hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere- er de gode ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere- er de gode ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  17:47:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei StineM!
Jo da, hvis man opplever å bli rakket ned på så er det sikkert deilig å slå de andre ned i støvlene på stevner Men å hovere og poengtere at travere dermed er bedre enn de "fisefine" ridehestene fører bare til at avstanden blir enda større!
Synst nå en hest er en hest jeg da, uansett om det er en traver eller en kostbar dressurhest

Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 21/06/2004 :  19:09:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Skjønner!
Jeg mener ihvertfall ikke at travere er noe bedre enn ridehestene på noen måte!:)
Mener heller ikke at vi med travere skal få no mer kredit enn de med ridehest.
Bare at vi og hestene våre skal bli 'tatt litt mer seriøst', hehe.

Tror vi er enige egentlig!

Stine

Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  18:16:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neeh, æ sa nu heller ikke at æ sir at æ slo ridehæstan, har ikke kommet så langt som å slå nån, enda... Men en dag jør vi d... E eni me dåkker begge, klart vi jir tilbake d vi får fra dæm me "årntlie" ridehæsta
You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  12:52:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har bare drevet med kaldblods/varmblodstarver i de siste 2 årene! Og de er de værdens beste ridehestene. Vi påstår ikke det at traverene er de beste hestene her, men de er heller ikke de dårligste ridehestene!!
Jeg rir for tiden Atom Lilja, halvsøster til legendariske Atom Vinter, og TronstuFina ei kaldblodshoppe. Begge disse hestene er LIKE GODE ridehester som alle andre hester! jeg rir oppi skauen, og på banen, i lag med andre hester og jeg rir dressur med de. Så jeg syns at dere rakker ned på oss traverfolk. Blir såå irritert! nok om det..

jeg har også ridd andre ridehester, og jeg syns at de er mer en bra nok, og de er like brae som alle andre hester:) jeg liker godt welsc cob'en og quarteren, så det er ikke noe med det at traveren er så mye bedre enn alle andre. Men de er heller ikke de "værste". Stå på!

Men det som Dagros skrev, var litt over kanten for meg! Vi prøver ikke å få frem det at traverene er bedre enn alle andre, men vi vil heller ikke bli rakket ned på..

Dagros:
Synst nå ikke travere er mindre pene enn andre hester jeg da ida277... Det er mer sannsynlig å nå toppen hvis man starter med et ridehestføll enn et traverføll, hvis ikke hadde det vært noe som hadde vært helt galt med hesteavlen
Det som jeg tror irriterer mest er at enkelte som har travere, hele tiden skal prøve å få frem at "ha ha, vi kan gjøre det minst like bra som dere på de fisefine ridehestene. Blææh..."
Mulig det, men hvorfor ikke bare holde kjeft og la andre bedømme traverens kvaliteter ut i fra prestasjonene i konkurranser? Har forresten aldri møtt noen som seriøst rakker ned på hesten min fordi at han har traverblod...

Og det som Chess skriver er bare teit! Travere er LIKE GODE ridehester som alle andre hester!! Har dere noen gang ridd på travere?? Må bare spørre..

Chess:
Heisan!

Det kommer helt an på hva traveren skal brukes som.."Ridehest",er jo så mangt;turhest,sportshest osv.

Om den skal brukes som sports-ridehest,er svaret mitt,NEI og at de ikke er noen gode ridehester,de er jo avlet frem som trav-(kjørehester),
så det sier seg jo selv da....

Det finnes alltid unntak, men generellt sett,nei og atter nei...

Dere må IKKE ta det nært! For jeg bare sier meningen min.. Og det er jo lov!

Lykke til alle traver folk! + Ridefolka:)

'Catie', Atom Lilja & TronstuFina:)

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/06/2004 :  14:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og det som Chess skriver er bare teit! Travere er LIKE GODE ridehester som alle andre hester!! Har dere noen gang ridd på travere?? Må bare spørre..
Opprinnelig postet av ´Catie´

Først så må jeg bare si at ja, jeg har ridd travere, både varme og kalde. Den ene hadde vært ridehest i en del år, og ble etter hvert en veldig fin ridehest, da den hadde tre ganske gode gangarter.

Så må jeg bare spørre: Har du ridd hester som er avlet for ridning noen gang? Det er nemlig ganske stor forskjell på måten å bevege seg på. Jeg sier IKKE at det ene gjør hesten til en finere hest enn det andre, men man får ganske mye gratis av en hest som for eksempel går i holdning helt av seg selv, fordi den har en bygning som gjør det mest naturlig for hesten å gå på tøylen. Man får også mye gratis både i sprang og dressur, hvis man har en hest som fra naturens side har en rommelig gang, noe både kalde og varme travere nesten utelukkende ikke har.

