hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere- er de gode ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere- er de gode ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

eva.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2004 :  00:00:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideeva.  Svar med kopi av melding
Heisann!
Om travere kan være gode ridehester kommer vel ganske mye ann på hesten og de som trener den.
Varmblodshoppa mi er x-traver,hun hoppe sprang som en spranghest og går nydelig både på bane og på tur!
Det eneste som var litt problematisk med henne i begynelsen var at hu ville løpe avgårde med de andre hestene med en gang de trava osv.. Men dette gikk det fint ann å venne henne av med!
Kos
Gå til toppen av siden

Sancho

» VIP

Skrevet - 12/07/2004 :  19:49:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
En traver kan være en perfekt ridehest, for den litt erfarene. Det er ikke et prakteksempel på en førstehest til en 10'årig hestegal jente. men det KAN være det. Alle har så mange forskjellige ønsker for hvordan en hest skal være, og er delvis enig med deg at "ikke traver" i annonsen ser litt fientlig ut. Men på en annen måte han det være like fientlig å skrive "ikke spanghest". for er man på utkikk etter en hest som ikke går travløp, og ikke har interesse for trav kan jeg godt skjønne at de ikke vil ha en traver, og visa versa for en spanghest.
Allsidig trening er, etter min mening, positivt, men ikke i alle sammenhenger. eksempelsvis hesten min, som er en delsvis omskolert varmblodstraver, kjører jeg ikke i det hele tatt. grunnen til at han skulle omskoleres til ridehest (noe som han trives godt med, og er flink. hopper 1,10m og tar noe dressur) var fordi han var lei av å bli kjørt! og da er det ingen vits å gjøre noe som får han i dårlig humør.

over til ridehester igjen ;) (sporer av litt.. hehe) En traver er ikke nødvendigvis en traver. har flere eksempler på det. et av de er em kamerat av meg som eier en superfin varmblods (Mr. Good Spender). han stod å diskuterte med en RIDELÆRER i tyve minutter om hesten. ridelæreren trodde ikke på han når han sa av Spender'n er en traver, for en traver kan ikke ha så gode og myke bevegelser og gangarter. men JO, hun gav seg når hun fikk se sertifikatet hans.

Galopp er en naturlig gangart, selv for travere. Det er bare det at de har fått straff når de har slått over i galopp fra de var små. Det er ingen grenser på hvor flink en traver kan bli, man må bare ha tro. det kan gå galt, og det kan gå riktig bra! Det har flere ganger vært travere som har staret større klasser og på horseshow.

så til dere som ikke syns en traver er en god nok ridehest: dere tar FEIL! Det kreves bare litt ekstra for å få det til, og det er vel mye kulere og bedre å starte 1,50 med en traver du har jobbet og fått til selv, enn 1,70 med en såkalt "ridehest" du har fått i hånda og gitt alt for mye penger for! Er sprang jobben din, kan jeg skjønne deg, men da ville du heller vært ute å ridd 10 hester om dagen, enn å irritere deg over folk som mener at travere faktsik er like mye hest og like flinke. for DET er de....!

God sommer :)
Gå til toppen av siden

Sancho

» VIP

Skrevet - 12/07/2004 :  19:51:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
En traver kan være en perfekt ridehest, for den litt erfarene. Det er ikke et prakteksempel på en førstehest til en 10'årig hestegal jente. men det KAN være det. Alle har så mange forskjellige ønsker for hvordan en hest skal være, og er delvis enig med deg at "ikke traver" i annonsen ser litt fientlig ut. Men på en annen måte han det være like fientlig å skrive "ikke spanghest". for er man på utkikk etter en hest som ikke går travløp, og ikke har interesse for trav kan jeg godt skjønne at de ikke vil ha en traver, og visa versa for en spanghest.
Allsidig trening er, etter min mening, positivt, men ikke i alle sammenhenger. eksempelsvis hesten min, som er en delsvis omskolert varmblodstraver, kjører jeg ikke i det hele tatt. grunnen til at han skulle omskoleres til ridehest (noe som han trives godt med, og er flink. hopper 1,10m og tar noe dressur) var fordi han var lei av å bli kjørt! og da er det ingen vits å gjøre noe som får han i dårlig humør.

over til ridehester igjen ;) (sporer av litt.. hehe) En traver er ikke nødvendigvis en traver. har flere eksempler på det. et av de er em kamerat av meg som eier en superfin varmblods (Mr. Good Spender). han stod å diskuterte med en RIDELÆRER i tyve minutter om hesten. ridelæreren trodde ikke på han når han sa av Spender'n er en traver, for en traver kan ikke ha så gode og myke bevegelser og gangarter. men JO, hun gav seg når hun fikk se sertifikatet hans.

