hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere- er de gode ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere- er de gode ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

-={Aardal}=-

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  18:51:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Har en varmblodshoppe på 7 år og hun har jeg omskolert selv og hun går Lb dressur og hopper 110cm...
Synes det er veldig bra , øver nå på høyere da vi har bare holdt på et halvt år!
Hun er en kjempe fin ridehest!!!!
Og hun er KJEMPE pen!!!!!
Synes travere kan bli kjempe fine ridehester med litt trening!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/12/2003 :  19:08:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så at Kark jr og Rai Rapp m.fl. har kommet langt blir litt misvisende da det dreier seg om to ulike raser som er veldig forskjellige i eksteriør og gangarter.

Opprinnelig postet av vixi

Unnskyld, men annen rase enn hva!?!?
Jeg har oppdaget at startinnlegget inneholder en varmblodstraver, men det står da virkelig "travere" gjør det ikke!?!?

Ellers så tror jeg det har noe med deg å gjøre jeg Chess, for både Vixi og jeg har i grunnen skrevet akkurat det samme som deg (at det finnes noen få som kan "bli noe" og mange som kan være hyggelige tur etc hester), og ingen er blitt sinna på oss

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2003 :  22:00:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Poenget var at en traver kan være et vidt begrep - fordi vi har dem i to utgaver, den varme og den kalde. Spesielt like er de ikke verken i forhold til eksteriør eller gangarter.

Uansett, det er ikke noe å hisse seg opp over. Tilhører man den heldige skare som har en travhest som går bra i dressur/ sprang - så vis den frem da?!! Bør jo ikke være så vanskelig. Travhestene har elendig rykte som "sportshest" (og da tenker jeg ikke på LC akkurat, som er et relativt grunnleggende nivå ALLE hester behersker) - men vil man gjøre noe med rykte så må man faktisk ut å vise disse hestene. Værre er det ikke.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2003 :  15:50:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Bare noen kommentarer til mitt forrige innlegg, jeg skrev da kun med tanke på kaldblodstravere (varmblodstravere kjenner jeg for lite til for å kunne uttale meg, men det er en kjennsgjerning at kaldblodsen er mer egnet for dressur enn varmblodsen pga dens kortere rygg, og har dermed lettere for å samles, samtidig som den også naturlig bærer seg mer under seg). Men skal man satse på dressur og sprang er nok ikke traveren det beste utgangspunktet, selv om dens eksteriør og lynne gjør den til min favoritt (kaldblodsen altså), så jeg skulle ønske den hadde bedre forutsetninger for å klare høyere klasser dressur, men jeg har nok innsett at det er bortimot umulig, så min neste hest blir nok en stor brun en!!

Men debatten dreier seg om hvorvidt traveren egner seg som ridehest (står ingenting om hvilket nivå det er snakk om), så da vil jeg nok svare ja (snakker da selvsagt om en omskolert traver), ikke alle raser er så allsidige som traveren, selv om det er på lavt konkurranse nivå:) Men jeg kommer nok også til å skrive "ikke traver" i annonsen når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe ny hest (om det ikke er en ny Kark Jr som er til salgs da:))

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 19/12/2003 16:11:12 Gå til toppen av siden

-MaRi-

» VIP

Skrevet - 21/12/2003 :  18:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann.
at en traver kanskje ikke kommer like langt i dressur som f.eks en oldenburger kan nok være sant. men ikke gre alle inn i samme kam. hesten min er en "x-kaldblodstraver".på sprangbanen er han helt konge! han elsker og hoppe, er sjapp i svingene. jeg slipper helt og tenke på steg osv for det har han full kontroll på selv. sånn er det ikke alle spranghester som kan. han går sånn någenlunde i dressur, men jeg er ikke spesiellt interisert i det, så vi trener ikke dressur så ofte. i skog og mark er han utrolig. han skvetter aldri og er veldig stø på foten (i motsetning til andre hesteraser) han er en genial feltrittshest.
det jeg vil si er at traver hesten er en allsidig hesterase som man kan bruke til så mangt. + at de fleste har en fantastisk personlighet
altså, jeg vet det er noen som er veldig stressa osv, men det er det da mange andre hester som er, uansett hesterase!
Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 29/12/2003 :  21:38:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Jeg for min del, syntes kaldblodser er kule å ri på! Self. kommer det an på hvordan hesten er, men de fleste jeg har ridd på var kjempefine.
Kan hoppe bra også!!

http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  14:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travere som ridehest? ja!! de er allsidige og kan brukes til det meste. Høye klasser i dressur kommer man kanskje ikke opp i, men kjøper du x-traver, sikter du sikkert ikke så høyt. husk at ikke alle vil vinne høye klasser i sprang og/eller dressur, men rett og slett bare vil ha en turhest. Travere som sportshest? det går det også. Min hest (varmblodstraver) har gått 1.10m i sprang og kan galopp-skifte, steglengder og fart mot hinder!! Varmblodshesten er en fin ridehest, som faktisk tar utfordringen og prøver sitt beste....
Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

maco

» VIP

Skrevet - 01/01/2004 :  15:01:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!
Ser at det er MANGE meninger i saken her... !!!!

