hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilken rase skal jeg velge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 hvilken rase skal jeg velge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2004 :  18:11:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om ei stund skal jeg kanskje kjøpe meg en hest som skal stå sammen med min kjære fjordhesthoppe. Jeg lurer veldig på hvilken rase jeg skulle velge da? Jeg vil ha en allsidig hest som kan brukes til det meste (slik som fjordingen, men jeg har lyst på en som er litt større). Ikke dumt hvis jeg kunne starte litt sprangridning med den. Jeg tenker litt på kaldblodstraver, new forest eller welsh cob type... Jeg har ikke all verdens med penger, så jeg kan ikke få tak i hva som helst! Grunnen til at jeg vil ha en litt robust hest, er at alle rideveiene der jeg bor går i skog, mark og fjell. Da er det også negativt å ha en for høy hest, fordi vi ofte må komme oss under greinene på trær og på smale stier. Har noen erfaringer med en hesterase som kunne passe?

Takk!

kamilla

Guro
» VIP

Skrevet - 13/06/2004 :  22:32:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel, et av problemene med Welsh Cob kan vel (iflg tidligere debatter) være prisen, da disse visstnok koster en del penger.

Når det kommer til kaldblods finnes det jo både bedre og dårligere løsninger, de dårlige er ofte de som kommer rett fra banen. Disse krever da en hel del omskolering, noe som igjen tar tid. Og ikke minst det tar _masse_ tålmodighet!! (bare å se på diverse andre debatter om det ene og hint ang travere, x-travere)
Men er du instilt på at det er jobb og tid så kan du jo få en fin hest etterhvert, til en grei sum med penger . Men sjekk for all del at hesten har en viss galopp på forhånd, da denne jo selvsagt er forsøkt avlet bort da de jo skal gå travløp.

Men du kan jo også se litt på individet, og lete litt så kan det jo hende du finner en fin fin hest til en ok pris, selvom det ikke er akkurat den rasen du først tenkte på!!

Guro
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/06/2004 :  11:24:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med Guro!

Du bør vare litt obs på ex-travere. Men, som jeg alltid har sagt, det er ikke alltid det er rasen det kommer ann på, men individet. Noen ex-travere galopperer med en enste gang, mens andre bruker år og dag på å lære seg det.
Welsh Cob er, som Guro nevnte, kanskje en ganske dyr hest. Men er du heldig så kan det jo hende du finner en til en litt lavere pris av den rasen også.

Lykke til!!!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2004 :  17:51:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er mye prat om individet, men jeg må jo begynne å lete en plass siden hestene ikke står klar foran nesa mi!! Bare for å få noen til å dele noen erfaringer om diverse raser som kunne matche mine ønsker! Takk for svar forresten!! Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2004 :  18:49:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
kan jo skaffe deg en døl så har du et par heilnorske raser :) De er jo ihvertfall fine skogshester og er temmelig allsidig.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2004 :  23:29:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Når jeg leste innlegget ditt var en traver det første jeg tenkte på. De er som du sikkert vet lette å få tak i, og vanligvis ikke så dyre hvis de ikke ser ut til å kunne utrette noe på travbanen. Hvis du styrer unna dem som aldri har lært at det går fint å dra på tur uten å være helt i hundre hele tiden, så kan du få en allsidig bra hest til en billig penge. Selv har jeg en varmblodstraver, og han klarer seg utmerket i tøfft terreng. Eneste minuset er at han er høy, og jeg har en tendens til å bli hengende i greinene....
Hvis jeg var deg ville jeg lest alt jeg kom over av annonser, og uavhengig av rase ringt på dem som var interessante, og dratt og prøvd dem som fremdeles var interessante etter telefonsamtalen. Lykke til
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2004 :  18:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for tipsene! Jeg har ridd både varmblods og kaldblodstravere, og er ganske fornøyd. Jeg kjenner også til en kaldblodtraver som er superflink i dressur! Det er positivt om hestene ikke er så mye travtrent at det er det eneste de kan liksom...! Gå til toppen av siden

mizz__Betty

Skrevet - 08/08/2004 :  01:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..! skal du ha en veldig allsidig hest så bør du ta en tanke på Shagya Araberen..! det er en veldig robust og allsidig rase..! den er ikke så tynn elegant og edel som den vanlige araberen..! den er mye stødigere og de fleste er ganske kald i hodet..! kan brukes til det meste og fins i forskjellige størrelser..! jeg rir shagya mye i skogen og de er stødige gode allsidige hester..! DET ER DEN BESTE RASEN(synes jeg da) hehe..! men du burde tanke over det..! et minus er kanskje prisen da..! jeg vet ikke hva du tenker på som mye menmen..! de er ikke så altfor dyre da..! det er forskjellig..! de fleste som kjenner til shagya araberen mener godt om den..! uansett om du er interessert eller ikke bør du sjekke ut www.shagya.no der du finner hester til salgs og priser og diverse info om rasen!! ha lykke til med hestekjøpet mvh Mizz__Betty Gå til toppen av siden