Jeg synes absolutt det er et poeng i å vurdere hva man mener med ridehest. For de fleste hobbyryttere, kan mange travere bli ridehest nok. De aller fleste hester kan for eksempel lære seg å gå på tøylen i skritt, trav og galopp. Travere som er ridd mye dressur, kan også være ganske fine i dressur, som for eksempel den jeg red for noen år siden.

Men noen travere har problemer med galoppen, det kommer man ikke unna. Vi hadde en slik traver på stallen jeg var for noen år siden. Den hadde gått dressur i flere år, gikk stabilt til tøylen, kunne en del øvelser, men galoppen ble aldri annet enn firetaktig. I sammenhengen "hobby-dressur og hobby-sprang", vil jeg si at den var en kjempefin, supertrivelig ridehest, selv om den var x-traver. Men den ville fått mye trekk for galopp i dressurkonkurranser, uansett hvor stabilt og fint den ellers gikk. Så for en person som ønsker å konkurrere LB og oppover i dressur, ville den ikke være egnet.

Vil man nå langt i dressur eller sprang, og da mener jeg middels og oppover, strekker de aller, aller fleste travere ikke til. Disse klassene er det faktisk ganske mange varmblods ridehester som heller ikke har potensiale til å klare. MEN! For de fleste ryttere er ikke det et problem, fordi de fleste ryttere ikke rir middels uansett. Det viktigste er at man har en hest som passer til de behovene man har, ikke hvilken rase denne hesten er. Men enkelte behov, legger begrensninger på rasevalg, slik er det bare.

Redigert av - eligj den 28/06/2004 14:03:50 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  16:01:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
`catie`, hva var det du mente som var litt på kanten av det jeg hadde skrevet egentlig? Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2004 :  12:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei!

Det jeg syns er litt på kanten er det du skrev om ridehestføll og traverføll!

'Det er mer sannsynlig å nå toppen hvis man starter med et ridehestføll enn et traverføll, hvis ikke hadde det vært noe som hadde vært helt galt med hesteavlen'.
Det som jeg tror irriterer mest er at enkelte som har travere, hele tiden skal prøve å få frem at "ha ha, vi kan gjøre det minst like bra som dere på de fisefine ridehestene. Blææh..."

Og det du skrev om oss som har travere! Det liker jeg ikke.
Jeg mener ikke at travere er så mye bedre enn ridehestene, men det går an å ta litt hensyn til oss som rir travere.. Bare en tanke..

Ja, jeg har eid ridehester og travere. Jeg merker forskjellen på de, men det er ikke dermed sakt at travere er dårligere enn de ridehestene jeg har hatt! Traveren er litt stivere i gangene, pga at de er tross alt travere. Men de jeg rir nå, har jeg trent mye og er blitt mjuk i galloppen:)
Traveren er også hardere i munnen enn ridehestene. Har jeg merket.. Mende jeg rir nå har jeg trent og er verken hard i munnen eller stiv i galloppen!
Så det må en del trening til..

Håper at du fikk de svarene du ville ha? :)

'Catie', Atom Lilja og Tronstufina

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2004 :  13:07:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
eligj skrev:

Så må jeg bare spørre: Har du ridd hester som er avlet for ridning noen gang? Det er nemlig ganske stor forskjell på måten å bevege seg på. Jeg sier IKKE at det ene gjør hesten til en finere hest enn det andre, men man får ganske mye gratis av en hest som for eksempel går i holdning helt av seg selv, fordi den har en bygning som gjør det mest naturlig for hesten å gå på tøylen. Man får også mye gratis både i sprang og dressur, hvis man har en hest som fra naturens side har en rommelig gang, noe både kalde og varme travere nesten utelukkende ikke har.

Men noen travere har problemer med galoppen, det kommer man ikke unna.

Vil man nå langt i dressur eller sprang, og da mener jeg middels og oppover, strekker de aller, aller fleste travere ikke til. Disse klassene er det faktisk ganske mange varmblods ridehester som heller ikke har potensiale til å klare. MEN! For de fleste ryttere er ikke det et problem, fordi de fleste ryttere ikke rir middels uansett. Det viktigste er at man har en hest som passer til de behovene man har, ikke hvilken rase denne hesten er. Men enkelte behov, legger begrensninger på rasevalg, slik er det bare.

Joda, det er sant at mange travere har problemer med galloppen og det kommer de ikke unna med. Men, det er ikke det jeg vil fram til! Jeg vil fram til at traveren ikke er dårligere enn ridehesten. Det er ikke mange travere som konkurer i dressur og sprang på nivå middels og oppover.. Så det er ikke det som er pointet heller. Her jeg bor, er det mange travere som går dressur LC og sprang 1m-110cm, så travere kan komme langt vist de vil. Det som bra nok for meg er at traveren er gode turhester og lærevillig! Hestene jeg rir, kan både venstre og høyregalloppen fint. Og de kan kort galloppp, sakte trav osv. med MYE trening.. -uff..

