hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere- er de gode ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere- er de gode ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  17:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja så det er egnetlig opp til hver enkelt person om de synes travere er gode ridehester....
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2004 :  09:22:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hver til sitt bruk! jeg har en kaldblodshoppe på prøve nå, og hun tegner til å bli en flott ridehest (hun er bare 4, og ikke jobbet så mye med). hun har en veldig bra steg (til å være traver), og selv om jeg ikke har galoppert med henne enda så ser ser hun ut til å ha en veldig bra galopp uten rytter. hun går lett over i galop også, løper ikke i hundreoghelvete i trav først (alt dette er ute i trøen, jeg har bare ridd henne en gang etter jeg fikk henne og det var bare skrit og trav). hun tegner til å bli en ok spranghest også, selv om hoppene blir litt travhopp (hun har lange ben og gidder ikke gjøre mer enn nødvendig)... på hobbyplan! jeg mener hun er en veldig bra hest, men en nesten hvilken som helst varmblods dynker hun rett ned i søla når det gjelder steg... nei, hun er en hobbyhest, en veldig bra en sådann, men det er alt jeg trenger. hun har kapasitet til lett A dressur og 1m sprang, og det holder for meg. og det holder sannsynligvis til andre travhesteiere også....

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2004 :  17:09:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Helt riktig, hver hest til sin bruk, sin rytter - og dens mål. Så da er vel egentlig ikke spørsmålet som var utgangspunkt for denne debatten aktuelt lengere.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/01/2004 :  17:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har også litt med tid å gjøre. Hvis traveren er lite trent som traver, så kan ridningen gå ganske glatt. Mange travere som ikke har gått mye i trening, kan være like gode ridehest som de fleste "vanlige" ridehester, det vil si de ridehestene som ikke er spesielt godt egnet for de enkelte grenene.

Men hvis den har vært i mye trening, kan det ta mye tid å gjøre den om til ridehest, både selve omskoleringen (dvs det å lære hesten mentalt å lytte til ridehjelperne og å la løpsinstinktet ligge igjen på beitet), og fysisk (dvs å sette de riktige musklene).

Så hvis man er villig til å bruke en del tid på å ri opp en traver, og ikke er ute etter å bli verdensmester i sprang eller dressur, så er man jo så heldig at man kan få seg en fin hest for en billig penge. Men da skal man også være oppmerksom på at det krever en del jobbing, og nesten alltid mer enn hvis man kjøper seg en ridehest.

Hvis man faktisk ønsker å satse hardt på en av sportsgrenene, må man jo uansett skaffe seg en hest som er spesielt godt egnet for dette. Hverken en traver eller en "vanlig" ridehest vil ha kapasitet nok for de høye klassene i sprang og dressur uansett. Det er for eksempel ganske langt mellom de varmblods ridehestene som har kapasitet til å gå en god middels, og det er de aller ferreste som kan gå en virkelig god GP. Men de aller fleste kan greie å gå en ok LA, og der ligger vel også mange av traverne.
Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  01:08:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Må si meg litt lei av diskusjonen traver-ridehest.

En traver er avlet fram til å løpe fort i trav, og gjøre det best mulig i travløp. Det er ikke veldig mange travere som gjør en veldig god karriere på løpsbanen, og da ender de opp som billige ridehester. Det er jo veldig bra. En traver kan bli en helt ok ridehest, jeg har ridd endel traver, la meg kalle det ridetraver, selv. Jeg kom et stykke på vei med han, og hadde det utrolig gøy, og det er vel det viktigste når vi driver med hest, eller? Allikevel blir svært få, eller ingen travere like gode som de ridehestene som er avlet for ridning. Sånn er det bare! På samme måte ville ridehestene aldri gjort det like bra innen trav.

Det er ikke alle som har like mye penger til å kjøpe hest for, og da er traveren et ypperlig valg! Du får en ok ridehest, mange blir gode kjørehester, flotte turhester, en ekte allrounder med andre ord.
Det er også ridehester som aldri blir gode nok pga feil med eksteriør, dårlige gangarter osv, disse får man nok også for en ikke alt for høy pris, og kan kose seg med på lik linje med traveren.

Jeg driver selv med Nordlands/Lyngshest, Islandshest, og litt fjording.
Det er mange Islendinger som ikke har gangartene, ikke har gode nok gangarter til konkurranse bruk, allikevel kan man kose seg masse med de, få en god allrounder.

Jeg synes det "avdanka" stempelet som en traver får med en gang den blir tatt av løpsbanen er teit. Det finnes da også mange avdanka ridehester, avdanka Islandshester, avdanka fjordinger, avdanka N/L hester, alle disse, hester som ikke er gode nok for den beste.

