hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere- er de gode ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere- er de gode ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2004 :  00:37:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jepp, mange travere har bra temperament og samarbeidsvilje, der er jeg enig Men selv om de fleste oppfyller kravene mange av oss har til en ridehest, så finnes det en del håpløse tilfeller også. Noen er for stressa og strie, noen late, noen har "ubehagelige" bevegelser, og noen er ødelagte og overnervøse akkurat som de fancy spranghestene (...?)

At ALLE hester som er kjørt med først blir bedre ridehester er nok en smule bastant! Det ofte ikke noe problem å bare sale opp og ri avsted på en uinnridd hest hvis den er vant til å bli kjørt. Var det det du mente kanskje, at det er enklere å venne en innkjørt hest til å bli styrt av en som sitter i salen? For jeg har en sterk mistanke om at det finnes en god del knallgode ridehester der ute som ikke engang har sett en sele...
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2004 :  09:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg må bare få legge inn min kommentar:

Klubben jeg holder til i, har nesten utelukkende drevet med omskolering av travhester og løpshester. Jeg har fått være med på dette, og kan fortelle at veldig mye går på hestens intelligens og i hvilken grad den evnt har blitt kjørt ihjel (om den har det) på banen. Med de ordene mener jeg ikke at alle travere blir det, men noen blir bare banket fra start til mål. Her på stallen har vi flere travere som går fra LC til LA.
Må legge til at jeg snakker om kaldblods. Og at noen av de faktisk har gått fra vrak til kjempegode, allsidige ridehester.

Men at travere er bare stressa, dumme og heite i pappen, er en myte som burde vært avlivet for lenge siden. Så klart er NOEN det, men dette skydes som regel menneskelig svikt. Dette kan også ofte gjøres noe med.

Ang. kjøring og innridning:
Jeg er tilhenger av at hestene skal kjøres inn før de blir ridd inn, da jeg tror hesten er bedre forberedt til å få en rytter på ryggen... Den vet hva tøyler betyr, er vant til vekt, har begynt å utvikle muskulatur, osv.
Jeg tror også at det styrker hesten mentalt.

Men dette er mine meninger og tanker...

Gå til toppen av siden

Kristin<3

Skrevet - 05/05/2004 :  12:21:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!!!
Skjønner at noen må vise hva kaldblods/varmblods hestene med trav i blodet er gode for noen ganger.......
når trenere fra andre klubber spørr hva i helvete en kaldblods gjør på dette norgesstevne sprang...
hvorfor er du her, travbanen er der nede....
utrolig deilig når du hører jubelen fra publikum når du galopperer over målstreken og vet du har best tid og har gått feilfritt....slått de jævla "ridehesten".
og når man første skal kjøpe hest skal den allerede være en mester sånn at det bare er å ri den, og ikke og jobbe for å få den god...... det er nemlig det noen av der "pappajentene" gjør....... "pappa se den hesten, den er kjempeflink, kan jeg få den?????? :)" " ja, seff"

la oss som liker og jobbe for å lykkes være i fred.....
hold kjeft, la vær og kommentere de som er bedre enn dere med det dere kaller dritthester og travere,..........................
Gå til toppen av siden

rebecca/joker

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2004 :  08:20:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
travere er gode ridehester hvis de ikke er brukt til så mye travkjøring eller er omskolert. jeg har selv en traver og han er kjempeflink ridehest han hopper forsåvidt greit,men er litt klønete,men,men ingen kan være perfekt.
de fleste tror at alle travhester er stresset fordi de fleste forfedrene er det,det stemmer på noen hester,er de brukt til mye kappkjøring kan de bli veldig stesset,men jeg selv har ingen problemer.
jeg vil likevel ikke anbefalt en traver til en uerfaren rytter,de er veldig sterke og med bra egen vilje,men genereltt tror jeg ikke at det er noe problem...

kosemoseoverdose far meg

en rytter uten en hest er bare et menneske,men en hest uten en rytter er fremdeles et hest :) Gå til toppen av siden

irockyou

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2004 :  20:47:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideirockyou  Svar med kopi av melding
Selfølgelig kan travere bli fine ridehester, bare de blir trent og ridd på riktig måte. De kan være stive i kroppen pga at de har gått løp, men med mye trening og løsgjørelse vil dette bedre seg! Rir en x-traver som går til LA dressur og har hoppet 120 cm på sine unge dager.

Mange har en negativ holdnig til x-travere. "De duger jo ikke til noenting og er stive som stokker", hører man ofte folk si. Ved å si dette skjærer man alle travere under en kam. noen travere er vedlig stive, men dette er som oftest pga at de ikke har fått riktig trening eller nylig har gått løp, men andre travere kan bli superfine og konkurrere i høye klasser i både sprang og dressur!

