man opp en treningsplan med banetrening, bør man trene mer enn 1-2 dager i uken dressur, slik at hest og rytter har sjans til å ha fremgang. Skal man ha merkbar fremgang, bør man ri 3-4 dager banetrening (dressur og evt sprang), og helst med hjelp fra en trener minst en gang i uken. Da kan man lage et treningsopplegg som gir både hest og rytter fremgang, positive aha-opplevelser, og dermed motiavsjon.

Det er selvfølgelig ingen hester som tar skade av å gå på banen 1-2 dager i uken. Men da må man bare være klar over at det kan gå lengre perioder uten at man egentlig merker noen forskjell, være fornøyd med den situasjonen, og heller prioritere turridningen. Men ønsker man for eksempel å hoppe bør man absolutt få orden på de grunnleggende tingene, som lydighet, grunnleggende overganger og ettergift. Det kan man ikke regne med å få til hvis man rir kun 1 dag på banen i tillegg til sprangtrening.
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2007 :  22:05:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
når du sier tur, mener du rolige daffeturer eller turer der hesten får løpt litt, og blir litt varm og svett? jeg trener kondis på tur, maks en dag i uka, og så rir jeg ofte en roligere tur, for å riste løs på lange tøyler og kose oss :)

har ikke noe ukeplan, men heller en plan over hva vi skal gjøre dagen etter sånn og sånn trening...
i vår la jeg opp planen min etter når jeg hadde sprangtrening, og hva jeg gjorde før stevner.

hvis det var sprangtrening onsdag, og ikke stevne til helgen ble planen stort sett slik:
man: grundig jobbing i dressur/bakkearbeid; -jobb med løsgjøring over rygg og bakbeinsaktivitet, - flytte seg for sjenkel, - få han til å slappe av i sideførende øvelser og holde en gjevn støtte i bittet, - avslutt med trav i lang, dyp form på volter og åttetall, og en liten skrittetur på 20-30 min.
tirs: helt lett oppvarming, volter og åttetall i lang, dyp form, mye jobbing i skritt og generelt løsgjørende arbeid i maks 30 min.
ons: sprangtrening for trener.
tors: tur, alle gangarter, løse tøyler og ikke noe press på form eller samling. gjennomvarm og litt svett, men presser ikke opp pulsen/pusten.
fre: Dressur/bakkearb, lettere "krav" til form enn mandag, men mye av det samme, bare kortere økt. mye løsgjørende i dyp form. ikke så krevende øvelser.
lør: lang tur, gjerne til travbanen og rir noen korte, raske intervall, og noen lange, rolige gallopintervall begge veier. ikke noe jobbing i form, løse tøyler og ikke noe stress. rir gjerne i bakker/kupert terreng, lange turer i skog eller langs grusveier. men varierer hvor hardt etter hesten da, er han sprek og glad får han løpe i sitt tempo, vis han kjennes tung og seig, blir det ikke kondis trening denne uka..
søn: fri, eller longerer litt, eller rir litt barbak og koser oss. hvis rolig lør, lett dressur eller bommarbeid/lett sprang :)

hvis jeg skal på stevne lør/søn, blir man, tirs og ons samme som over, og tors; litt løsgjørende på bane i alle gangarter, og en skritte/trave tur på løse tøyler.
fre: fri hvis stevne lør, og helt lett løsgjørende i maks 15-20 min, og en lang skrittetur på 20-30 min vis stevne søn.
vis stevne fre, blir torsdag fri.

han står selvfølgelig ute i stor luftegård/beite hver dag, og rister løs der, så stiv blir han ikke av å få fri etter sprangtrening/stevner. nå står han ute 24/7 og er så myk og go uansett hva vi gjør..
mandagene etter stevner blir det lange rolige daffeturer uten krav til form/samling, vi bare daffer rundt i skritt, trav og rolig gallop og rister løs etter hoppingen :)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/06/2007 :  09:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om turspørsmålet var til meg, men svarer uansett :)

Jeg synes kondistur er kjempebra. Man må naturligvis balansere treningen i løpet av uken uansett hva man gjør. Rir man hardt på banen, bør man kanskje ri rolig på tur. Rir man hardt på tur, rir man rolig på banen dagen etter.

Jeg mener at en voksen hest godt kan bli ridd hver dag, men variert, og variert intensivitet. For meg som trener mye dressur, blir gjerne turdagene fridager, både for meg og hesten. Altså rir jeg aldri hardt, men jeg kan gjerne både trave og galoppere litt. Jeg har unghest nå, og hun har helt fri ca. 2 dager i uken. Men den hesten jeg hadde før var voksen. Han gikk 2 dager på tur og 5 dager på banen på en uke, og hadde nesten aldri helt fri. Turene var rolige, baneridningen noen dager intensivt, noen dager rolig. Det fungerte bra på han.
Gå til toppen av siden

Poppit

» VIP

Skrevet - 30/06/2007 :  22:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et lite tipps som jeg fikk fra en veldig flink ridelærer.
Siterer: ".. Det er bedre å ri/trene en hest rolig dagen etter et stevne slik at den får ut all melkesyren av musklene og heller gi den fri den andre dagen etter stevne enn å gi den fri dagen etter stevne når den er stiv og støl... Treningen kan være en leietur med skritt og rolig trav eller litt longering i rolig tempo som 'forbereder' den på fri-dagen.."
Jeg synes det er et velig bra tipps som jeg selv har brukt to ganger.. fungerer veldig bra for meg..

//Poppit
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/07/2007 :  11:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har et lite tipps som jeg fikk fra en veldig flink ridelærer.
Siterer: ".. Det er bedre å ri/trene en hest rolig dagen etter et stevne slik at den får ut all melkesyren av musklene og heller gi den fri den andre dagen etter stevne enn å gi den fri dagen etter stevne når den er stiv og støl...
Opprinnelig postet av Poppit

Dette har jeg også god erfaring med. Det er naturligvis forskjell på hester, men de fleste hester blir jo litt våkne og kanskje litt spente når de er på stevne, og rir man flere klasser man de jo bli litt ømme i musklaturen også. Og da kan de gjerne bli litt støle dagen etter. Jeg pleier å ri en rolig økt dagen etter stevne, og så gjerne en fridag etter det.

Jeg har bare ridd dressurstevner, og jeg pleier alltid å ri noen minutter i rolig trav og galopp etter at jeg har ridd programmet, for å få ut eventuelle spenninger etter programridningen. Målet er da at hesten skal slappe av i hele kroppen før jeg setter den på stallen igjen, evt på henger.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.