Lively Lass
» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  01:18:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke tenk for mye på rasen.. finn en hest me en personlighet du liker... selv har jeg ei nydlig new forest hoppe som duger like godt i skauen som på konkuranse banen... dette er er trivlig og våken ponnirase som passer for både barn og voksne..... disse ponniene får du i alle prisklasser... hilsen fornøyd og lykkelig new forest eier.. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  21:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Lively Lass, ikke velg utifra rase, men finn en hest som passer for deg! Har aldri selv tenkt på rase, men at det har vært en hest som har passet meg og det jeg skal bruke den til! Du har iallefall mye større valgmuligheter da, og det er jo ikke bestandig at hester passer til den "typiske" rasebeskrivelsen.
Hege Gå til toppen av siden

ch_berta

Skrevet - 20/08/2004 :  12:48:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, du skriver at du vil ha noe større en Fjordingen, som f.eks. Kaldblods, Welsh cob eller New Forest. Som nevn tidligere er Welsh'n dyr.. men var egentlif ikke det jeg skulle frem til. Ingen av de rasene du har nevnt er så mye større en Fjordingen, er ofte Fjordinge en større. New Foresten er jo i bunn og grunn en Ponni Rase, Welshen er noe større og Kaldblodsen kan du få helt opp i 165 ++. men du får faktisk fjordinger oppi 160 også. Eller er få som er målt så høye, men rundt 150-155 får du flere som er.

Det finnes jo mange fine blandinger også, hvis du finner en mix, kan du få den en stor men samtidig allsidig og fardfør.

Men er også ening med Lively Lass. Personligheten har mest å si.

Men Lykke til Du finner nok en som passer, bare hold øynene åpne og ikke ta den første og beste du finner

Hilsen Carine

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 28/08/2004 :  15:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med ch-berta...Du kan finne en fin krysning som er både litt større og allsidig, for eksempel mellom fjording og varmblods ol, jeg har sett noen flotte og spennende krysninger av denne typen som har arvet det beste fra begge sider.
Og det beste er at de som regel er veldig billige.

Men som mange andre her sier, ikke let etter en spesiell rase, let heller etter en hest du liker :)
Gå til toppen av siden

Marit_K

» VIP

Skrevet - 30/10/2004 :  02:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Synes ikke du skal henge deg altfor mye opp i raser!
Det lureste en gjør når en skal ta et fornuftig hestekjøp er å lage seg en liste..
For eks;
-Prisklasse!!
-Hvor høy skal hesten være, minimun og max høyde.
-Hvordan den er i terrenget??
-Hovkvalitet??
-Beinstilling??
-Unoter??
-Hengerlasting??
-På tur alene, og alene inne??
-Stresset, rolig??
-Kjønn, Hoppe, vallak eller hingst??
-Hva hesten er blitt brukt til tidligere??
-Hvordan hesten er under leiing??
-Hvordan den er med smed og veterinær.
-Og helseattest, oppbøying er veldig viktig uansett prisklasse og hesterase..

Dette er kunn noen punkter man må huske på ang. kjøp av hest!

Det du kan gjøre er å lage deg en egen liste over kriteriene du skal ha, og bare sette deg ned og leite. klikk deg bare inn på de anonnsene du synes ser innteresant ut, husk å følg lista nøye. Med dette ender du garantert opp med drømmehesten, du vet iallefall hva du får, så fremst du ikke blir lurt.

Det er bedre å ringe på mange "kanskje" hester, og heller ikke bry seg om fargen, eller kanskje den manglende fylden i man og hale..Det er jo tross alt egenskapene som er viktigt!!
Og det er ikke alltid en forelsker seg i hesten med det samme, dette kan ta tid... Dette med forelskelser er noe jeg tror de fleste kunn har med sin første godklump som aaaaldri gjorde noe galt...hehe
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.