hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - travere- er de gode ridehester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 travere- er de gode ridehester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  10:20:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Travereiere: Siden alle nå har sagt at traveren egner seg DIT, men ikke LENGRE, se for dere en ridehest på travbanen Skal en hest greie å løpe 1600 meter på gjerne 1.16 må den ha guts;)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  11:25:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ehhh... kan vi få galoppere da? Kommer litt nærmere i hvertfall...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Ohio_Sweet

» VIP

Skrevet - 06/02/2004 :  23:56:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!

Er enig i det mange av dere skriver!Har selv en aktiv travhest,trener en del lette dressur øvelser med den-han hoppe oxo 1.10 i løshopping og 1 m med rytter...Men,likevel,selv om han går KJEMPEFINE dressurøvelser og hopper høyt,hadde han ikke kommet noe særlig langt innen de høyere klassene-netopp fordi han mangler teknikken!Dressur øvelsene går kjempebra-så lenge det foregår i skritt!I trav går det bare ikke!!Så jeg tror nok ikke travere er de beste hestene om man skal satse skikkelig innen dressur og sprang-men gode ridehester-JA,det mener jeg nå de likevel er!Ridehest er jo så mangt...ikke bare dressur og spranghester!
Men,nå har jo jeg en traver fordi jeg liker å holde på med nettopp trav da,og jeg trives med det!Men skulle jeg plutselig begynt å satsa på dressur/sprang-ja,da hadde jeg nok kjøpt meg en hest egna for dette oxo

Mvh Veronica
Gå til toppen av siden

vivian86

» VIP

Skrevet - 12/02/2004 :  19:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil si at traverne er kjempeflotte allroundhester, som egentlig duger til de flestes bruk, hvis man bare er villig til å bruke tid og har kunnskap til å omskolere dem. Jeg har full respekt for at noen ikke ønsker det, men vi er faktisk ganske "over- horsed" Man trenger ikke en Ferrari hvis man bare skal på Rimi`n å handle liksom

Jeg vil anbefale alle som har eller vurdere å kjøpe en traver til å ta kontakt med Foreningen for Den Allsidige Travhest. De arrangerer treninger og stevner spesiellt tilrettelagt for travere. Se mer på www.fdat.no eller mail meg hvis du lurer på noe (vivian86@everyday.com)

Legger med et referat fra en artikkel;

Kallblodstraveren- en ridehest i verdensklasse!

I en utgave av Equs kunne man lese en artikkel om Eva Jälmbrandt av Ingela Lantz Westermark.

Eva bor utenfor Umeå i Sverige og er en uvanlig person i ridehestkretser. Hun er nemlig en meget vel utdannet rideinstruktør og hestetrener som nå satser sitt liv på å overbevise omverden at kaldblodstraveren er en hesterase som egner seg for ridning på høyeste nivå.

Hun gun går til og med så langt at hun holder kaldblodsen bedre egnet for denne oppgaven enn den svenska halvblodsen som lenge har vært den ledende rasen i Sverige hva gjelder dressur. Eva har selv avlet opp og ridd svensk halvblods før hun gikk over til kaldblods og burde ha en dypere erfaring enn de fleste. I hennes stall huserer bl.a den vel utdannede Flyingehingsten Windwurf 676 så noen mangel på kvalitet hva gjelder halvblods har hun ikke lidd noen nød av. Likevel velger hun kaldblodshesten til ridning.

Her har vi en riktig kapabel hesterase velegnet for avansert ridekunst uten at vi har vært klar over det. Det er som å finne gull i veikanten bakom huset. Vi skal være stolt av vår nordiske rase. Det kan vise seg at disse hester kan fylle en enda større plass enn hva de alt gjør i manges hjerter, som hester som ikke bare kan anvendes på travbanen, men også som eksklusive ridehester med et fantastisk lynne og rideegenskaper utover det vanlige.

Bent Branderup er en utdannet berider på denKongelige spanske rideskolen i Jerez. Bent er imponert av vår kaldblodstraver. Han hadde tidligere ikke visst at det fantes en rase fra Sverige som egnet seg for ridning på så høyt nivå. Slike ord klinger naturligvis som forgyldte klokker i ørene på kaldblodsfrelste ryttere, som litt bortgjemt har fått holde seg til de dype skogene og ikke oppta så mye plass i ridehallene, der de "riktige" dressurhestene oppholder seg. Eva har solgt eller formidlet hester som nå trenes av Bent i Tyskland. Han kan ikke forstå at vi importerer hester derfra til dette formålet når det finnes en innenlands rase som er minst like bra.

