hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Feil Avl???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Feil Avl???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  23:20:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg ser på dagens fjordhestavl og spør meg selv... Hvorfor avles det på hester med både dårlig lynne, og som er lite harmonisk bygget??? Jeg får inntrykk av at jo kortere halser, lengre rygger, kortere ben og tråkkere personlighet, jo bedre! Kan noen bekrefte/avkrefte teoriene mine??? Ja, det fins lette og fine fjordinger, har to selv, men jeg ser jo hvordan førstepremiedyrene ser ut!!! Pene og flotte, så klart, men med feil kroppsbygning??? Fortsetter det slik vil fjordhesten tape enda mer popularitet, fordi akkurat kroppsbygningen hindrer for mye...

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  23:52:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Uten å være for "inne" i fjordhestavl så har jeg sett litt av det samme. De skal avle hester for ridning - men avler dem med "stuttbutt" hals som ikke er spesielt forenlig med dressurholdning i hvertfall.

Men fjording avles vel i to typer; ridehest og brukshest (gamle typen). Kanskje det dukker opp et skille en gang i fremtiden a la døl og kaldblods.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

libban

» VIP

Skrevet - 02/01/2004 :  01:13:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelibban  Svar med kopi av melding
Jeg synes fjordhestavlen er på rett spor, avlen begynner å rettes mot det hesten brukes mest til, nemlig til konkurranse- og hobbybruk i ridning og kjøring. Men det går fryktelig sakte... Dette er et tradisjonspreget område, der mange gamle normer og meninger henger igjen, men særlig de siste par årene har det vært endel nytenkning.

Noe som bekymrer meg er den utstrakte bruken av unge hingster. Særlig siden 3-års spisshingster de siste 10 årene har ca 50% avkåringsgrad ved neste utstilling! Da er det lotto hvor vidt man får et avkom etter en 0. premie hingst... Hingsten ser nok pen ut, og viser gode bevegelser, men man vet ennå ikke om den kommer til å utvikle seg positivt videre, eller om den fører positive egenskaper videre til avkommene. Noe bruk må det jo være av de unge hingstene for å oppnå avkomsinformasjon, men dersom jeg skulle hatt føll/unghest, ville jeg at denne skulle vært etter en god brukshest som har avlet gode brukshester eksteriørmessig og bra bevegelser...

Her bør man ta et lite skråblikk over til f.eks. islandshestavlen. Her har hingstene avlsverdi basert på gangarter og rideegenskaper. På dette området har jo fjordhestavlen tatt et stort skritt i riktig retning ved å ha utvida bruksprøver, selv om jeg ennå ikke synes gjennomføringen og vektleggingen av denne er helt patent. Det er forbedringpotensiale her også.

Noe jeg synes er en uting er hingster som kåres med vesentlig vektlegging på stamme... Det står i avlsplanen at ingen egenskap skal stå over en annen, dersom noe er for dårlig skal den ikke kåres. Så dersom en hingst har ekstremt gode bevegelser blir denne avslått hvis den ikke har bra nok ekstreriør. Men har hingsten en sjelden stamme, da er det greit å overse at den ikke er bra nok ellers. Kan ikke helt finne fornuften i det, da tyder det vel på at den stammen ikke er så mye å ta spesielt vare på, hvis den ikke gir nok bra avkom til å være tilstrekkelig representert... Det er vel sikkert ulike årsaker til at stammen vektlegges, men uansett synes jeg ikke det forsvarer at en svak hingst skal kåres, vi har da nok hingster å velge i?

Huff, dette ble langt, og jeg har bare sagt en brøkdel av det som gnager meg Det er mange meninger og mye å ta hensyn til når man reviderer avlsplanen for fjordhest, men som deg håper jeg det vil satses fullt og helt på en god brukshest med bevegelser og godt lynne fremover
Hilsen Lisbeth/libban
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/01/2004 :  01:56:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Er ikke så veldig "inne i Fjordhestavl",men ser selvfølgelig både utviklingen der og med andre raser,og det avles mye for utseende, mer enn bruk og holdbarhet.

