hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere- er de gode ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere- er de gode ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  20:52:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann. Jeg lurer på hva dere synes om travere som ridehester?
jeg har selv eid en varmblodstraver og er kjempefornøyd med dem. har aldri opplevd ett så godt lynne og tempramang. Han var utrolig. ikke redd noe. han hoppet alt. til og med oxere med paraplyer i mellom. dressur kan han også, bare han er litt krevende. verdens beste førstegangs hest. De fleste ser på travere som stressa, men med rett fòr og mosjon er de perfekte. Han jeg hadde var ikke stresset. Han viste at han ville løpe, men tok ikke ut. han var kjempemyk i munnen. travere er ikke en skrekk for ridningen. de egner seg til alt! De som skriver "ikke traver" i annonser, er teite. dere vet ikke hvor mye disse hestene kan! jeg har to venniner som også har varmblodstravere. Hun ene kjøpte en uinnridd 4 åring i april. nå hopper de 1,30 på trening og konkurrerer i 1 m. Dressur har hun også teken på! jeg fatter ikke hva dere har i mot disse hestene!! Kaldblodstravere har jeg også kjennskap til. To venninner hadde det før. begge gikk la i dressur, og konkurrerte 1 m i sprang, og disse var nesten ikke innridd nå jentene fikk dem. de er utrolig lærevillige! Gi dem en sjangs!

~ida marie~

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  23:27:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Skulle jeg annonsert etter hest ville jeg også skrevet "ikke traver", av samme grunn som de fleste andre som skriver de ordene. En traver mer enn bra nok som ridehest - men som konkurransehest i litt høyere klasser er den som regel ikke god nok gangartsmessig. I dressur kreves det 3 gode grunngangarter om man vil noen vei, i sprang er det også greit å ha en hest med en rimelig god grunngalopp. Galopp er ikke travhestens sterke side.

Man kan gjerne tro at hesten har gode nok kvalifikasjoner, men virkeligheten er faktisk ikke slik travhester flest vil score høyt på gangen. Vi har en dyktig liten dressurhest på stallen, den mister poeng p.g.a. gangen allerede i middels klassene, dette til tross for at det er en "ridehest" med 7er gang. I.o.f.s. ganske bra, men ikke nok.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  09:35:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg rir rundt på en varmblodstraver og synst han er en perfekt ridehest for meg. Galoppen hadde muligens ikke vært bra nok i høye dressurklasser, sånt noe har jeg ikke greie på. Men han er veldig behagelig å ri (og kjøre) i både saaakte og rask galopp, og det holder for meg Ellers er han meget samarbeidsvillig, godlynt, sprek, en god offroader, frisk, uredd, vakker, osv.... (lett å finne positive trekk hos sin egen hest)
Travere er avlet fram til trav, og ridehester til ridning, og det ville derfor vært rart om en gjennomsnitts traver ville vært like egnet til sprang/dressur som en gjennomsnitts ridehest. Men at det er mange travere som er dyktige i de lave og mellomste klassene, det er jeg ikke i tvil om! Og for de aller fleste av oss holder kapasiteten i massevis. Men at de som satser i de høyeste klassene velger en hest som er spesialavlet til formålet er jo forståelig.

Redigert av - Asbjørg den 17/12/2003 09:36:46 Gå til toppen av siden

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  09:56:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
traveren jeg hadde, har veldig gode gangarter. ingen tvil om det. han har lange, fine steg, og "svever". Ei venninne av meg skulle til å kjøpe en traver som hadde vært med i oslo horse show. Den kostet bare 25.000 kr - pga den hadde vært traver!! hvorfor skal en sette ned prisen på hesten , pga den har vært traver? de er like gode som alle andre. Det er noen som ikke har galoppen i seg, men det er bare å trene og myke dem opp i beina, få noen ridehest muskler på den, så er hesten topp!!! Kan dere ikke bare sette pris på traverne?? det er ikke noe galt med dem. De er kansje ikke verdens vakreste, men gode, det er de! visst en trener opp ett traverføll, er jeg sikker på at føllet blir like god som noen andre føll!!
~ida marie~ Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  11:26:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Synst nå ikke travere er mindre pene enn andre hester jeg da ida277... Det er mer sannsynlig å nå toppen hvis man starter med et ridehestføll enn et traverføll, hvis ikke hadde det vært noe som hadde vært helt galt med hesteavlen
Det som jeg tror irriterer mest er at enkelte som har travere, hele tiden skal prøve å få frem at "ha ha, vi kan gjøre det minst like bra som dere på de fisefine ridehestene. Blææh..."
Mulig det, men hvorfor ikke bare holde kjeft og la andre bedømme traverens kvaliteter ut i fra prestasjonene i konkurranser? Har forresten aldri møtt noen som seriøst rakker ned på hesten min fordi at han har traverblod...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  12:59:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er nordmenn flinke i høydehopp!?!?
Vanligvis ikke, men vi har jo unntakene, (som Hanne Haugland).
Og det er cluet med travere: de er avlet for noe annet enn ridning, men det finnes de som egner seg bedre som ridehester enn travere. Akkurat som noen ikke er født med ski på beina