Så, ikke vær så negative til x-travere. De kan bli noe de også!
Gå til toppen av siden

cecilie86

Skrevet - 21/05/2004 :  10:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en virkelig god historie som involverer en kaldblodstraver. Den hesten det er snakk om, hadde eieren brukt minst 2 år på å få omskolert skikkelig, og dette ga resultater! Denne hesten søkte til tøylen bare du tok i tøylene, hadde aldri stoppa for et hinder(hoppa uansett vinkel, kanskje ikke like heldig alltid men...ikke redd iallefall!), gikk sjenkelvikninger, fordelsvendinger etc. Jeg red ikke han så mye, men det inntrykket jeg fikk av han var at han var en superhest. Skikkelig robust. Desverre hadde han ødelagt en muskel før jeg begynte å ri han, så han var litt redusert...Moralen: jeg er sikker på at MANGE travere, varmblods såvel som kaldblods kan bli kjempeflotte ridehester med tålmodighet og riktig trening

Cecilie
Gå til toppen av siden

cepka

Norway

Skrevet - 30/05/2004 :  11:59:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecepka  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecepka  Svar med kopi av melding
hei
jeg har ridd en kaldblods traver, han var kjæmpe fin.. snill såm dagen var lang å bare god..:o) har ingenting imot travere, men di egner seg jo kanskje ikke får folk såm vil satse høøyt i dressur og sprang da.. men såm hobbyhest er den fin.. :o)
MVH

Horsemanship: det handler ikke om mennesker med hesteproblemer, men hester med menneskeproblemer! :) Gå til toppen av siden

Tyrona
» VIP

Skrevet - 30/05/2004 :  23:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes de fleste kalblodser er veldig bra tur hester. De fleste har futt og tæl og er sterke. De har jo ikke samme anlegget til dressur og sprang som raser som er blitt lagt vekt på det ,men untakene finnes!

Varmblods traver er vel litt bedre egnet til dressur / sprang? (kanskje?)
Det som er litt aber og lære travere av med er vel det høye hodet.

Husk at det er vi som lærte den at det var sånn den skulle gå med hodet fra begynnelsen av.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 31/05/2004 :  19:27:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg har sett travere, både kaldblods og varmblods, som har vært like fine, om ikke finere, enn mange varmblods eller halvblods ridehester. På samme måte som at det er noen travere som ikke egnes til trav, finnes det også ridehester som ikke egnes til f.eks sprang. Jeg var på stevne i Sørkedalen for noen helger tilbake og der var det et par kaldblodshester som hoppa som noen guder! Og hjemme på stallen har vi ridehester som vi såvidt får over en bom.

Men det er nå slik at travere er avlet for å trave fort, og et flertall av traverne faktisk er best på det. Og på annen side har det seg også slik at ridehester er avlet for sprang/dressur/feltritt etc og de fleste ridehester egnes best til det! Men, som alt annet, så finnes det unntak. Venninna mi har en kaldblodsvallak som ikke løp fort nok på banen. Da ble den, ironisk nok, solgt som TURHEST. Da hun kjøpte han kunne han 0, han bare løp og løp. I ettertid viste det seg at hesten var veldig lærenem, så iløpet av et par måneder gikk han for og -bakdelsvendinger, sjenkelvikninger, traver, versade, kontragalopp, traversade etc. Han var nye finere enn hesten min som var en dansk varmblods ridehest. Etter denne episoden fikk også jeg et nytt syn på travere, DE KAN!

MEN nå har det seg slik at noen av dressurdommere dømmer utifra trynefaktor. Mindre pene hester i deres øyne = dårlige poeng. Og ja, det er sant, jeg har opplevd det flere ganger. Og som det har blitt nevnt før så scorer faktisk ridehester MYE mer enn travere pga gangarter. En traver er ikke fysisk bygd for f.eks samlinger, pga lange rygger. Så slik sett vil en reinavla dressurhest ha mye større sjangs for å kunne stikke av med seieren. Bare pga helheltsinntrykket! Men så har vi jo også Rai Rapp, fjordingen Olympic Guusje (som går MA eller hva det nå var) og alle andre hobbyhester som faktisk går kjempe bra på dressur/sprangbanen! Med riktig trening og masse tålmodighet kan man vel få en ku til å kunne gå dressur. :)

I mine øyne er endel av rytternorge litt for fokusert på rase. Jeg har hørt utallige ganger at jeg har en stygg hest bare fordi han er en halvblods. I mine øyne er han jo perfekt, men uheldgivis finnes det folk som har en ting for seg; RENRASEDE RIDEHESTER! Min mening er nå alikvel at hver hest passer til forskjellige ting, noen er god til en ting og andre er gode til noe annet. Vil alikevel få med noe en trener sa til meg en gang; ¨Alle diskuterer og krangler om hvor vidt travere egnes som ridehester. Men jeg har aldri en gang i mitt liv hørt eller sett en person som har spurt om ridehester egnes til trav. Kanskje noen av de prippne rytter hadde trengt å satt hesten sin på travbanen for å konkurrere mot en topp travhest. Da tror jeg kanskje de hadde holdt munn for en stund. ¨