Jeg synes vi skal sette pris på det vi har, og ikke irritere oss over det andre har som ikke vi har, selv om vi kan ha god lyst på det. Alle må videre en gang, og noen må/vil da kanskje selge hesten man har lagt ned mye jobb i, dette kan man kanskje tjene noen slanter på, f. eks kan man kanskje få 15000 for en hest man ga 7000 for, de 15000 er penger til å spytte inn i et bedre potensial, som man trener opp og selger, tjener litt ekstra og kjøper enda bedre potensiale tror det er sånn vi som ikke har masse penger fra "naturens side" må skaffe oss bedre hester. Vi hadde nå kanskje hatt hester i 100.000 klassen vi, hvis vi ikke hadde brukt så mange penger på hest før, men hvorfor ikke kose seg på veien til å bli en bedre rytter og for å få en bedre hest, i stedetfor å bare jobbe og slite? Traveren er absolutt noen skritt på veien, det spørs hvor man vil, kanskje man bare elsker travere og forsetter med disse, hvem vet?

Uansett er det lite vits i å rakke ned på hverandres hester og hestehold, vi er blinde, eller i hvertfall temmelig nærsynte, vi hestefolk. Vi ser bare det positive i det vi har selv, og negativt i det andre har, det går begge veier; de med ridehester som hater travere og de med travere som hater ridehester. Få på dere brillene folkens!!
Ta vare på det du har, og ikke irriter deg over det du ikke har!

Redigert av - HannaogHelge den 15/01/2004 01:12:26 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  11:05:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Godt skrevet irja Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  22:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan være dette er skrevet før, men jeg gidder bare ikke å lese gjennom alt...

Avdanket traver, er for mange den første hesten. Ofte blir disse hestene dømt nord og ned som håpløse!! Det er ikke bestandig like lett å trene dem opp til brukbare ridehester. Den tiden som skal til for å gi hesten en ny sjangse, er ofte for mye for enkelte. Å trene en traver opp til en skikkelig ridehest er en lang prosess. De fleste travere kan være litt "gærne" og heite. De er vant til en relativt stressa hverdag med hard trening og mye løp. Noen trenere kan nok være litt for mye for sarte hestesjeler. Det er heldigvis langt mellom dem, men i alle grener av hestesporten finnes det dem som bruker frynsete metoder i sin omgang med hest. Travsporten er nok ingen unntak.

"Faktum er nå slik at mange kjøper en billig traver når de skal ha sin første hest. Kyndig veiledning er nødvendig for å lykkes med en traver. Men er man først villig til å legge ned mye arbeid, og søke råd hele veien, er sjangsen stor for at man lykkes. Da sitter man igjen med en hest som er en allsidig ridehest." sier Sara Kinge Bergland...

En x-traver kan da bli den beste førstegangshesten for mange mennesker. Men har du en "utdanna" traver som ridehest og den er "utdanna" feil, da kan man komme til den konklusjonen at x-travere er "dritthester"!!!

Lykke til alle dere med travere... =) Selv har jeg traver...

You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 27/01/2004 :  21:28:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare noen kommentarer til mitt forrige innlegg, jeg skrev da kun med tanke på kaldblodstravere (varmblodstravere kjenner jeg for lite til for å kunne uttale meg, men det er en kjennsgjerning at kaldblodsen er mer egnet for dressur enn varmblodsen pga dens kortere rygg, og har dermed lettere for å samles, samtidig som den også naturlig bærer seg mer under seg).
Opprinnelig postet av Holter

Hvor har du dette fra at kortryggede hester er mer egnet for dressur? Faktisk ønsker man at dressurhester skal være litt rektangulære i kroppen. Dette har med at rytter og sal skal ha god plass på ryggen til hesten, og at salen ikke skal klemme på lendhvirvlene. Jeg tror også det har noe med balanse å gjøre. De aller fleste dressurhester er relativt lange i forhold til høyden, altså rektangulære som man kaller det. Men uansett: For de fleste hobbyryttere vil kvadratisk eller rektangulær hest ikke ha særlig betydning, så lenge rytteren som rir hesten får plass på ryggen til hesten.

Jeg tror egentlig det er vanskelig å si noe generelt om kaldblods i forhold til varmblods travere. Det er mye viktigere hvor mye trav hestene har gått, hvordan de har vært trent, om de har vært ridd samtidig, hvordan de er omskolert osv. Det er mulig at det er sjeldnere at kaldblods har en dårlig galopp, men mange varmblodstravere kan også trenes til å få en god galopp.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/01/2004 :  23:08:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hei Eligj
Mente ikke at kaldblodsen er mer egnet for dressur enn de typiske ridehestene, snakker om omskolring av kaldblods vs varmblodstraver, og i startfasen er det lettere å få en kaldblods i samling, og å jobbe med baken, enn varmblodsen, pga dens kortere rygg (er ikke det en av grunnene til at kaldblodsen er en populær barokkhest?). Dette er noe jeg hørte av en dressurtrener jeg rei for en gang, jeg har ikke omskolert mange forskjelige travhester til å kunne avgjøre om dette stemmer eller ikke, så mulig det er helt på jordet (som du sier)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/01/2004 :  09:16:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