Galopp er en naturlig gangart, selv for travere. Det er bare det at de har fått straff når de har slått over i galopp fra de var små. Det er ingen grenser på hvor flink en traver kan bli, man må bare ha tro. det kan gå galt, og det kan gå riktig bra! Det har flere ganger vært travere som har staret større klasser og på horseshow.

så til dere som ikke syns en traver er en god nok ridehest: dere tar FEIL! Det kreves bare litt ekstra for å få det til, og det er vel mye kulere og bedre å starte 1,50 med en traver du har jobbet og fått til selv, enn 1,70 med en såkalt "ridehest" du har fått i hånda og gitt alt for mye penger for! Er sprang jobben din, kan jeg skjønne deg, men da ville du heller vært ute å ridd 10 hester om dagen, enn å irritere deg over folk som mener at travere faktsik er like mye hest og like flinke. for DET er de....!

God sommer :)
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 03/08/2004 :  14:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Er enige i at travere er fine ridehester, men de har sine begrensninger. Har selv travere og kaldblodsen min skal nå lære dressur etter endt karriere på banen. Jeg er grønn på dette og hesten er, men dette skal læres for å ha det gøy. Ellers brukes han til distanse og det er jo supert for en hest som er vant med å løpe fort. Grunntreningen er jo der så da er det bare å passe farten over distansene.

Så at noen trakk frem Rai Rapp her. Hans eier er en venninne av meg og hun er velig stolt av hva hun fikk til med han, han gikk tross alt opp mot Grand Prix, men for et slit. Hun ville aldri gjort det igjen. En annen grunn er også at du får bare ikke uttelling for det hesten presterer i konkuranser nettopp på grunn av rasen og sånn er det bare. Travere kan klare lavere klasser og få uttelling der, men videre vil du ikke få igjen for alt slitet du har lagt ned.

Til opplysning så ble Rai Rapp avlivet desember 2003. Han var da nesten 24 år. Siste stevne gikk han i Spydeberg, arrangert av Foreningen for Den Allsidige Traveren, jeg tror det var på høstparten 2003. Godt gjort av en så gammel hest!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 03/08/2004 :  23:58:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si at det finnes mange flinke travere i sprang og dressur osv rundt omkring i verden - men som andre har sagt her, de trenger mye arbeid Vil bare si at dere kan se på http://www.dips.no/rytterklubben/KMDressur-04.html, og der vil dere se at Christine Kvammen på Polar Rigel (kaldblodstraver) har vunnet kretsmesterskapet i dressur for seniorer 2004 (i nordland?) og hun vant over mye mer dyre hester! En av hestene, Apollon er jo en kjempeflink norsk varmblods ridehest hingst som dere sikkert har hørt om og Polar Rigel vant over mange mer "edlere" hester og dette syntes jeg var topp Arti å se at travere også kan
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2004 :  22:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Hvet om en varmblodstraver som aldrig hadde vært trent i trav som jeg selv også har ridd litt på...den startet 120 og vant en god del..
Og hadde en fin galopp og trav..synes den var like god som en ridehest.
Har selv en som er vært trent i trav, hun har jeg ridd i litt over 1 år nå.. synes det går bra...men galoppen er ikke like fin..men det skal vi få til!
Den blir finere og finere....
I sprang hopper hun 110 nå...så synes det er bra..

Synes x-travere er fine ridehester men selfølgelig ike like fin som en ridehest!

~~*Lisa*~~
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  01:22:30  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Må bare si at jeg er litt sjokkert over de som skriver at travhestene ikke er like vakre som ridehestene, eller like gode å ri på!! Har virkelig erfart det motsatte :-) På stallen er det bare travhester: 1 aktiv kaldblods, 1 pensjonert varmblods, ett føll og 1 avlshoppe. Vallaken som er pensjonert er en perfekt ridehest for meg og han er minst like vakker som andre ridehester, og har minst like gode bevegelser og gangarter! :-)
"I find it kind of funny..
I find it kind of sad..
When the dreams in wich I'm dying, are the best I ever had..."
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  03:18:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travere er jo avlet for nettopp å trave, MEN det er ikke bestandig det blir avlet frem de egenskaper en typisk god travhest skal ha, og dermed passer den bedre som ridehest. Er det som er poenget med seriøs avel, å avle fram egenskaper som gjør at rasen/hesten hevder seg innenfor en spesiell gren, og dermed vil den kanskje ikke nå langt innen andre. Men som nevnt, med trening og kvaliteter ved hesten som gjør at den kanskje passer bedre som dressur/spranghest enn traver, kan disse hestene hevde seg godt!

Har ingenting i mot travere, men jeg personlig hadde ikke orket alt arbeidet med omskolering! Har ridd endel travere selv, og blant annet hjulpet til med omskolering, og det var hardt arbeid (spesielt med å få inn den rullende galoppen, og dermed et godt sprang)..
Man kjøper den hesten som passer for seg, og hva som er "best/dårligst" osv er vel noe det egentlig ikke kan gies et godt svar på siden det blant annet ligger i avel, kvaliteter, innridning, trening osv osv!