Ja, jeg har eid ridehester som feks: Haflinger, fjordhest, varmblods. Men også travere, som jeg holder på med i dag:) Ridehestene jeg hadde, kunne jo det som jeg måtte trene med traverene fra før av, så sånn sett var det mye bedre. Men jeg syns at det er morro og trene hester og det er det jeg kommer til å fortsette med.

Håper at det er et greit svar? (",)

'Catie'

eligj

Skrevet - 29/06/2004 :  13:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Joda, det er sant at mange travere har problemer med galloppen og det kommer de ikke unna med. Men, det er ikke det jeg vil fram til! Jeg vil fram til at traveren ikke er dårligere enn ridehesten. Det er ikke mange travere som konkurer i dressur og sprang på nivå middels og oppover.. Så det er ikke det som er pointet heller. Her jeg bor, er det mange travere som går dressur LC og sprang 1m-110cm, så travere kan komme langt vist de vil. Det som bra nok for meg er at traveren er gode turhester og lærevillig! Hestene jeg rir, kan både venstre og høyregalloppen fint. Og de kan kort galloppp, sakte trav osv. med MYE trening..
Opprinnelig postet av ´Catie´

Jeg tror vi egentlig er enige, men det er litt uklart hva "god" og "dårlig" hest betyr. Man må nesten si "god i forhold til hva?".

Jeg har begynt å kikke etter hest nå. Jeg ser etter en hest som er flink i dressur, og som er fornuftig, og har et godt gemytt. En hest som kan alle dressurøvelsene, men som løper ut og bukker meg av i det jeg setter bena utenfor ridehuset, er for meg en dårlig hest. En traver som er kjempesnill og lærevillig, men som ikke har mulighet for å gå middels, er også en dårlig hest - for meg, men kanskje ikke for deg. Jeg ville allikevel ikke "stemple" den som en dårlig hest! Jeg ville antagelig si at det var en veldig koselig hest og en fin hobby-hest, men jeg ville bare ikke kjøpt den selv.

Jeg synes i det hele tatt dette med å sammenlikne "den hesten er bedre/dårligere enn den hesten" ofte blir meningsløst, fordi det som er bra for meg, er ikke nødvendigvis bra for andre. Eller enda verre: Den rasen er bedre/dårligere enn den rasen. Da må man i alle fall se i forhold til bruksområde. Ingen i hele verden vil protestere på at "kaldblods traver er en bedre travhest enn fullblods araber". Men "kaldblods traver er en bedre hest enn fullblods araber" gir for meg ikke mening.

Redigert av - eligj den 29/06/2004 13:39:40 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/06/2004 :  20:02:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Off-topic: så gøy Eligj..holde oss oppdatert da (for de som ikke vet det, Eligj er mitt sotre "holde motet oppe holdepunkt", da hun har brukt utallige år på skolebenken akkurat som jeg driver med, og da er det fint å vite at hun leter etter hest)

On-topic:
Jeg tror det eligj sier er sannheten: god i forhold til hva. Jeg har sett dem, x-traverne som er unntaket fra regelen, dvs de som er gode, slike som Rai Rapp og Kark jr., men å si at de er gode første hester fordi de er snille blir litt overdrevet, vi må alle sammen innse våre begrensninger som ryttere, og selvom vi er aldri så overbevist om at _vår_ hest er verdens beste så har den ganske sikkert også sine begrensninger.
Og det jeg ikke skjønner helt er hvorfor er alle dere med x-travere glade fordi dere har fått vesentlig ut at deres hests potensiale, framfor å være glad fordi dere slo en hest som kosta mer.

Men som noen engang sa da jeg red på time med en varmblodstraver: "Du har ikke valgt den enkleste veien til en god ridehest om du velger en traver, men man må jo bare gjøre det beste ut av det"
Og det er sant...en annen sann ting er at det ville være noe radikalt galt om en Norsk Varmblods ridehest løp like fort i trav som en Norsk varmblods traver...og visa versa i forhold til ridning.

Likevel skal vi ikke kimse av at mange travere er gode distansehester, gode hobbyhester, gode venner og elskelige dyr...Og for mange er det definisjonen på en god hest...
Mens for andre ønsker de seg en hest med stor sprangkapasitet, og vi må bare innse det 100 cm er ikke stor kapasitet (hverken på enkelthinder eller bane..) så er ikke traver det helt store...

Og bare sånn for ordens skyld, det går jo ann å kjøpe en unghest også, den er jo ofte også uten noe særlig kunnskap og særdeles lærevillig, for alle dere som pukker på at dere skal traver fordi dere "vil jobbe for resultatene".