He,he dere diskuterer dette enda ja...en "håpløs" diskusjon som aldri det vil komme noe vettu ut av så lenge det dreier seg om hva folk "synser" til stadighet,og det som er realistisk, blir "glemt".Men det er artig lesning da...hi,hi.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/01/2004 :  22:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei Eligj
Mente ikke at kaldblodsen er mer egnet for dressur enn de typiske ridehestene, snakker om omskolring av kaldblods vs varmblodstraver, og i startfasen er det lettere å få en kaldblods i samling, og å jobbe med baken, enn varmblodsen, pga dens kortere rygg (er ikke det en av grunnene til at kaldblodsen er en populær barokkhest?). Dette er noe jeg hørte av en dressurtrener jeg rei for en gang, jeg har ikke omskolert mange forskjelige travhester til å kunne avgjøre om dette stemmer eller ikke, så mulig det er helt på jordet (som du sier)
Opprinnelig postet av Holter

Tror jeg skjønte hva du mente, jeg tror heller ikke at kaldblods er mer egnet for dressur en de typiske ridehestene. Men mange kaldblodser er sikkert like godt egnet som en del ridehester som ikke er "dressurspesialister" for å si det sånn. Det er jo tross alt ikke alle ridehester som er like superegnet til dressur heller!

Men så var det kaldblodsen vs. varmblodsen da. På jordet? Jeg er sannelig ikke sikker. Kanskje du har rett? Egentlig er det jo noe logisk i at det er lettere å løfte en kort kropp enn en lang kropp, så jeg vet sannelig ikke.

Men uansett: Egnethet for dressur har for de fleste av oss mye med hestens bakgrunn å gjøre, samt dens temperament og naturlige arbeidsvilje, for å si det på den måten. Det at hest og rytter passer sammen, er absolutt det viktigste, uansett rase.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2004 :  09:56:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg eligj!:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/01/2004 :  23:57:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Kjempebra sluttsitat Holter....! He,he.
Gå til toppen av siden

Elisabeth_Villemo

» VIP

Skrevet - 02/02/2004 :  15:24:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei Jeg ville bare si at jeg har en blanding mellom traver og ridehest, og den er helt fantastisk. Den har en del av traver som gemytt og motot, og gangarter og muskler av en ridehest. Dette blir en flott hest! Jeg har lest mange av innlegg, og vet at dette er en mange som diskuterer, men kan ikke alle akseptere hverandre.

Jeg har seløv snakket med flere, og alle sier det samme at det er noe spesielt med disse traverne! De har lixom glimt i øyet! De er IKKE ubrukelig! de er faktisk kjempe kule, men det er alle hester på hver sin måte. Jeg syntes at alle skal akspetere hverandre. det er så mye dritt i hestemioljø, men man skal huske på at man liker forskjellig, og rir forskjellig. Fordi om jeg syntes min hest er helt topp, vil ikke derfor bety at den passer til alle andre! Jeg sytes at alle skal aksptere hverandre, og være stolt av hesten sin!! Er du det?, ja så aldri la noen tråkke på deg, fordi den personen har ikke nødvendigvis en bedre hest en deg fordi om den er dyrere. Den kan godt hende at den hesten ikke hadde passet sammen med deg i det hele tatt!!!! Hvis du har en traver vær stolt. Hvis duhar en ridehest av alle slag vær stolt!

Som min trener sier så er disse blandingene og kryssningene mellom traver og ridehest en skikkelig bra mix. De utfyller hverander på en måte! Vær stolt og ri vidre! Ikke gi opp Det er en fin hest du har/rir

Stoooooooor Kelmzy fra Mæ
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/02/2004 :  05:27:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Klarer jo ikke la være heller da.....

Kryssninger mellom div.raser er i mange tilfeller helt topp,men skal du få resultater og satse litt høyere enn La/middels,duger ikke denne kryssningen mellom traver og ridehest.Slik er det bare,og det er ikke ment for noe annet heller.Haalooo...?

Som nevnt tidligere får dere traver-"elskere",dyrke denne rasen så mye dere orker, men like gode som en Halvblods/fullblods ridehest,blir de aldri i høyere konkurransesammenheng, det er ikke til det formålet de er avlet frem heller.Det KAN dere ikke nekte for.

Hilsen ei som har hatt avdankete travere som "hobby-ridehest" på et mer "uhøytidelig nivå",og som trivdes med det ...
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.