Hege Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 11/08/2004 :  00:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Interesant diskusjon dette men det har seg slik at det ikke er like lett å få tak i stallplass,ridebane eller trener når du har x traver, og på stevner er det ikke få ganger at travere er blitt diskriminert så det er ikke alle som er enig i at travere er gode ridehester.

Jeg syns generelt det er gode ridehester, men det blir mye mer vanskelig å trene dem opp når enkelte snobber er imot dem uansett om det er super talenter eller en turhest det er snakk om.

mvh lene
Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 14/08/2004 :  04:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
selvfølgelig KAN eks-travere bli gode ridehester, men du har mye større sjanse for å få en god ridehest hvis du faktisk kjøper en RIDEhest..

var selv med å omskolerte en kaldblodstraver, og det gikk kjempeflott..når vi fikk han var han 13 og hadde vært traver hele livet, hadde heldigvis blitt ridd en del, også i bane, men aldri sett et hinder eller engang en bom før i hele sitt liv.. han var sinnsykt sterk, og i begynnelsen ble det mye løping og stressing, endte ofte med at jeg rett og slett måtte styre han inn i veggen for å stoppe han, og han kunne ikke gå på sporet med andre hester..men etter mye trening og tålmodighet endte det iallefall med at han gikk til tøylen, økte/kortet travet, kort galopp osv og hoppet 1.30 baner..altså en flott ridehest, dog ikke for uerfarne ryttere..men dette er en solskinnshistorie, for å si det sånn..har to venninner som kjøpte kaldblodstravere (ble kanskje litt inspirert av 'suksessen' vår), men som begge to måtte selge de for de fikk rett og slett ikke noe mye fremgang med de..dårlig galopp osv.. så det er en sjanse å ta! det kan gå bra og det kan gå rett til h..., dette kommer jo selvfølgelig ann på individer og! alle hester er forskjellige, noen har kanskje blitt ridd en del, noen aldri osv.. selv om jeg hadde det kjempeflott med eks-traveren 'min' og lærte mye, kunne jeg aldri tenkt meg å kjøpe eks-traver selv hvis jeg hadde tenkt å satse litt på sprang, dvs ha en hest som skal brukes til mer enn bare tur og kos.. han ble forresten aldri helt trygg på tur, begynte å stresse når han gikk med andre hester, og hun ene venninnen min som kjøpte traver kunne ikke engang ri på tur med andre hester med sin.. det er jo veldig kjedelig.. men kommer selvfølgelig ann på hver enkelt hest, det gjelder jo det meste..
Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  13:23:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann
Om folk skriver i en annonse at de ikke ønsker travere/ex-travere osv. er fullt forståelig.
Selvfølgelig kan en traver bli en god ridehest, men det kreves oftest mye arbeid og tålmodighet fra rytterens side.
Det er smak og behag! Hvis de som eier og liker travere/ex travere godt og syns det er teit at folk kjøper ridehester så er det rett og slett en høyst vanlig oppførsel.
Det er jo akkurat det samme som at de med ridehester ser ned på de som velger travere/ex-travere.
Jeg ville ikke kjøpt en traver selv, men det er ikke fordi jeg ikke liker dem.
Har ridd travere mange ganger, og oppdaget at de er fine å ri på, men det er ikke helt min smak.
Det er sant at de kan bli gode i dressur og flinke spranghester, det er ikke noe å lure på, men det kan også forekomme at mange hester aldri får ut trav-travet sitt, forblir stressa og er "keen" på å løpe hele tida.
Hvis noen så Levade så var det en kaldblods som også kunne de vanskeligste dressurøvelsene, så det går faktisk an!

Noen folk foretrekker ridehester, andre travhester - sånn er det bare.

Mye babling, men håper noen tok poenget :D
KLemz fra Vibeke

*VIBO* Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2004 :  12:19:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei!

Det er sant at mange rakker ned på oss travere fordi at det krever mye tid og riktig håndtering for å få en traver til slutte med å stresse/keen på å springe feks. Du har rett i det du sier! Det er mange travere som kan en god del dressur øvelser, men folk flest vil ha ridehester! Det er fullt forståelig

'Catie'

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2004 :  19:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns x`travere kan bli kjempe gode ridehester.. jeg har sjøl `en gammel`traver men han er bare kjempesøt å ri.. skal kanskje starte et treningssprangstevnet med han om litt under en mnd og har tenkt å ta 40cm som oppvarming også 60cm. hesten min er blitt en veldig fin ridehest og kan noe dressur som f.eks skjenkelviking og bak,forpartsvendinger og han går kjempefint på tøylen.. Gå til toppen av siden