Personlig foretrekker jeg de edle fjordingene,for da er blt. halsen "stretcha" litt så da går det lettere å bli gjenomridd.

Den grovere typen er også fin,men egner seg vel best til kjøring og "lettere" dressur/sprang ridning.

Man får vel også bli flinkere/mer kritisk til valg av hest, og til hva den skal brukes til. Sette seg litt inn i anatomien til hesten og generell fysikk mot bruken.
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 05/01/2004 :  15:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Eg kan ikkje mye om fjordhestavl, men syns ikkje ein kan kalla dei feil å avla på fjordingane av den tradisjonsrike typen. frå gamalt av var det om å gjera å få fram gode brukshestar. som kunne koma seg fram kvar som helst, dra tunge lass og vera bonden sin "traktor". no er jo hestekulturen heilt anleis, hobby og ridning tek over.

Avlen vil nok retta seg meir og meir etter det, men vi må ikkje gløyma å ta vare på urhesten vår inni det heila heller.
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 05/01/2004 :  15:34:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
meeen..... har hørt at antall fjordingbedekkingar har gått mye ned... så kanskje den "nye" fjordingen med eit breiare bruksområde blir redningen for rasen.....

norge må ta godt vare på rasen i allefall... alt for mange negative fordomar ute å går om fjordingen...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  15:49:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
http://www.hest.no/debate/index.html?func=debate&sub_func=reply_form&id=1850

Flere meninger....

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Knut

Skrevet - 20/08/2005 :  21:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo, jeg driver oppdrett på to fjordhopper og forsøker å avle gode ridedyr. Men jeg rir ikke så mye selv, og er helt avhengig av brukernes dom for valg av avlsdyr. Mye av det dere skriver her på temaet "feil avl???" interesserer meg mye. Jeg pusler selv med lignende tanker.

Jeg har opprettet ei gruppe på Yahoo for oppdrettere og interesserte av fjordhest som vil diskutere alternativ fjordhestavl.

Håper der å skape et forum som fritt kan utveksle opplysninger og informasjon om realitetene slik de oppleves av en oppdretter eller moderne bruker. Det har vi ikke i dag foruten ved treff på utstillinger og lignende. Egne erfaringer, opplevelser og meninger er kanskje mer relevant informasjon for andre oppdrettere enn den manipulerte informasjonen som er tilgjengelig gjennom offisielle kanaler. Men vi mangler et fritt og uforpliktende forum for å utveksle slike opplysninger. Med dagens digitale hverdag kan vi lett hjelpe hverandre med oppdaterte bilder av hingstene, bilder av avkom, hopper og avlskombinasjoner. Meninger om hvordan hingstene preger når de brukes på de forskjellige hoppelinjene, vil være svært attraktivt. Temaet bør være omtrent der det er blant brukere og hoppeeiere på en utstilling eller et slipp.

Velkommen alle interesserte til http://uk.groups.yahoo.com/group/fha/

Vennlig hilsen
Knut Bjerva (Barfothest:o)
Gå til toppen av siden

Tynan_Flight

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  22:17:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg Elizabeth!! Det blir helt feil avling på de nå til dags!!!
Men ikke så mye å gjøre
Har selv en fjordhoppe..
Klem...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  22:56:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Gamalt emne dette, men det kan jo friskast opp igjen det.

Eg meiner avlen på fjording så absolutt er inne på rett spor. Vi skal ikkje avle fram ein "gul sportsponni" heller. Det er viktig synest eg å bevare det rette fjordhestpreget for ellers kan man likegodt kjøpe seg ein anna hest. Derfor tar det tid å få fram betre bevegelser og lettare kroppsbygning.