En annen ting: jeg har sitti på hester som skal være gode (i dressur) og i grunnen ikke fått til noe som helst, så bare sånn for ordens skyld det er ikke bare å sette seg opp på en god hest og tro det ordner seg...

Guro
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 29/06/2004 :  23:12:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Kjære Catie, det er da ikke på kanten å mene at det ville vært noe galt med avlen hvis et Norsk varmblods ridehest-føll og et Varmblodstraver-føll hadde hatt generelt det samme potensiale innen Trav- og ride-sport? Du vet vel at det er to vidt forskjellige raser avlet til hvert sitt formål??

Det sier seg selv! Les litt om travavl før du roper så høyt ut om dette, og dette sier jeg ikke for å være frekk, for jeg har selv to varmblodstravere!

-Ei som jeg er veldig stolt av, TIL TROSS for at hun er traver går hun relativt greit på banen.. Men det er mye mere arbeid lagt bak min og Flickas gallopp på banen enn venninna mi og hennes GP-hest. Faktisk flere år.

-Og ei lita følljente som jeg selvsagt skal prøve i sitt rette element, før jeg eventuelt kan prøve å gjøre ridehest av henne...!

Poenget mitt er.. Tro det eller ei, når du kommer med utsagn som du gjør her gjør du deg selv til en av de 'hardnakka-travridehest-entusiastene' som irriterer vettet av folk, fordi du ikke vet hva du snakker om.

Jeg synes det er akkurat like rått å få til en skikkelig bra travhest som vinner masse løp, som en ridehest som gjør det supert i de høye klassene i dressur.
Og jeg synes det er kjempebra jobbet av de som får en xtraver til å klatre i klassene;-)

Hilsen Stine og Flicka og ei lita ei uten navn....

Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 29/06/2004 :  23:15:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
...Og det er vel ingen her som har påstått at en ridehest er en bedre hest enn en traver sånn generelt?
Men det er både sagt og sant at de som regel ikke er like gode hester, til ulike formål..

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  10:36:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
`catie`: jeg skjønner fremdeles ikke hva du egentlig mente var på kanten i det innlegget, men pytt sann, hver sine meninger

Du oppfatter meg kanskje som en som rakker ned på travere, men det er ikke meningen. Jeg bare innser at en gjennomsnitts ridehest har større sjanser til å nå langt i dressur/sprang enn en gjennomsnittlig traver. De er avlet for hver sin gren, så noe annet ville vært litt merkelig. Jeg sier gjennomsnitlig, for vi vet jo samtidig at det ofte skjer at travere kommer foran ridehester på resultatlista før man når opp i de høyeste klassene.

Jeg er selv eier av en varmblodstraver , og ville aldri bytte han i en annen hest. Han fatter galopp fra skritt på det minste signal, og har en rolig og behagelig galopp. Men om den galoppen hadde vært bra nok i en dressurkonkurranse vet jeg ikke. Og det bekymrer meg heller ikke da jeg er fornøyd med den galoppen som er. Skulle jeg satsa seriøst innen dressur f.eks. så hadde jeg nok kjøpt en hest som var mer egna til formålet.
Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  11:54:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei Dagros:)

Joda, alle har sine meninger!
Vist jeg skulle satsa på sprang/dressur, så har jeg jo kjøpt en annen ridehest. Det er mange der ute i verden som rakker ned på oss, fordi at traveren kan ikke gallopp, kan ikke ditt, kan ikke datt.. Og det er det som irriterer meg mest. men som sakt så har alle sine meninger:)

'Catie'

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2004 :  13:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åkeij åkeij... Æ kaster inn håndkle!! Årker ikke diskutere d hær mer, men utifra mine ærfaringer e varmblodstravera dødsfine hæsta! Å som en eller anna sa ett eller anna sted; d finnes unntak... Grunnen til at æ ikke gidder mer, e at æ har d ene unntake... Æ kan ikke si at varmblodstravern e så mye bedre enn alle andre, min e bra nok for mæ, eller han e egentli for bra sånnsett... Men æ vil heller ikke si at en "årntli" ridehæst e så mye bedre heller... Som æ sir, min traver e ett unntak... Æ kan nå så langt æ vil me han i dressur, men d e klart at æ ikke kan d sidn han nu e 15 En dag e han tom, å den dagen vil æ sæff kjøpe mæ en ridehæst sidn æ ikke tror æ nån gang kommer til å få en så fin x-traver som æ har nu Men til alle som liker travera; d e IKKE nåkka galt i di hæstan! Til dåkker som e flink å slenge me kjæftn; dåkker vet ikke ka dåkker prater om! grett, nån travera e umuli, men hærregud! liker man ikke travera, så slutt for all del å provoser oss som elsker di hæstan....
You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.