Jeg mener at en traver kan bli en super ridehest! Det er jo noen travhester som IKKE egner seg til å gå i trav, og vet du hvorfor? Fordi de heller egner seg som ridehest.

Veninna mi er del eier i en varmblodshingst.
Han går løp, men hvis han ikke springer inn penger, så får venninna mi han.
Christina som hun heter, tok med seg ridelæreren sin til stallen der han står, og spurte ridelæreren sin, om det var mulig at han kunne omskoleres til å bli sprang & dressurhest.
Hun prøvde han, og Only (som hesten heter) kan bli kjempeflink.

Jeg har selv prøvd han, og likevell om han går i løp, er han kjempeflink til å fatte kort galopp når du ber ham om det.

Det varierer jo selvsagt fra hest til hest, og ikke alle kan omskoleres..sånn er det bare!
Men jeg synes ikke at noen skal komme å si at en traver ikke kan bli ridehest, for det kan de!!!!

Dette var min mening i saken her:)
~Marianne~
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  15:48:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er vel ingen som har sagt at travhester ikke kan bli ridehester, spørsmålet er på hvilket nivå.

Utgangspunket for akkurat denne debatten handlet jo om noen ikke vil ha en travhest som ridehest. Det handler om ambisjonsnivå, ikke at man tror travhester er udugelige.

Personlig har jeg mål som strekker seg utover lette klasser i dressur. Den enkleste veien opp i klassen er ikke på ryggen av en travhest. Vil man legge x-antall tusen ekstra på bordet for en hest med naturlige forutsetninger er vel det greit?

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  16:16:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv traber som jeg holder på å omskolere og hun har et fint trav og kjempefint kneløft . Hun har god galopp oxo og jeg tror at vi kan lære litt av hvert hvis hun bare kan slutte å stresse! Vet mange travere som gjør d godt som ridehester både i sprang og dressur og de er jo kjempevakre å se på synes jeg Er ikke sikkert at de kan nå helt til topps, men er d mange som kan det undrer nå bare jeg på....

Godt nyttår!

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

maco

» VIP

Skrevet - 01/01/2004 :  17:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg -Mari- Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  17:14:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvem er de "mange" da? Og hvilke stevner og klasser har de startet?

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  17:54:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja vil ikke si at det er store stevner men de deltar i det meste på stevner på stallen de står på, de ene kan hoppe enkelthinder p 130. Men uansett så mener jeg ikke at de er perfekte dressur eller sprang hester men de gjør d bra etter mine mål Er jo klart at en traver ikke kan gå på baner på 160 men de kan da hoppe bane på 110 og det synes jeg er bra.

Godt Nyttår alle sammen!

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  14:23:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tja vil ikke si at det er store stevner men de deltar i det meste på stevner på stallen de står på, de ene kan hoppe enkelthinder p 130. Men uansett så mener jeg ikke at de er perfekte dressur eller sprang hester men de gjør d bra etter mine mål Er jo klart at en traver ikke kan gå på baner på 160 men de kan da hoppe bane på 110 og det synes jeg er bra.

Godt Nyttår alle sammen!

Opprinnelig postet av sPikE

Der sa du det nødvendige ordet "mine mål". Vi har jo forskjellige mål. Jeg har heller ingen mål om å vinne NM akkurat, men har mål som virker håpløst uoppnåelige med en travhest. Så enkelt som det...

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  20:27:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er mange som bruker travere som ridehester, og har mye glede av dem. Derfor kan man ikke påstå at de ikke egner seg til ridning, enkelt og greit! At de egner seg like bra eller bedre enn halvblodser til sprang og dressur i høye klasser er vel å overdrive en smule, men for de fleste ryttere så er de mer enn bra nok. Og om noen absolutt ikke vil ha en traver når de skal kjøpe hest, så må man bare akseptere det. Skjønner ikke helt hvorfor enkelte aldri i verden skal ha traver når de kun konkurrerer i lette klasser, men vil de utelukke en mengde gode hester når de skal kjøpe hest, så er det deres problem! Når folk kjøper seg hest, er det deres valg, uansett hvor mange meninger vi andre skulle ha

Jeg har funnet drømmehesten, og det er en traver. Til mitt formål er han midt i blinken! For meg så er denne langbeinte, livlige hesten mye mer egnet enn en hest som går grand prix-klasser i dressur. Hadde jeg fått en slik hest hadde nok verdien sunket betraktelig etter noen måneder.... Jeg har aldri opplevd at noen han sagt noe nedsettende om hesten min fordi han er traver, men mange kommentarer om hvor flott han er.
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.