Men ser man f.eks på resultater frå NM Fjordhest i år spesielt på dressuren så er ikkje dei øverste fjordingane der nokre lette og smekre typer. Men dei har bevegelser. Der er vi inne på noko viktig. Men dog bevegelser som er svært gode til dressur er ikkje alltid like gode når man skal ta denne hesten med seg og klartre i ulendt terreng. Da er vel fjordingen med middels bevegelser kanskje den beste.

Skal vi virkelig la fjordingen miste denne funksjonen. Eg har ikkje lyst til det sjølv om eg primært har fjordingen min for å starte i dressur. Og ja eg har sånn sett ein forholdvis edel type, men den har samtidig bevart sitt rasepreg. Den er svært rasetypisk i følge dommerne.

Redigert av - Lucinda: den 21/08/2005 22:56:51 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  14:05:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke slik at den OPPBRINELIGE fjordiner var en lettbygget, smekker ridehest da? Og at den senere ble avlet grov og tung (og stygg. Beklager men tykk, kort hals, lang rygg og korte bein er søtt på dachshunder, ikke hester ) ?

Så på sett og vis er det vel kanskje den smerke ridehesttypen som faktisk ER den tradisjonsrike/oppbrinelige?

Selv synes jeg de burde avle den mer høyreist og langbeint ihvertfall.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  15:03:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vist man ser på fjordingane som er avla i kjerneområdet for fjordhest, nemleg Nordfjord så ser man for det meste høgreiste og langbeinte fjordinger. Det er ut i frå dette eg meiner att avlen faktisk er på rett vei.

Man må også tenke på att fjordingen lett blir tjukk og med stor vom når den har mykje føl og av att den går på beitet. Det er da lett å tru att fjordingen man ser er tung og grov, uten att den er det. Snakker av erfaring her.

Dessuten står det i avlsplanen att man ønsker ein lettare type med litt lengre smekrare hals. Korleis kan man da påstå att man ikkje er på rett vei. Det tar tid gjere slike endringer. Det må gå over tid ellers ødelegger man preget på fjordingen. Og gjør man det så har man ødelagt hesterasen. Ser man på fjordingane i f.eks Tyskland og Belgia så er i allefall mange av desse stygge. Lange tunge hoder f.eks. Det er ikkje lenger ein fjording, men ein gul hest/ponni.

Etter min meining så skal man være forsiktig med å gjøre fjordingen for stor også. Ponnigrensa er 148 cm. Fjordingen er ein flott køyreponni, men veit ikkje om den like lett blir ein like god køyrehest i konkurranse samanheng.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  15:20:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det ikke slik at den OPPBRINELIGE fjordiner var en lettbygget, smekker ridehest da? Og at den senere ble avlet grov og tung (og stygg. Beklager men tykk, kort hals, lang rygg og korte bein er søtt på dachshunder, ikke hester ) ?

Så på sett og vis er det vel kanskje den smerke ridehesttypen som faktisk ER den tradisjonsrike/oppbrinelige?

Selv synes jeg de burde avle den mer høyreist og langbeint ihvertfall.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Her er min isåfall stygge tyngrebyggede fjordhest!

http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=54&galleri=show&side=22

Som i sin tid gikk LA og hoppet over 110..
Syns uttalsen din her var direkte useriøs og barnslig! Du kunne likesågodt ha sagt rett ut til meg at hesten min er stygg, fordi hun er av en kraftig type med grov hals og har ingen fullblodsbein! hoppa mi er faktisk 2.premiert! Og har utmerket seg som konkurransehest i sine dager!!!

Hun er av den typisk "tyngre" fjordhest typen som vi hadde i eldre dager.. Hvis det med tiden skal avles bort alle fjordhester av den tyngre typen, skal jeg aldri mer ha fjordhest! Det er nå sikkert å visst! Som Lucinda sier, hvorfor skal vi avle frem gulesportshester??
Da har vi jo sportsponnier og andre lettere typer til! Man ødelegger jo rasen dersom det skal KUN avles frem lettbygde hester, til slutt skal man vel kvitte seg med dens blakke farger og ålen over ryggen!