Og jeg er enig med Dagros, jeg finner det sykt irriterende med de som skal triumfere fordi de slår halvblodshester. Hvor trygg er man på seg selv da!? Klart jeg også ville tenkt sånn om noen faktisk hadde plaga meg, men så framt ingen har det så får man heller være fornøyd med seg selv og hesten, ikke rakke ned på andre!!!
(Godt å høre at det også finnes folk med "traverblod" i familien som mener dette )

Neia, jeg har sett x-travere som har funket fint jeg, og i større grad hest av "traverblod" som aldri har sett en travbane!!

I slike debatter liker jeg alltid å påpeke Kark jr. som virkelig har gjort sitt for at vi "dressurtanter" aldri mer skal tenke stygge tanker om kaldblodshester iallfall . Eller finnes det en herremann som heter Rai Rapp som også er av sånt slag, han gikk vel NM for senior sent på 90 tallet tror jeg..
Så ingen av oss nekter for at de finnes, bare at det hender man må kysse en del frosker før man finner prinsen når det kommer til travere som skal være ridehester!!

Guro

Her er en link for de som vil lese oppløftende litteratur om vellykkede ridehester av traverstamme, jeg tror de fleste "historiene" er skrevet av eiere selv, men det kan jo være morsom lesning
http://www.geocities.com/Petsburgh/Farm/3265/dokument.html

Redigert av - Guro den 17/12/2003 13:01:15 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:38:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Synes heller ikke travhester er styggere enn andre. Har sett mange pene hester, og veldig mange av dem er da faktisk travhester... det finnes prinser og frosker alle steder, i enkelte arter (mennesket?) har det dog lett for å være overvekt av frosker - kyss dem alt du vil, prinser blir de aldri .

Nekter ikke for at travhester/ x-travere/ hester av traverblod kan bli supre ridehester, men det er ikke den typen hest jeg vil satse på dressur med...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/12/2003 :  08:17:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det kommer helt an på hva traveren skal brukes som.."Ridehest",er jo så mangt;turhest,sportshest osv.

Om den skal brukes som sports-ridehest,er svaret mitt,NEI og at de ikke er noen gode ridehester,de er jo avlet frem som trav-(kjørehester),
så det sier seg jo selv da....

Det finnes alltid unntak, men generellt sett,nei og atter nei...
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  10:44:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Chess: jeg vet ikke om du skriver mest for å provosere eller om du virkelig mener dette, men det blir litt lite nyansert å fastslå at travere er dårlige ridehester. Snakker vi om konkurranser i de høyeste klassen så har du nok rett. Men i de lavere klassene finnes det flust med eksempel på at hester med traveravstamning gjør det like bra som de andre. Og de som konkurerer her brukes også som sportshester. Eller er en traver som vinner sprang i 100-klassen en turhest og bare det? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/12/2003 :  11:11:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Selvfølgelig mener jeg det slik det er skrevet...

De egner seg ikke som SPORTS-RIDEHESTER, og sports-ridehester konkurreres/ris aktivt på et høyere nivå.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  11:39:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
De fleste travere egner seg på det nivået de aller fleste ryttere i Norge rir på, nemlig LD-LA, men høyere enn dette har nok de fleste ikke gangarter til, desverre, men unntak finnes selvfølgelig (sikter til Kark Jr og Rai Rapp, og all ære til rytterne som har klart dette, det finnes ikke noe nydeligere enn å se en kaldblods gå piaff og passage synes jeg). Men det kreves en stor posjon tålmodighet å omskolere dem, men når det er gjort, så finnes det omtrent ikke en mer teknisk lydig hest enn nettopp traveren, de gjør alltid sitt beste og er utrolig lærevillige (men det er jo forsåvidt de aller fleste hester etter min mening, hvis man behandler dem riktig og pent):)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/12/2003 :  12:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Rart at det er de samme "debattantene" som reagerer så voldsomt på dette hver gang det tas opp...kan dere ikke godta sannheten,og lese det som er positivt også....?ref:"Det finnes alltid noen unntak".

