hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Feil Avl???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Feil Avl???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  16:17:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Babylunah eg har høyrt det blitt sagt att den opprinnelige fjordingen er meir lik den vi har i dag, enn den tidlegare tunge typen.

Dersom du synest fleirtallet av dagens fjordinger er tunge og grove meiner eg oppriktig talt att du ikkje har sett så veldig mange fjordinger. Har du f.eks vore på dei siste års NM Fjordhest og sett.

Dessuten kan du gjerne kikke litt rundt på bilder frå årets NM og det ligger filmer ein plass på debatten her. Skal leite desse opp. Da ser du f.eks att danske Athos som fekk 70% i LA klassane under NM i år av samtlige dommere han er absolut ikkje av den edle smekre typen. Eg vil sei att det har langt meir å sei att bevegelsane er gode.

Redigert av - Lucinda: den 22/08/2005 16:22:30 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  16:18:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes nå godt de kunne blitt enda litt mere langbeinte jeg da men.

Men jada, det finnes gode fjordinger, jeg har aldri sagt noe annet eller . =)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  16:36:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Babylunah

vil gjerne høyre din meining om desse fjordingane her. Langbeinte eller ikkje osv.

Dalargutt 1 pr hingst

Sofin kåra 3 åring

Fiskarguten 3 pr hingst

Siri Hero, stått i kvalitet som unghest, beste treårs hoppe

Myrimann Nordgard, vallak

NB det er også litt forskjell på utstillingsform og konkurranseform. Hsuk på det når du ser på bildene.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  17:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt lange i ryggen iforhold til beina.. Og litt korte i halsen. Men absolutt ikke av de dårligere fjordingene jeg har sett :)

Er det bare meg som mener fjordingen bør avles lettere altså ? (siden det er jeg som får all "oppmerksomheten" :S )
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/08/2005 :  22:37:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Babylunah

som eg har sagt tidlegare. Eg synest avlen er på rett vei. Da meiner eg sjølvsagt att den ikkje er kommet dit den skal, men det som ligger i ordet. den er på rett vei.

Ting tar tid. man får ikkje lenger hals på fjordingen på ein deg, eit døgn eit år, eller 2. Det tar tid. Nettopp fordi man ikkje skal fjerne preget på fjordingen. Da klan man ikkje berre ta den hesten med lengste og beste hals dersom det andre på hesten ikkje er bra. Man må sjå heilheten i det. Det synest eg dei gjer. Det er hingsteutstillinga på Nordfjordeid det kvart år blir avgjort rettningen på avlen. Der blir hingstane kåra og legger grunnlaget for fjordhestavlen vidare. Dommerne må plukke ut dei beste av dei som møter på Eid. Da er det ikkje hjelp i att vi syntest denn og den hesten kunne vore kåra for den var høg og hadde lang hals osv dersom f.eks beina ikkje er bra eller preget på hesten ikkje er bra. Hodet på fjordingen er meget viktig når man skal ha fram det rette fjordhestpreget. Store auger, lite hode. Hodet skal ikkje være tungt og stort og langt.

Det er dette som mykje har skjedd utenlands. Fjordingen mister preget sitt fordi dette har komt langt bak i prioriteringane.

Dei danske fjordingane f.eks har ofte noko tungt hode, men er også ellers grove i halsen og kroppen. Men bevegelser er dei flinke til å avle.

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 23/08/2005 :  08:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes de fjordingene var kjempefine, spesielt Sofin likte jeg=) men nå er jo jeg evig fjordhestfan også da....myrimann hadde en veldig fin hals syns jeg=) Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  14:09:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Fjordingavlen er på helt riktig vei for å få frem en bedre ridehest. Selv er jeg fan av de litt kraftige med ikke så altfor lang hals, heller noe kort. Av en eller annen grunn syns jeg de er bedre å ri så lenge de har bra bevegelser da.

Noe jeg har lagt merke til med sånne hesten er at de ofte setter bakparten bedre under seg helt naturlig enn det de lettere typene fjording gjør. Kanskje jeg tar helt feil her eller?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/08/2005 :  14:53:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fjordingavlen er på helt riktig vei for å få frem en bedre ridehest. Selv er jeg fan av de litt kraftige med ikke så altfor lang hals, heller noe kort. Av en eller annen grunn syns jeg de er bedre å ri så lenge de har bra bevegelser da.

Noe jeg har lagt merke til med sånne hesten er at de ofte setter bakparten bedre under seg helt naturlig enn det de lettere typene fjording gjør. Kanskje jeg tar helt feil her eller?

Opprinnelig postet av Wendy-J

Nei har gjort til dels dei samme erfaringane eg også. Som eg har sagt tidlegare så trur eg bevegelsane er viktigare å få gode.

Gå til toppen av siden

**rebecca**

» VIP

Skrevet - 24/08/2005 :  16:42:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror egentlig de som kjøper fjording er spesielt interrisserte hestefolk,pga fjordingens korte hals er den jo ikke spesielt egnet til dressur,og pga av dens (oftest) tunge kropp,egner den seg heller ikke til sprang,derfor blir det nok bare folk som virkelig liker fjordinger, og som vil kjøre eller drive litt hobbyridning som skaffer seg fjording. jeg tror fjordingoppdretterne vil ha de slik for de liker dem slik!og det er bra,skal d være fjording så skal det være fjording! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  17:27:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg tror egentlig de som kjøper fjording er spesielt interrisserte hestefolk,pga fjordingens korte hals er den jo ikke spesielt egnet til dressur,og pga av dens (oftest) tunge kropp,egner den seg heller ikke til sprang,derfor blir det nok bare folk som virkelig liker fjordinger, og som vil kjøre eller drive litt hobbyridning som skaffer seg fjording. jeg tror fjordingoppdretterne vil ha de slik for de liker dem slik!og det er bra,skal d være fjording så skal det være fjording!

Opprinnelig postet av **rebecca**

Da trur eg ikkje att du følger så mykje med på fjordhestfronten.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2005 :  18:15:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte min fjording for først og fremst ha en god turhest, men også for å ha en GOD konkurranse hest til å konkurrere med i de lave klassene innenfor sprang og dressur. Kjøring er er jo også ypperlige til!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.