...

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  15:30:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes en mellomting mellom kraftige trekkhesttyper og fullblodstypede sportsponnier. Fjordingen som vi kjenner den i dag er jo ofte ekstremt framtung og dårlig egnet til samlet ridning f.eks. En lettere hestetype (ikke fullblodstype, men lettere enn de tunge fjordingene man ser i dag) ville nok gjort rasen bedre egnet til samlet ridning (og dermed mer populær kanskje?) Det er ikke snakk om å ødelegge fjordingen.. rasepreget vil man sikkert ikke miste.. håper jeg. Men å forbedre den litt (ihvertfall ridehesttypen) tror jeg ikke hadde vært så fryktelig dumt.

Og jeg vil gjerne ha et svar på det jeg spurte om: Er ikke fjordingen fra gammelt av egentlig en lettbygd ridehest? (som på et eller annet tidspunkt ble avlet tung og grov?)
Mener tydelig at jeg har hørt/lest dette noe sted.

Og uansett, om det ikke skulle stemme, så tviler jeg på at fjordingen mister preget sitt bare fordi man vil a den litt mere smekker og langbeint.

Selv synes jeg fjordingen er en utrolig flott hesterase, men jeg liker ikke den framtunge, kortbeinte typen mange av de har. Jeg vil ha en hest som kan samles skikkelig (ikke nødvendigvis fordi jeg vil ri dressur/sprang og konkurere osv) ... en ridehest bør kunne samles ordentlig. Og det ER vanskeligere å samle en lang, framtung hest enn en kort, høyreist en. Slik er det jo bare. :)

Igjen, jeg skulle likt å vist hvordan fjordingen oppbrinelig var. Har sett noen gamle malerier osv av noen ordentlig flotte fjordinger (med ryttere på ryggen) som faktisk var langt smekrere enn den typen vi har i dag.

Det fine med fjordingen; den spesielle fargen, hardførheten, fonuft/kald i hodet og de mange bruksområdene blir nok ikke ødelagt selvom man former den til en mere høyreist og langbeint type. Det er jo ikke snakk om å lage en gul fullblodshest her !

Redigert av - Skogstroll den 22/08/2005 15:32:52 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  15:51:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det finnes en mellomting mellom kraftige trekkhesttyper og fullblodstypede sportsponnier. Fjordingen som vi kjenner den i dag er jo ofte ekstremt framtung og dårlig egnet til samlet ridning f.eks. En lettere hestetype (ikke fullblodstype, men lettere enn de tunge fjordingene man ser i dag) ville nok gjort rasen bedre egnet til samlet ridning (og dermed mer populær kanskje?) Det er ikke snakk om å ødelegge fjordingen.. rasepreget vil man sikkert ikke miste.. håper jeg. Men å forbedre den litt (ihvertfall ridehesttypen) tror jeg ikke hadde vært så fryktelig dumt.

Og jeg vil gjerne ha et svar på det jeg spurte om: Er ikke fjordingen fra gammelt av egentlig en lettbygd ridehest? (som på et eller annet tidspunkt ble avlet tung og grov?)
Mener tydelig at jeg har hørt/lest dette noe sted.

Og uansett, om det ikke skulle stemme, så tviler jeg på at fjordingen mister preget sitt bare fordi man vil a den litt mere smekker og langbeint.

Selv synes jeg fjordingen er en utrolig flott hesterase, men jeg liker ikke den framtunge, kortbeinte typen mange av de har. Jeg vil ha en hest som kan samles skikkelig (ikke nødvendigvis fordi jeg vil ri dressur/sprang og konkurere osv) ... en ridehest bør kunne samles ordentlig. Og det ER vanskeligere å samle en lang, framtung hest enn en kort, høyreist en. Slik er det jo bare. :)

Igjen, jeg skulle likt å vist hvordan fjordingen oppbrinelig var. Har sett noen gamle malerier osv av noen ordentlig flotte fjordinger (med ryttere på ryggen) som faktisk var langt smekrere enn den typen vi har i dag.