At hun valgte kallblodsen kommer av at de har helt enkelt lettere for å gjennomføre bevegelser i den høyere skolen. Liksom til eksempel den spanske andalusieren. At vi har en sånn fantastisk anvendbar rase må helt enkelt allmenheten bland hestefolk få klart for seg. Etter å ha sett hennes hennes hester i arbeid og blitt imponert over hennes dyktighet, så er det ikke vanskelig å tro på det hun sier.

Gamle fordomer om at avdankede travere ikke har noen verdi og menneskers motvilje til å åpne seg for nye måter å tenke på og se på saker og ting har vært det vanskeligste.
At Eva nå har tatt på seg rollen som pioner, hva gjelder å introdusere kallblodstraveren som ridehest har ikke vært noen lett vei å gå. Menneskers fordommer, spesielt innen ridehestverden har fart hardt fram med henne. Den svenske halvblodsen har jo vært utruet i Sverige som den fremste dressurhesterasen.

Til artikkelen var det masse flotte bilder, der man virkelig så hvor dyktig hun og hestene hennes var.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/02/2004 :  06:44:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

He,he, selvfølgelig finnes det ALLTID unntak.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/02/2004 :  12:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om kaldblodsen i utgangspunktet har potensiale for å bli en flott ridehest, så er det ikke sikkert at det er mulig å få en hvilken som helst avdanket traver til å bli det samme. Det kommer jo an på hvert enkelt individ, hvor mye den har gått i trening, hvordan den har vært trent osv. Jeg vil tro at de første årene en hest går i trening har en enorm innvirkning på hestens videre fysiske og psykiske utviklingspotensiale.

Dessuten: Uansett potensiale, har kaldblodsen noen mangler som betyr en del for mange ryttere. For meg for eksempel, er de fleste kaldblodser for små. Det vil si.. beina mine er for lange.

For de som vil konkurrere på høyt nivå, har ikke kaldblodsen tilstrekkelig med gang for å nå opp. Uansett hvor teknisk perfekt changementserier og piaffer den gjør, vil den tape for varmblods ridehest på grunn av manglende bevegelser. Det kan selvfølgelig diskuteres hvor riktig dette er, men som konkurranserytter, er det sånn realiteten er.

Og sånn er det meste i livet: Vi har forskjellige prioriteringer. Det er mulig at det er en del som undervurderer kaldblodshesten, men det er faktisk mange som har behov som den ikke kan tilfredsstille. Og så er det mange som har behov som varmblods ridehesten ikke kantilfredsstille. Og til slutt har vi personlig smak. Noen liker jordbær, andre liker stikkelsbær. Hva er problemet med det egentlig?

Redigert av - eligj den 14/02/2004 12:09:13 Gå til toppen av siden

Elisabeth_Villemo

» VIP

Skrevet - 23/02/2004 :  12:53:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess: Hvis ikke kryssning mellom travere og ridehest duger, hvorfor er da den ene hesten til Geir Gulliksen det??

Et spm.

Klem
Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  15:38:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Travere kan såklart også bli helt fantastiske ridehester. Hvorfor skulle de ikke det? Jeg har selv i det siste trent en fin varmblodstraver (ridd), og denne går fremdeles løp. Allikevel skulle det ikke mange rideturene til før jeg merket en stor forandring i galoppen. Men uansett, mitt poeng er det at jeg ville også ha skrevet 'ikke traver' i en annonse, fordi jeg ikke hadde villet bruke masse tid på å omskolere en traver, for det må dem i de aller fleste tilfeller, alt etter hva du skal bruke dem til, såklart. Men det stemmer at det finst en del fordommer for travere, nettop fordi de er avlet frem og trenet i en retning. Derfor har de ikke de rette muskler til de bevegelser vi skal ha dem til å gjøre i f.eks dressur og sprang. Og såklart kan travere være myke i munnen, uredde og lærevillige, de aller fleste raser har slike hester, fordi dette er ekstremt individuelt. I samme stall kan man finne en uredd og avbalansert galopphest/traver, og en nervøs fjording/døl/whatever. En stor del av hestens oppførsel knyttes til behandlingen den har fått. Dette er det desverre ikke alle som har fått med seg. Men det at denne hesten du hadde var en perfekt førstegangshest, betyr IKKE at alle travere er det! Jeg mener at travere fortjener et liv etter endt karriere, og å bli omskolert og brukt, og ikke sendt rett på 'dynga'. Men det er ikke i alle tilfeller en eks-traver og en førstegangseier passer like bra til hverandre.
Nå har jeg sikkert gjentatt en hel masse som alle andre har skrevet før meg, men jeg har ikke lest de andre innleggene ;)
Mvh. Margit Iren :)

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  19:43:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Chess: Hvis ikke kryssning mellom travere og ridehest duger, hvorfor er da den ene hesten til Geir Gulliksen det??