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  17:13:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg er Stallhjelp til 2 travere, og er KJEMPE fornøyd med de:) Jeg rir på laaange turer, og trener Montétrav med de. Deltar på Montéløp og slikt. Jeg har trent hestene slik at de hvet når de er på travbanen og på tur, så de er ikke stresset på tur, men når jeg tar de med til travbanen blir de ganske gira! Så ellers er Kaldblodstravere og andre travere kjempe greie turhester, så lenge man gidder og trene med de da:)

Jeg holder også på med Natural Horsemanship, og hestene er ikke noe problem for meg.. De blir avslappet med en gang jeg begynner og trene med de! Så dette er også en form for trening for stressa hester.

Lykke til med travere og andre ridehester!

'Catie', Atom Lilja og Fina.

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 11/06/2004 :  21:35:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg stelte en traver før, han kunne skvette, men ellers var han helt super!
utrolig fin godt gemytt osv. han var en 3åring, men gikk helt utrolig, ingen nykker eller noen ting! Er sikker på at hvem som helst kunne ridd han, hvis ikke han skvatt da sef. ikke at han pleide å skvette, det var vel mest for plastposer som blaffra, men ellers så var han kjempekul
Koz

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  12:38:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Viste ikke om jeg egentlig skulle gidde å skrive noe... Men siden jeg har lest gjennom endel siden sist jeg var her, og faktisk irriterer meg noe sinnsykt, må jeg bare slenge inn noe
Jeg må bare si at det er sinnsykt deilig å vise folk hva en x-traver duger til... Klart du hoverer litt, "jeg slo ridehesten din, med travern min", det er utrolig deilig at folk ser på hesten som den går, og ikke dømmer den etter rase! En ting jeg hater: folk som kritiserer travere. Blir utrolig irritert!
Vi som har travere, er vel de som faktisk vil jobbe for å få frem en god ridehest. Arbeidet er utrolig spennende å lærerikt. Bare det å få travern til å gå rent i skritt, trav og gallopp, er som å vinne en middels dressur-klasse
Min traver har gått travløp helt til han var 12 år, og jeg godtar at han aldri vil komme høyere opp i dresur en LB, kanskje LA. Men det er jo ikke grunnen til at jeg kjøpte han! Den dagen han ikke er god nok lenger, vil jeg kjøpe en ny hest og rett og slett bruke travern som læremester til noen andre som vil lære å ri! Travere er utrolig tålmodige og snille. De er gode førstegangshester, og jeg vil alltid ha noe å lære av min hest siden jeg må jobbe så mye med han Den dagen jeg må bytte ham ut med en bedre hest, kommer han til å bli satt litt til siden, men jeg vil alltid huske han som min første hest......

You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 21/06/2004 :  13:29:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke helt 100% enig i at en traver er bra førstegangshest da men, (Selv om min også var det). Som du selv sier er det jo veldig hardt arbeid og laaang omskolering som krever mye tålmodighet og til tider en del frustrasjon. Og ikke minst kunnskap!
En godt omskolert traver kanskje, men ikke en som nettopp er tatt av banen..

Noen ganger skulle jeg ønske at min første hest var en som jeg lærte litt mere av, slik at jeg hadde mer erfaring om ridehester og riktig ridning, og dermed et bedre utgangspunkt for å omskolere min (nå ganske så pene;) x-traver!

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  15:24:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må bare si at det er sinnsykt deilig å vise folk hva en x-traver duger til... Klart du hoverer litt, "jeg slo ridehesten din, med travern min", det er utrolig deilig at folk ser på hesten som den går, og ikke dømmer den etter rase!

Men skjønner dere ikke at det nettopp sånne ting som gjør at folk med andre hestetyper irriterer seg over x-traver-fantastene da!!!!
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 21/06/2004 :  15:46:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Men skjønner du Dagros hvorfor mange med x-travere tenker litt sånt iblant..?

En ting å tenke det, det gjør jeg ofte selv!
men jeg sier det ikke da selvsagt;)
Da er jeg jo ikke bedre selv, enn alle med ridehester som kommer med komentarer!
Og det er mange!
Kanskje du ikke er en av de selv, og det er bra!
Men, tro meg, jeg har fått NOK komentarer og negativitet iløpet av de ti årene jeg har eid en x-traver!

Synd med sånne beinharde x-traverfans som ødelegger for oss andre med superholdninger utad i ryttermiljøet, men det er nok toveis........

Stine og Flicka

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.