Finnskoghuldra

» VIP

Skrevet - 06/09/2004 :  22:19:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo!
av debatten deres.
For å si det som det tidligere er skrevet, travhesten er avlet til travløp. Den skal springe fort i trav og ha en lang flat linje. Den har anatomi som (oftes) avviker fra en dyr ridehest. Den har ofte ikke plass i halsen til virkelige flotte bøyninger, vinkelen i krysset er for lav så den blir for tung, den får oftes smake pisken når den galopperer på travbanen, så får stakkaren smake pisken når den blir ridehest og skal galoppere på dressurbanen.
Men det er ingen regel uten unntak. Men det gjelder også ridehester med flott stamtavle som "dumpes" til 30-40 000 kr for at de ikke makter å klare kravene som blir stillt i høyere dressur, at stegene ikke er riktige at gangartene ikke er rene osv. De ender ofte under salg som "sprang hester". Araberen kan ha problemer med steglengden, men har ofte flotte høye steg osv.
Men når det er sagt så betyr det ikke at man ikke kan få en flott hest av en traver
Man må se hva man vil bruke pengene på når man kjøper seg hest og hva man vil KREVE av den. En fjording og en islands hest vil man ikke kjøpe hvis man i utgangspunktet vil ha en dressurhest i høy klasse, heller ikke en travhest. Når du sitter en halv meter oppe i lufta når du prøver nedsitts trav, hesten er så heit i hodet når du er på tur at den hopper til for det minste lille ting, galoppen er på forbena og traven på bakbena, når du hopper så bruker den farten til å komme seg over hindrene og tar satsen på "kanskje" og du lurer på hva i all verden du har tenkt da du kjøpte hesten. DA begynner arbeidet med hesten. Men vil man bruke pengene sine på en travhest til lette klasser i dressur og hopp, så vil man lære utrolig mye av dette. Eieren lærer masse om hester som en med person med en dyrere ridehest ikke behøver å tenke på engang. Du får en grunnlegende innsikt i hva hesten tenker og hvordan du trener en hest opp, nesten som en unghest. Men trener du opp en traver, så må du avlære den fra trav og ri den inn som dressurhest. Vi har jo selv varmblodstraveren vår som etter masse arbeid er blitt en flott dressur hest. Men han avviker fra anatomien til de fleste travhester og ser ut som en ridehest. Og i hodet hans er han nå begynt å forstå at han ikke er travhest lengere. Har begynt å skjønne hva i h...... det er vi maser om når vi er på banen. Men det har tatt 1 års hardt arbeid og jeg vet med meg selv at jeg ikke vil legge like mye arbeid ned i min neste hest. Han er 15 år gammel og vi vil ikke nå noe særlig høyt opp i middels før han rett og slett er blitt for gammel
Er ellers også blitt mektig irritert av alle kommentarene jeg har fått etterhvert om travhester som de med andre hesteraser kanskje ikke tenker over. Men hvis man har fått slengt til seg kommentarer som feks "men en traver vil jeg hvertfall ikke ha for den kan jo ingenting" mange nok ganger blir man rimelig frustrert. Hvis man da spør om hva det er som er galt med en travhest har det kommet mange underfundige svar. Så hvis min hest engang vinner i LB og oppover, så vil jeg absolutt huske å påminne alle de med kommentarere sine om at gammeltravern min jammen klarte å slå den hesten din til 60 000 kr
Så man må som sagt se hva slags hest man vil ha og hva man vil kreve av den. Jeg ville feks ikke ha en kalblodstraver, men det er fordi jeg ville ha det heite blodet til en varmblods sammen med framdriften som jeg jo får nesten gratis sammen med det.

Gå til toppen av siden

dia

Skrevet - 08/09/2004 :  02:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
travhesten kan duge til mangt og mye den med riktig trening
anne36: jeg personlig ville nok ha valgt en kaldblods fremfor varmblodsen de aller fleste kaldblodsertraverne har like mye fremdrift som varmblodsen og de har den fordelen at bevegelsene er mye bedre man spretter ikke en halv meter opp i salen når en skal sitte ned i trav,dessuten så ligger "traver traven" mer i blodet på varmblodsen pga avlen. skjønner godt de som sier at de i ikke ønsker å kjøpe en x-traver.disse hestene betyr mye arbeid. svært ofte har de vært utsatt for skader som gjør at de ikke kan gå i løp eller har vært utsatt for gjentatt behandling med leddsprøyting... når skaden er et faktum og ingen behandling fungerer eller rett og slett blir for dyr selges disse hestene "billig" som hobby/ tur hester. tror mange kjøper seg traver pga stort marked og lave priser har mange ganger lurt litt på hvorfor ikke flere kjøper seg en ikke utdannet unghest av ridehest type fremfor en x-traver like mye arbeid og til samme pris??? (15-20000)
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.