Opprinnelig postet av elisabeth_skaatan

Var vel ikke et spørsmål til meg. Men jeg skal vedde for at denne hesten ikke i utgangspunktet var avlet for å bli spranghest. Det finnes alltid unntak fra regelen.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/03/2004 :  21:45:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten til Pessoa (den yngre) er visstnok 1/4 traver. Og den er muligens verdens beste spranghest for tiden (i alle fall en av de aller beste). Men den har neppe gått i travtrening. De resterende 3/4 er sannsynligvis av ridehest avstamning, og i tillegg har den sannsynligvis et helt spesielt talent som de aller færreste hester har (både ridehester og travere).

Som spoff sier, finnes det alltids unntak. Men skal man kjøpe en hest man ønsker å bruke til ridning, og som skal være nogenlunde ridbar når man kjøper den, så er de fleste traverne som annonseres ikke særlig godt egnet. Selvfølgelig kan man dumpe over noe som passer, men mange avdanka travere er ikke særlig ridbare når de kommer rett fra trening.

Skal man komme noen vei innenfor for eksempel dressur eller sprang, sparer man mye tid ved å kjøpe en hest som allerede er nogenlunde skolert innenfor den grenen man velger. Og når det gjelder hest, er tid faktisk penger. Hest koster fort 4-5000 i måneden bare i faste utgifter. Det å skolere en traver kan dessuten ta mer tid enn å skolere en ridehest, fordi en del travere har gangartene mot seg.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2004 :  23:41:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Baloubet er e. Galoubet - som er krysning mellom Alme Z og en traverhoppe. På morsiden stammer Baloubet fra 2 x Rantzau xx, som så vidt jeg vet regnes blant de beste hingstene i fransk avl på den tiden.

Så, 25% traverblod og 75% spranglinjer av høy klasse (Selle Francais).

Så klart, Baloubet har et helt spesielt talent - og er avhengig av en helt spesiell rytter da den skal være noget spes i hodet.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 21/03/2004 :  01:00:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så klart, Baloubet har et helt spesielt talent - og er avhengig av en helt spesiell rytter da den skal være noget spes i hodet.
Opprinnelig postet av vixi

Noe han helt tydelig viser en gang i blant :). Jeg har ikke sett denne hesten på nært hold, men selv på tv skiller han seg ut som en særskilt vakker hest. Noen sprell av og til gjør ham bare enda tøffere! Jeg er fan av denne hesten, enda jeg egentlig ikke er særlig interessert i sprang :)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2004 :  07:56:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jepp! Har sett en del fraråde å bruke ham i avl på "normale" hester p.g.a. temperamentet. Risikoen ble vel regnet som relativt høy for å få hester som absolutt ikke egnet seg for hobbyryttere. Prisen for en dose tatt i betraktning, neppe så mange som prøver heller...

Gå til toppen av siden

-MyBaby-

Skrevet - 28/03/2004 :  01:52:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-MyBaby-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-MyBaby-  Svar med kopi av melding

denne debatten startet vel egentlig med enkelt spørsmål om "hva syns du om travhest som ridehest". så vidt jeg har fått med meg, er det ingen her som har påstått at traveren deres brukes i veldig høy konkuransesammenheng... det sier seg vel selv, at skal du ri på relativt høyt nivå, er ikke traver det første du tenker på.. så om man kjøper seg traver, er det som regel for hobbybruk og lette klasser, hvor den fungerer uuutmerket! er ikke alle som tenker så alt for mye på resultater, men mer på det å ha det gøy med hesten.
for å være ærlig, jeg driter i om hesten min har tre-takt eller fir-takt gallopp, han karver seg over hindrene og det holder for meg! ;)
Gå til toppen av siden

Ingelin<3

Skrevet - 02/04/2004 :  17:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle dere som lurer på om travere er gode ridehester!Ja, travere har et utrolig bra temp. og ikkje minst vilje styrke...har selv ei hoppe som har hvert traver men når jeg fikk henne hadde hun hatt et føll + hun fikk et nå i sommer,når jeg har trent henne til nå går hun 1m. i sprang og dritt bra i dressur!!Mange av di der fancy spranghestene er jo heilt ødelagt,overnervøs ol.
og ALLE hester som er kjørt med først er mye bedre ridehester!!
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.