hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blanding eller pinto?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Blanding eller pinto?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cheyenne

Skrevet - 16/07/2005 :  13:54:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har bedekket varmblodstraverhoppen min med en pintohingst. Å det jeg da lurer på er føllet blir regnet som en pinto siden pintohesten er en varmblodshest, eller om det blir regnet som en blanding mellom traver og pinto?

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  13:56:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Før jeg svarer på innlegget ditt, hva heter hingsten du har brukt? Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  14:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom moren til føllet er en traver vil du ikke kunne registrere føllet ditt som pinto i Norge. Men dette er vanligere i andre land og du kan godt kalle hesten din en pinto, men dersom du selger den er det viktig å informere om at hesten ikke er godkjent med en gang.
Husk du kan registrere hesten og skaffe pass via Norsk Rytterforbund uansett.

Tror ikke det er så lurt å legge ut navn verken på hingsten eller hingsteeier her på nett.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 16/07/2005 :  15:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes noen sa til meg en gang at det ikke er lovlig aa blande en traver med en annen rase, men jeg vet ikke jeg.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  17:20:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
"pinto" er vel bare en fargebeskrivelse. dvs. at dersom føllet ditt blir ensfarvet så er det en "varmblods ridehest" med en "pinto" far. Akkurat det samme er det med "palominoer". Dersom hoppa de er ensfarvet kan du risikere å få et ensfarvet føll. Er ikke helt trygg på dette m. farvekombinasjoner v. avl, men noen hingster kan feks. være bærere av et dominant farvegen. Dersom hingsten du har brukt er bærer av et "dominant" pintofarvegen vil du ganske sikkert få et pinto avkom. Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer....så ta svaret mitt med en klype salt...Ta kontakt med pintoforeningen i Norge, eller kanskje du finner mer pålitelig informasjon på nettsidene deres. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  18:32:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det finnes eget raseforbund for Pinto/Paint hester(Norwegian Paint Horse Association), slik som det har vært en stund i USA. For å være en registert Pinto hest må hesten fylle visse krav når det gjelder farge. Som Mathilde sier har jeg også hørt at det er ulovlig å blande travere med ikke-travere, men om det har noe å si for NPHA vet jeg ikke. Du kan jo sende en mail å høre.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  18:38:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er ikke lovlig å bruke travere i pintoavlen, så du vil nok ikke få registrert avkommet som pinto. Hvorfor drive med slik ulovlig, useriøs avl egentlig? Avkommet blir sikkert en bra hest det. Men hvorfor ikke kjøpe en ordentlig pinto i stedet hvis det er det du ønsker deg, og bruke hoppa til lovlig avl med en traverhingst istedet? Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  21:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt før her, slik blanding med rasene er ikke lovlig. Synes folk burde bruke litt mer vett når det gjelder avl jeg.

Ville også bare si til MissEva at Paint og Pinto ikke er det samme Am Paint Horse er en egen rase, mens pinto bare er en fargebetegnelse der man har laget en registrering for hester med disse fargene (og der det er spesielle bestemmelser).
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  01:19:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det jeg også trodde forsåvidt, men på sidene til npha virket det som at de bare opererte med "har du en pinto hest, send inn bilde og register den" og ikke etter noe rasestandard, ol, så jeg regnte med det var det samme. Kan være jeg bare misforsto da.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  11:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja pinto foreningen har hatt innreg av papirløse pintoer, men det er vel egentlig kun for å få oversikt over hva som finnes i landet.
De har eget reg for papirløse hester.
Og til den som sa at om man avler palomino. dvs reg palomino hoppe, med hingst godkjent for palomino avel blir avkommet reg som palomino uansett farge. Den blir ikke reg som varmbl ridehest. Og denne kan jo godt gi palomino til egene avkom.
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 21/07/2005 :  20:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
skjønner egentlig ikke problemet med å blande en traver og en pinto. ingen av rasene er jo noen "naturrase" uansett,og føllet vil jo ikke bli registrert.
å JA,jeg er fullstendig klar over at det ikke er lov...
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  00:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jøss, her var det mye rare svar! Kanskje burde man være litt mer sikker på hva man uttaler seg om, før man sprer all mulig feil lærdom?
Det er bedre å spørre noen som VET svaret, enn å gjette seg frem og komme med ymse uttalelser.

Det er ikke lov med traverblod, kalde raser, ei heller gangartshester i PINTO avel. En Pinto er en TYPE hest. Hjemmesiden til Pintoforeningen heter IKKE NPHA, men
www.norskpintoforening.no

Går du inn på NPHA (Norwegian Paint Horse Assosiation) kan du lese mer om Paint Horse. Dette er en egen RASE.

Norsk varmblodstraver er en RASE.
Norsk varmblods ridehest er en RASE.

Å krysse raser helt ukritisk, gjør at man utvanner de opprinnelige rasene, og ødelegger årelang avl på spesialiserte raser/typer.
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  00:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte visst å svare på det opprinnelige spørsmålet:

Nei, du får desverre ikke hverken noen Norsk varmblods ridehest, ei heller noen registerbar pinto ut av føllet.

Det blir rett og slett en flekket/ikke flekket blandingshest.
(Som helt sikkert uten tvil blir kjempefin ;o) )

På grunnlag av nicket til innskriveren, kan jeg gjette meg frem til hvor hingsten kommer fra...men det er bare gjettning selvsagt. (OG sånt bedriver jo ikke jeg med...he he)
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  10:16:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen som vet HVORFOR det ikke er lov å blande traver med andre raser?? hvis man bruker en fullblods gallophest i avl,kan man jo bedekke med mye rart og likevel få et registrert føll... Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  11:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
fullblods hesten blir brukt som foredler, men skal være kåret for avel på hoppen den blir brukt på.
Å blande traver med noe annet enn traver blir som å blande fjording og døl. altså en blandingshest, som forøverig ikke er lov heller...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2005 :  12:10:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hvis man krysser hester av ulike raser i hytt og pine så blir det ofte helt greie hester som resultat. Problemet er at hvis man skal beholde de forskjellige hestererasene, så er man nødt til å ha visse retningslinjer slik at det ikke ender opp med at det nesten ikke finnes renrasede hester igjen. Det holder ikke at noen få ildsjeler holder seg til raseavl, for det trengs en viss bestand for at rasen ikke skal ødelegges av innavl. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.