Dette er jo håpløst,kaster inn håndkle jeg....
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  12:50:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er ute på viddene, men en kaldblodstraver ser for meg ut som en god del enklere å få til (som dressurhest i hvertfall) enn en varmblodstraver. Kalblodsene har ofte en "grei" galopp om ikke annet. Så at Kark jr og Rai Rapp m.fl. har kommet langt blir litt misvisende da det dreier seg om to ulike raser som er veldig forskjellige i eksteriør og gangarter.

Greit nok at de fleste ryttere i Norge befinner seg i de lette klassene, men også her økes kravene stadig. Et av kravene går jo unektelig på gangartene. De fleste har nok ambisjoner om høyere, og da er det vel en fordel å kjøpe seg hest deretter - om man kan?

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/12/2003 :  12:57:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Godt poeng vixi!!!(Har hatt begge deler,og de kan ikke sammenlignes over en "fjøl".)
Gå til toppen av siden

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  15:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener enda at traverne kan bli supre hester. Det er ikke få travere som kan se langt etter sprang konkurranser, pga skader! dette er den største grunnen til at traverne ikke er med i konkurranser. de har for dårlig beinbyggning! jeg gjør ikke narr av halvblodsene- for all del! Skulle gjerne hatt en selv, men de koster penger. Men jeg må innrømme at jeg lo godt de den 5 år gamle, nyinnridde traverhoppa kom på 1. plass i 1 m (første gangen). Foran en halvblods til 100.000kr! hehe.. men det der er vel opp til rytteren..
~ida marie~ Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 18/12/2003 :  17:12:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle travere kan du få frem i gallopp. Men jeg har aldri sett en varmblodstraver og kun et par ganger sett en kaldblods traver gå tretaktet. Traverne som freser rundt mellom hindrene i firtakt er ikke et vakkert syn. Du kan sikkert jage en ku gjennom en bane på 1 meter også, men det er ikke kun å klare å klatre seg over hinderet sprang dreier seg om.
En god sprang hest kan regulere stegene, forkorte og forlenge, bytte gallopp på bakken eller i luften over et hinder. Men for å kunne dette må svevemomentet være der, og det finnes knapt i firtaktet gallopp, hesten slipper ikke bakken lenge nok til å kunne utføre dette i firtakt, eller tralopp som jeg velger å kalle det.
Gallopp er fra naturens side tretaktet med et svevemoment. mens travere (særlig varmblodstravere) ikke har fysikk til å klare dette. Mange vet nesten ikke forskjell på fir og tre takt og skryter i vei over at traveren deres har sååå behagelig gallopp, jovisst, firtaktet gallopp er veldig flat og man sitter nesten helt i ro, men det er ikke dette som er gallopp.

Det som overasker meg hver gang jeg tar en titt på en traver som skal være en så fantastisk ridehest, ifølge eieren eller andre, er at fåtallet av disse travereierne og også mange ridehest eiere, faktisk ikke vet hva det vil si å ri en hest frem på tøylen.

Å ri en hest til "knekk i nakken" er det verste jeg ser, og i tillegg å få høre "se den går på tøylen". Det er så utrolig mange som misforstår ordet å gå på tøylen og å bære seg rett. De påstår med hånden på hjertet at det er det hesten deres gjør, men når jeg tar en titt ser jeg som regel en hest som tvinges til knekk i nakken med alskens hjelpetøyler og med ryggen som en hengekøye. Ingen travere har den rette swungen.
Å ri en hest skikkelig frem kan sammenlignes med å sitte på en myk stålfjær som lyster ditt minste vink.

Men jeg vil legge til at travere kan bli supre til tur ridning og i distanse har de også gode evner.
En av mine hester er varmblods traver, selv om hun er en av de bedre egnet til ridning, har hun begrensninger .
Før i tiden syns jeg også at traverne var like gode som ridehestene, men senere i livet etter mine kunnskaper har økt har jeg innsett at det ikke er faktum.
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.