Det fine med fjordingen; den spesielle fargen, hardførheten, fonuft/kald i hodet og de mange bruksområdene blir nok ikke ødelagt selvom man former den til en mere høyreist og langbeint type. Det er jo ikke snakk om å lage en gul fullblodshest her !

Opprinnelig postet av BabyLunah

Men det jeg ikke helt skjønner, hvis en vil bare ha en fjordhest som skal kunne gå som en fullblods på dressurbanen, hvorfor ser en seg ikke ut etter en fullblods da? Fjordhester er generelt ikke egnet for de høyeste klassene og dressur. Det er slik det har vært i alle år. De må da absolutt være noe av de beste hestene man kan få i litt lavere og middels klasser i de forskjellige grenene, de snur jo på en femmer i sprangen! Istedet for å måtte ta laange svinger som de andre langbeinte hestene må.

Hvorvidt fjordhesten var mye lettere før, tør jeg ikke å svare helt sikker på. MEN; i gamle dager ble den jo for det meste brukt som ploghest og arbeidshest, da ville en lett ridehest type være meget upraktisk for rasen, i tillegg ble den jo brukt som fremkostmiddel her i landet.

Vil man ha en lettbygd fjordhest, kan en likesågodt anskaffe seg en Henson(blanding av fjordhest og fullblods)! For den fjordingens typiske rasepreg syns jeg vi bør bevare!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  16:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå tror jeg du må lese litt nøyere hva jeg skriver her ;)

Det at man vil ha en hest man kan samle betyr ikke at man vil ha en fullblodshest, ri dressur på høyt plan (eller i det hele tatt ri engelsk ridning). Det betyr rett og slett at man vil ha en hest som kan samle seg litt bedre enn det en lang, kortbeint hest med kort hals kan.

I gamle dager ble den brukt som bloghest ja. Men det var jo også en tid FØR "gamledager". Selv mener jeg å ha hørt at det var andre hestetyper/okser som tok seg av gårdsarbeidet og at fjordingen var stashesten.
Men det kan jo være godt mulig jeg tar feil der.

"Vil man ha en lettbygd fjordhest, kan en likesågodt anskaffe seg en Henson"
Nå vet ikke jeg hvordan akkurat en slik krysning vil se ut. Men personlig kunne jeg tenke meg en FJORDING, bare en litt mer ridbar en. :)

Hvis fjordingens typiske rasepreg er å være langrygga, ha kort hals, gå på forparten og ha korte bein, ja da kan jeg skjønne hvorfor en høyreist og langbeint fjording vil "ødelegge"...
Slik er det dog ikke i mitt hodet. I mine øyne er fjordingensrasepreg følgende: En fornuftig og kraftig bygget (kraftig bygget er ikke ensbetydende med lang rygg og korte bein og hals. Man finner kraftige, høyreiste hester med kort rygg og lange bein.), hardfør hest som kan brukes til det meste. (og fjordingfargen er jo også et viktig kjennetegn selvsagt.. )

Det å gi den en litt mere "ridevennlig" bygning behøver slettes ikke å bety at man lager en helt annen slags hest.. Den gode gamle fjordingen vil vi jo selvsagt bevare, men siden mange av dem i dag brukes til ridning synes jeg det bør være mulig å ihvertfall utvikle en ridehesttype av rasen. Fremdeles kraftig bygget, fremdeles hardfør og fremdeles med fjordingfarger osv, men med litt kortere rygg og lengre hals og bein.

Det er stor forskjell på en tungbygga fjording og en fullblodshest, og det bør absolutt være mulig å forbedre fjordingen uten å ende opp med en fulllbodslignende, gul hest.

Redigert av - Skogstroll den 22/08/2005 16:02:32 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.